Na de tocht door Kopenhagen, was het tijd om naar Zweden te gaan. Uiteraard ging dat via de Oresundsbron. Een combinatie van een 3km lange tunnel met een 8km lange brug. De tunnel ligt in Denemarken, de brug grotendeels in Zweden. Hier een foto van de brug die een dag later vanuit Malmo gemaakt is:
Na aankomst in het hotel gingen we in de avond naar Malmo en heb ik geen foto’s meer gemaakt, maar zo ziet een deel van het centrum eruit:
Dan de volgende dag. Toen stond er een rondleiding door de stad gepland. Eerst ging die rondleiding naar het hoogste woontoren van Zweden, de Turning Torso die 190 meter hoog is en zoals de naam al zegt een aparte draaiende vorm heeft:
Via de Citytunnel kwam de rondleiding bij het central station van Malmo ten einde. In de Citytunnel rijden deze mooie blauwe Zweedse treinen:
En ook deze van DSBFirst die een aantal keer per uur de oversteek maken van en naar Denemarken:
Via een trap naar boven kom je bij de hal van het nieuwe deel van het station uit. Die hal ziet er van buiten zo uit:
Leuk om te zien was ook nog dat er een kleine Nederlandse inbreng was aan dit station door de hulp van Grontmij :) :
Naast het nieuwe station ligt het oude station. Een mooi gebouw. Voor de hoofdingang ligt het busstation voor de stadsdienst en dat is hier te zien met een Volvo op aardgas op lijn 3:
Binnen liggen een aantal sporen onder een fraaie overkapping. Hier komt er net een lokaal treintje van Arriva het station binnen:
Een aantal sporen verder stond een trein met wat rijtuigen van Veolia en een loc van Hectorrail ervoor klaar als een trein naar Stockholm:
Na wat rondwandelen kwam er daarna een X2000 binnen vanuit Stockholm:
Toen was het tijd om wat rond te lopen rondom het station. Aan de noordkant van het station is de omgeving flink vernieuwd van een oud havengebied naar een kantorengebied. Zo ziet het er bijvoorbeeld uit met links nog een deel van de haven en rechts kantoren:
Ook rijden hier de nodige bussen, zoals deze gelede Volvo (7500?) op lijn 2:
Het zijn echter niet alleen maar Volvo’s die hier rijden, want er rijden ook een aantal MAN Lion’s City op aardgas rond:
Van de Volvo’s rijden er ook nog gelede 7700-tjes rond, zoals deze op lijn 5:
Maar ook van MAN rijden er gelede Lion’s rond:
De stadsbussen zijn dus groen, de streekbussen hebben hier een andere kleur, namelijk geel. Daar is er ook genoeg variatie aan materieel. Eerst een Scania:
Dan een MAN:
En een Solaris. Een merk die we in Nederland niet zien, maar die in het buitenland genoeg voorkomt, zoals hier dus:
Toen viel de avond in en was het tijd om te eten en om terug te gaan naar hotel, want er kwam regen aan.
Dan naar de donderdag. Toen stond een lange rit naar Goteborg op het programma. Zo’n 300 km noordelijker, wat ook meteen voor mij de meest noordelijke plek in Europa is waar ik geweest ben. Na aankomst in de stad kwamen er meteen een aantal bussen onze bus tegemoet:
Maar daarna kwamen we in Goteborg:
Naast bussen rijden er ook een aantal tramlijnen. Hier bijvoorbeeld lijn 6:
En hier het oudste type trams op lijn 10:
En dit zijn de nieuwste trams, hier op lijn 11:
In Goteborg staat een reuzenrad die te vergelijken is met de Londen Eye. Hier te zien met daarvoor een voor mij onbekende gelede bus op lijn 18:
Aan gewone bussen zijn het hier hoofdzakelijk Volvo’s, zoals hier te zien is:
Tussen alle Volvo’s rijden er ook nog wat gelede MAN Lion’s rond, zoals hier op lijn 19:
Dan nog wat trams. Hier de 366 op lijn 2 langs het water:
En de 352 op de Fontanbron als lijn 11:
En dan weer de oudjes van lijn 10, maar nu dus bij de Fontanbron en links daarvan een grijze Volvo op een airportshuttle:
Als laatste OV plaatje een overzicht van dit plein met bij de halte ook hier een Solaris:
Toen gingen we de bus in voor een rondrit door de stad. Dat was net op tijd, want toen we net wegreden brak er een hoosbui los. Die duurde gelukkig maar kort, alleen werd het foto’s maken vanuit de bus een stuk lastiger. Bij deze mooie hoge brug hadden we gelukkig een fotostop en klaarde het nog aardig op :) :
Na nog wat stops bij infraprojecten was de rit voorbij en gingen we terug naar Malmo. Daar gebeurde niet veel bijzonders meer en gingen we de volgende avond weer terug naar Nederland. Dit keer in Denemarken via de Grote Beltbrug. Een erg fraaie brug, waarvan ik jullie een aantal foto’s niet wil onthouden. Eerst vanaf Sjaelland:
Vanaf de brug heb je ook een geweldig uitzicht, zoals hier richting Funen:
Na een klein eilandje met een mooie vuurtoren gaat de weg over een wat lagere brug nog verder:
Om uiteindelijk aan de overkant te komen voor een uitwaaipauze. Mijn camera lag in de bus uit te rusten toen er vanaf de brug een cargo kwam. Een leuke cargo, omdat er wat Nederlandse teksten (zoals Van Dieren) op de containers te vinden zijn. Daarom een telefoonplaat van deze trein:
En daarna werd het donker en ging het rap richting Nederland om daar zaterdagochtend rond een uur of 7 weer aan te komen na een mooie week.
mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
Re: mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
mooie foto's
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Re: mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
Mooie reportage
Re: mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
Die woontoren <3
Grappig ook; in Kopenhagen (en eigenlijk heel Denemarken) mogen geen gebouwen gebouwd worden die groter zijn dan zes verdiepingen m.u.v. kerken en als het nodig is schoorstenen voor industrie.
Grappig ook; in Kopenhagen (en eigenlijk heel Denemarken) mogen geen gebouwen gebouwd worden die groter zijn dan zes verdiepingen m.u.v. kerken en als het nodig is schoorstenen voor industrie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
die woontoren is @190 meter zelfs 17 meter hoger dan het hoogste punt van Denemarken. Vanaf zeeniveau wel te verstaan
Re: mb90 on Tour #61: Op excursie door Malmo en Goteborg
Hij staat daar wel behoorlijk eenzaam in een stad waar de rest van de bebouwing bijna nooit boven de 10 verdiepingen uitkomt. Alleen het Hilton Hotel met twintig verdiepingen is nog hoog te noemen, voor de rest valt het allemaal een beetje in het niet. In laten we zeggen Rotterdam had het beter gepast denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten