NS-medewerkers klagen over Sprinter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Terwijl er genoeg voorbeelden zijn bij moderne treinen (in Nederland én over de grens, kijk bijvoorbeeld eens naar de GTW) waar dat gat wél goed overbrugd wordt.
Arriva heeft anders een oprolbare rolstoelplank in de GTWs liggen die de steward uitrolt als er iemand met rolstoel mee wil.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Klaasje »

Er zijn ook speciale SLT-rolstoelplanken. (Of moet ik zeggen plankjes?)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Arriva heeft anders een oprolbare rolstoelplank in de GTWs liggen die de steward uitrolt als er iemand met rolstoel mee wil.
Ja, dat is voor de perrons die niet de juiste hoogte hebben (zoals in Weener net over de grens bij Nieuweschans), dat is niet overal nodig. Als het goed is schuiven die tredes van de GTW gewoon uit tot aan de perronrand.
iljitsch schreef:Tenzij ze die dingen zo maken dat ze precies totaan het perron uitschuiven. Maar dat zat er blijkbaar niet in.
Dat kan dus niet met uitklaptreden - daar moet je uitschuiftreden voor hebben.
iljitsch schreef:Wat betreft de ruimte tussen het treeplankje en het perron: voor zover ik me kan herinneren is dat altijd maar een paar centimeter en ook geen merkbaar hoogteverschil. Bij welke stations is dit anders?
Houten en Geldermalsen bijvoorbeeld, dat zijn nieuwe/vernieuwde perrons, de hoogte klopt wel maar het gat is vrij groot. In Utrecht Centraal op spoor 18 in een SLT stappen is ook apart, dat is een stap omlaag (maar het gat is daar wel weer klein). Op Amsterdam Amstel moet je weer een stapje omhoog doen, daar is het perron te laag.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Bluearrow »

Bij aankomst van elke SLT op elk station in Nederland gewoon ff een bandje afspelen, net zoals in London:
MIND THE GAP ! :D
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Thom91 »

Bluearrow schreef:Bij aankomst van elke SLT op elk station in Nederland gewoon ff een bandje afspelen, net zoals in London:
MIND THE GAP ! :D
Ik vind 'Mind your step' gaver tbh :P
Komt wel goed schatje.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

Wat een onzinnig gezeik weer allemaal, het is weer duidelijk komkommertijd. We moeten zelfs in de slappe zomerperiode iets hebben om over te klagen natuurlijk. -o-

Ik moet zeggen, ik vind het een fijne trein om in te werken, hij is vrij overzichtelijk, ligt redelijk stabiel op de baan, de gelijkvloerse instap (voor zover de perrons op hoogte zijn) bespoedigen het in en uitstappen, en in combinatie met de zelfsluitende deuren dus ook het vertrekproces. bovendien zorgen de zelfsluitende deuren ook nog eens voor een constantere temperatuur in de trein. het enige nadeel vind ik de koude luchtstroom van de airco langs de ramen, dat is vaak niet plezierig als je aan de raamzijde zit.
En geen WC... Tja... de WC´s in de andere treinen zijn vaak zo smerig dat je daar ook niet gaat.

Wat me verder opvalt zijn de klachten over het afstapje voor de Mcn bij de vluchtroute. uhhh en MDDM, DDAR, Mat64 dan met opstapjes en een deur om het hoekje?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door hauptbahnhof »

De laatste tijd heb ik steeds vaker SLT's gehad waar de deuren niet meer automatisch sluiten. Die blijven dus gewoon open staan totdat ze door de HC worden gesloten.

Wat is het doel van deze aanpassing?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door microshit »

Ik kan mij goed voorstellen dat dit op het beginstation niet echt wenselijk is (met alle deuren dicht zal men al snel denken dat de trein vertrekt). Overigens is - vooral bij langere halteringen - de deursluitpieptoon zéér irritant. En het kan prettiger zijn voor de HC om bijvoorbeeld op het perron te kijken en heen- en weer te lopen naar het balkon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Suus »

In een trein zonder tussendeuren zijn om het binnenklimaat beter beheersbaar te houden altijd automatische sluitende deuren aanwezig. Dat op het beginpunt de deuren regelmatig dicht zijn lijkt mij niet echt hinderlijk, ze kunnen ook gewoon weer open door middel van een druk op de knop. Bij SGM en Lint heel normaal hoor, net zoals vroeger bij de A32.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door hauptbahnhof »

Uhm, ik heb het vooral over de SLT's die op de s4000 zit. Reis namelijk voornamelijk tussen Duivendrecht en Amstel/CS.

Als de passagier ze dus opendrukt, blijven ze gewoon open ipv na enige seconden weer te sluiten.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Gekko123 »

In zo'n geval heb je met name te maken met korte halteringen (en de tijd tussen het openen van de deuren en het automatisch sluiten korter is dan de halteertijd).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:De laatste tijd heb ik steeds vaker SLT's gehad waar de deuren niet meer automatisch sluiten. Die blijven dus gewoon open staan totdat ze door de HC worden gesloten.

Wat is het doel van deze aanpassing?
Dat betreft een instelling die je kan in of uitschakelen, helaas schakelen veel collega´s het automatisch sluiten uit, waardoor de deuren open blijven staan, het grote nadeel is dat de klimaatbeheersing dan op hol slaat.
Het betreft dus geen aanpassing maar gewoon een ingestelde keuze mogelijkheid.
Gekko123 schreef:In zo'n geval heb je met name te maken met korte halteringen (en de tijd tussen het openen van de deuren en het automatisch sluiten korter is dan de halteertijd).
Fout... zie hierboven!
Laatst gewijzigd door Ennes op zo 17 jul 2011, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

microshit schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat dit op het beginstation niet echt wenselijk is (met alle deuren dicht zal men al snel denken dat de trein vertrekt). Overigens is - vooral bij langere halteringen - de deursluitpieptoon zéér irritant. En het kan prettiger zijn voor de HC om bijvoorbeeld op het perron te kijken en heen- en weer te lopen naar het balkon.
Waarom zou de Hc tijdens een haltering heen en weer moeten lopen tussen balkon en perron?

En de wenselijkheid dat deuren openblijven zie ik ook niet echt, het is slechts een kwestie van gewenning, het enige wat onwenselijk is dat de klimaatbeheersing van slag raakt als deuren open blijven staan.

En hoe erg kunnen die piepjes zijn? je staat toch geen hele dag naast een telkens sluitende deur! (en daarbij 8+% van de reizigers hebben toch een telefoon tegen hun oor of doppen met (harde) muziek in hun oren)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door VIRM »

Dat de deuren automatisch dichtgaan is inderdaad een kwestie van gewennig, zoals Ennes zegt. En het is ook logisch, zodat de koude lucht van de airco binnenblijft. Aan de hand van de groene LED-lichtjes zie je of de deur nog kan worden geopend.
Bij de SLT is het dan logisch, maar ik zie niet in waarom de deur bij de SGMm automatisch moet sluiten terwijl de trein niet eens vertrekt.
Beul van de blindegeleidelijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door STF »

Bij een SGMm kun je dat als reiziger gewoon overbruggen. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Dat de deuren automatisch dichtgaan is inderdaad een kwestie van gewennig, zoals Ennes zegt. En het is ook logisch, zodat de koude lucht van de airco binnenblijft. Aan de hand van de groene LED-lichtjes zie je of de deur nog kan worden geopend.
Bij de SLT is het dan logisch, maar ik zie niet in waarom de deur bij de SGMm automatisch moet sluiten terwijl de trein niet eens vertrekt.
In de winter is het bij SGM wel prettig dat de deur sluit, anders waait alle warmte in een keer de trein uit. In de zomer is het juist vervelend, maar dan zijn SGM'etjes sowieso niet hele prettige treinen :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door reisthijs »

Precies, als het buiten koud en/of guur weer is (en dat is het in zomer hier vaak ook...), dan is het best prettig als die deuren niet zo lang open staan. (Enige nadeel bij SGM is die 'dreun' waarmee die deuren iedere keer open gaan.Dat vind ik hinderlijker dan die deursluit-tonen)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door visgraat »

Ik vind die automatische omroep irritant luid. Als je gaat slapen schrik je steeds wakker en ben je aan het bellen, dan moet je het even onderbreken. Ze mogen het wat mij betreft een stuk zachter zetten.

Bovendien vind ik de meldingen niet zo zinnig. Vanuit Baarn in Utrecht aankomend:
Station Utrecht Centraal
U kunt hier overstappen voor:
Gouda - Den Haag Centraal
Gouda - Rotterdam Centraal
en
Woerden - Alphen aan den Rijn

2x Gouda... en belangrijke bestemmingen overslaan...
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Bart »

Ze nemen gewoon de eerste drie treinen die vanaf vijf minuten na aankomsttijd vertrekken (minimale overstaptijd), dat zijn de trein naar Den Haag (5 minuten), Rotterdam (8) en Leiden (10). Bij Utrecht zou dat aantal treinen inderdaad iets hoger mogen. Ook zouden de perrons en vertrektijden er nog bij mogen; de info is er, want die staat ook op de schermen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door visgraat »

Dat is het manco van te veel overlaten aan automatisering.

En de afstelling van het geluid. Ik vind het echt veel te luid; hebben jullie dat idee niet?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk. Al vind ik zelf de afroepen in de SLT minder dan in de SGMm.
De vermelding van de overstapmogelijkheid op het metronetwerk van Amsterdam is een eis van Stadsregio Amsterdam maar die is ook niet verwerkt in de afroepen in de SLT.

Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk. Al vind ik zelf de afroepen in de SLT minder dan in de SGMm.
De vermelding van de overstapmogelijkheid op het metronetwerk van Amsterdam is een eis van Stadsregio Amsterdam maar die is ook niet verwerkt in de afroepen in de SLT.

Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.
Wat de omroep betreft heb ik begrepen dat dat nog gaat veranderen (vraag me alleen niet wanneer) maar het is nu nog een statisch systeem, en dat zou dus in de toekomst een dynamisch systeem moeten gaan worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door visgraat »

hauptbahnhof schreef:Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk.
Luid en duidelijk. Ik schrik me altijd wild van die omroep. Hij knalt in m'n oren. Hij moet niet te dominant aanwezig zijn naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Suus »

Probleem van de SGM omroep is dat hij soms net te zacht is. Ik heb ontelbare keren in een SGM in de s4600/s4700 vanuit Amsterdam richting Weesp gezeten waarbij de trein echt heel vol was en er binnen het geluidsniveau van een kippenhok werd bereikt en dan is de omroep van de SGM amper nog te horen.

Als het lekker rustig is, is de omroep van SGM wel ideaal. God hebben haar ziel :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door STF »

Waarom hebben een hoop vrachtwagens en bussen al jarenlang een automatische dimmer op het achteruitrijalarm (veel omgevingslawaai = maximaal piep-volume, weinig omgevingslawaai = minimaal piep-volume) maar de automatische omroep in een trein niet...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten