Artikelen over bushaltes

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Artikelen over bushaltes

Bericht door Frank »

Er zijn, in ieder geval in de regio Nijmegen, een aantal artikelen over losse bushaltes (en daarmee bedoel ik kleine haltes, niet een busstationnetje als Plein 1944). Vind ik opzich prima, maar ik vraag me af of het verstandig is hier informatie neer te zetten over welke buslijnen er allemaal komen. Bij elke wijziging van de dienstregeling moet dit weer aangepast worden en het aantal haltes in Nederland nadert oneindig zo'n beetje; dat is elke keer opnieuw heel veel werk... Zelfs nu zie ik al dat er zo hier en daar een pagina niet bijgewerkt is. Voor busstations vind ik het prima om te doen, maar de rest vind ik een beetje teveel :wink: . Wat ik me afvraag is of het verstandig is om hiermee door te gaan.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Ardan »

Als degene die hem aanmaakt hem ook zelf bijhoudt, niks mis mee toch?
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door tsov »

Zijn er geen mogelijkheden dit door een botje te laten doen? Zodat die automatisch 'ziet' welke lijnen bij die betreffende halte stoppen? Geert?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Ederveen »

Ardan schreef:Als degene die hem aanmaakt hem ook zelf bijhoudt, niks mis mee toch?
Ik ben het eens met Ardan, mij lijkt het ook niet dat één persoon voor heel Nederland haltepagina's gaat aanmaken, maar zich beperkt tot (een) bepaalde regio('s) in de buurt.

Het wordt inderdaad veel werk om ALLE haltes te gaan doen, en het nut ervan is natuurlijk bedenkelijk bij sommige kleine haltes (al ben ik van mening dat als iemand zo'n pagina aanmaakt dat diegene dat voor zichzelf nuttig vindt). Maar bij haltes die bijvoorbeeld door meerdere lijnen worden aangedaan vind ik het een goed idee!

Ik denk niet dat het kwaad kan, net als bijvoorbeeld artikelen over buitenlandse bus-/tram-/metrolijnen die in principe niets met Nederland van doen hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Geert »

tsov schreef:Zijn er geen mogelijkheden dit door een botje te laten doen? Zodat die automatisch 'ziet' welke lijnen bij die betreffende halte stoppen? Geert?
Dat is erg lastig, vooral omdat het botje niet zo goed kan zien welke buslijnen er op een halte stoppen en doordat er nogal wat verschillende manieren worden gebruikt om een lijstje van lijnen te laten zien. Op korte termijn is een botje iig geen optie denk ik.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Wubbo »

Aangezien er ook nog verschillende naamgevingen van haltes zijn (door verschillende vervoerders) is dat inderdaad lastig. Maar als lijnen linken naar een bepaalde halte moet dat toch weer te geven zijn op die haltepagina? Moet je alleen zorgen dat de links in de buslijnen up-to-date zijn, maar dat kom je toch al tegen bij het bijwerken van de lijnpagina en is dus veel minder werk, lijkt me (maar ik laat me graag corrigeren door de mensen die dat vaker doen dan ik).
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Ederveen »

Als de links in buslijnen gewoon kloppen, moet inderdaad makkelijk te achterhalen zijn welke lijnen (die linken) welke halte aandoen (ook met 'verwijzingen naar deze pagina'). En wat meerdere namen voor één halte betreft, kun je doorverwijspagina's voor gebruiken.
Het voordeel aan haltes is dat ze weinig van naam veranderen relatief gezien, dus ze hoeven niet vaak hernoemd te worden.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Xanland »

Ik zou eventueel wel een poging willen wagen om m.b.v. een wikibot (als dat zou mogen) kijken of ik (bijv) de Apeldoornse Stadsdienst zou kunnen doen. Moet uiteraard dan wel zeggen dat het naar mijn idee puur een handigheidje is, meerwaarde misschien een beetje! :)

Naar mijn idee is het iets in de trend van dit wat uitgevoerd moet worden:
  • Haal buslijnpagina op
  • Scan halte(s)
  • Maak haltepagina('s) aan
  • Vul haltepagina('s)
  • Bewerk wikipagina('s)
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Geert »

Wat wil je precies vermelden op die pagina's? :)

Van mij mag je best een botje gebruiken, als je maar weet wat je doet. Maak je er wel een apart account voor aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Suus »

Waar ik mee zit, is of die pagina's wel bijzonder informatief zullen zijn. Veel meer dan een infobox met welke lijnen er stoppen wordt het niet. Veel haltes zullen maar een of twee lijnen zien.

Bovendien, mocht Syntus beslissen volgend jaar de hele dienstregeling eens drastisch overhoop te halen, dan moeten al die pagina's aangepast worden. Het duurt nu al een maand om alle treinstations te doen, als dat er ook nog eens bij komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Xanland »

Toch maar even dit topic omhoogschoppen, met iets aardigs nutteloos maar toch.

Het punt is dus, dat als je dit met een botje doet dan kan je dat juist automatisch maken. Misschien niet helemaal het wiki/principe, maar ok. Op die manier hoef je dan nog steeds maar puur de lijn te wijzigen en je hebt de haltepagina mee gewijzigd. Daar moet ik dan wel voor de bot opstarten, maar dat is zo gebeurd.

Wel ben ik het met Bee eens van dat er soms maar 1 of 2 lijnen zichtbaar zullen zijn.

Niet dat er echt bezwaren waren dacht ik, maar toch vraag ik het nog een keer:
Mag ik hiermee een proef uitvoeren voor de (zoals eerder gezegd) Apeldoornse stadslijn en streeklijn 294? Zo kan ik namelijk goed zien of het een beetje werkt.
Eventueel zou ik er zelfs nog dynamische reisinformatie bij kunnen zetten, alhoewel ik dan weer (mss te) ver ga... :P
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Chauf21 »

Wat is je motivatie om voor elke halte een aparte pagina aan te maken? Over veel reguliere haltes valt weinig Wiki-waardige informatie toe te voegen, denk ik.
Wat eventueel wel zou kunnen, maar dat wordt dan een totaal andere insteek, is dat je de haltepagina's combineert met een reisinformatiemodule. Zeg maar een soort combi van de 9292-reisadviezen met onze Wiki. Als je zoiets wilt gaan maken, laat het dan even weten, want dan moet er wellicht wat meer besproken worden :)
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Xanland »

Dat laatste zou inderdaad een mooie toevoeging zijn. Vanwege het feit dat die 9292ov vertrekstaten-map niet werkt in Chrome ben ik ff gaan zoeken waar het aan lag. Ondertussen heb ik ook gevonden hoe ik per halte de actuele vertrekstaten kan achterhalen.

Daarnaast biedt syntus via henzelf ook aan van of de lijn op tijd rijdt of niet. Op één van die 2 manieren kan je gewoon clean tekst krijgen van evt vertraging van welke lijn op welk tijdstip. In ons geval kan je dat nog iets leuker verbinden met dus de langskomende lijnen en en mss een haltefoto. :P
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Fles »

Ik vind het onzin.

Als we voor losse bushaltes per stuk een wiki-pagina gaan maken dan wordt de database vervuild met weetikhonderdduizend pagina's die vrijwel leeg zijn. Wat is er over een bushalte te melden?

De halte Kerk in Schubbenkuttenveen

De halte Kerk in Schubbenkuttenveen wordt 3 maal per week aangedaan door Connexxion lijn 789. De halte is voorzien van een stoepje van 9,15 meter lang en 1,22 meter breed, bestraat met betontegels van 30 x 30 cm. Deze betontegels zijn geleverd door Beunhaas Stratenmakers uit Schubbenkuttenveenschendam, en liggen op een bed van vroeg-pleistoceen dekzand, gewonnen uit de zandgroeve van Schubbenkuttenveen.

De halte is voorzien van een geel metalen haltebord op een ijzeren paal van 3,24 m hoog en 7 cm doorsnede.

VOORZIENINGEN

GEEN bankje
GEEN Abri
GEEN prullenbak
GEEN kaartverkoop
GEEN verlichting
GEEN vertrektijden-informatie

==================================
Wie zit daar op te wachten? :?:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Meltrain »

Aanvullingen:

GEEN toiletvoorzieningen.
GEEN Kiosk.
GEEN spoor.
WEL een kerk binnen 100 meter. :Y

Serieuzer: bijvoorbeeld de halte Lemelerveld Parallelstraat heeft een pagina. Niet dat er veel boeiends staat, maar de foto is wel leuk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef: Serieuzer: bijvoorbeeld de halte Lemelerveld Parallelstraat heeft een pagina. Niet dat er veel boeiends staat, maar de foto is wel leuk.
Owhja, die foto is ook gemaakt vanuit een taxibusje als lijn 162. :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door STF »

Whahaha, geniaal Fles! :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Suus »

Fles schreef:==================================
Wie zit daar op te wachten? :?:
Xanland.

Als hij het zelf onderhoud vind ik het best, maar als alles opeens veranderd omdat Syntus jeuk krijgt mag hij het dan wel zelf allemaal bijhouden :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Fles »

Bee schreef:
Fles schreef:==================================
Wie zit daar op te wachten? :?:
Xanland.

Als hij het zelf onderhoud vind ik het best, maar als alles opeens veranderd omdat Syntus jeuk krijgt mag hij het dan wel zelf allemaal bijhouden :twisted:
Als daardoor de hele database poepkaktraag wordt vind ik het niet best :twisted:
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Artikelen over bushaltes

Bericht door Xanland »

Heren, heren. Van een hoog (rood :D) persoon uit dit topic heb ik al het één en ander overleg gehad met betrekking tot haltepagina's. Daarbij zal er meer mee worden gedaan wat nu wordt gezegd en zullen het informatie pagina's worden.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten