NS-medewerkers klagen over Sprinter
NS-medewerkers klagen over Sprinter
NS-medewerkers klagen over Sprinter
Geplaatst op: woensdag 13 juli 2011 19:38
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juli 2011 19:39
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 13 juli 2011 19:38
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juli 2011 19:39
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
Lees verder
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Oeh, dit verbaast me :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Verplichte toiletten in alle treinen was volgens mij pas vanaf 2025. Hoe komen ze aan 2015?
For Your Railroad Adventures
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Ik heb een keer in die SLT gereden, maar ik vond het een heerlijke trein eigenlijk.
Al zijn er toch wel wat veel problemen mee, volgende keer een trein toch iets beter gaan testen lijkt mij.
Al zijn er toch wel wat veel problemen mee, volgende keer een trein toch iets beter gaan testen lijkt mij.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
De tweezitters zijn erg ruim, de vierzitters zijn echter behoorlijk krap, zelfs als je er alleen in zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Ik zat toen in een tweezitter en die was inderdaad erg ruim.
Ik vond het ook wel grappig dat er een schermpje hing waarop stond hoe hard je ging en hoe hoe warm het was. Ik had haast het gevoel dat ik een vliegtuig zit.
Ik vond het ook wel grappig dat er een schermpje hing waarop stond hoe hard je ging en hoe hoe warm het was. Ik had haast het gevoel dat ik een vliegtuig zit.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
De deuren zijn in mijn optiek ook niet handig, mensen zoeken naast de knop op de deur toch ook naar de knop naast de deur (maar daar zit alleen een sluitdeur. Ook de knop aan de buitenkant zit alleen op de deur, waardoor instappers pontificaal voor de deur gaan staan en in de weg staan.
Het treeplankje is ook verwarrend. De meeste reizigers weten nu dat het openen van de deur even duurt, maar sommige denken dat de deur het niet doet. Misschien is een indicatie door middel van de ledjes rondom de deurknop mogelijk? Helemaal aan als er op gedrukt is, en dan als een klok een voor een (snel) uitgang, en als ze allemaal uit zijn gaat de deur open.
De stickers die aangeven dat fietsen voorrang hebben in het gedeelte met klapstoelen zijn erg onduidelijk (en vaak verborgen achter een gezet persoon die een van die klapstoeltjes bezet houdt. De gelijkvloerse instap is met een fiets overigens wel ideaal.
De vierzitters zijn gewoon te krap in vergelijk met de tweezitters, heel raar eigenlijk
De verlichting is erg fel en behoorlijk wit, het zou prettiger zijn als de verlichting iets geler was zoals in SGM.
Bij de reisinformatie vind ik die gong nog steeds hinderlijk, maar gelukkig is het continue dames-en-herenen eruit gesloopt en alleen nog bij de belangrijkste stations geïmplementeerd, net zoals bij SGM.
Maar dat is maar de mening van een doodeenvoudige individuele reiziger.
Het treeplankje is ook verwarrend. De meeste reizigers weten nu dat het openen van de deur even duurt, maar sommige denken dat de deur het niet doet. Misschien is een indicatie door middel van de ledjes rondom de deurknop mogelijk? Helemaal aan als er op gedrukt is, en dan als een klok een voor een (snel) uitgang, en als ze allemaal uit zijn gaat de deur open.
De stickers die aangeven dat fietsen voorrang hebben in het gedeelte met klapstoelen zijn erg onduidelijk (en vaak verborgen achter een gezet persoon die een van die klapstoeltjes bezet houdt. De gelijkvloerse instap is met een fiets overigens wel ideaal.
De vierzitters zijn gewoon te krap in vergelijk met de tweezitters, heel raar eigenlijk
De verlichting is erg fel en behoorlijk wit, het zou prettiger zijn als de verlichting iets geler was zoals in SGM.
Bij de reisinformatie vind ik die gong nog steeds hinderlijk, maar gelukkig is het continue dames-en-herenen eruit gesloopt en alleen nog bij de belangrijkste stations geïmplementeerd, net zoals bij SGM.
Maar dat is maar de mening van een doodeenvoudige individuele reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Hoeven die mensen nooit naar de plee of zo?Wubbo schreef:Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8721
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Daar zijn al zoveel nieuwsberichten over geweest, dat veel mensen er inmiddels aan gewend zijn.Fles schreef:Hoeven die mensen nooit naar de plee of zo?Wubbo schreef:Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
De beenruimte op de vierzits vind ik wel de grootste faal. En er waren nog wel tests gehouden op Utrecht CS over de stoelkeuze. Waren ze vergeten te vragen hoeveel beenruimte erbij hoort :')
immer kwaliteits posts
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Die beenruimte is inderdaad niet erg best, de stoelen zitten best wel lekker.
Ik vind het op zich best fijne treinen, die omroep is tegenwoordig al lang niet meer zo irritant. Het blijft natuurlijk erg jammer dat er geen toilet inzit (en ik heb er een hard hoofd in dat die nog komen) en dat ze nog redelijk storingsgevoelig zijn. Van alle treintypes heb ik denk ik in SLT wel de meeste storingen gehad in mijn hele leven
Ik vind het op zich best fijne treinen, die omroep is tegenwoordig al lang niet meer zo irritant. Het blijft natuurlijk erg jammer dat er geen toilet inzit (en ik heb er een hard hoofd in dat die nog komen) en dat ze nog redelijk storingsgevoelig zijn. Van alle treintypes heb ik denk ik in SLT wel de meeste storingen gehad in mijn hele leven
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Ik bij DDM-1. Maar dat is omdat die de hardnekkigste storing had van de twee storingen die ik heb meegemaakt. (Andere was ATB bij DD-AR)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Tja zal bij iedereen anders zijn. Heb zowiezo nog niet gek veel storingen aan materieel meegemaakt, maar de hardnekkigste was ooit in ICM. Half uur tussen Gouda Goverwelle en Gouda gestaan wachtend tot de volgende trein met hetzelfde materieel ons er weg kon komen slepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Dat soort problemen kan je met ieder materieeltype weleens overkomen, dat maakt het nog niet meteen bijzonder storingsgevoelig.
SLT is niet het eerste materieel met kinderziektes, met IRM was toen dat net nieuw was ook van alles mis, maar nu rijdt dat ook gewoon probleemloos rond. Dus ik verwacht dat het met SLT wat dat betreft ook wel goed komt.
Dingen als weinig ruimte in de vierzitjes boven de draaistellen of langzaam uitklappende treden (die ook al zijn ze uitgeklapt, dan helaas nog steeds niet veel nut hebben, moet je daar nou zo lang op wachten??), tja dat is het ontwerp van de trein daar is weinig meer aan te doen.
SLT is niet het eerste materieel met kinderziektes, met IRM was toen dat net nieuw was ook van alles mis, maar nu rijdt dat ook gewoon probleemloos rond. Dus ik verwacht dat het met SLT wat dat betreft ook wel goed komt.
Dingen als weinig ruimte in de vierzitjes boven de draaistellen of langzaam uitklappende treden (die ook al zijn ze uitgeklapt, dan helaas nog steeds niet veel nut hebben, moet je daar nou zo lang op wachten??), tja dat is het ontwerp van de trein daar is weinig meer aan te doen.
Dat is meer een kwestie van gewenning, om dat nu meteen een groot probleem te noemen... Als was het wel handiger geweest als er naast die knop op die deur ook nog knoppen op de 'oude' plek hadden gezeten - dan zit je nooit verkeerd. (Helaas hebben verschillende treinfabrikanten vervoerders blijkbaar steeds andere ideeën over waar je nu het beste dat soort knopjes kan plaats, kan zoiets nou niet eens gestandaardiseerd worden?)Bee schreef:De deuren zijn in mijn optiek ook niet handig, mensen zoeken naast de knop op de deur toch ook naar de knop naast de deur (maar daar zit alleen een sluitdeur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Ik snap sowieso niet waarom er zo'n geklooi is met treeplankjes en met die open/sluit-knoppen.Bee schreef:De deuren zijn in mijn optiek ook niet handig, mensen zoeken naast de knop op de deur toch ook naar de knop naast de deur (maar daar zit alleen een sluitdeur. Ook de knop aan de buitenkant zit alleen op de deur, waardoor instappers pontificaal voor de deur gaan staan en in de weg staan.
Het treeplankje is ook verwarrend. De meeste reizigers weten nu dat het openen van de deur even duurt, maar sommige denken dat de deur het niet doet. Misschien is een indicatie door middel van de ledjes rondom de deurknop mogelijk? Helemaal aan als er op gedrukt is, en dan als een klok een voor een (snel) uitgang, en als ze allemaal uit zijn gaat de deur open.
Vertragen die treeplankjes het vertrek en aankomst niet?
Overigens heb je met die deuren en de daarbij behorende knopjes ook een punt. Ik hoor zelf af en toe iemand wel eens op de sluiten-knop drukken: dit waarschijnlijk omdat de openingsknoppen bij alle andere treinsoorten van NS juist op die plek zitten, en niet aan de deur zijn gemonteerd. Ook merk ik dat mensen die kennelijk nog niet gewend zijn aan het treintype soms hysterisch op de deurknop drukken (wellicht idee om de ledjes net iets later groen te laten worden?), terwijl hij het snelst opengaat als je hem gewoon ingedrukt houdt. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Die treeplankjes zijn nodig omdat het gat tussen trein en perron anders te groot worden. Je kan ze ook niet uitgeklapt houden omdat ze anders buiten profiel komen en eraf knallen door een paal ofzo
Op verschillende stations hebben SLT's wel eens klemgezeten doordat de plankjes bij het uitklappen klem kwamen te zitten tussen de trein en het perron. Als die plankjes al bij het binnenrijden uitgeklapt waren was de schade iets groter geweest...
Op verschillende stations hebben SLT's wel eens klemgezeten doordat de plankjes bij het uitklappen klem kwamen te zitten tussen de trein en het perron. Als die plankjes al bij het binnenrijden uitgeklapt waren was de schade iets groter geweest...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Een leuke theorie maar de praktijk is anders. Grofweg zijn er met een SLT twee mogelijkheden: het gat tussen perron en trein is zo klein, dat je helemaal geen uitklapplankje nodig hebt, of het gat is mét uitgeklapt plankje nog steeds heel groot. Wat komt doordat het plankje veel te smal is.Bee schreef:Die treeplankjes zijn nodig omdat het gat tussen trein en perron anders te groot worden.
Uiklapbare treeplankjes zijn eigenlijk alleen nuttig als de afstand tussen trein en perron overal gelijk is. En dat is dus beslist niet het geval. En dan zou je denken, bij perronvernieuwing waarbij de perronhoogte wordt aangepast aan de SLT zal hier wel rekening mee worden gehouden: maar nee hoor, daar is het gat tussen treeplank en perron juist vrij groot.
Erg jammer dat er bij de SLT niet gekozen is voor uitschuifbare treeplanken, die hebben tenminste nut. Dat geklooi met die uitklapplankjes vind ik echt een hele grote tegenvaller van de SLT.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Hoe breed is een SLT? Wijkt dat af van het overige materieel?Bee schreef:Die treeplankjes zijn nodig omdat het gat tussen trein en perron anders te groot worden. Je kan ze ook niet uitgeklapt houden omdat ze anders buiten profiel komen en eraf knallen door een paal ofzo
Als een SLT even breed is als het andere materieel (zeg, Mat'64 of SGM), dan is het gat tussen trein en perron helemaal niet anders dan voorheen. Oftewel, wat is het probleem?
Als een SLT smaller is dan het andere materieel heb je wellicht extra plankjes nodig, maar die plankjes zijn iets van tien centimeter breed. Ga je het dan serieus menen dat het gat tussen trein en perron bij een SLT te groot is en bij SLT+plankje-van-10-cm te krap is :')
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Als je even over de grens kijkt verder dan Nederland heb je perrons van 5 cm hoog waar je jezelf nog even 80 centimeter de trein in mag tillen.
En dan zitten we hier te kibbelen over een gelijk vloerse instap met een gat van 10-20 cm.
En dan zitten we hier te kibbelen over een gelijk vloerse instap met een gat van 10-20 cm.
For Your Railroad Adventures
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Wellicht kan jij met je voeten het gat overbruggen, maar een persoon die zelfstandig met een rolstoel reist kan dat wellicht nietreisthijs schreef:Een leuke theorie maar de praktijk is anders. Grofweg zijn er met een SLT twee mogelijkheden: het gat tussen perron en trein is zo klein, dat je helemaal geen uitklapplankje nodig hebt, of het gat is mét uitgeklapt plankje nog steeds heel groot. Wat komt doordat het plankje veel te smal is.Bee schreef:Die treeplankjes zijn nodig omdat het gat tussen trein en perron anders te groot worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Zoals ik al zei, vaak is het gat ook mét uitgeklapte treeplank nog steeds veel te groot. En als dat niet zo is, dan is het gat wel weg maar is het perron te laag of te hoog dus is dat nog steeds een grote barrière voor rolstoelen.
Bedenk even dat NS nieuwe treinen heeft besteld waarbij het de bedoeling was dat deze zeer goed toegankelijk zouden zijn voor mindervaliden. Dan is het erg jammer als dat net niet helemaal lukt.
Terwijl er genoeg voorbeelden zijn bij moderne treinen (in Nederland én over de grens, kijk bijvoorbeeld eens naar de GTW) waar dat gat wél goed overbrugd wordt.
Overdrijven is ook een kunst. Wat je in het buitenland vaak ziet is perrons van rond de 20cm hoog en treinen met een instap van 55cm - dat is een grote stap maar bij lange na geen 80cm... Ja natuurlijk krijg je nooit een gelijkvloerse instap als de perrons niet aangepast worden, maar daar waar de perrons wel aangepast worden mag je toch verwachten dat dit goed aansluit. Zoals 'over de grens' meestal wel het geval is.find_your_spot schreef:Als je even over de grens kijkt verder dan Nederland heb je perrons van 5 cm hoog waar je jezelf nog even 80 centimeter de trein in mag tillen.
En dan zitten we hier te kibbelen over een gelijk vloerse instap met een gat van 10-20 cm.
Bedenk even dat NS nieuwe treinen heeft besteld waarbij het de bedoeling was dat deze zeer goed toegankelijk zouden zijn voor mindervaliden. Dan is het erg jammer als dat net niet helemaal lukt.
Terwijl er genoeg voorbeelden zijn bij moderne treinen (in Nederland én over de grens, kijk bijvoorbeeld eens naar de GTW) waar dat gat wél goed overbrugd wordt.
SLT heeft een normale breedte maar bij andere treinen zitten de treeplanken in een uitsparing: de vloer van de trein is daar smaller dan de totale breedte van de trein. Bij de SLT is dat niet het geval, die vloer is overal even breed. Het gat tussen trein en perron is dus kleiner dan bij andere treinen.Chauf21 schreef:Hoe breed is een SLT? Wijkt dat af van het overige materieel?
Als een SLT even breed is als het andere materieel (zeg, Mat'64 of SGM), dan is het gat tussen trein en perron helemaal niet anders dan voorheen. Oftewel, wat is het probleem?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Zijn die SLTs wel treinen? Ze doen mij meer aan metro's denken.
Wat betreft de ruimte tussen het treeplankje en het perron: voor zover ik me kan herinneren is dat altijd maar een paar centimeter en ook geen merkbaar hoogteverschil. Bij welke stations is dit anders?
Wat betreft de ruimte tussen het treeplankje en het perron: voor zover ik me kan herinneren is dat altijd maar een paar centimeter en ook geen merkbaar hoogteverschil. Bij welke stations is dit anders?
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Amsterdam Muiderpoort, en dan het perron van en naar Utrecht. Maar dat is sowieso een draak van een station natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Bij een boog is er natuurlijk wat meer ruimte nodig. Stel je voor zeg, dat je met een SGMm naast een perron staat waarbij het perron dicht op de binnenbocht ligt. Schraaapp....
Bij een boog is het nou eenmaal lastig om het goed te doen. Daar kunnen we over klagen, maar dat kan nou eenmaal niet beter.
Bij een boog is het nou eenmaal lastig om het goed te doen. Daar kunnen we over klagen, maar dat kan nou eenmaal niet beter.
Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter
Tenzij ze die dingen zo maken dat ze precies totaan het perron uitschuiven. Maar dat zat er blijkbaar niet in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten