RET breidt stadsvervoer uit

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Daniel »

RET breidt stadsvervoer uit
9 juli 2008

Rotterdam krijgt er eind dit jaar flink meer stadsbussen bij. Het aantal bussen neemt met 16 procent meer toe. Dat heeft vervoersbedrijf RET bekend gemaakt.

Op de elf drukste lijnen betekent dit dat er tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds iedere tien minuten een bus gaat rijden. Een dienstregeling is daardoor niet meer nodig.

Ook komen er speciale rechtstreekse verbindingen naar kantoorgebieden, scholen en Rotterdam Airport. De RET laat verder meer metro's en trams rijden.

De stadsregio Rotterdam heeft de RET een nieuwe concessie gegeven. Vorig jaar was er sprake van dat Rotterdam het vervoer in de stad openbaar zou moeten aanbesteden, maar het kabinet is daar op teruggekomen. De RET mag nu in ieder geval tot december 2011 het vervoer in de Maasstad blijven verzorgen.

Bron: RTV Rijnmond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Wubbo »

RTV Rijnmond schreef:Een dienstregeling is daardoor niet meer nodig.
Wat dat betreft verandert er dus niks: je weet nog steeds niet of en hoe laat je bus komt, alleen theoretisch rijden er meer :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Daniel »

Geloof dat je bij de RET zowiezo geen dienstregeling nodig hebt als ik de verhalen af en toe hoor... de bus komt op allerlei tijden behalve de tijd die in de boeken staat :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Karl »

De RET heeft twee dingen juist wel nodig: een dienstregeling en handhaving van die dienstregeling. Stelletje prutsers zijn het en dankzij die Roefs gaan zulke bedrijven nog langer het vervoer verzorgen. :evil:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Meltrain »

De RET is in principe geen slecht bedrijf.
De uitvoering is echter vaak zo slecht dat je hoopt dat Arriva, Qbuzz of Connexxion het vervoer snel overnemen.
Ik ben wel blij dat er in theorie meer bussen gaan rijden, maar ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door M57 »

meltrain schreef:A) De RET is in principe geen slecht bedrijf.
B) De uitvoering is echter vaak zo slecht
Als ik B lees, geloof ik A niet meer :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

RET belooft impuls voor busvervoer

Bericht door Wubbo »

woensdag 09 juli 2008
RET belooft impuls voor busvervoer
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - Het busvervoer in de Rotterdamse regio kan een flinke impuls verwachten. Vervoerder RET laat vanaf december van dit jaar meer voertuigen vaker rijden. De bussen zullen zeker drie jaar lang zorgen voor een betere bereikbaarheid van werkplekken, scholen, ziekenhuizen, ouderenvoorzieningen en Rotterdam Airport.

Deze plannen volgen uit de aanbesteding van het busvervoer, waarmee de regioraad van de Stadsregio Rotterdam vanmiddag heeft ingestemd. De Stadsregio (alle regiogemeenten in het Rijnmondgebied) neemt de aandelen RET over van de gemeente Rotterdam. Dat is nodig om aan de Europese spelregels van concessieverlening te kunnen voldoen.

Met de 74 nieuwe bussen die worden aangeschaft, hoopt de RET tien procent meer reizigers te vervoeren. Op dit moment maken in de regio dagelijks 100.000 mensen gebruik van de bus.

,,We hebben nu een voor Nederland uniek model, wij zijn ook blij met deze creatieve aanbesteding. Dit is goed voor de reiziger,’’ sprak wethouder Jeannette Baljeu van vervoer vanavond. Ook RET-directeur Pedro Peters zei trots te zijn. ,,Dit is een grote klap, kijk waar we vandaan komen. Dit is goed voor de RET en het openbaar vervoer. Straks is er op werkdagen iedere tien minuten een bus.’’

Hij verwacht dat de bustak vijf procent goedkoper kan gaan werken. Peters was verder ingenomen met de arbeidsrust die het akkoord met zich meebrengt. ,,We hebben nu zelfs personeel nodig. Wij zouden zo honderd buschauffeurs kunnen gebruiken.’’

De RET-baas maakte ook enkele verbeteringen van het metro- en tramverkeer bekend. Op de Caland-metrolijn (oost-west) zullen er voor 07.00 uur meer ritten zijn. Tramlijn 25 naar de Barendrechtse wijk Carnisselande gaat negen keer per uur rijden (nu zes). Verder zullen de lijnen 21 en 23 ook op Schiedam Centraal gaan stoppen.

Bron: Algemeen Dagblad
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door mb90 »

Opzich is alles niet eens zo super slecht bij de RET. Ik reis bijvoorbeeld elke doordeweekse dag met de metro van Zuidplein naar Schenkel en weer terug en ik heb vanaf september nog geen 5 grote storingen meegemaakt. En dat met 10 reisjes per week. Storingen zijn gewoon niet te voorkomen. Elk vervoersbedrijf zou dat hebben.

De bussen zijn wel een stuk minder dan vroeger. Hier is veel wegbezuinigd. Zo was bijvoorbeeld het busnet vanaf 4-11-2002 veel uitgebreider dan nu:
http://www.freewebs.com/ovopzuid/buslijnen.pdf

In de jaren erna is een flink deel hiervan wegbezuinigd. Nu is er gelukkig weer meer mogelijk.

Overigens komen er inderdaad 75 nieuwe bussen bij volgend directeur Pedro Peters. Er staat in het artikel wel 74, maar ik heb Peters toch echt 75 horen zeggen. :wink: Deze schijnen nog schoner te zijn dan de 90 Citaro's die nog niet zo lang geleden aangeschaft zijn. Daarnaast komen er ook nog tests met hybride bussen. Als dat slaagt komen er daarvan ook nog eens 45 bussen. Nieuwe trams en metro's zijn overigens al in aantocht. Die stromen volgend jaar binnen. Hier is een interview te beluisteren met Pedro Peters:
http://217.149.193.67:8080/ramgen//audi ... tbussen.rm

Ik ben trouwens benieuwd welke lijnen die 11 lijnen worden die uitgebreid worden. Zelf denk ik aan de lijnen 30, 33, 36, 38, 44, 48, 56, 66, 70, 73 en 76, maar dat is maar een gok, dus het zou zomaar kunnen dat het 11 andere lijnen zijn. :wink:

Jammer dat ik het maandag niet wist, anders had ik Peters en Baljeu wel even ondervraagd. :P Dan wordt het maar zoeken naar de Vervoersplannen van de SRR.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door waldo79 »

Houdt ons op de hoogte, mb90 :!:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Geert »

Ik ben reuze benieuwd. Op dit moment is de dienstuitvoering van veel buslijnen een lachertje, ik reken tegenwoordig maar een half uur buffer op een ritje van 10 minuten (van werk naar centraal station)... Volgens mij kan het niet de bedoeling zijn dat sommige bussen altijd te laat zijn, ik regelmatig een bus in het geheel niet zie komen, dat bussen in het weekend standaard met -5 rijden, ... Als het af en toe is heb ik er geen moeite mee (dat hoort er bij), maar bijna structureel niet op de dienstregeling kunnen vertrouwen vind ik te gek voor woorden.

Van aanbesteden hoeven we dus niets te verwachten, nu maar hopen dat de naleving van de dienstregeling eens goed wordt gecontroleerd door de SRR...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door mb90 »

De SRR zelf over de concessie in een persbericht:
Stadsregio.info schreef:Busconcessie Rotterdam naar RET
Stadsregio kiest voor integraal openbaar vervoer in stad en regio

De RET blijft ook vanaf 2009 de busvervoerder in Rotterdam. De regioraad heeft vandaag ermee ingestemd dat de stadsregio de RET-aandelen overneemt van de gemeente Rotterdam. Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam besloot in vervolg hierop de concessie Bus Rotterdam onderhands te gaan gunnen (inbesteding) aan de RET. De aandelenovername is noodzakelijk omdat inbesteding volgens Europese regelgeving alleen mag aan een eigen dienst van de vergunningverstrekker. De te verlenen concessie gaat in op 14 december 2008 en loopt tot 10 december 2011.


De stadsregio wil graag de ruimte hebben om een openbaar vervoerproduct 'zonder grenzen' aan te bieden waarbij bus, tram, randstadrail en metro één systeem vormen dat de reiziger optimaal bedient en dat wordt gekenmerkt door comfort, samenhang en eenduidigheid. Dit product hangt samen met het door de stadsregio beoogde besturingsmodel waarbij de RET binnen de regiogrenzen de “regisseursrol” zal gaan vervullen. Dit betekent dat de RET verantwoordelijk wordt voor de uitwerking van het programma van eisen in een integraal vervoersplan (tactisch niveau). Op termijn wordt dan een groter gebied aanbesteed waardoor er meer ruimte komt voor commerciële vervoersbedrijven (uitvoerend niveau). Vanzelfsprekend zal de stadsregio dezelfde eisen stellen aan de eigen vervoerder als aan de overige vervoerders die in de regio concessienemer zijn.

Voordeel voor reiziger: veel meer OV in Regio Rotterdam
De reiziger gaat er op vooruit in het nieuwe vervoerplan voor deze concessie. Allereerst gaan de bussen veel vaker rijden: 16% meer dan nu. Zo krijgen 11 drukke lijnen op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 een frequentie van minimaal elke 10 minuten. De 30 andere buslijnen vormen een basisnet waarop geen bezuinigingen plaatsvinden. Wel komen daar speciale rechtstreekse verbindingen naar kantoorgebieden, scholen en Rotterdam Airport zodat de reiziger direct naar werk, school of vliegveld kan. Verder wordt de Servicebus geïntroduceerd. Deze bus heeft een sociale functie en rijdt langs ouderenvoorzieningen, ziekenhuizen en lokale winkelcentra.

De RET schaft 74 nieuwe bussen aan (vorig jaar 90). Deze bussen hebben airco en een verlaagde vloer waardoor rolstoel- of kinderwagengebruikers makkelijker kunnen instappen en ze zijn voorzien van de modernste motor, met roetfilter, waarmee ze voldoen aan de strengste milieunorm (EEV). Daarnaast gaat RET een experiment starten met twee diesel hybridebussen die tenminste 25% zuiniger zijn en 25% minder CO2 uitstoten. Als de proef slaagt, worden vanaf 2012 ruim 45 van deze hybride-bussen aangeschaft.

Railverbeteringen
Het nieuwe vervoerplan omvat ook verbeteringen voor metro, randstadrail en tram. De metro's op de Calandlijn gaan voor 07.00 uur vaker rijden. Op zaterdag wordt de frequentie op Randstadrail met 25% verhoogd: van drie naar vier ritten per uur en er komt een betere aansluiting met NS bij station Den Haag Laan van NOI. In de tweede helft van 2008 nog worden de nieuwe metrovoertuigen voor Randstadrail ingezet tussen Hofplein en Den Haag Centraal. In 2009 worden daarmee alle Randstadrailritten met nieuwe voertuigen gereden. Ook vindt begin 2009 de levering plaats van de eerste nieuwe metro’s voor de Calandlijn.

De RET schaft 53 nieuwe lage vloertrams aan, waarvan de eersten nog in 2009 geleverd worden. Er komt een betere aansluiting met NS in Schiedam. De lijnen 21 en 23 gaan voortaan via station Schiedam centrum. Lijn 25 van Carnisselande naar Schiebroek gaat – vanwege de sterke vervoergroei- 9 keer per uur rijden in plaats van 6 keer.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. W. Nettinga, hoofd Bestuurlijke Zaken en Communicatie van de stadsregio, telefoon 010–417 2864.
Voor vragen over het vervoerplan van de RET kunt u bellen met Danny van Barneveld, 06 - 14517240.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Chauf21 »

Ik voel me steeds meer geroepen om nou eens te gaan informeren bij de diverse raadsleden (van de drie grote steden) en de aanbestedende partijen wat de redenen zijn om het vervoer binnenhuis te houden. Het ene na het andere argument dat terug te vinden is in de (pers)berichten worden op fora als deze met enkele berichten direct van tafel geveegd...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Karl »

De intergraliteit van het openbaar vervoer is volgens mij het enige argument. Een lachertje natuurlijk, je kan ook de hele zooi (bus, tram, metro) aanbesteden of de ontwikkelopdracht binnenshuis halen, zoals Noord-Brabant en GGD doen. Daarnaast, andere gebieden hebben toch ook behoefte aan 'intergraliteit'? Zie Limburg, DAV, etc.

Overigens vraag ik mij af: als de proef met die nieuwe soort bus niet slaagt, dan worden er helemaal geen nieuwe bussen meer bijbesteld? En de combinatie RET en regisseursrol bevalt mij van geen kant, gaat de RET dan ook plannen op 'tactisch niveau' ontwikkelen voor de andere gebieden? Eigenlijk bevalt de combinatie RET en vervoer mij helemaal niet. Niet dat de RET overal schuldig aan is, zeker niet, SRR is daar ook voor een groot deel debet aan. :evil:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Geert »

Wat ik mij ook altijd afvraag in dit soort discussies: waarom moet in Rotterdam iets compleet anders en afwijkends bedacht worden wat in andere gebieden wel goed gaat? :?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Karl »

Geert schreef:Wat ik mij ook altijd afvraag in dit soort discussies: waarom moet in Rotterdam iets compleet anders en afwijkends bedacht worden wat in andere gebieden wel goed gaat? :?
Op welk gedeelte doel je precies? Naar verwachting wordt Haaglanden stad (Den Haag stadslijnen dus) en Amsterdam (GVU) ook inbesteed, dus dat niet perse anders.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Geert »

Ik doel inderdaad op het inbesteden. Waarom gaat dat in Utrecht wel goed en zou het in Rotterdam niet kunnen? En waarom zouden bus, metro en tram in dezelfde concessie moeten zitten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Busopzet RET wordt ‘voer voor juristen’

Bericht door Wubbo »

Busopzet RET wordt ‘voer voor juristen’
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De ambitieuze busplannen van de RET hebben bij reizigersvereniging Rover en vervoerders Connexxion, Arriva en Veolia geen handen op elkaar gekregen. Er volgt zeker een juridische strijd om de nieuwe concessie.
Zestien procent meer bus in Rotterdam tegen vijf procent minder kosten. De busplannen die stadsvervoerder RET bekend heeft gemaakt, moeten tien procent meer reizigers trekken, verwacht directeur Pedro Peters. ,,Eigenlijk heb je straks geen dienstregeling meer nodig: er komt elke tien minuten een bus langs.’’

De opzet volgt uit de concessie die zijn bedrijf van de Stadsregio Rotterdam heeft gekregen voor het busvervoer in de Maasstad. Deze gaat half december in en geldt drie jaar.

Reizigersvereniging Rover moet dat allemaal nog maar zien. ,,De RET staat niet best bekend als het gaat om op tijd rijden met de bus. Maar als het lukt, dan is dat goed voor de reiziger,’’ zegt secretaris Rikus Spithorst van Rover.

Hij wijst op de kostenverlaging die de RET in het vooruitzicht heeft gesteld. ,,Blijkbaar is de bus nog altijd te duur.’’ Rover zal niet verbaasd zijn als er ‘tumult’ ontstaat over de vergunning. ,,De RET zal marktconform moeten werken. Maar deze concessie wordt zeker voer voor juristen.’’

De concurrenten Connexxion, Arriva en Veolia willen de vergunning aanvechten bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Europese Commissie, stelt Herman Opmeer, woordvoerder van Connexxion. ,,Reken maar op een klacht bij de NMa en in Brussel. We hebben de zaak met HTM in Haaglanden ook aangevochten. Daar zijn vanuit Europa aanvullende vragen op gekomen, dus ze zijn er mee bezig.’’

Opmeer noemt het ‘idioterie’ dat de grote steden in Nederland hun busvervoer ‘onderhands’ mogen toekennen aan ‘eigen’ vervoerders. ,,Wij vinden dat die uitzonderingspositie onterecht is. Dit moet openbaar worden aanbesteed.’’

De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu zal niet opkijken van een juridisch gevecht. ,,Dit is nieuw voor Nederland, maar we zien de rechtszaken met vertrouwen tegemoet.’’

Bron: Algemeen Dagblad
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door JeePee »

mb90 schreef:Ik ben trouwens benieuwd welke lijnen die 11 lijnen worden die uitgebreid worden. Zelf denk ik aan de lijnen 30, 33, 36, 38, 44, 48, 56, 66, 70, 73 en 76, maar dat is maar een gok, dus het zou zomaar kunnen dat het 11 andere lijnen zijn. :wink:
Het worden de lijnen 30, 33, 38, 44, 56, 66, 67, 70 (en 71 wat een variant is van lijn 70, alleen rijdt lijn 71 na Lombardijen niet naar Keizerswaard, maar naar MCRZ Clara), 73 en 76. Mb90 had het dus goed gezien ;) . Verder komt er een airport express (lijn 50). Deze rijdt non-stop van het vliegveld naar Centraal en vervolgens via Hofplein, Goudsingel, Blaak, Erasmusbrug naar de Wilhelminakade. Bedrijventerrein Spaanse Polder wordt een stuk beter ontsloten en er veranderd nog wel wat meer. Moet het nog wat beter bestuderen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door mb90 »

Oke, zat ik dus goed in de richting. :) Maar, die lijn 67 die opgewaardeerd wordt krijgt dan zeker een andere route dan de huidige 67 (rijdt Zuidplein - Pendrecht v.v.), want de huidige 67 vind ik nu niet echt superdruk in de spitsuren en zeker niet daarbuiten. De andere lijnen die opgewaardeerd worden wel.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door JeePee »

De 67 blijft gewoon Zuidplein - Pendrecht. Geen idee hoe druk die lijn is, hoort niet bij BSO he :wink:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Karl »

Waarom rijdt die zogenaamde Airportexpress via de Goudsesingel en de Blaak naar de Erasmusbrug? Kan die niet veel beter gewoon over de Coolsingel en de Leuvehaven? Dan is het woord express ook nog wat waard.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door mb90 »

Ik denk dat ze die route zo doen om de drukte van de Coolsingel te omzeilen. Die is best druk. Daarom rijdt bus 48 's middags in het weekend ook via de Goudsesingel i.p.v. via de Coolsingel.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door JeePee »

Daar had het idd mee te maken. Om te voorkomen dat de routering wat onduidelijk wordt voor toeristen (bepaalde dagen andere routes) rijdt de AE altijd via de Goudsesingel.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Karl »

mb90 schreef:Ik denk dat ze die route zo doen om de drukte van de Coolsingel te omzeilen. Die is best druk. Daarom rijdt bus 48 's middags in het weekend ook via de Goudsesingel i.p.v. via de Coolsingel.
Ja, dat is natuurlijk een (groot) nadeel. Dan toch maar een stukje rails naar Noord - Airport leggen, zou je er een tram over heen kunnen laten rijden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: RET breidt stadsvervoer uit

Bericht door Daantje »

Wat is er mis met de huidige airportshuttle, lijn 33 die via Overschie vanaf het Centraal Station naar Rotterdam Airport rijdt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten