Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Wubbo »

Deze is trouwens wel te beredeneren. We zijn net tot de conclusie gekomen dat alles (op die 5 stations na) op 1 overstap van Schiphol ligt. Dat betekent dat alles (op die 4 stations na) op 3 overstappen van elkaar ligt. Immers, het is 1 overstap - overstap Schiphol - 1 overstap en je bent er.

Als het dus ergens 4 overstappen is, is het op 1 van die 5 stations. Je zal dus op zoek moeten naar een reis met 4 overstappen vanaf Eygelshoven Markt of Vorden (dan geldt het ook voor Ruurlo, Lichtenvoorde-Groenlo en Winterswijk West). En voor zover ik nu kan vinden zijn die er niet, Eygelshoven Markt - Vorden is ook 3 overstaps (Heerlen, 's-Hertogenbosch, Zutphen).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Fles »

ja in de spits, vast wel. Zo kan ik ook wel extra treinen inleggen zodat Utrecht Overvecht - Gmunden Seebahnhof zonder overstap kan :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Wubbo »

Ook zonder spits is Eygelshoven Markt - Vorden maar 3 overstaps (Heerlen - 's-Hertogenbosch - Zutphen). Maar kom maar met eentje die buiten de spits 4 overstappen is dan, ik ken 'm nog niet ;-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Ook zonder spits is Eygelshoven Markt - Vorden maar 3 overstaps (Heerlen - 's-Hertogenbosch - Zutphen). Maar kom maar met eentje die buiten de spits 4 overstappen is dan, ik ken 'm nog niet ;-)
Herzogenrath - Duisburg Hbf - Arnhem

ook 3 :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Wubbo »

Als er een rechtstreekse trein Arnhem - Vorden was geweest wel ja ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Daniel »

Vorden - Obdam: overstappen in Zutphen, Apeldoorn, Amersfoort en Hoorn voor de kortste route. Maarja, ook die kan met drie overstappen (Zutphen, Arnhem, Alkmaar)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Suus »

Winterswijk West - Lelystad Centrum overdag. Het kan met 3 overstappen maar de reisplanner zal dat nooit als advies geven. Telt dat ook?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Daniel »

Ow jawel hoor, die kan om 13.23 legaal met drie overstaps. Krijg deze uit de reisplanner :wink:

13:23 Winterswijk West 1 Zutphen Stoptrein (Syntus) +
Reisdetails: Alleen 2e klas , Geen AVR-NS , Rolstoel plaatsen
13:54 Zutphen 1b
13:57 Zutphen 3a Arnhem Intercity (NS)
14:20 Arnhem 8b
Voor deze trein wordt een toeslag berekend
14:26 Arnhem 4 Utrecht Centraal +
Reisdetails: Toeslag , Reserveren buitenland aanbevolen , Bar/Buffet , Rolstoel plaatsen
15:25 Amsterdam Centraal 7b
15:32 Amsterdam Centraal 10a Lelystad Centrum Intercity (NS)
15:56 Almere Centrum
16:00 Almere Buiten
16:13 Lelystad Centrum 1
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Geert »

De vraag is ook niet of de kortste route met 3 overstaps is, het gaat hier om een reis met het minst aantal mogelijke overstappen. Dat je dan eventueel (veel) omreist doet er niet toe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Vinny »

Schiphol is het verkeerde voorbeeld. Het treinstation met de meeste direct te bereiken bestemmingen van Nederland is Utrecht Centraal. Je zult je analyse daar dan op moeten richten. Alle bestemmingen in Nederland zijn in maximaal 1 overstap verbonden met Utrecht, behalve (uit mijn hoofd) stoptreinstations ten zuid westen van Lage Zwaluwe. Deze zijn dan weer in maximaal 1 overstap vebonden vanuit Amsterdam Centraal.

Ok ik moet weer diep terug in de papieren om uit te zoeken hoe het precies zat, maar dat was in ieder geval ooit eens opgeschreven door een professor die daaruit de conclusie trok dat er veel te veel gekeken wordt naar overstappen in de dienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door JeePee »

Neu hoor, ook hier zijn het hele riedeltje tussen Zutphen en Winterswijk niet in 1 overstap haalbaar. Stopstations ten zuidwesten van Lage Zwaluwe wel: overstap in Rotterdam op de s5100. De stopstations op de Zeeuwse lijn lukt ook niet in 1x, maar dat is per december ook gefixed :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Fles »

Als we dan toch bezig zijn: Welk station heeft de laagste totale afstand naar alle andere stations van NL? En ligt dus het centraalst? :)

Ik weet het niet, en ik voel er ook niet zo veel voor om van 400 stations handmatig de afstanden naar alle andere 399 stations te gaan bepalen :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Meltrain »

JeePee schreef: De stopstations op de Zeeuwse lijn lukt ook niet in 1x, maar dat is per december ook gefixed :)
Dat valt ook nog zeer te betwijfelen. ;) Als de Benelux nog niet over de HSL gaat rijden, blijft de s2100 slechts één keer per uur ten zuiden van Ddr, met dezelfde stops als nu en blijft de s12100 (1x per uur) rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Als we dan toch bezig zijn: Welk station heeft de laagste totale afstand naar alle andere stations van NL? En ligt dus het centraalst? :)
Ik gok zomaar dat dat ergens in de provincie Utrecht of aan de rand van Gelderland ligt... Amersfoort is het geografisch middelpunt van Nederland en andere definities leveren een middelpunt in Soest, Baarn, Putten of Lunteren op :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Fles »

Nou, het zou best eens wat westelijker of zuidelijker kunnen liggen, gezien de veel lagere stationsdichtheid ten noorden van Zwolle bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Daniel »

Mwoh, het gaat er natuurlijk om hoe dicht de laatste stations bij de landsgrenzen liggen. Nieuweschans, Eygelshoven Markt en Eijsden liggen daar vrij dicht op, maar Vlissingen wat verder vanaf. Dan zou het dus eerder wat noordoostelijker liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Mwoh, het gaat er natuurlijk om hoe dicht de laatste stations bij de landsgrenzen liggen. Nieuweschans, Eygelshoven Markt en Eijsden liggen daar vrij dicht op, maar Vlissingen wat verder vanaf. Dan zou het dus eerder wat noordoostelijker liggen.
Ehm, nee.

Waar het om gaat is de laagste TOTALE afstand naar alle andere stations. En dus de laagste GEMIDDELDE afstand. En aangezien er relatief weinig stations ten noorden van Zwolle liggen heb je ook relatief weinig keer de afstand daarnaartoe.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Als we dan toch bezig zijn: Welk station heeft de laagste totale afstand naar alle andere stations van NL? En ligt dus het centraalst? :)

Ik weet het niet, en ik voel er ook niet zo veel voor om van 400 stations handmatig de afstanden naar alle andere 399 stations te gaan bepalen :')
Ik ken iemand aan de UvA die ik ga bewegen een programma hiervoor te schrijven. Hij heeft trouwens een geniale voornaam: Ork.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Wubbo »

Ik ga voor Utrecht Centraal (A)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door deadlock »

Shit, het is een NP-compleet probleem, vorm van het Handelsreizigersprobleem en dus duisentmiljart moeilijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Geert »

Fles schreef:Als we dan toch bezig zijn: Welk station heeft de laagste totale afstand naar alle andere stations van NL? En ligt dus het centraalst? :)

Ik weet het niet, en ik voel er ook niet zo veel voor om van 400 stations handmatig de afstanden naar alle andere 399 stations te gaan bepalen :')
Toevallig heb ik een paar jaar terug eens een tariefeenheden-planner gemaakt (die de kortste route tussen twee stations berekent op basis van de tariefeenheden) en die data is bijzonder nuttig voor dit soort berekeningetjes. Dijkstra's algoritme at work en voila, na een kwartiertje programmeren, 4 minuten een scriptje draaien en nog even de resultaten fatsoeneren hebben we een winnaar! Disclaimer: Utrecht Maliebaan en evenementenhaltes zijn niet meegenomen en het is op basis van tariefkilometers, geen echte kilometers.

Wubbo had voorkennis en daarmee gelijk.
Het is inderdaad Utrecht Centraal die de kleinste gemiddelde afstand heeft naar ieder station in Nederland, namelijk 39369 kilometer.

De rest van de top 10 is als volgt:
2. Utrecht Overvecht
3. Utrecht Zuilen
4. Utrecht Lunetten
5. Amersfoort
6. Den Dolder
7. Bilthoven
8. Utrecht Terwijde
9. Houten en Houten Castellum
10. Amersfoort Schothorst

En het meest onbereikbare station van Nederland (gemiddeld vanaf ieder ander station in Nederland: *tromgeroffel*
Jawel; het is Nieuweschans! Met 98428 kilometers opgeteld vanaf Bad Neuschanz naar ieder ander station in Nederland maakt dat dit het slechtste station van Nederland is om je reis te beginnen (gemiddeld genomen). De rest van de top 10 is:

386. Nieuweschans
385. Stavoren
384. Koudum-Molkwerum
383. Delfzijl
383. Delfzijl West
381. Roodeschool
380. Winschoten
379. Uithuizermeeden
378. Appingedam
377. Hindeloopen

De volledige lijst is te downloaden als ods-spreadsheet of als pdf.
deadlock schreef:Ik ken iemand aan de UvA die ik ga bewegen een programma hiervoor te schrijven. Hij heeft trouwens een geniale voornaam: Ork.
Ik ben benieuwd welke data hij krijgt. Hopelijk dezelfde :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Wubbo »

Opvallend vind ik trouwens de hoge plaats van Arnhem, terwijl dat toch een heel eind van de stationsdichte Randstad af ligt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door deadlock »

Dat vind ik dus niet eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Daniel »

Het effect van net een paar kilometer verderop liggen is ook nog best groot zo af en toe...

En owja, Emmen Bargeres is nog best bereikbaar voor een opgebroken station :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #1

Bericht door Geert »

Vervang Bargeres door Zuid en je hebt hetzelfde resultaat. De afstanden zijn niet veranderd ;)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten