TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Vroegahh had je ook weleens dat je ov studentenkaart werd gescand/nr ingetoetst om te checken of hij wel geldig was. Zou toch met de ov chipkaart ook moeten.
immer kwaliteits posts
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
En hoe vaak werd dat gecontroleerd en hoe up-to-date was de blacklist die daarvoor werd gebruikt?
Tja, dat moet dan dus veranderen wil men fraude tegengaan. Zoiets is natuurlijk wel te veranderen, de vraag is alleen tegen welke kosten.find_your_spot schreef:Momenteel is het bij alle vervoer bedrijven alleen mogelijk de overdracht van transacties van bussen en trams via Wifi te doen op de stalling/garage/remise zelf.
Vaker verwerken zou ook weinig zin hebben als de meeste transacties pas rond middernacht binnenkomen als de bussen in de garage staan. Maar juist daarom moeten die voertuigen wat vaker hun gegevens synchroniseren, wil je fraude enigszins voorkomen. Nu gaat er veels te veel tijd zitten tussen een frauduleuze handeling en de eerstmogelijke detectiemogelijkheid en blokkeren van de kaart...Voor zover ik heb begrepen doet TLS zelf ook maar eens in de 24 uur (had ooit begrepen tussen 03:00 en 05:00) 's nachts een controle van de ingezonden transacties door vervoerbedrijven met de gegevens in hun backoffice.
? Welke data moet dan naar de voertuigen verplaatst worden dan?Veel data zal dan toch naar de voertuigen zelf verplaatst moeten worden. Ik ben benieuwd of het systeem daar wel klaar voor is.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
De NS heeft ook hotspots op stations gezet, deels voor Railpockets, dus lijkt me dat er op grotere busstations ook hotspots kunnen komen waar bussen de nieuwste bans ophalen (paar honderd nummers max, met compressie, < 500 Kb, max 1 minuut downloaden).
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Overdracht van transacties mogelijk maken via GPRS/UMTS/HSDPA.Geert schreef: ? Welke data moet dan naar de voertuigen verplaatst worden dan?
Wel moet onderzocht worden of dat veilig is en niet af te luisteren.
Zou kunnen, moet je niet hebben zoals het nu is bij een onvolledige update dat het gehele systeem crasht en er vanaf de BIOS opnieuw opgebouwt moet worden.webguy schreef:dus lijkt me dat er op grotere busstations ook hotspots kunnen komen waar bussen de nieuwste bans ophalen (paar honderd nummers max, met compressie, < 500 Kb, max 1 minuut downloaden).
Voor zover ik weet moet er bij alle systemen van alle ov bedrijven na een update opnieuw worden opgestart.
For Your Railroad Adventures
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Het zou dan natuurlijk gaan om alleen de blacklist. In de stalling wordt dan nog steeds eventuele software/firmware/dienst updates uitgevoerd.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Nou goed. Kaart is geblokkeerd. Je pakt je kaartlezer er weer bij en zet de blokkade bit terug van 1 naar 0.webguy schreef:Het zou dan natuurlijk gaan om alleen de blacklist.
En in dezelfde bus krijg je weer GOEDE REIS en je kunt weer verder. Tot op heden hebben de blacklists geen permanente werking. Ze zien de kaart namelijk in hun systeem als geblokkeerd. Terwijl je na de blokkade bit gewoon weer kunt inchecken alsof er nooit iets aan de hand is geweest.
Hierin moet de software ook aangepast worden, dat zou nu al gedaan kunnen worden. Maar is op heden nog niet gedaan.
For Your Railroad Adventures
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Weet je dat wel zeker? Een blacklist is juist bedoeld om kaarten te blokkeren waarvan de blokkadebit niet aan staat. Als je incheckt zet de CICO die aan (dus ook op de kaart zelf dat-ie geblokkeerd is) en je kunt niet inchecken.
Als je dan zelf de blokkadebit weer uitzet en bij dezelfde CICO weer incheckt zal hij volgens jou dus niet opnieuw de kaart blokkeren?
Als je dan zelf de blokkadebit weer uitzet en bij dezelfde CICO weer incheckt zal hij volgens jou dus niet opnieuw de kaart blokkeren?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Dit heb je correct gelezen.Geert schreef:Als je dan zelf de blokkadebit weer uitzet en bij dezelfde CICO weer incheckt zal hij volgens jou dus niet opnieuw de kaart blokkeren?
En spreek hier uit 100% eigen ervaring.
Alleen de NS kaartlezers blijven permanent volhouden (door hun directe glasvezel verbinding) dat de kaart op een blacklist staat. Zo zou het natuurlijk ook bij alle andere bedrijven moeten zijn.
For Your Railroad Adventures
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Ow, hebben die kaartlezers van de NS een glasvezelverbinding? Ik had gezien op foto's van een uit elkaar gehaalde kaartlezer van de NS dat er een simkaart is zat...
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Foto's: http://www.dumpert.nl/mediabase/1403341 ... _paal.html
Als op foto 2 een glasvezelkabel te zien is, hebben ze zowel glasvezel als een simkaart
Als op foto 2 een glasvezelkabel te zien is, hebben ze zowel glasvezel als een simkaart
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: TLS wil gekraakte OV-chipkaarten elektrocuteren
Heb overigens zelf het vermoeden dat het geen simkaart is voor een mobiele verbinding, maar dat 'ie ergens anders voor dient... Zitten niet genoeg chips of een antenne op dat het een mobiele deel zou bevatten...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten