'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Wubbo »

'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'
Geplaatst op: zaterdag 9 juli 2011 00:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 9 juli 2011 00:08


De fiets moet omhoog in de pikorde van de weggebruikers. Te beginnen in Utrecht. Dat schrijft Ton van Rietbergen. Want de gemeenteraad gaat akkoord met de bouw van een voorziening ter waarde van minimaal 300 miljoen euro voor iets dat zich met zijn ritten slechts voor 40 procent zal terugverdienen (door de verkoop van vervoerbewijzen). Zelfs dit cijfer is nog geflatteerd omdat de gebruikers van de tram vooral bezitters van de OV studentenkaart zijn.
Lees verder
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door The best »

Ik heb het stuk gelezen, maar ik vond het toch een beetje ongenuanceerd eigenlijk. Natuurlijk moet je de fiets promoten en je kan vast ook wel vraagtekens daar bij de tram zetten, maar hij doet het iets te ongenuanceerd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door 010jongen »

Stom gedoe. Nederland is echt een maf land . Ov. Studentenkaart is inderdaad Bull shit. Maar ik ben nu in Berlijn en het openbaar vervoer is uitermate perfect en zeer goedkoop. Als ze dat in Nederland ook nou eens voor elkaar Zouden krijgen. Probleem is gewoon dat Ov. Veels te duur is. En voor Utrecht Zie ik als oplossing het tramnet flink uit te breiden en een voorbeeld op doen aan steden in Duitsland. Potsdam bijv heeft 160.000 inwoners en heeft toch zo een 5 tramlijnen. Flink investeren in het Ov. En fiets netwerk dan komt het wel goed. Ov. Studentenkaart zou afgeschaft kunnen worden mits de boel een stuk goedkoper kost. Maarjaaaa er word uiteindelijk toch liever miljoenen in nieuwe snelwegen geïnvesteerd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door iljitsch »

Voor efficient openbaar vervoer heb je grote steden nodig. De Nederlandse zijn net een maatje te klein. Ga je naar New York dan zie je dat er een enorm OV-netwerk is wat zeer intensief gebruikt wordt. Ik ben te lui om de dekkingsgraad op te zoeken maar ik denk dat het daar wel goed mee zit vergeleken met Nederland.

Maar daarmee is goed OV in een multi-miljoenenstad nog geen walhalla. Je hebt daar stapels mensen die een uur in de metro zitten naar hun werk. Ik sprak zelfs iemand die op Staten Island eerst de auto nam naar de veerboot, dan de boot (half uur ongeveer?) en dan nog 20 km met de metro van down town Manhattan naar de Bronx. Dat houdt je wel van de straat.

Het is overigens niet zo dat iedereen wel een auto kan nemen. Dan krijg je de situatie die je ziet in de VS in andere steden dan die paar zoals New York en San Francisco: een kwart van de gebouwen in de wijken waar mensen werken in de stad zijn parkeergarages. Daar zijn onze negentiendeeeuwse steden niet op ingericht.

Maar in Nederland kan je pas met 18 een rijbewijs krijgen en maar weinig mensen kunnen zich op die leeftijd al een auto veroorloven. Verder zit je met mensen met medische redenen waarom ze niet kunnen rijden die dan in de kou blijven staan. Je zal dus altijd openbaar vervoer nodig hebben.

Zelf ben ik een groot voorstander van fietsen en daar is best nog een hoop te doen, ik snap ook niet waarom 95% van de schoolgaande jeugd zonodig de tram of de bus moet nemen. Het stereotyp is dat in Nederland zoveel gefietst wordt, maar eerlijk gezegd valt mij als ik in Nederland ben meer op dat er overal zoveel fietsen staan, maar er veel minder rijden.

Overigens is van Leidse Rijn naar de universiteit fietsen wel zo'n 10 km waaronder de hele binnenstad, dat kost toch al snel een uur, lijkt me. Ze hadden nooit die universiteit op zo'n stomme plek neer moeten plempen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door huibf »

010jongen schreef:Stom gedoe. Nederland is echt een maf land . Ov. Studentenkaart is inderdaad Bull shit. Maar ik ben nu in Berlijn en het openbaar vervoer is uitermate perfect en zeer goedkoop. Als ze dat in Nederland ook nou eens voor elkaar Zouden krijgen. Probleem is gewoon dat Ov. Veels te duur is. En voor Utrecht Zie ik als oplossing het tramnet flink uit te breiden en een voorbeeld op doen aan steden in Duitsland. Potsdam bijv heeft 160.000 inwoners en heeft toch zo een 5 tramlijnen. Flink investeren in het Ov. En fiets netwerk dan komt het wel goed. Ov. Studentenkaart zou afgeschaft kunnen worden mits de boel een stuk goedkoper kost. Maarjaaaa er word uiteindelijk toch liever miljoenen in nieuwe snelwegen geïnvesteerd.
Je kan Berlijn, een miljoenenstad niet vergelijken met heel Nederland. Als je een stap buiten Berlijn zet, zal je zien dat er nauwelijks nog OV is en dat is in bijna alle landen zo. In sommige landen heb je als voordeel dat een dorpen/bebouwingen aan de doorgaande weg zitten (Oostenrijk, Zwitserland) en dan heb je dus meteen een goede ontsluiting.
Nederlanders zitten daarbij te vastgeroest in hun blik. Klagen over het OV, terwijl ze er wellicht 30 jaar geleden voor het laatst gebruik van hebben gemaakt....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Geert »

Je kunt best de fiets promoten, maar op de Uithof komen meer mensen dan alleen gezonde studenten en docenten die in de Utrechtse binnenstad wonen. Vanuit Leidsche Rijn of Lunetten is het al een vrij aardige fietstocht naar de campus en met het Nederlandse klimaat ga je dat niet altijd doen (sneeuw, regen, hagel, ..). Daarnaast zitten er twee grote ziekenhuizen op de Uithof en juist ziekenhuisbezoekers zijn nou net niet diegenen die even nog lekker gaan fietsen voordat hun dagbehandeling begint. Er zal hoe dan ook wel een sterke OV-vraag blijven tussen het centrum van Utrecht en de Uithof. Wil je voorkomen dat de halve stad volstaat met trage, ronkende dubbelgelede bussen lijkt het me toch niet onverstandig om in een tram te investeren.
iljitsch schreef:Zelf ben ik een groot voorstander van fietsen en daar is best nog een hoop te doen, ik snap ook niet waarom 95% van de schoolgaande jeugd zonodig de tram of de bus moet nemen. Het stereotyp is dat in Nederland zoveel gefietst wordt, maar eerlijk gezegd valt mij als ik in Nederland ben meer op dat er overal zoveel fietsen staan, maar er veel minder rijden.
Ik vraag me ook altijd af waarom zoveel schooljeugd met het ov naar school gaat, maar dat is iets wat volgens mij vooral in de grote steden speelt. Misschien is het beeld ook wel vertekend als je een volle bus ziet rijden met schoolkinderen, wie weet hoeveel er nog per fiets arriveert... (Op mijn middelbare school kwamen wat mensen van ver per ov en het merendeel per fiets, maar met het (minieme) deel dat per ov kwam kon je waarschijnlijk nog wel een bus aardig mee vullen).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Daantje »

Mja, ik heb in Zeeland op de middelbare school gezeten en daar fietste echt iedereen die minder dan 20 km van school woonde, daar buiten fietste een aanzienlijk deel nog als het goed weer was (zomervakantie-herfstvakantie en voorjaars/meivakantie-zomervakantie) en verder met de bus/trein. Dat komt denk ik voor het grootste deel ook wel omdat het OV er beperkt is en omdat een abonnement ook gelijk behoorlijk prijzig wordt door de afstanden en er veel grote gezinnen zijn waardoor het al helemaal niet te betalen is om al je kinderen met de bus naar school 25 km verderop te laten gaan.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door JeePee »

Precies, ik heb ook het idee dat het gebruik van OV onder scholieren voornamelijk in de Randstad(en dan vooral in de steden) redelijk groot is. Waar ik woonde was het ook 18-20km fietsen naar de school (afhankelijk van welke school etc). Eigenlijk niemand die de bus nam. Alleen als het echt slecht weer was dan ging je met de bus, maar dat was 5-10x per jaar en echt niet meer.

Het kan inherent zijn aan de frequentie van het OV. Die is op het platteland vaak veel lager natuurlijk. Daarnaast moet je ook maar het geluk hebben dat de bus ook daadwerkelijk bij je school langs komt. Anders zit je nog met overstappen op andere bussen. Hierdoor kan de reistijd fors toenemen en wordt de bus al minder aantrekkelijk.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door find_your_spot »

Heb zelf een keer de fiets gepakt om van Amstelveen naar Hoofddorp te gaan.

Dan is 27 km toch wel erg ver om op tijd op school te komen. Heb er uiteindelijk 2,5 uur over gefietst waar normaal 50 minuten met het OV voor staat.

Keuze voor de bus was dan snel gemaakt ondanks dat een jaarabonnement bijna 900 euro kostte.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door iljitsch »

Toen ik in Leiden werkte en later studeerde ging ik vaak met de fiets maar ook vaak met de trein. Vanaf waar ik woonde dicht bij het centrum van Den Haag was het 19,2 km naar de faculteit.

Ik weet niet meer welk van de modaliteiten ik het meest gebruikte, maar het zou me niet verbazen als de trein iets vaker was, met name in de winter.

Binnen de stad is nagenoeg alles sneller met de fiets dan de tram/bus afgezien van lange stukken zonder overstappen.

Overigens worden ook veel kinderen met de auto naar school gebracht. Ik snap alleen niet zo waarom, je hebt iedere vierkante kilometer wel een paar scholen in de stad en alleen de allerkleinste dorpen hebben er geen, maar blijkbaar is de school in de buurt niet goed genoeg.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door tsov »

Dat geldt voor de basisschool ja, het hele verhaal daarboven ging over de middelbare school. Dat is nogal een verschil. Een zesjarige laat je niet alleen fietsen, die breng je naar school. Dat hoeft natuurlijk niet per se met de auto, maar goed, dat is een ander verhaal.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Het stereotyp is dat in Nederland zoveel gefietst wordt, maar eerlijk gezegd valt mij als ik in Nederland ben meer op dat er overal zoveel fietsen staan, maar er veel minder rijden.
Als je wil dat veel mensen gaan fietsen heb je ook veel fietsen nodig. In kleinere plaatsen zie je die fietsen niet omdat daar iedereen wel een schuurtje of een garage heeft en anders kunnen ze de fiets wel in de tuin zetten. In de grote stad is dat er niet en niet iedereen heeft er zin om de fiets elke keer mee naar binnen te nemen. Het is overigens maar goed dat niet iedereen tegelijkertijd fietst, want dan loopt het helemaal de spuigaten uit met de files op de fietspaden. Nu is er al vechten om een plekje op het fietspad in de spits, moet je nagaan hoe het eruit zou zien als iedereen in de spits op de fiets zit. Dan kan je verkeerslichten gaan plaatsen op kruisingen waar drukke fietsroutes samen komen en fietsfileberichten gaan uitzenden op de radio :X

Ik heb het verhaal waarmee dit topic start in de krant gelezen maar vond die meneer behoorlijk ongenuanceerd. Het lijkt mij beter als OV-bewegingen en fietsbonden samen gaan vechten tegen de hegemonie van de auto in plaats van elkaar het leven zuur te maken. Bijvoorbeeld meer kleinere winkels in de buurt in plaats van supermegastores op onbereikbare plekken, een trend die in opkomst lijkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Freek »

iljitsch schreef: Ik ben te lui om de dekkingsgraad op te zoeken maar ik denk dat het daar wel goed mee zit vergeleken met Nederland.
Dat zou ik weleens willen weten. Wat is voor de grote steden de kostendekkingsgraad? Stadsregio Arnhem Nijmegen bijvoorbeeld, met ook nog een behoorlijk gedeelte platteland, kent er eentje van ongeveer 45 procent. Nu zijn er de afgelopen tijd meerdere forumleden in Lissabon geweest. Daar wonen minder mensen, ongeveer 550.000 (tegenover ong 700.000 voor A-N) maar rijdt en meer OV en kost het stukken minder. Maar een kostendekkingsgraad van 50 procent wordt daar volgens mij nooit gehaald.

Natuurlijk moet ik er bij zeggen dat Lissabon op een kleiner gebied gebouwd is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Suus »

Koploper in Europa qua dekkingsgraad is Stuttgart, de laatste cijfers die ik weet had de SSB een dekkingsgraad van 96%. Al zullen daar de grote investeringen die daar de afgelopen 40 jaar gedaan zijn in het netwerk wel grotendeels door de gemeente/deelstaat betaald zijn.

Van de RET en HTM worden de verschillende bedrijfsonderdelen apart gemeten, waarbij de Rotterdamse metro nu de 80% haalt. Het gemiddelde van de RET is 56%. De HTM haalt gemiddeld 43% (bus 44%, tram 42%). Randstadrail bij de HTM is 65%. Het GVB heeft geen opgedeeld cijfer, alleen een cijfer over de concessie in het geheel, dat is 47%.

Koploper in Nederland is Waterland, dat haalt 65%. Almere zit er net iets onder.

In Berlijn draait het vervoersbedrijf miljoenenverliezen. Dat kan nooit goed zitten met de kostendekkingsgraad daar :roll: Over de nu al twee jaar durende nooddienstregeling van de S-Bahn zullen we het maar niet hebben :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'We moeten niet in tram of bus, maar op de fiets'

Bericht door Justin »

Ah, Ton van Rietbergen... daar heb ik nog Economische Geografie van gehad tijdens mijn Bachelor periode :P.

Of ik met de fiets of OV ga in de stedelijke gebieden hangt puur af van de afstand eigenlijk... en de beschikbaarheid van een fiets natuurlijk...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten