Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Suus »

Afgelopen donderdag hebben tsov en ik een bezoek gebracht aan de steden Bonn en Köln. Het begon rond zeven uur 's ochtends op Amsterdam Centraal met de ICE van 7:02 naar Köln Messe/Deutz. De eerste ICE van de dag stopt niet op Köln Hbf, maar op de lage sporen van Köln Messe/Deutz, die in een behoorlijke boog liggen trouwens. Na een reis die vanaf Utrecht af en toe behoorlijk lachwekkend was door twee groepjes Interrailers die een buitengewoon amusant gesprek hadden ging het zonder problemen tot Keulen. De twee groepjes, een bestaande uit twee jongens en de ander bestaande uit twee meiden raakten aan de praat toen bekend werd dat de twee jongens op wintersportvakantie gingen :lol:

Goed, in Köln aangekomen kochten we een dagkaart voor 5 (dus alle) prijszones. We twijfelden of het een te ruim kaartje was, maar later bleek dat het wel de juiste was, doordat Bad Honnef bij Bonn een aparte zone was. Daarna zijn we over de beroemde Hohenzollernbrücke naar Köln Hbf gelopen. Daar begon het tweede deel van de reis: De Stadtbahn naar Bonn. Toen we het station Hbf/Dom binnenliepen stond er langs het andere spoor een lagevloerstram, maar door de pilaren kon deze niet op de foto. Aangezien lijn 16 naar Bonn Bad Godesberg als eerste aankwam gingen we met deze lijn richting Bonn, waar we helemaal door gingen tot het eindpunt in het zuiden van de stad. Tsov had ondertussen honger dus wilde hij een broodje kopen bij de broodjeszaak bij de bushalte daar. Na een blik naar binnen geworpen te hebben werd dit toch nog even uitgesteld en ging het met dezelfde tram nog terug naar de halte Deutsche Telekom/Olof-Palme-Allee, waar we overstapten op lijn 66 naar Bad Honnef. Omdat er nog enkele andere trams zouden komen voordat onze TelekomExpress zou komen konden er nog enkele trams op de foto:

Afbeelding
Twee K5000 van de SWB. Deze foto is mislukt, maar aangezien deze trams in verhouding met de Stadtbahn-B wagens redelijk zeldzaam zijn vond ik het toch leuk hem even te plaatsen.
Afbeelding
Twee Stadtbahn-B van het KVB. Dit was de tram 20 minuten na onze met vergelijkbaar materieel gereden lijn 16. De lijn wordt gereden met een combinatie van wagens van het Keulse KVB en het SWB uit Bonn. De meeste wagens komen echter uit Köln omdat die een veel groter wagenpark hebben. Ooit zouden de twee bedrijven gaan fuseren maar dat is al 2x mislukt...

Daarna kwam onze TelekomExpress naar Bad Honnef. Op het eindpunt moest deze natuurlijk even op de foto.
Afbeelding
Eindpunt Bad Honnef. Lijn 66 wordt ook wel de TelekomExpress genoemd. Hiervoor betaald Deutsche Telekom een leuk bedrag en in ruil daarvoor staan op alle haltes telefoonpalen, rijden bijna alle wagens in roze reclame en op de lijnfilms staat naast het lijnnummer en de bestemming ook TelekomExpress vermeld.

Het eindpunt in Bad Honnef ligt vlakbij de Rijn na al een heel stuk parallel met de Rijn gereden te hebben. Deze foto vanaf een brug naar een eiland in de Rijn op ongeveer 150 meter vanaf het eindpunt laat dat goed zien.
Afbeelding
De Rijn. In de verte zien je een ruine op de top van de berg. Die was vanuit de tram ook regelmatig te zien:
Afbeelding
Ruine op de berg.

We besloten weer terug te gaan en na een paar haltes uit te stappen op de boulevard in Königswinter. In dit mooie stadje op de oever van de Rijn rijdt de tram met metroachtige voertuigen op enkelspoor over de boulevard. En dan krijg je dus dit:
Afbeelding
Boulevard Königswinter. Helaas piepte die auto er net voor toen ik de foto wilde maken. Toevallig staat hier op de foto een redelijk nieuwe tram uit 1993, maar er reed op de lijn ook veel materieel uit het eind van de jaren 70, dat overigens door de leren bankjes wel stukken comfortabeler was dan het harde plastic van nieuwere wagens. In Bonn is de leeftijd van het materieel af te lijden aan het wagenummer, de eerste twee cijfers staan namelijk voor het jaartal dat het voertuig is gebouwd.

Aan het einde van de boulevard wordt het trace weer dubbelsporig en daar stapten we dan ook weer op de tram om terug richting Bonn te gaan.
Afbeelding
Tram terug naar Bonn. Halverwege de rit stapten we over op tram 62, die met normaal lagevloersmaterieel wordt gereden. We deden dit bij de halte Oberkassel Mitte, omdat hier een wel heel bijzondere spoorwegovergang ligt.
Afbeelding
Deze spoorwegovergang is namelijk ook een driesprong van wegen en er stond zelfs een auto op geparkeerd.
Afbeelding
Eerst kwam een lagevloerstram richting Bonn voorbij.
Afbeelding
Deze tram staat hier aan de halte. Die mevrouw miste gelukkig de tram, nadat ze terwijl de spoorbomen omlaag waren was overgestoken. Ze vroeg daarna aan tsov of ze op de film stond en daarna miste ze alsnog de tram wat haar verdiende loon was.
Afbeelding
Tram uit Bonn.
Afbeelding
Stadtbahn richting Bad Honnef.

Na deze foto's gingen we met lijn 62 verder naar het centrum van Bonn, waar we op de markt iets lekkers aten op een terrasje tegenover de kaaskraam van meneer Sallami :lol: . Hierna liepen we verder naar de afschuwelijk verwaarloosde stationshal van het ondergrondse metrostation Bonn Hbf. Het perron was dan juist weer erg netjes. Hier namen we lijn 18 naar het centrum van Köln. Deze rit van iets meer dan 60 minuten werd afgelegd in een snikhete Stadtbahn-B wagen. Toen we in Köln aankwamen was het inmiddels spits. We besloten lijn 1 te nemen richting Bensberg maar namen eerst een korte tussenrit naar Brück.
Afbeelding
Twee K4000's rijden de keerlus in.

Hierna gingen we met een andere tram verder naar Bensberg. Daar besloten we de bus naar het station van Bergisch Gladbach te nemen. Vanaf daar gingen we met de S-Bahn naar Köln-Chorweiler in het noorden van de stad. Hier stapten we over op lijn 15, die we volgden tot Friesenplatz, waar we na een tour over alle perrons waarbij een groot deel van de 24 roltrappen werden aangedaan we de stad inliepen om op een terras een goede pizza te verorberen.

Na deze pizza werd het station Appelhoffplatz van lijn 5 nog met een bezoekje vereerd. Eerst werd het perron bekeken dat onder alle andere sporen gebouwd is. Daar was niets te zien dus ging het met een van de langzaamste roltrappen ter wereld weer naar boven. Deze roltrap was zo traag dat we na een minuut pas net over de helft waren, waarna we besloten maar gewoon verder naar boven te lopen. Daarna werd het andere perron bezocht. Vanaf dat perron kan je allerlei trams langs zien rijden die vlak voor het station afbuigen naar het andere station Appelhoffplatz van lijn 3, 4, 16 en 18.

Hierna gingen we naar buiten via een uitgang die eerst naar beneden ging en daarna pas naar boven. Na een wandeling door de binnenstad met een lekker ijsje liepen we naar de boulevard langs de Rijn. Daar moest natuurlijk de beroemde spoorbrug waar we eerder op de dag overheen liepen nog op de foto.
Afbeelding
Hohenzollernbrücke over de Rijn.
Afbeelding
Ingezoomd op de trein van de vorige foto.

Op het station haalden we daarna nog iets te lezen en iets te drinken, en met de ICE van 20:43 ging het weer huiswaarts, en om 23:25 stonden we weer op Amsterdam Centraal waar de dag begonnen was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Raymond »

Die ruïne waar je over schrijft is onderdeel van de Drachenfels. Niet te vergeten dat daar ook een smalspoorbaantje naar boven loopt wat het bezoek meer dan waard is ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Suus »

Ja, het smalspoorbaantje hadden we op de kaart gezien maar we hebben het in eerste instantie niet kunnen vinden (als ik nu op de kaart kijk bleken we ook op de verkeerde plek te zoeken), maar die staat zeker nog op het to-do lijstje :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Etienne »

Leuke foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Caspar »

Goh ik wist helemaal niet dat het er daar zo mooi uit ziet... Als je met de IC naar Bonn en verder naar Koblenz rijdt is het stuk Keulen- Bonn niet echt aantrekkelijk vind ik, maar dit ziet er heel anders uit met dat bergje op de achtergrond.
Leuke reportage.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door webguy »

Dat bergje is dus de Drachenfels Bahn. Heb ik keertje gedaan: leuk ritje, maar naar boven en beneden is wat overdreven, ook prima te lopen. Ben toen overigens met een regionaal boemeltje naar het station van Koningswinter gegaan, is ook goed te doen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door deadlock »

Gave foto's Bee!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door M57 »

Linie 16 :')
Die lijn staat in Keulen en omstreken bekend als de Bijlmer van Amsterdam, zo ongeveer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Suus »

Je komt wel door een aantal paupergebieden inderdaad, maar ach, welke grote stad heeft nu geen paupergebieden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Ronald »

Leuk, op die Drachenfels ben ik ook wel eens geweest, maar zeker al meer dan tien jaar geleden. Naar boven is inderdaad prima te lopen (treintje is volgens mij nogal duur), het uitzicht is wel de moeite waard.
Na zo'n verslagje heb ik altijd weer zin om die kant op te gaan, komend weekend maar weer eens een rondje Rijn/Moezel plannen dacht ik zo 8-) .
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door htm_tram »

Tram 16 valt er mee, vergeleken met de tramlijn 12 en 15 naar het noorden dacht ik... Dat zijn pas krachtwijken... Gister lijn 16 en 18 gedaan. Rijden best weinig op zondag. Half uursdienst respectievelijk uurs dienst. Keulen blijft tot nu toe mijn favoriet tramstad. :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Suus »

Nou, bij Wesseling Mitte had ik toch het idee in een zeer verpauperde stad terecht gekomen te zijn.

Keulen heeft inderdaad een zeer efficiënt netwerk, als in: De stad wordt tot in de uithoeken goed bediend. Dat is tegelijkertijd ook de zwakte van het netwerk, want het is er vaak stervensdruk en er zijn nogal wat hoekjes afgesneden waardoor er veel kleine probleempjes zijn die voor veel problemen kunnen zorgen... Daar schreef ik vorig jaar al eens over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Ardan »

Het netwerk is door bezuinigingen bij zijn bouw helaas niet voorzien op grotere drukte in de toekomst. De nieuwe lijn wordt wel kruisingsvrij aangelegd, maar op veel plaatsen bevinden er zich (ook ondergronds) niet-conflictvrije kruisingen/aftakkingen, hetgeen hogere frequenties niet mogelijk maakt en tot opstoppingen leidt.
Dit voorjaar ben ik nog van Chorweiler met lijn 15 richting centrum gereden, op Appelhoffplatz wilde ik richting Centraal maar die tram liet behoorlijk lang op zich wachten. Een vader-zoon-hobbyistenkoppel (Nederlands) nam een andere tram die afboog, om elders richting CS over te stappen.
Toch vind ik het Keulse OV goed in elkaar zitten. Een groot en uitgebreid netwerk dat niet zomaar uit je hoofd te leren valt.
En toen ik die keer uit Chorweiler vertrok werd er ook in een flink tempo gereden, ik dacht bijna dat die tram uit elkaar ging rammelen :lol: Eigenlijk is Köln wel toe aan een echte metro lijkt me zo. Maar om nu nog alles te gaan ombouwen tot kruisingsvrij.. dat wordt een monsteroperatie. Toch zal Köln daar een keer aan moeten geloven denk ik.
Bee: fraaie platen weer, in een fraaie stad waar ik nog heel wat moet ontdekken!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Suus »

Nieuwe tunneltrajecten hoef je voorlopig niet te verwachten in Keulen, men heeft een beetje een aversie opgelopen tegen tunnels de laatste jaren... Hoe zou dat nu komen :|

Alleen zijn de meeste foto's hierboven in het zuiden van Bonn genomen, dus je kan in Keulen wel naar deze fotolocaties gaan zoeken, maar je moet iets verderop zijn :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Fles »

Als ik alleen de foto's bekijk denk ik dat jullie gewoon Amsterdam - Bonn met de tram gedaan hebben _O-
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door 010jongen »

van alle steden die ik nu heb gezien vind ik keulen toch wel het leukste en beste tramnet hebben. wel zoals eerder al gezegd vaak erg druk, zeker lijn 18 die echt onwijs vaak rijd en dan nog zo vol kan zitten.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Thomas »

Ronald schreef:Leuk, op die Drachenfels ben ik ook wel eens geweest, maar zeker al meer dan tien jaar geleden. Naar boven is inderdaad prima te lopen (treintje is volgens mij nogal duur), het uitzicht is wel de moeite waard.
Treintje kost 9 euro retour, dus valt nog wel mee (zeker als je de Zwitserse prijzen net weer twee weken hebt mogen ervaren :roll:).
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door TheKnitter »

En ik ben ook bij de Drachenfels geweest met de SSN destijds. Ik liep omhoog vanwege de enorme rij bij de ingang. Omhoog lopen zeker 3 kwartier uitrekenen, als je nog best stevig doorloopt. Het treintje is dan toch beter.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door webguy »

Maar voor 4.50 kan je naar boven en naar beneden lopen in een half uur ;)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Ronald »

Afgelopen zondag ben ik er geweest *O* . Met het treintje, de prijs viel inderdaad wel mee. Verslagje volgt.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door TheKnitter »

webguy schreef:Maar voor 4.50 kan je naar boven en naar beneden lopen in een half uur ;)
Inderdaad, ik raad naar beneden lopen ook aan. Alhoewel velen dat op die manier doen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Ronald »

Nou, niet helemaal. Enkeltje was € 7,50, retourtje € 9.00. Maakt dus niet zoveel uit :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)

Bericht door Meltrain »

Ik ben op excursie met mijn studie ook op de Drachenfels geweest om de geologie ter plekke te bekijken. :wink:
Omhoog namen we het treintje en omlaag liepen we, zodat we beter konden kijken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten