Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De ChristenUnie wil graag dat er vaker wordt gereden op de lijn, die dan als omleidingsroute kan dienen bij calamiteiten op bijvoorbeeld Utrecht CS.
En heeft de ChristenUnie er ook aan gedacht dat Ede-Wageningen vanuit Utrecht bediend wordt en je dus nog niks met je twee sporen kunt als de post Utrecht platligt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

Je denkt weer veel te ver door. Als er twee treinen gaan knuffelen op Utrecht Centraal kunnen er op de Valleilijn nog gewoon treinen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Neuj, ik denk gewoon aan de meest voorkomende oorzaak van een verstoring op Utrecht Centraal :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Geert »

Er zijn ook wel eens calamiteiten tussen Utrecht en Ede-Wageningen zonder dat Utrecht helemaal plat ligt. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Maar in die gevallen heb je zoveel omreismogelijkheden dat je niet perse de Valleilijn als omreisroute nodig hebt. Of hooguit voor de reizigers naar Ede-Wageningen, je kunt dan immers met evenveel overstaps ook nog via Den Bosch bijvoorbeeld. (Edit: dit scheelt maarliefst 2 minuten reistijd met reizen via Amersfoort :wink: )
Pas als Utrecht helemaal plat ligt heb je extra capaciteit op de Valleilijn nodig om grote omwegen te voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Neuj, ik denk gewoon aan de meest voorkomende oorzaak van een verstoring op Utrecht Centraal :wink:
De meest voorkomende oorzaak van problemen op Utrecht Centraal is 'logistieke problemen'. Daar heeft Connexxion in het algemeen niet zo veel last van.

Maar dat CU-plan klinkt nu nogal vaag, heeft iemand meer details van hoe je dat dan zou moeten doen? Gaat dat alleen om die overwegen/tunnels?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De meest voorkomende oorzaak van problemen op Utrecht Centraal is 'logistieke problemen'. Daar heeft Connexxion in het algemeen niet zo veel last van.
De reiziger die vanaf Utrecht via Amersfoort om wil reizen echter wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Het zijn eigenlijk gewoon die onnodige eisen die gesteld worden aan overwegveiligheid. Wat ik ervan begrijp is dat, door die regels, er nu eigenlijk nergens uitbreidingen kunnen komen. Want dat wordt dan weer te duur..
Daarnaast, ik vind dat Provincie Gelderland en de gemeentes ook best mogen gaan meebetalen dan, dat komt namelijk nergens terug. Nu liggen álle kosten schijnbaar bij het Ministerie I&M, dat kan best verdeeld worden lijkt me.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

Even een opzetje gemaakt om te laten zien hoeveel treinen er op de valleilijn nodig zijn met een doortrekking van een 1/2 uur dienst naar Arnhem. Dit is maar een simpel opzetje en de huidige tijden van de IC's tussen Arnhem en Ede zijn nog niet erin verwerkt. Tussen Ede en Amersfoort blijft de huidige dienstregeling behouden.

Afbeelding
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Thijs »

3 minuten structureel keren in Arnhem? Onmogelijk.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

dat kan ECHT wel aangezien je in de praktijk altijd eerder in Arnhem bent, de tijden zoals aangeveven zijn nog zoals ze nu zijn ( dus met mat64 en SGM treinen, De protos ( op andere cxx treinen ) zijn veel sneller met optrekken en remmen. Bovendien kijk eens naar hoeveel minuten de Syntus Arnhem - Tiel structueel keert in Arnhem.
Vanuit Tiel, Aankomst Arnhem om ,28
Vertrek naar Tiel uit Arnhem om ,32

dat is dus ook maar 4 minuten, Met het extra perron binnenkort geopend zal het zeker wel lukken.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door MdJ »

Uit Ede richting Arnhem fiets je behoorlijk door het ICE-pad.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Is op 2 minuten achter de IC aan ri.Arnhem trouwens ook niet wat krap?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Het klinkt allemaal wel erg ideaal: als je gelijk uit Ede weg kunt en kort kunt keren in Arnhem dan zou dit theoretisch passen, maar ga er maar van uit dat je niet gelijk uit Ede weg kunt en dat je die korte kering ook niet altijd haalt: je hebt dan met het enkelspoor geen enkele mogelijkheid meer om welke vertraging dan ook weg te rijden. Of je dat moet willen: ik denk het niet.

Overigens betekent dit ook dat er geen goederentreinen meer kunnen rijden tussen Arnhem en Utrecht: dat pad is om .09 door Arnhem. Daar gaan de goederenvervoerders niet mee akkoord, ze willen in ieder geval nog een mogelijkheid hebben om incidenteel te kunnen rijden.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

Maar krap is het toch wel, hoe je het ook doet.
Ander idee is om lijn 86 in te korten tot wageningen - Ede. En lijn 88 ( valleilijn ) doortrekken naar Arnhem als Hov verbinding, gereden door zowel breng ( breng direct ) ofwel syntus valleilijn ( wel indezelfde kleurstelling )
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

robinzes schreef:Maar krap is het toch wel, hoe je het ook doet.
Ander idee is om lijn 86 in te korten tot wageningen - Ede. En lijn 88 ( valleilijn ) doortrekken naar Arnhem als Hov verbinding, gereden door zowel breng ( breng direct ) ofwel syntus valleilijn ( wel indezelfde kleurstelling )
Vraag me af of een verlengde buslijn nou zoveel voordelen heeft t.o.v. de bestaande Sprinters en IC's richting Arnhem die ( wat mij betreft ) prima aansluiten op de Valleilijn.
Ik denk dat het Connexxion echt om het spoor gaat, een buslijn verlengen is niet zo heel speciaal denk ik.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

Maar het gaat mij ook meer om de mensen uit Arnhem en Wageningen die een HOV bus verbinding verdienen.
Die bussen zijn altijd wel druk, tijdens de spits al om de 10 minuten.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Dat is ook wel zo, alleen wat ik dan niet begrijp: waarom lijn 86 gaan inkorten tot de bestaande lijn 88, en lijn 88 ( nieuwe situatie ) verlengen naar de "oude" lijn 86?

Het lijkt mij veel logischer als lijn 88 gewoon blijft als Ede-Wageningen, zo staat die inmiddels al een tijd bekend. Lijn 86 kan gewoon dezelfde verbinding houden ( misschien wat halte wijzigingen ) en dan opwaarderen tot een HOV verbinding, met dezelfde bussen en kleurstelling als 88.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

Ik denk niet dat bennekom een Hov verbinding nodig heeft. Voordat lijn 88 er kwam reed lijn 86 de huidige route van lijn 88. En wad lijn 84 een pendel tussen wageningen en Ede via bennekom.
dus wat zou handig zijn:
Lijn 86: Arnhem - wageningen -Ede (via huidige route lijn 88 )
Lijn 88: Wageningen - bennekom - Ede.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ik zie 't punt niet helemaal, maar dit lijkt mij het meest verstandig:

Lijn 88: Ede - Bennekom - Wageningen ( huidige Valleilijn )
Lijn 86: Ede - Wageningen - Arnhem ( een nieuwe, extra Valleilijn-lijn )
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door robinzes »

Lyntus schreef:Ik zie 't punt niet helemaal, maar dit lijkt mij het meest verstandig:

Lijn 88: Ede - Bennekom - Wageningen ( huidige Valleilijn )
Lijn 86: Ede - Wageningen - Arnhem ( een nieuwe, extra Valleilijn-lijn )
ja, sorry deze indeling bedoelde ik ook. ( maar de huidige valleilijn rijd niet DOOR barneveld ) en Lijn 86 wel.
lijn 86 zou dan gewoon over de (snele weg, om Barneveld heen ) gaan als HOV.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

robinzes schreef:
Lyntus schreef:Ik zie 't punt niet helemaal, maar dit lijkt mij het meest verstandig:

Lijn 88: Ede - Bennekom - Wageningen ( huidige Valleilijn )
Lijn 86: Ede - Wageningen - Arnhem ( een nieuwe, extra Valleilijn-lijn )
ja, sorry deze indeling bedoelde ik ook. ( maar de huidige valleilijn rijd niet DOOR barneveld ) en Lijn 86 wel.
lijn 86 zou dan gewoon over de (snele weg, om Barneveld heen ) gaan als HOV.
Ik mocht willen dat de Valleilijn bus door Barneveld heen reed, maar je bedoelt waarschijnlijk Bennekom ( of Wageningen, :lol:

Ja, lijn 86 is dan eigenlijk de "intercity" variant tot aan Arnhem. 88 stopt dus zoals nu ergens in de buurt van Bennekom ( ik geloof bij zo'n weg ernaast ). De 86 stopt daar niet, maar gaat direct naar Wageningen en dan direct naar Arnhem.

Is op zich een goede optie, maar heb liever 'n treinverbinding. Dat brengt minder risico's mee van een aansluitende dienstregeling.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

,,Minister maakt Valleilijn onnodig duur door tunnels''

11 juli 2011

EDE - Een investering van 120 miljoen voor het verhogen van de frequentie op de Valleilijn tussen Ede, Lunteren, Barneveld en Amersfoort is onzinnig aldus de ChristenUnie. Volgens Tweede Kamerlid Arie Slob kan met nog geen een derde van dit bedrag hetzelfde resultaat worden bereikt.

,,Met dit bedrag kan een enorme kwaliteitssprong worden gemaakt: Twee keer zoveel treinen en een kortere reistijd. De minister stelt echter zulke strenge eisen dat het project 3 tot 4x zo duur wordt. Dat is onrealistisch, dan wil je kennelijk gewoon niet investeren in het regionale spoor.''

Momenteel rijden er per uur vier treinen tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Op het traject tussen Barneveld en Ede Wageningen rijden de treinen echter maar twee keer per uur omdat er geen capaciteit is voor extra trein op dit enkelsporige traject. De Kamer heeft daarom vorig jaar een motie van de ChristenUnie aangenomen om kleine capaciteitsmaatregelen te onderzoeken om een kwartiersdienst mogelijk te maken op het gehele traject. Uit het onderzoek blijkt nu dat een kwartierdienst mogelijk is door het realiseren van een passeerspoor bij station Ede Centrum, een klein stukje dubbelspoor en het verhogen van de baanvaksnelheid op een deel van het traject van 80 naar 120 km/uur. In totaal kosten deze maatregelen 30 miljoen euro. Daarbovenop komen enkele kleine maatregelen om geluidhinder tegen te gaan.

Tram onveiliger
Volgens ProRail en de minister moeten echter tegelijk vier spoorwegovergangen worden vervangen door tunnels zodat de kosten oplopen tot 120 miljoen euro. Slob: ,,Natuurlijk is de overwegveiligheid een aandachtspunt als er meer treinen gaan rijden. Maar het verplicht realiseren van vier tunnels voor zo'n klein project is onzinnig. Het project wordt gewoon kapotgeschreven''. Het Kamerlid heeft daarom Kamervragen gesteld. ,,Ik wil weten op grond van welke regels ProRail concludeert dat die vier tunnels vereist zijn. Als dat echt zo is dan moeten we nog eens kritisch naar deze regels kijken want ik kan dit niet uitleggen. Een gemiddelde tram in Amsterdam is veel onveiliger dan de Valleilijn. En je kunt de bouw van tunnels natuurlijk ook faseren.''

Hoewel de minister dus voorlopig niets ziet in de uitbreiding van de frequenties op de Valleilijn ziet Arie Slob juist in het onderzoek een bevestiging dat capaciteitsuitbreiding van de Valleilijn goedkoop te realiseren is. ,,Een investering van 30 a 40 miljoen is een schijntje op de totale infrastructuurbegroting. Zeker als de provincie Gelderland ook zou meebetalen. Aanpassing van knooppunt Hoevelaken en de snelwegen rond Amersfoort en Utrecht kost honderden miljoenen terwijl je hier dus voor een fractie van het bedrag het OV op deze corridor sterk kan verbeteren. Dat geld moet toch te vinden zijn?!''

Bron: Ede Stad
Ben het absoluut eens met de ChristenUnie in deze kwestie. Zo gemakkelijk komt Minister Melanie er natuurlijk niet vanaf! :twisted:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door webguy »

Is ook belachelijk om te bedenken dat we dus 4 tunnels aan zouden moeten leggen tussen Barneveld Noord en Ede ergens, maar dat er in Barneveld tussen Barneveld Noord en Apeldoorn gewoon een nog grotere overweg ligt (ik geloof met 3 sporen). Dat zou geloof ik ooit een tunnel worden, maar heeft de gemeente Barneveld weer van af gezien...
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Met die regels die de minister eist, is het eigenlijk onmogelijk om nu nog in regionaal spoor te investeren. Volgens mij wil ze gewoon niet, en daarom maakt ze het maar onnodig duur..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten