OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door M57 »

KM46 schreef:En, wel 5 maal gevraagd ben om mee te werken aan een reizigersonderzoek.
Ik wil tenslotte wel wat meer verdienen in de zomermaanden hè :lol:
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Nielske1990 »

Maar de trefkans HC wisselt ook heel sterk per trein en per traject. Op Breda-Dordrecht is de trefkans laag, maar op 's-Hertogenbosch-Utrecht heb ik regelmatig controle. Op de stoptrein Eindhoven-Deurne zou ik nooit riskeren om zonder kaarteje te reizen. Als ik daar reis heb ik bijna 100% kans om een HC tegen te komen. :o :shock:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door M57 »

Nogmaals: trefkans is niet hetzelfde als controle. Trefkans is inclusief een NS'er die langsloopt of die je tegenkomt als je instapt. Maar wat je bedoelt is wel duidelijk :)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Marc »

Over trefkans gesproken: vandaag ben ik voor de eerste keer gecontroleerd op het traject Maastricht Randwyck-Maastricht, echt uniek. De HC werd hier afgelost en de collega's kwamen nóg eens een keer langs bij Beek...

En terugkomend op het bandje over het rookverbod: ongeveer 2 weken geleden hebben we de Franse versie van Arie erbij gekregen, afgelopen maandag werd het rookverbod omgeroepen door een vrouw (Nederlands, Engels en Frans) en sinds vandaag heb ik het bandje niet meer gehoord...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Wubbo »

Dat bandje zou 3 weken draaien na het ingaan van het horeca-rookverbod. Die weken zouden dus wel eens voorbij kunnen zijn (nou vooruit, er zijn 19 dagen geweest... ;-))
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Dre »

M57 schreef:Nogmaals: trefkans is niet hetzelfde als controle. Trefkans is inclusief een NS'er die langsloopt of die je tegenkomt als je instapt. Maar wat je bedoelt is wel duidelijk :)
Dan is bij mij dus de trefkans 1x hoger dan het aantal knipjes, aangezien ik op weg naar Amf te Dv ben overgestap op het stel dat vooraan werd bijgeplaatst bij de t1728 (de stellen die uit Es komen zijn me na Apd iets te druk), en de conducteurs standaard mee overstappen naar dat stel om tussen Dv en Apd te controleren.

De laagste trefkans is toch wel op de lijn Odz-Zp. tussen half februari en begin juni heb ik dagelijks gereisd tussen Odz en Go (t31224 heen, ma-do t31251 terug, op vr met de t31235 terug). Controle/trefkans bleef steken op nauwelijks 10 keer. Waarvan 9 keer op Odz-Hgl v.v. In Odz is dan ook vaak te zien dat zwartrijders een blik in de trein doen, zien dat er geen controleur is en dus voor niks naar Hgl.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door waldo79 »

in de t2167 werkte de airco niet en hing dan ook een erg muffe lucht... binnen was 't toch best wel warm.
Donderdagochtend in de t2025 (extra trein naar Nijmegen) ook al een defecte airco.

Vannacht werd de stevigheid van de 8738 beproefd door een aantal dronkelieden in de extra trein van Nm naar Ht van 2.40 uur :x
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door mb90 »

Op dit moment stopt de IC s2100 extra op Rotterdam Blaak. Dit voor de Red Bull Air Race.

Verder stopten van 9:00 uur t/m 17:30 uur de Sneltrein s2200 en de Stoptrein s5100 extra op Rotterdam Stadion. Hier zag ik vanmorgen opweg naar de De Kuip de t5135 nog die aardig leeg liep en dus goed vol zat. Deze was ook verlengd van 2x Plan V naar 3x Plan V. Ik neem aan dat de meeste treinen uit de s5100 wel verlengd zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Daniel »

Maar apart genoeg werd rond 15.30 uur in Dordrecht bij de s5100 wel aangegeven dat 'ie op Rotterdam Stadion zou stoppen en bij de s2200 juist niet :roll:

Over 't rookverbods-bandje: gisteren viel me in Dordrecht nog op dat Magdaleen het alleen in het Nederlands omriep, nadat de eerste weken met Arie het bandje nog in Nederlands en Engels te horen was.

En over de trefkans: merk dat die op de lijn Dordrecht - Rotterdam heel sterk van de trein afhangt. Zo was het toen ik nog dagelijks Dordrecht - Den Haag HS reisde met de s1900 een wonder als ik boven de 25% uit kwam (trefkans, controlekans was nog lager)
M'n gevoel zegt dat ik in de afgelopen vier weken reizen tussen Dordrecht en Maassluis toch veel vaker een HC gezien heb, waarbij deze met name in de s2200 zo goed als dagelijks wel langs komt. In de s2100 is het echter juist weer een zeldzaamheid. Valt me trouwens ook op hoe vaak ik nog controle krijg op de Hoekse Lijn, gisteren zaten er zelfs twee conducteurs op de t4263!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door ODRAIL »

M57 schreef:
KM46 schreef:En, wel 5 maal gevraagd ben om mee te werken aan een reizigersonderzoek.
Ik wil tenslotte wel wat meer verdienen in de zomermaanden hè :lol:
Nog even een paar vragen over het reizigersonderzoek.

1 Ben je verplicht om aan zo'n onderzoek mee te doen (ik zie iedereen braaf naar zijn/haar vervoersbewijs zoeken als er om gevraagd wordt)?
2 wat wordt er met de gegevens gedaan?

Groet, R :?: nald
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Nielske1990 »

1. Ik heb een keer tegen iemand gezegd dat ik een SOV voor doordeweeks had, omdat ik geen zin had om mijn kaart te zoeken. Hij mocht dat niet accepteren. :x Vervolgens heb ik in mijn hele rommel mijn SOV opgezocht, en er natuurlijk zéééééér lang over gedaan (onder het mom; als hij lastig doet, doe ik het ook). :evil:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door mb90 »

Reiziger Ddrs schreef:Maar apart genoeg werd rond 15.30 uur in Dordrecht bij de s5100 wel aangegeven dat 'ie op Rotterdam Stadion zou stoppen en bij de s2200 juist niet :roll:
Klopt, het stond allemaal vaag op o.a. de NS-site en daardoor leek het alsof de s2200 er in beide richtingen zou stoppen. Maar, na even nachecken op de site van Feyenoord kwam ik erachter dat alleen de s2200 richting het zuiden bij Rotterdam Stadion stopte.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door STF »

KM46 schreef:
1 Ben je verplicht om aan zo'n onderzoek mee te doen (ik zie iedereen braaf naar zijn/haar vervoersbewijs zoeken als er om gevraagd wordt)?

Groet, R :?: nald
Je mag weigeren, daarvoor hebben ze een speciale streepjescode op hun overzicht.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Dre »

Nielske1990 schreef:1. Ik heb een keer tegen iemand gezegd dat ik een SOV voor doordeweeks had, omdat ik geen zin had om mijn kaart te zoeken. Hij mocht dat niet accepteren. :x Vervolgens heb ik in mijn hele rommel mijn SOV opgezocht, en er natuurlijk zéééééér lang over gedaan (onder het mom; als hij lastig doet, doe ik het ook). :evil:
Nadat je te horen kreeg dat ze dat niet zo kunnen accepteren had je ook kunnen zeggen dat je in dat geval niet wenst mee te werken aan het reizigersonderzoek. Er is op de trein maar 1 functie die m'n kaartje te zien krijgt, en da's de conducteur.

En tsja, wat doen ze met die gegevens, misschien wil de betreffende vervoerder de populariteit van de verschillende soorten kaartjes weten op een bepaald traject.

Mijn vraag die daar mee te maken heeft: Stel een zwartrijder biecht eerlijk op bij een reizigersonderzoek dat hij zwart rijdt, hebben ze daar ook een streepjescode voor? :lol: En geven ze dit dan ook door aan de dienstdoende HC? (zover deze aanwezig is).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Daan »

Dre schreef:Er is op de trein maar 1 functie die m'n kaartje te zien krijgt, en da's de conducteur.
Nou ben ik daar misschien veel te nuchter voor, maar waarom zou je niet meewerken aan zo'n onderzoek? Zo'n moeite is het toch niet om die lui even je kaartje te laten zien?
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Nielske1990 »

Maar goed, zo snap ik ook niet waarom die lui het niet accepteren als ik zeg dat ik een week-SOV heb. Zeker als mijn reisgenoten die al hebben laten zien, kun je er toch van op uit gaan dat ik die óók een heb (zeker als ik dat ook nog netjes vertel ook nog).
Maar ja, als zij eigenwijs zijn, dan ben ik het vervolgens natuurlijk ook. :roll:

Overigens wel mooi dat ik dat weet; Als er nog iemand niet wil accepteren dat mijn week-SOV diep in mijn tas zit, dat ik dan kan weigeren. :twisted:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Daan »

Nielske1990 schreef:Maar goed, zo snap ik ook niet waarom die lui het niet accepteren als ik zeg dat ik een week-SOV heb.
Dat accepteert een HC ook niet, lijkt me...
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Nielske1990 »

Maar iemand van het reizigersonderzoek is totaal iets anders dan een HC. Een vergelijking die scheef staat. :?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Dubbele P »

Toen onlangs een keer eerst de conducteur kwam en een minuut later het reizigersonderzoek, was er heel wat gezucht te horen in de coupé ;)
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door math1985 »

Als je je abonnement laat zien, weet de NS dat er meer mensen met jouw type abonnement in die trein / op dat abonnement reizen. Daardoor gaat er meer geld uit het abonnementenpotje naar jouw vervoerder, en binnen die vervoerder dan wellicht ook weer naar jouw traject (en omdat het om een steekproef gaat, is dat effect natuurlijk relatief groot). Het is dus in principe in je voordeel om mee te werken aan het onderzoek.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Dre »

Het enige waar 'mijn' traject (Odz-Hgl en verder) bij gebaat is buiten de vakantieperiode een tweede Lint in de spits (en dan niet zo nu en dan als men in Ww eens een keer zin heeft om een extra stelletje mee de s30800 in te sturen, maar standaard). Aangezien Syntus nu niet bepaald ruim in het materieel zit, en er ook geen Lint's meer bijgekocht zullen worden, zal dat toch nooit waarheid worden.

Buffels (die in comfort de Lint ver overklassen) zullen op Odz-Zp toch wel een utopie blijven. Immers werd oorspronkelijk de concessieëis dat het materieel niet ouder dan 2 jaar mocht zijn ingesteld om NS met haar Buffels buiten de deur te houden (waar ik met het nodige sarcasme de Regio Twente nog hartelijk voor wil bedanken). Hopelijk knuppen ze er in 2013 niet weer 10 jaar aan vast met Syntus. :|
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Mark »

Ja, en dat 2 jaar gezemel sloeg nergens op, omdat dan alleen de stellen 36-43 tussen Zp en Odz mochten rijden... wat uiteraard niet gebeurde.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door M57 »

KM46 schreef:1 Ben je verplicht om aan zo'n onderzoek mee te doen (ik zie iedereen braaf naar zijn/haar vervoersbewijs zoeken als er om gevraagd wordt)?
Nee hoor, zeker niet. Weigeren mag. :) Wel graag op een normale manier.
KM46 schreef:2 wat wordt er met de gegevens gedaan?
Het onderzoek heeft verschillende doelen. Ik zal een paar facetten noemen waar ik weet van heb.
- Het onderzoek wordt landelijk bij alle treinvervoerders gehouden. Een groot aantal kaartsoorten is geldig bij alle vervoerders. De gegevens van het meetonderzoek worden gebruikt om te berekenen welke vervoerder recht heeft op welk gedeelte van een bepaalde kaartopbrengst.
- Van speciale acties wil NS soms weten hoe dat loopt. Bijvoorbeeld het Meereiskaartje van een paar maanden geleden is in het onderzoek erg nauwkeurig gevolgd. NS weet niet hoe de mensen die kaartjes gaan gebruiken, en dat wordt zo vastgelegd. Op die manier kan NS peilen hoe acties lopen en hoe ze de acties eventueel zouden kunnen aanpassen.
- Het onderzoek geeft ook een indicatie van de drukte in een specifieke trein. Alleen van een enkeltje op datum van vandaag heeft NS een indruk van welke trein de reiziger gebruikt. Van alle netkaarten, jaarkaarten, retours, ongedateerde kaartjes, zwerfkaarten en wat niet meer, is niet bekend in welke treinen die gebruikt worden. Ook is op bijvoorbeeld de relatie Amsterdam-Leiden een scala aan reismogelijkheden beschikbaar voor de reiziger. Het onderzoek leert NS hoe laat het in welke treinen hoe druk is.
STF schreef:Je mag weigeren, daarvoor hebben ze een speciale streepjescode op hun overzicht.
De streepjescodes zijn exit. (Al weet ik nagenoeg alle bijbehorende cijfercodes nog wel uit m'n hoofd 8-) )
Nielske1990 schreef:Maar goed, zo snap ik ook niet waarom die lui het niet accepteren als ik zeg dat ik een week-SOV heb.
NS wil dat alleen getoonde vervoerbewijzen worden geregistreerd. Dit omdat mensen soms
- expres de verkeerde kaartsoort noemen;
- per ongeluk de verkeerde kaartsoort noemen;
- een vervoerbewijs hebben waarvan wat extra kenmerken worden bekeken/genoteerd;
- niet de volledige kaartsoortnaam noemen (bijvoorbeeld met "OV" kan ik 6 kanten op ;) );
- met een 1e klas kaart in de 2e klasse zitten of vice versa.

Ook als je helemaal precies zegt wat je hebt, wil een reizigersonderzoeker het nog steeds zien. Dit om iedereen gelijk te behandelen. Als je daar geen zin in hebt, mag je natuurlijk weigeren.
Dre schreef:Mijn vraag die daar mee te maken heeft: Stel een zwartrijder biecht eerlijk op bij een reizigersonderzoek dat hij zwart rijdt, hebben ze daar ook een streepjescode voor? :lol: En geven ze dit dan ook door aan de dienstdoende HC? (zover deze aanwezig is).
Ja, dat wordt ook bijgehouden. Echter, de ervaring leert dat iemand die niet mee wil doen zegt dat-ie zwartrijdt en dat een zwartrijder zegt dat-ie niet mee wil doen :lol: En nee, zwartrijden wordt in principe niet gemeld aan controlerend personeel.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Mikos »

Zo heb ik ooit een keer in (ik geloof) het zuiden een reizigersonderzoek gehad, waarna de dienstdoend HC in de deuropening ging hangen en triomfantelijk rondkeek. "Mooi makkelijk zo, he!" zei hij. Dus ik heel bijdehand: Nee, dat is allemaal niet een officiële kaartcontrole, he!" Hij heel bijdehand terug: "Okay, vervoersbewijs en identiteitsbewijs dan, alsjeblieft!" Helaas voor hem moest hij beide bewijzen in ontvangst nemen, goedkeuren, en ietwat teleurgesteld in het feit dat ik alles voor elkaar had, kon hij niets anders besluiten dan "Maar in je paspoort heb je geen bril op..." :wink:

Overigens, momenteel ben ik dan wel zo'n vaste reiziger, toen ik mijn OV voor dagjes uit misbruikte (oh, dat moet ik niet zeggen, natuurlijk :P ) heb ik ook altijd meegedaan aan dergelijke onderzoeken. Waarom? Als de lokale treinreiziger door het tonen van mijn OV er toch beter op wordt? Voor hetzelfde geld beslissen de NS daarna dat er vanwege de drukte een extra stel moet gaan meerijden. Grote fantasie, I know, maar met plezier, hoor! Als jullie dat dan ook hier in de omgeving doen, worden we er allemaal wat beter van (hopelijk)! :P
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2008

Bericht door Dre »

Mark schreef:Ja, en dat 2 jaar gezemel sloeg nergens op, omdat dan alleen de stellen 36-43 tussen Zp en Odz mochten rijden... wat uiteraard niet gebeurde.
Ach ja, Syntus is toch overal wel zo'n beetje in 't zadel geholpen. Nu wordt het zelfs helemaal mooi, ze willen daar in Doetinchem een onderhandse aanbesteding van de concessie Achterhoek tot 2017. Daarnaast is Syntus er goed in het zichzelf eeuwig roemen dat ze overal meer mensen de trein in hebben gekregen (nogal normaal als de parallel lopende buslijn wordt opgeheven, en een ritje per trein ook nog duurder is).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten