'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Wubbo »

'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'
Geplaatst op: vrijdag 15 juli 2011 12:00
Laatst bijgewerkt: vrijdag 15 juli 2011 12:00


De gemeenten Middelburg en Vlissingen vragen de Nederlandse Spoorwegen om de dienstregeling per december toch niet te wijzigen. In de nieuwe dienstregeling rijden straks twee intercity's per uur van Vlissingen via Haarlem naar Amsterdam.
Nu rijdt er eens per uur een intercity via Schiphol naar de hoofdstad en eens per uur een stoptrein naar Roosendaal.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door webguy »

Twee dingen dus:
- 7 minuten langer tussen Vlissingen en Roosendaal (vind ik nog weinig voor 3 stops)
- geen rechtstreekse verbinding Schiphol.

Ben bang dat zelfs al reed er een intercity en een stoptrein volgens het huidige model, die intercity sowieso niet via Schiphol maar via Haarlem zou rijden ivm omgooien van de Oude lijn...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Klaasje »

Ze kunnen niet meer rechtstreeks naar Schiphol... In Alkmaar kan dat ook niet. :X
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Ze kunnen niet meer rechtstreeks naar Schiphol... In Alkmaar kan dat ook niet. :X
Net zoals Hoogeveen straks niet meer rechtstreeks naar Schiphol kan. Dat is natuurlijk grote schande! Elk dorp in Nederland (met of zonder station, wel of niet aan het spoor) dient een rechtstreekse spoorverbinding (intercity wel te verstaan) met Schiphol te hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Etienne »

Als er in Rotterdam een goede overstap (liefst cross-platform) dan moeten ze niet klagen in Zeeland :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Abracadabram »

Ik snap die obsessie van sommige steden met een directe verbinding naar schiphol niet. Ik zou persoonlijk veel liever een directe verbinding naar Utrecht Centraal hebben, dat je daar overal op over kan stappen.

Dat is net zoals als de NO uit Zwolle richting Schiphol, die stroomt op Amersfoort voor het overgrote deel leeg en iedereen stapt over in de trein richting Utrecht/Rotterdam/Den Haag. Daar heb je toch meer aan een verbinding met Utrecht?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door reisthijs »

Het is hier eigenlijk geen obsessie met Schiphol, maar vooral het zo veel mogelijk willen behouden wat ze hebben. Iedere directe verbinding die verdwijnt (nuttig of niet) wordt als een groot probleem gezien.

('t is ook komkommertijd zeker, dit is het zoveelste "oud nieuws" deze week...)
webguy schreef:- 7 minuten langer tussen Vlissingen en Roosendaal (vind ik nog weinig voor 3 stops)
Die 7 minuten is gewoon het verschil tussen de huidige stoptrein en intercity, dat is dus niet zo vreemd.
webguy schreef:Ben bang dat zelfs al reed er een intercity en een stoptrein volgens het huidige model, die intercity sowieso niet via Schiphol maar via Haarlem zou rijden ivm omgooien van de Oude lijn...
Dat weet ik wel zeker. De invoering van nieuwe dienstregeling voor de Zeeuwse lijn staat ook los van het omklappen van de Oude lijn.

Het via Haarlem rijden wordt in december 2011 ingevoerd, de nieuwe plannen voor Zeeland waarschijnlijk later. Er gaan niet eerder 2 IC's naar Vlissingen doorrijden dan dat de Beneluxtrein verdwijnt, en dat gebeurt pas als de V250 naar Brussel rijdt (prognose: april 2012).

Als het eerder wordt doorgevoerd zouden er maar liefst drie IC's rijden tussen Dordrecht en Roosendaal en dat wil NS beslist voorkomen.
Etienne schreef:Als er in Rotterdam een goede overstap (liefst cross-platform) dan moeten ze niet klagen in Zeeland :Y
In Rotterdam kunnen ze dan alleen overstappen op de Fyra, dus kunnen ze weer klagen dat ze toeslag moeten betalen terwijl ze er al met al niet of nauwelijks tijd mee winnen (ten opzichte van de huidige IC)...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef: In Rotterdam kunnen ze dan alleen overstappen op de Fyra, dus kunnen ze weer klagen dat ze toeslag moeten betalen terwijl ze er al met al niet of nauwelijks tijd mee winnen (ten opzichte van de huidige IC)...
Dat vind ik dan overigens wel een terechte klacht, als je al meer moet betalen dan mag er op zijn winst wat tegenover staan.

Maar het klopt, elke verloren rechtstreekse verbinding levert drama op omdat 1 van de 3 gedupeerden altijd wel de media weet te vinden. Ik zou vanuit Eindhoven wel graag een rechtstreekse IC naar Nijmegen willen hebben voor die ene keer per maand (hooguit) dat ik de trein daarheen pak (ipv bus).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Suus »

Abracadabram schreef:Ik snap die obsessie van sommige steden met een directe verbinding naar schiphol niet. Ik zou persoonlijk veel liever een directe verbinding naar Utrecht Centraal hebben, dat je daar overal op over kan stappen.
Vanuit Schiphol zijn misschien nog wel meer bestemmingen bereikbaar dan vanaf Utrecht, bovendien heeft Schiphol nog iets wat Utrecht niet heeft :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Anne »

Etienne schreef:Als er in Rotterdam een goede overstap (liefst cross-platform) dan moeten ze niet klagen in Zeeland :Y
Overstap kan in Leiden worden gegeven op de verbinding vanuit Den Haag C naar Schiphol.
Rotterdam is dan logischerwijze op de FYRA omdat anders twee treinen achter elkaar naar Leiden rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door reisthijs »

avl schreef:Overstap kan in Leiden worden gegeven op de verbinding vanuit Den Haag C naar Schiphol.
Helaas, dat gebeurt dus niet. De IC-verbinding Rotterdam-Leiden krijgt een paar extra tussenstops en er wordt in Leiden geen cross-platformoverstap meer geboden. Dat kost de reizigers die geen toeslag willen betalen dus weer een minuut of 10 extra.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:
Abracadabram schreef:Ik snap die obsessie van sommige steden met een directe verbinding naar schiphol niet. Ik zou persoonlijk veel liever een directe verbinding naar Utrecht Centraal hebben, dat je daar overal op over kan stappen.
Vanuit Schiphol zijn misschien nog wel meer bestemmingen bereikbaar dan vanaf Utrecht, bovendien heeft Schiphol nog iets wat Utrecht niet heeft :idea:
Maar Utrecht blijft hoe dan ook het spoorwegknooppunt van Nederland, iets wat Schiphol niet kan overnemen. Daarom zou ook ik meer zien in meer rechtstreekse verbindingen naar Utrecht. Van 1x overstappen richting Schiphol is nog niemand doodgegaan, zeker niet als je de overstappen cross-platform maakt.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Chauf21 »

Helaas, dat gebeurt dus niet. De IC-verbinding Rotterdam-Leiden krijgt een paar extra tussenstops en er wordt in Leiden geen cross-platformoverstap meer geboden. Dat kost de reizigers die geen toeslag willen betalen dus weer een minuut of 10 extra.
In de huidige situatie staan de sneltreinen/intercitytreinen soms tot wel vijf minuten stil op Leiden om de overstap aan te kunnen bieden. Als er met de nieuwe dienstregeling 6-8 treinen per uur tussen Ledn en Shl gaan rijden, is er helemaal geen noodzaak voor cross-platformoverstappen en langdurige stationnementen. In feite wordt iedereen er straks dus beter van!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door reisthijs »

Het aantal IC/sneltreinen tussen Leiden en Schiphol blijft gelijk (4x/uur), er is niet ineens een enorme toename aan verbindingen (er komt een extra stoptreintje in de spits, meer niet).

Straks krijg je dus voor bepaalde verbindingen dat je aankomt in Leiden als de trein aan de overkant van het perron net weg is. Met een kwartierdienst moet je dan toch vrij lang wachten op de volgende. Dus, een extra overstap + een langere reisduur voor een deel van de reizigers. Hoe kan je dan zeggen dat iedereen hier beter van wordt?

De reizigers die toevallig via één van de corridors reizen (dus van Delft naar Haarlem, of van Den Haag Centraal naar Schiphol), díe worden er inderdaad beter van, die krijgen 4x/uur een directe verbinding.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door huibf »

Klaasje schreef:Ze kunnen niet meer rechtstreeks naar Schiphol... In Alkmaar kan dat ook niet. :X
ja ik wil rechtstreks naar Usquert of Koudem-Wolkwerum en dat is nu ook niet..... tja...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Geert »

Bee schreef:Vanuit Schiphol zijn misschien nog wel meer bestemmingen bereikbaar dan vanaf Utrecht, bovendien heeft Schiphol nog iets wat Utrecht niet heeft :idea:
Tja, en Utrecht heeft weer dingen die Schiphol niet heeft, ik zie de Domtoren nog niet helemaal naast de toren van de luchtverkeersleiding staan :lol: Maar zonder gekheid: voor beide bestemmingen valt iets te zeggen, maar er moeten ook keuzes worden gemaakt. Je kunt nu eenmaal niet elk station met elk station verbinden. Overigens kan je uit de nieuwe s2100 ook nog in Leiden overstappen naar Schiphol en zonder toeslag, maar de Fyra zal zeker sneller zijn (de s2100 gaat tussen Rotterdam en Leiden op drie stations extra stoppen ten opzichte van nu).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:
Bee schreef:Vanuit Schiphol zijn misschien nog wel meer bestemmingen bereikbaar dan vanaf Utrecht, bovendien heeft Schiphol nog iets wat Utrecht niet heeft :idea:
Tja, en Utrecht heeft weer dingen die Schiphol niet heeft, ik zie de Domtoren nog niet helemaal naast de toren van de luchtverkeersleiding staan :lol: Maar zonder gekheid: voor beide bestemmingen valt iets te zeggen, maar er moeten ook keuzes worden gemaakt. Je kunt nu eenmaal niet elk station met elk station verbinden. Overigens kan je uit de nieuwe s2100 ook nog in Leiden overstappen naar Schiphol en zonder toeslag, maar de Fyra zal zeker sneller zijn (de s2100 gaat tussen Rotterdam en Leiden op drie stations extra stoppen ten opzichte van nu).
Wat spoorwegen betreft moet je primair dan ook naar spoorwegen kijken lijkt me. Dan ligt de keuze voor Utrecht toch meer voor de hand: groter station, centraler gelegen en daardoor ook meer verbindingen. Dat je daardoor de keuze voor Utrecht maakt en niet Schiphol vind ik dan niet zo gek, zolang Schiphol, als belangrijkste luchthaven, wel goed verbonden blijft met vooral Utrecht.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:
avl schreef:Overstap kan in Leiden worden gegeven op de verbinding vanuit Den Haag C naar Schiphol.
Helaas, dat gebeurt dus niet. De IC-verbinding Rotterdam-Leiden krijgt een paar extra tussenstops en er wordt in Leiden geen cross-platformoverstap meer geboden. Dat kost de reizigers die geen toeslag willen betalen dus weer een minuut of 10 extra.
De overstap is in Leiden nog steeds cross-platform. Je overstaptijd is ruimer, maar dat betekent niet dat de overstap niet meer cross-platform is.

Verder wordt de dienstregeling komend jaar gedicteerd door grote verbouwingen (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Breda, 's-Hertogenbosch, Amersfoort, Zwolle, wellicht nog Eindhoven) wat er voor zorgt dat sommige snelle overstappen en sommige rechtstreekse verbindingen komend jaar niet meer geboden kunnen worden totdat al die verbouwingen klaar zijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Het aantal IC/sneltreinen tussen Leiden en Schiphol blijft gelijk (4x/uur), er is niet ineens een enorme toename aan verbindingen (er komt een extra stoptreintje in de spits, meer niet).

Straks krijg je dus voor bepaalde verbindingen dat je aankomt in Leiden als de trein aan de overkant van het perron net weg is. Met een kwartierdienst moet je dan toch vrij lang wachten op de volgende. Dus, een extra overstap + een langere reisduur voor een deel van de reizigers. Hoe kan je dan zeggen dat iedereen hier beter van wordt?
Er rijden ook stoptreinen tussen Leiden en Schiphol die in principe na de sneltrein kunnen vertrekken en vóór de volgende aankomen op Schiphol. Doordat er minder rekening hoeft te worden gehouden met eventuele aansluitingen (wat vaak resulteert in ruimere rijtijden of stationnementen) kan de reistijd met de intercity afnemen. Per saldo (snellere intercity + langzamere stoptrein) ben je niet slechter af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Suus »

Ik blijf echter van mening dat als je als stad een trein hebt die zowel Rotterdam, Den Haag als Amsterdam aandoet je niet echt te klagen hebt. Er zijn grotere plaatsen in Nederland die minder hebben :wink:

En dat nu Vlissingen en Middelburg klagen over de langzame verbindingen is wel een beetje laat aangezien niemand ze hoorde toen de stations in Zeeland toch niet gesloten zouden worden. Maar ach, plaatsen beginnen altijd laat met zeuren, pas als alles al in kannen en kruiken is, of men de wijzigingen al heeft doorgevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Meltrain »

Is het niet handiger om de s2200 naar Gvc te laten rijden en de s3700 naar Ddr? Dan kunnen er in Leiden aansluitingen geboden worden, zoals s800 - s3100 en s3000 - s3500 in Utrecht.

Dan heb je dus 2x per uur rechtstreeks (Vlissingen -) Dordrecht - Rotterdam <--> Haarlem - Amsterdam (s2100) én Den Haag Centraal <--> Schiphol (- Amsterdam) (s2600) die op elkaar aansluiten in Leiden.
Verder heb je 2x per uur Dordrecht - Rotterdam <--> Schiphol (s3700) én Den Haag Centraal <--> Haarlem - Amsterdam (s2200) die op elkaar aansluiten in Leiden.

Nu 'lost' dit voor Zeeland weinig op, maar ik denk dat het voor de zuidelijke Randstad wel beter is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Verder wordt de dienstregeling komend jaar gedicteerd door grote verbouwingen (<knip> Amersfoort <knip> ) wat er voor zorgt dat sommige snelle overstappen en sommige rechtstreekse verbindingen komend jaar niet meer geboden kunnen worden totdat al die verbouwingen klaar zijn.
Neem aan dat je hier de vrij kruising aan de westzijde bedoelt? Dat lijkt me er toch eentje die juist relatief weinig invloed op de treinenloop hoeft te hebben buiten de buitendienststellingen: ze zijn dat ding compleet vrij van de sporen aan het bouwen, alleen voor het stuk onder de sporen van/naar Utrecht door en het aansluiten hebben de treinen er last van. (En als ze een damwand door de kabels slaan zoals eergisteren)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Is het niet handiger om de s2200 naar Gvc te laten rijden en de s3700 naar Ddr? Dan kunnen er in Leiden aansluitingen geboden worden, zoals s800 - s3100 en s3000 - s3500 in Utrecht.
Dat zou betekenen dat die series nu tegelijk in Leiden zouden moeten zijn, en dat is nu net niet haalbaar (door al die bouwputten die ik eerder noemde).

@Daniel: ook die verbouwing van Amersfoort heeft zijn weerslag, volgens mij mist dat station volgend jaar een aantal keer wat opstelsporen. In combinatie met bouwput Utrecht en bouwput Amsterdam toch vervelend...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Daniel »

Hmm ja, die dive under gaat onder de sporen naar de Bokkeduinen door...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Nieuwe treinenloop nadelig voor Zeeuwse reiziger'

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:
Bee schreef:
Abracadabram schreef:Ik snap die obsessie van sommige steden met een directe verbinding naar schiphol niet. Ik zou persoonlijk veel liever een directe verbinding naar Utrecht Centraal hebben, dat je daar overal op over kan stappen.
Vanuit Schiphol zijn misschien nog wel meer bestemmingen bereikbaar dan vanaf Utrecht, bovendien heeft Schiphol nog iets wat Utrecht niet heeft :idea:
Maar Utrecht blijft hoe dan ook het spoorwegknooppunt van Nederland, iets wat Schiphol niet kan overnemen. Daarom zou ook ik meer zien in meer rechtstreekse verbindingen naar Utrecht. Van 1x overstappen richting Schiphol is nog niemand doodgegaan, zeker niet als je de overstappen cross-platform maakt.
Het lijkt me dan ook sterk dat er van een overstap naar Ut wel iemand dood zou gaan hoor :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten