Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door reisthijs »

De Almeerse stations hebben samen 40.000 reizigers dus dat is 20% van de bevolking. Behoorlijk veel dus. Ik ben zo vrij dit even te vergelijken met Groningen: ongeveer evenveel inwoners maar toch 'slechts' 34.000 reizigers. In en om de Randstad reizen dus meer mensen met de trein dan daarbuiten, zo lijkt het.

Almere is wat dit betreft dus goed vergelijkbaar met Houten. Niet zo gek natuurlijk want het zijn plaatsen met een stedebouwkundige opzet waarin de stations centraal staan, en die heel sterk gericht zijn op één, niet al te ver weg gelegen grote stad. Dat is bij Hoogeveen niet het geval.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Daan »

... het verdwijnen van Hoogeveen als intercity-station.
Ik blijf dat bijzonder vinden. Hoogeveen is nu ook geen IC-station. Dat er nu een IC stopt die vanaf/tot Zwolle voor stoptrein speelt, maakt Hoogeveen natuurlijk niet meteen een IC-station :idea:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door fogeltje »

Daan schreef:
... het verdwijnen van Hoogeveen als intercity-station.
Ik blijf dat bijzonder vinden. Hoogeveen is nu ook geen IC-station. Dat er nu een IC stopt die vanaf/tot Zwolle voor stoptrein speelt, maakt Hoogeveen natuurlijk niet meteen een IC-station :idea:
Dat is ook nog eens zo.
"Een touringcar is geen bus"
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door willy84 »

Klaasje schreef:Die 38000 klopt wel met het inwoneraantal van de plaats zelf. De overige plaatsen liggen bijna allemaal niet bijzonder ver van de kern af. De vraag is dan inderdaad of je dat tot de plaats mag rekenen of niet.
Je mag ze niet tot de plaats rekenen maar wel tot de gemeente.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Coevorden steunt Hoogeveen in lobby intercity

Bericht door Wubbo »

Coevorden steunt Hoogeveen in lobby intercity
Geplaatst op: zaterdag 9 juli 2011 00:12
Laatst bijgewerkt: zaterdag 9 juli 2011 00:13


Ruim twee jaar is Hoogeveen bezig te lobby'en voor de intercitystatus van het station, omdat de NS de dienstregeling wil versoberen tot alleen twee stoptreinen per uur. En dat terwijl binnenkort de NS de nieuwe Hanzelijn opent met méér en snellere treinen naar de Randstad. De gemeente Hoogeveen krijgt daarbij steun van de gemeenten Coevorden en De Wolden.
Lees verder
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door The best »

Op deze manier moeten we wel heel veel mensen gaan executeren.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Bart »

Ik vind het wel logisch. Hoogeveen is veruit het drukste station langs die lijn (op Assen na), bovendien ligt het al in een bocht dus kost een stop niet meer dan twee minuten.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door The best »

Bart schreef:Ik vind het wel logisch. Hoogeveen is veruit het drukste station langs die lijn (op Assen na), bovendien ligt het al in een bocht dus kost een stop niet meer dan twee minuten.
Niet volgens deze link:
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... e_volgorde

Meppel is een groter station wat in en uitstappers betreft (het gaat dan wel over gegevens uit 2006, maar die zullen niet radicaal gewijzigd zijn). Dus als je dan gaat stoppen in Hoogeveen, moet je eigenlijk ook wel gaan stoppen in Meppel en dan heeft het dus geen zin meer om een intercity te gaan laten rijden. Dan kan je het hele feestje eigenlijk gewoon zo houden als het nu is. Natuurlijk wel met de aantekening dat je vanuit Meppel ook richting Leeuwarden kan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door iljitsch »

3900 in/uitstappers... waar hebben we het hier over? Da's net iets meer dan 10% van Groningen en Zwolle en minder dan de helft van Assen.

Wat ik wel graag zou willen weten is, gemeten vanaf Zwolle, hoeveel mensen stappen er per dag uit op ieder van de haltes tot en met Groningen? Dat zal voor Hoogeveen meer moeten zijn dan 10% omdat Gn en Zl ook andere richtingen bedienen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Die 38000 klopt wel met het inwoneraantal van de plaats zelf. De overige plaatsen liggen bijna allemaal niet bijzonder ver van de kern af. De vraag is dan inderdaad of je dat tot de plaats mag rekenen of niet.
Het aantal potentiele treinreizigers per hoofd van de bevolking is min of meer constant. De nabijheid van een treinstation is in hoge mate bepalend of mensen met de trein reizen, maar gegeven het feit dat er een station is betekent dat hooguit 20% van de mensen dan ook met de trein reist. Dat is het enige wat ik te zeggen heb. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door JeePee »

Bart schreef:Ik vind het wel logisch. Hoogeveen is veruit het drukste station langs die lijn (op Assen na), bovendien ligt het al in een bocht dus kost een stop niet meer dan twee minuten.
Een station met 4000 in- en uitstappers per dag kan heel goed af met 2x een stoptrein per uur. Het hele punt van Hoogeveen is dat men bang is de IC-status kwijt te raken. Dat gebeurt niet, die status hebben ze namelijk nooit gehad. Qua IC-waardigheid staan ze op hetzelfde niveau als stations als Grou en Akkrum. Bij gebrek aan treinen laten ze een IC maar als excuustrein rijden. Sowieso is het aantal mensen dat 'over' Zwolle heen reist niet zo bijzonder veel. De grootste stroom daar zijn studenten etc. Die reizen over het algemeen naar Zwolle of Groningen. Reistijden voor die mensen nemen niet toe en niet af. Ze krijgen wel een strakke halfuurdienst in plaats van het 25/35 interval wat er nu is.

Calimerogedrag, niets meer niets minder -> next
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Geert »

JeePee schreef:Sowieso is het aantal mensen dat 'over' Zwolle heen reist niet zo bijzonder veel. De grootste stroom daar zijn studenten etc. Die reizen over het algemeen naar Zwolle of Groningen. Reistijden voor die mensen nemen niet toe en niet af. Ze krijgen wel een strakke halfuurdienst in plaats van het 25/35 interval wat er nu is.
Inderdaad, volgens de cijfers van NS:
*12.000 IC-reizigers krijgen een snellere verbinding
*4200 stoptreinreizigers krijgen een betere verdeling van de treinen over het uur (25/35 wordt 30/30)
*1400 reizigers moeten in Zwolle extra overstappen.
Dus waar 16.200 profiteren worden 1400 reizigers benadeeld door een extra overstap. Ik zou het wel weten...
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Abracadabram »

Hoe kan het dat als Hoogeveen alleen al 4000 instappers heeft, het totaal dat een betere verdeling krijgt slecht 4200 is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Dat is wel vreemd inderdaad, een plaats als Meppel heeft ook wel significante aantallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Ow, wat ik nu tegenkom op YouTube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tg2UDkB07vQ[/youtube]

Verder niet zo boeiend, maar op een gegeven moment zegt die man: We gaan moeiteloos van Zwolle naar Groningen, met slechts een hindernis: De bocht bij Hoogeveen :evil: Zelfs als treinen gesloopt worden hebben ze nog last van die plaats :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door iljitsch »

Ik heb al eerder geschreven: leg een stuk spoor aan tussen Beilen en Zwolle waardoor de intercity's niet door Hoogeveen en Meppel hoeven. Qua bebouwing is het daar aardig leeg, wel zit er een snelweg en wat bos (en vast een zooi boeren).
Reveltje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 18:04

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Reveltje »

Allen,

Er wordt zeer laatdunkend over dit onderwerp gesproken. Ga eerst eens je verdiepen in de situatie en bekijk het van meerdere kanten oordeel dan pas. Wees constructief. Hoogeveen is een plaats van 50000 inwoners en is centraal gelegen. Veel daarvan werken in het westen dat is nu nog te oden via de trein. dan niet meer.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door iljitsch »

Maar moet dat dan gaan ten koste van de veel grotere groep mensen die tussen Groningen en de randstad reist?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door The best »

Reveltje schreef:Allen,

Er wordt zeer laatdunkend over dit onderwerp gesproken. Ga eerst eens je verdiepen in de situatie en bekijk het van meerdere kanten oordeel dan pas. Wees constructief. Hoogeveen is een plaats van 50000 inwoners en is centraal gelegen. Veel daarvan werken in het westen dat is nu nog te oden via de trein. dan niet meer.
Hoe groot is die groep dan? Volgens mij valt dat wel mee. Ik heb geloof ik ergens op dit forum het aantal gelezen van 40 mensen per dag. Voor de rest hoeft het echt niet zo'n hele erge achteruitgang te zijn. Als je er gewoon voor zorgt dat je in Zwolle vanuit de stoptrein niet lang hoeft te wachten op de IC, valt alles best wel mee. Het is nu al een pokke-eind vanaf Hoogeveen richting de Randstad, die afstand zal echt niet groter worden.
Reveltje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 18:04

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Reveltje »

De groep die tussen Groningen en de randstad reizen hebben al een prima verbinding. Dat wordt maar enkele minuten beter wanneer men Hoogeveen als intercity schrapt. Het aantal van 40 klopt totaal. Dit zijn er veel meer exacte aantalen kan ik op dit moment niet noemen omdat de NS het zogenaamde onderzoeksrapport niet wil vrijgeven.!? Een goede overstap zal niet plaatsvinden want het uitgangspunt voor aansluitingen zijn de intercity's op elkaar. En zoals eerder genoemd is hoogeveen tot de randstad al ver genoeg, door nu ook nog deze reistijd met zeker meer dan een half uur te verhogen is het dus voor al die mensen die nu nog werken via de trein in de randstad een onhaalbare zaak geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Een half uur extra reistijd is onzin. De stoptrein vanuit Zwolle richting Groningen zal in de toekomstige situatie misschien een paar minuten na de intercity vertrekken, stopt vervolgens alleen nog tussendoor in Meppel en is daarna in Hoogeveen. Het zal hooguit een minuut of tien extra reistijd zijn en dat is stukken minder dan elders in het land waar op 50 kilometer spoor niet 1 maar minstens 15 tussenstations zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door JeePee »

1x per uur 0 minuten langer (ongewijzigd tov nu). 1x per uur 6 minuten langer. Niet echt het einde van de wereld volgens mij ;)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door willy84 »

immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Misvatting 1: Een plaats wordt niet aantrekkelijker voor studenten als er een intercity stopt. Een stad wordt aantrekkelijk voor studenten omdat er een instelling voor het hoger onderwijs is. En dat is er niet in Woerden.
Misvatting 2: Woerden of Hoogeveen zijn niet het grootste station zonder intercitystatus. Ook niet de drukste trouwens.
Misvatting 3: Woerden of Hoogeveen zijn niet de grootste plaats in Nederland zonder intercity-aansluiting, dat is namelijk Zoetermeer.

Ik zal het even heel crux stellen: Het station van Houten (nog maar 9000 inwoners minder dan Hoogeveen) heeft 2x zoveel treinreizigers als Hoogeveen. Rechtvaardigt dat een intercitystop? Nee, want de verbinding naar een intercitystation is goed en kost weinig extra reistijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Daniel »

Woerden heeft al een intercity trouwens, wat zeuren ze nou :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten