Duits spoorboekje alleen op internet

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Cookie »

Duits spoorboekje alleen op internet

BERLIJN
- Na 163 jaar neemt Duitsland afscheid van het Kursbuch (spoorboekje): Deutsche Bahn komt eind dit jaar voor het laatst met de actuele vertrek- en aankomsttijden van de treinen op papier.

De geschreven tijden zijn vanaf volgend jaar alleen nog maar beschikbaar op internet of cd. Er was volgens de Duitse Spoorwegen te weinig belangstelling voor de gedrukte versie.

Generaties lang was het Kursbuch een symbool van Pünktlichkeit, made in Germany. De conservatieve kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) heeft dan ook een van de meest vooraanstaande Duitse intellectuelen, Hans Magnus Enzensberger, een heuse necrologie laten schrijven op het spoorboekje.

Het eerste spoorboekje werd in 1845 uitgegeven door de Königlich Preussische Eisenbahnverwaltung. Duitsland was toen nog in tal van onafhankelijke staten verdeeld. Na de vereniging in 1871 liet de keizer het spoorwegstelsel uitbouwen en werd het spoorboekje steeds dikker.

Hakenkruis

In zijn hoogtijdagen werd het spoorboekje meertalig uitgegeven, met verklaringen in onder meer het Frans, Russisch, Pools en Jiddisch. Hitler maakte daar een einde aan, maar liet wel een hakenkruis toevoegen.

Na de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van de spoorlijnen vernield door geallieerde bombardementen. Toch liet de eerste West-Duitse bondskanselier Konrad Adenauer er haast achter zetten om weer met (zij het dun) Kursbuch te komen.

Virtuele reis

Voor de verarmde Duitsers die ook niet zo makkelijk van de ene bezettingszone naar de andere konden reizen, bood dat mogelijkheden tot een virtuele reis: Enzensbergers vader droomde na de oorlog van verre reizen door in het Kursbuch te lezen, zo vertelt de schrijver in de FAZ.

Bron: http://www.nu.nl/news/1659227/50/Duits_ ... ernet.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Wubbo »

Hebben ze dat in Belgie ook niet geprobeerd, en zijn daar zoveel klachten over gekomen dat het boekje er nu weer is?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Dubbele P »

Ongetwijfeld komt er nog een officieel afscheid van het spoorboekje. Toen de Euro kwam, werden er afscheidsparades gehouden, waarbij de Duitse Mark ritueel begraven werd en dergelijke meer. Aan Duitse Pünktlichkeit en Grundlichkeit komt immers nooit zomaar een einde :wink:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Ruben »

Nou de Berlijnse muur is daar dan wel een uitzondering op. Snel weg met díe Duitse grundlichkeit ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Dubbele P »

Al eens in Berlijn geweest? :) Je wilt niet weten hoeveel souvenierwinkeltjes daar de kost verdienen met het verkopen van 'stukjes Berlijnse muur'. Ik kan me nog herinneren dat een geschiedenisleraar zelfs ooit beweerde dat met al die zogenaamde restanten een drie keer zo lange muur gebouwd kon worden :P Daarnaast zie je het verloop ook nog terug in de bestrating en staan er op een paar plaatsen nog enkele (vermoedelijk) echte segmenten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Ronald »

Na 163 jaar neemt Duitsland afscheid van het Kursbuch (spoorboekje): Deutsche Bahn komt eind dit jaar voor het laatst met de actuele vertrek- en aankomsttijden van de treinen op papier.
Erg jammer :( . Ik vond het toch wel erg makkelijk om afgelopen vakantie het spoorboekje bij me te hebben (het regionale deel van Rheinland-Pfalz/Hessen) om zo ter plaatse een leuk treinreisje te kunnen plannen... Dat wordt de volgende keer een laptop meenemen :? .

Nog los van het feit dat het erg leuk is om in het spoorboekje te bladeren, leuke trajecten te ontdekken en ideëen voor reisjes op te doen... Gelukkig heb ik nog wel een spoorboekje van Zwitserland voor de komende vakantie, maar misschien is dat ook wel een van de laatste...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Ruben »

Dubbele P schreef:Al eens in Berlijn geweest? :) Je wilt niet weten hoeveel souvenierwinkeltjes daar de kost verdienen met het verkopen van 'stukjes Berlijnse muur'. Ik kan me nog herinneren dat een geschiedenisleraar zelfs ooit beweerde dat met al die zogenaamde restanten een drie keer zo lange muur gebouwd kon worden :P Daarnaast zie je het verloop ook nog terug in de bestrating en staan er op een paar plaatsen nog enkele (vermoedelijk) echte segmenten.
Ich weiss.... ben er 3x geweest ;) m'n favoriete stad... Maar die todesstreifen was wel het toppunt van Deutsche Gründlichkeit, dat ding was onoverwinbaar voor de meesten en dát ding werd met plezier plat gewalst. Natuurlijk gaan we daarna met stukjes beton geld verdienen, maar de vent waar ik het toen bij kocht (ben ook gezwicht voor zo'n trabant op een stuk beton met een plaatje van de Tor erachter), was duidelijk niet aanwezig geweest bij de val in '89 :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Cookie »

Ik vind het ook erg jammer: voor vakantiegangers zijn die spoorboekjes in ieder geval ideaal. Ik heb er zelf ook een van Bayern gekocht tijdens mijn vakantie, bij het reizen kan je dan nog een andere route bedenken of kijken wat er langskomt op een traject. Het eerste kan erg handig zijn bij verstoringen: tijdens het reizen heb je immers ook niet altijd een laptop bij je...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Vinny »

Ik heb wel een belangrijk verbeterpunt:
* Zorg voor Engelssprekend personeel aan de balies van het "Kundenzentrum"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door BR628 »

Trein-O-Fiel schreef:Ik vind het ook erg jammer: voor vakantiegangers zijn die spoorboekjes in ieder geval ideaal. Ik heb er zelf ook een van Bayern gekocht tijdens mijn vakantie, bij het reizen kan je dan nog een andere route bedenken of kijken wat er langskomt op een traject. Het eerste kan erg handig zijn bij verstoringen: tijdens het reizen heb je immers ook niet altijd een laptop bij je...
Nou hup, online met die foto's :cool:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Ronald »

Dubbele P schreef:Ongetwijfeld komt er nog een officieel afscheid van het spoorboekje. Toen de Euro kwam, werden er afscheidsparades gehouden, waarbij de Duitse Mark ritueel begraven werd en dergelijke meer. Aan Duitse Pünktlichkeit en Grundlichkeit komt immers nooit zomaar een einde :wink:
Ja, inderdaad:
Nach Bahnangaben wird es im Dezember letztmals eine gebundene Ausgabe des bundesweiten Fahrplans geben - und zwar als Sonderedition für Liebhaber in vier Bänden mit Silberschnitt für 99 Euro.
(Bron: http://www.n-tv.de/Sonderedition_fuer_L ... 86363.html)
Vertaald: Volgens de Deutsche Bahn komt er in december voor het laatst een gebonden uitgave van het spoorboekje als speciale editie (met zilver gegraveerd :!: ) voor 99 Euro :shock:

Ja, sorry hoor, doe eens even normaal :roll: . Op die onzin zit toch niemand te wachten...

Sorry voor de negatieve reactie, maar ik vind het gewoon zwaar irritant dat ik geen spoorboekje meer mee kan nemen op reis. Juist het vooraf en onderweg zelf plannen van de reis vind ik nou juist een van de leukste dingen...

Tegenwoordig is het alleen maar station A en station B intypen in de reisplanner en er rolt een ritje uit. Kan wel makkelijk zijn, maar er gaat toch niets boven lekker bladeren in een spoorboekje en met een beetje eigen fantasie een leuke reis plannen...

Nog los van het feit dat ik vind dat een spoorbedrijf best wat moeite mag doen om zijn dienstregelingen (= zijn produkt) op verschillende manieren te presenteren, een spoorboekje hoort daar gewoon bij. Dat hoeft niet per se winstgevend te zijn, maar in deze tijd van privatiseringen zeg ik nu natuurlijk iets heel verkeerds...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door BR628 »

Iederen boerenlul heeft een laptop, ik zelf zie het probleem niet. Laptop heeft meer voordelen: je kan tevens je geheugenkaartjes van je camera legen..
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Ronald »

BR628 schreef:Laptop heeft meer voordelen: je kan tevens je geheugenkaartjes van je camera legen..
Dat is inderdaad een voordeel, daar zal ik niks van zeggen. Maar dan is het wel wachten op een beetje fatsoenlijke "kleine" laptop (ik geloof dat er al een aantal van zulke "subnotebooks" op de markt zijn), want om nu een "gewone" laptop in m'n rugzak te stoppen zie ik niet zo zitten :wink: .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Vinny »

Tegenwoordig is het alleen maar station A en station B intypen in de reisplanner en er rolt een ritje uit. Kan wel makkelijk zijn, maar er gaat toch niets boven lekker bladeren in een spoorboekje en met een beetje eigen fantasie een leuke reis plannen...
Ah ik heb rondgereisd in Duitsland, Polen, Italië, België en Frankrijk zonder spoorboekje, maar wel met een printje van internet dat in veel gevallen niet erg adequaat was. In Israël destijds (2000/2001) zonder enige andere dienstregelingsinformatie; maar gewoon op de bonnefooi naar de stations lopen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Jurjen »

Die speciale uitvoering gaat gretig aftrek vinden bij spoorliefhebbers in Duitsland en het buitenland. Daar kan je rustig van op aan. De internetplanner van DB laat ook aardig wat creativiteit toe: treinproducten uitsluiten en via-stations met bepaalde oponthoud ingeven.

Voor de echte reiziger is het Kursbuch van DB natuurlijk nooit een alternatief geweest; de wereld houdt immers niet op bij landsgrenzen, en dus liep de echte reiziger sowieso al met de European Timetable van Thomas Cook. ;-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door webguy »

Overigens vind ik dat die CD versie ook niet geweldig is... Software is niet bepaald gebruikersvriendelijk en ook moet je elke 6 maanden een nieuwe CD kopen a 6 euro + 6 euro porto, dat loopt ook flink op. Het wordt echt tijd voor 'open source openbaar vervoers informatie' :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Cookie »

Topickick: het blijkt dat in sommige Bundesländer toch spoorboekjes verkrijgbaar zijn, maar niet uitgegeven door de DB en in een simpeler vorm. Heb gisteren die van NRW 2011 kunnen kopen bij het Reisezentrum in Essen Hbf. Er staan geen treinnummers bij en de tabellen zijn kleiner door aan bijv. aan te geven dat een verbinding elk uur om xx.yy rijdt, maar dat maakt het boekje ook weer compacter en minder zwaar :) . Ook zit er een kaart bij van het Nah- en Fernverkehr in NRW.

In Bayern worden ook spoorboekjes door een andere organisatie uitgegeven trouwens, andere Bundesländer weet ik niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Suus »

Sommige verkeersverbonden geven de treindienstregelingen uit in een eigen boekje. Ik had er een van de VVO (Dresden en omstreken), maar ik denk dat ik hem weggedaan heb.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door deadlock »

Cookie-O-Fiel schreef:Topickick: het blijkt dat in sommige Bundesländer toch spoorboekjes verkrijgbaar zijn, maar niet uitgegeven door de DB en in een simpeler vorm. Heb gisteren die van NRW 2011 kunnen kopen bij het Reisezentrum in Essen Hbf. Er staan geen treinnummers bij en de tabellen zijn kleiner door aan bijv. aan te geven dat een verbinding elk uur om xx.yy rijdt, maar dat maakt het boekje ook weer compacter en minder zwaar :) . Ook zit er een kaart bij van het Nah- en Fernverkehr in NRW.

In Bayern worden ook spoorboekjes door een andere organisatie uitgegeven trouwens, andere Bundesländer weet ik niet.
Volgens mij heb ik dat in Schleswig-Holstein ook gezien inderdaad.

Die kleinere tabellen zijn inderdaad handig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door midnet »

vrijwel elk Verbund heeft eigen Fahrplaene-de grotere in meerdere delen. Daarvan is er volgens mij tot heden nog steeds geen een op geheel niet drukken overgestapt. En daar zitten dus alle lijnen in een gebied in. Vrij vaak zijn ze gratis of kosten ze maar 1 €. Die van NRW is vermoedelijk van VRR=Verbund Rhein-Ruhr, dus een kleiner gebied.
Sommige deelstaten=Laender hebben nog steeds hun eigen complete spoorboek (dat DB alles in 1 had is ook al heel lang geleden-pre DDR-verdwijning), zoals Baden Würtemberg en Thüringen.
Van vrijwel elke spoorlijn zijn die kleine opvouwvellen gratis verkrijgbaar, in Enschede liggen ze ook van de lijnen ri. Gronau en Dortmund. Zijn meestal van de bediende lijen in elk Kundenzentrum, en van de vele privaten ook vrij vaak in hun treintjes.
Maar veel landen zijn deze weg al ingeslagen: UK, DK, FR, ES (al heel lang), IE,
Eigenlijk alleen in Oost-Europa worden nog traditionale spoorboeken gedrukt en verkocht. Behalve Rusland-Oekraine dan.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Cookie »

midnet schreef:Die van NRW is vermoedelijk van VRR=Verbund Rhein-Ruhr, dus een kleiner gebied.
Nee, het Fahrplanbuch is echt van heel NRW (wordt uitgegeven namens de 'overheid' van NRW).
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Duits spoorboekje alleen op internet

Bericht door Thomas »

midnet schreef:Sommige deelstaten=Laender hebben nog steeds hun eigen complete spoorboek (dat DB alles in 1 had is ook al heel lang geleden-pre DDR-verdwijning)
Niet overdrijven :wink:: ik heb een exemplaar van het DB Kursbuch Winter 1996/97 thuis staan, is één dik boek voor heel Duitsland. Geweldig boek trouwens, met bijna 2600 pagina's.
Eigenlijk alleen in Oost-Europa worden nog traditionale spoorboeken gedrukt en verkocht.
Ook dat valt mee, o.a. in België, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen en Finland zijn nog spoor- of uitgebreidere OV-boeken te krijgen, al worden deze niet in alle gevallen door het spoorbedrijf uitgegeven. Veel informatie hierover is te vinden op http://www.steane.com/egtre/egtre.htm.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten