Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door aswnl »

Geert schreef:GVU maakt er weinig verlies op volgens mij, anders zouden er niet zoveel bussen rijden.
Dat is een opmerking van het kaliber "het maakt niet uit dat de helft van het voedsel in restaurants niet wordt opgegeten, anders zouden ze het ook niet op de menukaart zetten". Iemand zal het uiteindelijk wel moeten betalen. In een restaurant dat niet slim omgaat met de menukaart, is dat te merken aan hogere prijzen of een mindere bediening, of doordat het op termijn failliet gaat, maar iemand zal er uiteindelijk voor op moeten draaien. Zo ook voor de lege tegenrichtingsbussen van het GVU. Daar betaalt het BRU gewoon voor, en die krijgt het geld weer van het Rijk. En het Rijk ? Die verhoogt daarvoor weer de belastingen voor iedereen.

Hoe groter de zogenaamde scheefte in vervoersaanbod, deste groter het verlies. Maatschappelijk gezien is een lijn die weinig scheefte kent tussen spits en dal, en tussen de spitsrichtingen, het beste. Als dan ook nog kan worden bespaard op de personeelskosten door mogelijkheden tot automatische exploitatie, kan een OV-product geboden worden dat zeer interessant is qua kosten per reizigerskilometer. Met een tram zul je NOOIT ook maar in de buurt komen van zo'n systeem. Dat blijft jaar in jaar uit geld over de balk smijten aan infra, materieelafschrijving en exploitatie.

Maak een automatisch metro-achtig systeem, of hou het bij bussen. Alles wat ertussenin zit kost alleen maar heel veel geld en levert maatschappelijk geen fluit op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Als je echter ook eens van het kopmaken van doorgaande treinseries op Utrecht Centraal afwil (en dat lijkt mij gezien het feit dat het station in volume behoorlijk moet groeien de komende jaren) dan is mijn voorstel helemaal niet zo gek. Je kunt natuurlijk wat fine-tuning toepassen; maar als de kritiek is 'ja maar dan missen we onze sportvelden'; dan ben ik er klaar mee. Als je de plaatselijke atletiekvereniging, een paar opgepimpte weilanden en een looptijd van meer dan 5 minuten voor zeer gezonde jonge mensen van een groter maatschappelijk belang acht dan miljoenen verliezen op de exploitatie van een tramlijn die in de tegenspits nutteloos is; dan houdt het natuurlijk op.. :roll:
Volgens mij heb ik nergens in deze discussie ook maar een sportveld langs zien komen. Het gaat wel over het afbreken van werk- en woongelegenheden op de plek waar die spoorlijn volgens jou gesitueerd moet worden. Da's wat anders dan een sportveld.
Die looptijd hebben we hier ook al besproken: die wordt meer dan 5 minuten voor het grootste deel van de Uithof. Uitgaande van een station pal aan de A27, met de uitgang bij de Leuvenlaan (is de meest gunstige locatie ten opzichte van kantorengebied Rijnsweerd), ben je naar het Kruytgebouw 500 meter = 6 minuten lopen (5 km/h) kwijt. Ruppert en de Bibliotheek komen 200 meter verder = 8 minuten, maar het grootste probleem zit hem in het ziekenhuis: AZU op 1,4 km = 17 minuten lopen (en dat zijn ook veel patienten die dus niet zo ver kunnen lopen), WKZ op iets van 1,8 km wat dus ruim 20 minuten lopen is.

Dat de bussen richting de Uithof te verspitst voor woorden zijn, ben ik gelijk helemaal met je eens. Integratie van de vervoersstroom uit Zeist en De Bilt (iets van 16 bussen per uur) in de tegenspits van de stroom van en naar de Uithof, en het voorzien in parkeergelegenheid op de Uithof in plaats van in centrum Utrecht zijn wat mij betreft veel kosten-effectievere maatregelen om dit probleem op te lossen dan het aanleggen van een treinstation op de Uithof.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door waldo79 »

^De spoorinfra omleggen naar De Uithof waar dan nog geen geschikte plek te vinden is lijkt me absurdistisch. Je kunt inderdaad het regionale busnetwerk als contragewicht aan de enorme spitspendel richting de Uithof hangen. Is vrijwel meteen in te voeren. Moet je alleen nog dusdanige rerouteringen doen dat De Bilt nog fatsoenlijk bereikbaar blijft :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:Moet je alleen nog dusdanige rerouteringen doen dat De Bilt nog fatsoenlijk bereikbaar blijft :roll:
Een groot deel van De Bilt stapt in bij de halte Tunneltje de Bilt (wbt de lijnen uit Zeist naar Utrecht) of in lijn 77 (die niet uit Zeist komt). Het verplaatsen van de halte Tunneltje de Bilt naar de Universiteitsweg/N412 en de meeste lijnen tussen Utrecht en Zeist via die weg laten rijden lost het probleem van de bereikbaarheid van De Bilt al op, en eventueel laat je een van de vijf lijnen tussen Zeist en Utrecht via de huidige route langs de Bilt-Zuid (Utrechtseweg/N237) lopen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Chauf21 »

Hoeveel zou het extra kosten om die dubbelgelede Uithofpendels (desnoods als Leeg Materieel) door te trekken naar dat befaamde tunneltje om daar de spitsstroom naar Utrecht op te vangen?
Kosten zouden dan bestaan uit LM-kilometers aan brandstof en LM-uren aan personeel. Afschrijvingen van het materieel en de rit terug uit Zeist hoef je niet te rekenen; die kosten heb je ook als je de Uithofpendels vrijwel leeg terug en de reguliere bussen uit Zeist naar Utrecht door laat rijden.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door math1985 »

Volgens mij maakt GVU een megawinst op lijn 11/12.
Ik denk dat in een gemiddelde spitsrichtings-GVU-rit wel zo'n 4
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door waldo79 »

Aan kaartverkoop en inkomsten uit ov-kaarten moet volgens mij dus echt een enorm bedrag binnen komen.
Volgens mij is het niet handig om in de spitsuren met een strippenkaart op die lijn te reizen :) Uit OV-kaarten lijkt het me dat er een gefixeerd bedrag binnenkomt. Sowieso moet je je daar als vervoerder niet op rijk rekenen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Ruben »

....
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Jeroen »

NS-reiziger schreef:Trams kennen meer capaciteit, inderdaad door een langere voertuiglengte, maar zijn anderszins ook veel beter geschikt grote vervoersstromen snel en comfortabel te verplaatsen. Vaak zijn er net wat meer deuren mogelijk bij een tram dan bij een bus, en optrekken/afremmen gaat gewoon wat lekkerder. Ik sta 10x liever in een volle tram dan in een volle bus, bussen zijn toch onvoorspelbaarder qua plotselinge bewegingen die je als staande reiziger op moet zien te vangen.
Allemaal persoonlijke argumenten die voor de meeste reizigers niet doorslaggevend zijn. Allicht heeft een tram *iets* meer, maar dat weegt niet op tegen de veel hogere kosten.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Karl »

Ik reis wel eens tussen Utrecht C en de Uithof en altijd in de tegenspitsrichting overigens. Het valt mij op dat er steeds meer woningen gebouwd worden op de Uithof en dat lijkt mij erg positief om de tegenspitsrichting minder verlieslijdend te laten zijn, het wordt ook echt drukker. Daarnaast hebben de meeste mensen die op de Uithof wonen daar ook iets te zoeken en dat scheelt dus alweer reizen. Meer woningen zorgt daarnaast voor een betere leefbaarheid van de wijk.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Ruben »

Jeroen schreef:Allemaal persoonlijke argumenten die voor de meeste reizigers niet doorslaggevend zijn. Allicht heeft een tram *iets* meer, maar dat weegt niet op tegen de veel hogere kosten.
Een metro kost inderdaad niets.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Jeroen »

Een metro levert ook veel meer op...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Karl »

Dan liever een ondergrondse tram (Antwerpen, Brussel) , die is ook veel makkelijker op straatniveau te intergreren in de buitenwijken.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Trambaan naar Uithof dichterbij

Bericht door Wubbo »

vrijdag 18 juli 2008
Trambaan naar Uithof dichterbij

UTRECHT - Utrecht maakt vaart met de plannen voor een trambaan tussen Utrecht Centraal en De Uithof, de trambaan Om de Zuid. Het voorlopig ontwerp is gereed. Utrechters kunnen in september hun bezwaren indienen.

De trambaan loopt vanaf Utrecht CS via de Adama van Scheltemabaan langs het spoor richting Koningsweg en vandaar achter het stadion langs naar de nieuw aan te leggen P+R De Uithof.

Tot de aanleg van de trambaan is nog niet definitief besloten. Dat gebeurt vermoedelijk dit najaar. Daarvoor worden twee zaken onderzocht: de route van de trambaan in het Stationsgebied en de koppeling met de sneltrambaan Utrecht-IJsselstein.

De kosten voor de aanleg van de trambaan (180 miljoen euro) zijn hoger dan de kosten van de oorspronkelijke busbaan.

Bron: Algemeen Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten