het is duidelijk dat reizigersvervoer zonder concessie in Nederland alleen mag MET GRENSOVERSCHREIDEND VERVOER.
Ik heb twee vragen hierover en ik doe een praktische situatie voorschetsen, stel je voor ik bezit een treinmaatschapij die op twee routes rijdt(in het maken van de routes heb ik niet gekeken naar de infra moeilijkheden):
1. Oberhouse Arnhem Nijmegen Venlo Roermond Aken
2. Antwerpen Mol Weert Roermond Maastricht Luik
Mag ik een passagier in Mol meenemen naar Luik op 1 kaartje onder de noemer dat het internatinaal vervoer is omdat ik de grens over gaat. Of wordt het gezien als binnenlands vervoer omdat de begin en de eindbestemming in het zelfde land is waardoor de passagier verplicht is om een kaartje in Belgie te kopen(belgie naar nederland) en ook een kaartje in Nederland naar Belgie moet kopen. Mijn tweede vraag een passagier komt uit Mol en wil in Roermond overstappen op de trein naar Oberhause zonder binnenlandse concessie om in Nijmegen uit te stappen nu is mijn vraag hoe wordt dit gezien.
1. Tussen Roermond en Nijmegen reizen is een binnenlandse reis waardoor ik als vervoerder zonder concessie op deze lijn de passagier niet mag meenemen, de reiziger komt wel uit het buitenland maar doordat hij de huidige trein verlaten heeft is hij geen internatinale reiziger meer.
2. Tussen Roermond en Nijmegen mag de passagier op een concessieloze trein normaal niet reizen maar omdat de passagier uit Belgie vertrokken is en een internationaal kaartje heeft om het te bewijzen wordt hij als internationale reiziger gezien waardoor hij wel op de trein mag reizen.
3. Alleen als hij een reisbewijs Mol Nijmegen heeft, als hij een reis bewijs Mol Roermond heeft en hij koopt een kaartje Roermond Nijmegen is bij het kopen van het kaartje Roermond Nijmegen zijn internationale status vergaan waardoor hij niet mag reizen op de trein.
Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Laatst gewijzigd door hidihi op ma 11 jul 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Kansloos topic.
Je doet een enorme hoop aannames, en gaat dan vragen wat er precies hoe en wat wel en niet mag.
Voor hetzelfde geld doe je een enorme hoeveelheid andere annames, en ligt het weer totaal anders. Enige wat ervan te zeggen is, is dat het niets met de werkelijkheid van doen heeft.
Je doet een enorme hoop aannames, en gaat dan vragen wat er precies hoe en wat wel en niet mag.
Voor hetzelfde geld doe je een enorme hoeveelheid andere annames, en ligt het weer totaal anders. Enige wat ervan te zeggen is, is dat het niets met de werkelijkheid van doen heeft.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Dat mag jij vinden maar ik vindt dat als een bezoeker een vraag heeft over OV dat hij gewoon de vrijheid moet hebben om die hier te kunnen stellen.Fles schreef:Kansloos topic.
Je doet een enorme hoop aannames, en gaat dan vragen wat er precies hoe en wat wel en niet mag.
Voor hetzelfde geld doe je een enorme hoeveelheid andere annames, en ligt het weer totaal anders. Enige wat ervan te zeggen is, is dat het niets met de werkelijkheid van doen heeft.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Vanwaar deze interesse? Hier lijkt meer achter te zijn dan gewone interesse. Je stelt wel heel specifieke vragen, waardoor er misschien geen concrete antwoorden voor bestaan, maar regionale afspraken over (moeten) worden gemaakt.
Ik denk dat je bij sommige aannames eerst iets anders moet onderscheiden (en van daaruit verder gaan redeneren):
- is het relevant dat een reiziger tussentijds uitstapt?
Iemand die Mol - NL - Luik reist zonder in Nederland uit te stappen kan best buiten de Nederlandse regelgeving vallen. Vergelijkbaar geval: lijn 19 Hulst - Antwerpen - Breda. Of een reis wel of niet onder Nederlandse voorwaarden valt, moet haast wel in de definities van de Nederlandse regelgeving staan. Misschien dat deze site een goed startpunt is: http://www.europadecentraal.nl/menu/115 ... trein.html.
- welk kaartje heeft een reiziger?
Het lijkt mij dat zolang je een internationaal vervoerbewijs hebt, je het traject mag afleggen met de vervoerders die dat vervoerbewijs toestaan. Dus als je een kaartje Luik - Nijmegen hebt, mag je tussen Roermond en Nijmegen reizen, waarbij je afhankelijk van de voorwaarden van het ticket wel of niet met andere treinen mag reizen (en dus tussentijds in- of uitstappen). Vergelijkbare gevallen heb je met kaartjes vanuit Nederland naar bv. een Duits of Belgisch station.
Ik denk dat je bij sommige aannames eerst iets anders moet onderscheiden (en van daaruit verder gaan redeneren):
- is het relevant dat een reiziger tussentijds uitstapt?
Iemand die Mol - NL - Luik reist zonder in Nederland uit te stappen kan best buiten de Nederlandse regelgeving vallen. Vergelijkbaar geval: lijn 19 Hulst - Antwerpen - Breda. Of een reis wel of niet onder Nederlandse voorwaarden valt, moet haast wel in de definities van de Nederlandse regelgeving staan. Misschien dat deze site een goed startpunt is: http://www.europadecentraal.nl/menu/115 ... trein.html.
- welk kaartje heeft een reiziger?
Het lijkt mij dat zolang je een internationaal vervoerbewijs hebt, je het traject mag afleggen met de vervoerders die dat vervoerbewijs toestaan. Dus als je een kaartje Luik - Nijmegen hebt, mag je tussen Roermond en Nijmegen reizen, waarbij je afhankelijk van de voorwaarden van het ticket wel of niet met andere treinen mag reizen (en dus tussentijds in- of uitstappen). Vergelijkbare gevallen heb je met kaartjes vanuit Nederland naar bv. een Duits of Belgisch station.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Het gaat hier eerder om al lang bestaande en gaandeweg uitgerolde=geimplementeerde EU-regels (vooral EUROlines maakt daar gebruik van-reed laatst met een Spaanse bus van Brussel naar Nl/AMS-voor 10 euries). Regionaal heeft er bitter weinig mee te maken. Varieert bovendien nog tussen bus en trein, alle details ken ik er niet van-bovendien hebben de meeste landen er zo hun eigen handigheidjes op gevonden om als ze niet zinnen, die regels zoveel mogelijk te dwarsbomen om hun nationale trots, de staatsspoorwegen, te beschermen. Bij trein varieert het ook nog tussen vracht en personen-al gaat de vraag over personen. Ik vermoed dat het ik BE veel strenger is als in NL-uiteindelijk hebben we hier ook LOVERS gehad-dat kon zonder grote problemen-alleen is al dat vervoer zwaar verlieslatend.Chauf21 schreef:Vanwaar deze interesse? Hier lijkt meer achter te zijn dan gewone interesse. Je stelt wel heel specifieke vragen, waardoor er misschien geen concrete antwoorden voor bestaan, maar regionale afspraken over (moeten) worden gemaakt.
Dat heeft namen als 1st, 2nd, 3d, 5th en 7th freedom-allemaal versch. bepalingen en doelgroepen en vervoersgroepen.
Ik denk, beste hidihi dat dit forum niet de beste keus is. probeer de EU zelf of dat andere van ''opeenshadikhet''=daar zitten meer komma+mierenneukers die alles uitkauwen.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
Dat is dus gewoon niet waar. Het enige is dat reizigersvervoer dan in de categorie "besloten vervoer" moet plaatsvinden. In Amersfoort rijdt er bijvoorbeeld elke 20 minuten een bus van het station naar DHV, en die is gratis toegankelijk iedereen, zelfs als je niet naar het eindpunt hoeft (even aan de chauffeur vragen of je er bij het ziekenhuis uit mag). De dienst wordt gereden door Besseling in opdracht van DHV.het is duidelijk dat reizigersvervoer zonder concessie in Nederland alleen mag MET GRENSOVERSCHREIDEND VERVOER.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
In principe hoeft de chauffeur dat niet te doen en het is dan ook geen openbaar vervoer maar besloten vervoer voor bezoekers van DHV. Overheid betaald/reguleert niet = geen OV.
Hetzelfde principe vind je ook elders. Connexxion (of een andere vervoerder) rijdt in de avonduren een busdienst tussen de IKEA in Amsterdam en het Bijlmerstation, maar dat is dan niet meteen openbaar vervoer omdat het alleen voor de IKEA is en de IKEA het betaalt.
Hetzelfde principe vind je ook elders. Connexxion (of een andere vervoerder) rijdt in de avonduren een busdienst tussen de IKEA in Amsterdam en het Bijlmerstation, maar dat is dan niet meteen openbaar vervoer omdat het alleen voor de IKEA is en de IKEA het betaalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanvullende vragen recht internationaal spoorvervoer
De vraag ging om het aanbieden van reizigersvervoer. Dat mag dus gewoon.
Je mag gewoon een locomotief en rijtuigen huren, treinpaden bij ProRail aanvragen,een bevoegde machinist regelen al je vrienden uitnodigen en de OVinNL-express door het land laten rijden... (A)
Je mag gewoon een locomotief en rijtuigen huren, treinpaden bij ProRail aanvragen,een bevoegde machinist regelen al je vrienden uitnodigen en de OVinNL-express door het land laten rijden... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten