Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Caspar »

Wat voor school staat er in Lelystad waarvoor die scholieren helemaal naar de andere kant van het IJselmeer moeten rijden? :roll:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Wat voor school staat er in Lelystad waarvoor die scholieren helemaal naar de andere kant van het IJselmeer moeten rijden? :roll:
http://www.sgl.nl/sgl/

Al deze keurige kinderen stappen bij de halte Rotondebrug in en uit om naar hun schooltje Scholengemeenschap Lelystad te gaan.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Caspar »

In Grootebroek zit ook een brede scholengemeenschap en is ook per bus bereikbaar vanaf Andijk... Vind het een beetje vreemd dat voor een middelbare school 50 km verderop speciaal een dure buslijn instand wordt gehouden...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Vind het een beetje vreemd dat voor een middelbare school 50 km verderop speciaal een dure buslijn instand wordt gehouden...
Als je het zo gaat bekijken kun je heel veel Scholierenlijnen opdoeken...


Feit is dat er nog andere mensen, dan scholieren met de 650 reizen.
Laat beide provincies maar uitvechten wat de toekomst moet worden.
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Klaasje »

Die scholieren hebben Kampen als einddoel. Ze reizen dagelijks naar het reformatorische "Pieter Zandt College".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Suus »

Rotondebrug is inderdaad de enige mogelijke overstaphalte. En daar is ook een school ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

Er gaat ook dagelijks een bus uit Urk naar Amersfoort :X
immer kwaliteits posts
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Fles »

willy84 schreef:Er gaat ook dagelijks een bus uit Urk naar Amersfoort :X
Speciaal voor het Coornhert College toevallig?

Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ook de onderwijsinstelling in kwestie daar aan meebetaalt.

Even gechargeerd gezegd, als er een buslijn in stand gehouden dient te worden, uitsluitend ten behoeve van een paar griffo's, dan is het niet logisch dat daar beide gemeenten en beide provincies voor opdraaien.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

Coornhoort college? Ken ik niet. Het is die school bij de stichtserotonde. Lodestijn dacht ik dat die heette. Wat een kwelling voor die kinderen om iedere dag meer dan 2 uur in een bus te laten zitten. Misschien wel 3 uur. :')
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Daniel »

Bij de Stichtse Rotonde zitten er twee... Lodenstein College en Hoornbeeck. En dan gaan er ook nog een stel scholierenlijnen naar RSG Guido de Bres. Maar die vallen allemaal gewoon onder de concessies waar ze vandaan komen (Veluwe, Provincie Utrecht).

Leggen allemaal flinke afstanden af trouwens, die scholierenlijnen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

RSG Guido de Bres is zijn scholierenlijn vanuit Huizen per vandaag kwijtgeraakt. Het zijn zeker forse afstanden. Volgens Google is het 1 uur rijden naar Urk vanuit Amersfoort. En dat is dus per auto, maak daar een bus van en je gaat al richting de 1.5 uur. En dat dus 2x per dag :X Ik vind het echt bizar.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Daniel »

Tja, het lijkt wel of elke plaats waar een leerling vandaan komt 'n busverbinding heeft gekregen in combinatie met een abonnement via de school dan... zo rijdt er ook een bus van Utrecht Centraal naar de scholen bij de Stichtse Rotonde, lijkt me toch een stuk sneller reizen voor die scholieren om de trein te pakken, vanaf station Amersfoort rijdt namelijk ook een bus naar die school...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Geert »

Ik heb die bus een tijdlang elke ochtend gezien (omdat ik rond dezelfde tijd een bus moest hebben op het busstation in Utrecht) en dat was dus gewoon een gelede Citaro vol met scholieren, die allemaal de bus inrenden toen die aankwam en de chauffeur alle deuren had geopend. Je vraagt je inderdaad af waarom er een dure spitsrit met geleed materieel moet rijden terwijl er voldoende alternatieven zijn. De bus zit wel goed vol, maar waarschijnlijk allemaal met goedkope abonnementen.

Het is natuurlijk wel de vraag of de school of de provincie zo'n buslijn betaalt. Maar zeker voor lijnen die helemaal uit Urk naar Amersfoort of Hoevelaken moeten rijden, is het dan niet voordeliger om een nieuwe school in de buurt van Urk te bouwen...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door midnet »

maar uh-- wat hebben scholieren uit de Streek (zo heet dat gebied) eigenlijk een school in juist Lelystad te zoeken? is er niks in Hoorn of misschien zelfs Enkhuizen? Voor die hele zeldzame scholen met een bepaalde religie (zoals die in Amersfoort) kan ik me nog iets voorstellen, maar dat zou hooguit in Urk zijn?
Maar inderdaad is deze lijn zo langzaamaan afgestorven. Begon met elke 1,5 uur-met de Flevodienst, niet zo knap, maar ging net met 1 bus. Plannen geoeg-vooral doorkoppelen met de 107 naar Harderwijk (ooit nog door naar Arnhem). Maar het wou blijkbaar niet lukken. En blijkbaar is er ook vanaf Lelystad geen relatie met dat gebied. Jammer maar helaas. heb op een ander forum wel een doordacht voorstel gezien voor een snelbus/soort InterlIner Alkmaar-Hoorn-Enkhuizen-Lelystad in aansl. op de nieuwe trein.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:Het is natuurlijk wel de vraag of de school of de provincie zo'n buslijn betaalt. Maar zeker voor lijnen die helemaal uit Urk naar Amersfoort of Hoevelaken moeten rijden, is het dan niet voordeliger om een nieuwe school in de buurt van Urk te bouwen...
Er zijn een hele hoop verschillende soorten reformatorische scholen. Op Urk heb je diverse soorten kerken die je in verschillende soorten gereformeerd of reformatorisch kan indelen (en er zijn nog meer soorten). Zeker binnen de reformatorische hoek stuurt iedereen zijn kinderen naar de precies aansluitende school. Zelfs als je dan van Urk naar Amersfoort in plaats van Kampen zou moeten laten reizen. Door al deze kleine verschilletjes is één school neerplempen op Urk helaas geen oplossing.
Het verschil tussen de reformatorischen en gereformeerden zouden de meeste mensen aanduiden met respectievelijk enorm streng en aan de andere kant een ietwat meer gematigde visie.

In de reformatorische hoek wordt ook meer waarde gehecht aan het sturen van de kinderen naar de "juiste school" dan in de gereformeerde hoek. Daardoor heb je vanaf bijvoorbeeld Urk lijnen in meer richtingen anders was lijn 141 voldoende geweest omdat er een reformatorische school in Kampen zit en een gereformeerde in Zwolle. In het gereformeerde wereldje is het meer geaccepteerd om kinderen naar gewone scholen te sturen. Desondanks zijn er nog diverse gereformeerde scholen in Rotterdam, Amersfoort, Arnhem, Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.

De meeste van deze rechtstreekse lijnen worden bij mijn weten grotendeels uit drie bronnen betaald, namelijk de BDU, sponsoring en de busabonnementen van de scholieren. Het klinkt misschien vreemd dat de overheid eraan mee betaald maar de overheid zou ook moeten betalen als deze scholieren de reguliere ov-routes zouden gebruiken en zelfs meer geld kwijt zijn als deze lijnen versterkt zouden moeten worden. Weigeren de scholieren te vervoeren op gewone routes is discriminatie en een rechtstreekse verbinding is doorgaans goedkoper dan het versterken van de langere omweg. Als er een goed normaal ov-alternatief is, zijn de vroegere lijnen veelal al opgeheven.

Aan het eind van de discussie blijft natuurlijk wel staan dat de ouders het beste redelijk dicht bij zo'n school kunnen gaan wonen omdat de scholieren dan gewoon op de fiets kunnen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Etienne »

willy84 schreef:Er gaat ook dagelijks een bus uit Urk naar Amersfoort :X
Om ook maar te zwijgen over schoolbus 674 van Hoogeveen naar Kampen. :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door The best »

Etienne schreef:
willy84 schreef:Er gaat ook dagelijks een bus uit Urk naar Amersfoort :X
Om ook maar te zwijgen over schoolbus 674 van Hoogeveen naar Kampen. :X
Als ze slim zijn, laten ze die mensen de trein pakken. Dan maken er meer mensen gebruik van station Hoogeveen en hebben ze een beter argument om het een intercitystation te maken(/laten blijven).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Vinny »

De meeste van deze rechtstreekse lijnen worden bij mijn weten grotendeels uit drie bronnen betaald, namelijk de BDU, sponsoring en de busabonnementen van de scholieren. Het klinkt misschien vreemd dat de overheid eraan mee betaald maar de overheid zou ook moeten betalen als deze scholieren de reguliere ov-routes zouden gebruiken en zelfs meer geld kwijt zijn als deze lijnen versterkt zouden moeten worden. Weigeren de scholieren te vervoeren op gewone routes is discriminatie en een rechtstreekse verbinding is doorgaans goedkoper dan het versterken van de langere omweg. Als er een goed normaal ov-alternatief is, zijn de vroegere lijnen veelal al opgeheven.
Het voordeel van een gewone busverbinding is dat forensen ook kunnen meeliften met scholierenlijnen, zoals tussen Lelystad en Enkhuizen het geval is. Een taxi-verbinding voor een gelovig autistisch kind op kosten van de gemeenschap is veel meer discutabel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door iljitsch »

Het is toch godgeklaagd dat atheistische belastingbetalers moeten dokken voor precies de juiste religieuze indoctrinatie van schoolkinderen.

Laat ze een wet aannemen die het verbiedt schoolkinderen op afstanden van meer dan 25 kilometer van huis naar school te laten gaan. Je kan het die kinderen niet aandoen om twee uur per dag in een bus te zitten.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Gekko123 »

Vinny schreef:Het voordeel van een gewone busverbinding is dat forensen ook kunnen meeliften met scholierenlijnen, zoals tussen Lelystad en Enkhuizen het geval is. Een taxi-verbinding voor een gelovig autistisch kind op kosten van de gemeenschap is veel meer discutabel...
Hier ben ik het voor een groot deel mee eens. Alleen dat woord autistisch doet mij pijn, aangezien je hier een psychische aandoening gebruikt om je woorden extra kracht bij te zetten, terwijl deze aandoening geheel los staat van deze discussie.

Even voor de goede orde wil ik ook nog even kwijt dat wij als belastingbetalers ook meebetalen aan totaal zinloze en dure politieke hobby's zoals de JSF, al gaat dat natuurlijk een beetje off-topic.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door deadlock »

Gekko123 schreef:Hier ben ik het voor een groot deel mee eens. Alleen dat woord autistisch doet mij pijn, aangezien je hier een psychische aandoening gebruikt om je woorden extra kracht bij te zetten, terwijl deze aandoening geheel los staat van deze discussie.
Nou het is in zoverre waar dat autisten veel vaker naar het speciaal onderwijs moeten en dat gebeurt over het algemeen met taxibusjes. In het geval van gelovige autistische kinderen wordt dat nog veel specifieker omdat er gewoon weinig scholen zijn die bijzonder speciaal onderwijs aanbieden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Vinny »

Alleen dat woord autistisch doet mij pijn, aangezien je hier een psychische aandoening gebruikt om je woorden extra kracht bij te zetten,
Mijn excuses, dat komt omdat ik een specifiek geval dat een aantal jaar geleden de media haalde. Jammer genoeg kan ik het verhaal niet zo snel meer terug vinden (waarschijnlijk hebben de kranten het in hun archief alleen voor abonnees gezet). Kennelijk toch van het openbare net afgehaald. Een nieuwsartikel dat ik wel vond sluit wel aan met wat eerder in de draad werd opgemerkt:
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=17389
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Volgens mij stappen die leerlingen vanaf lijn 643 gewoon op station Lelystad over op lijn 650.

N.a.v. opmerkingen dat het traject tussen Wervershoof en Andijk niet kan vervallen: het kan zo zijn dat de leerlingen deels uit Andijk komen, maar in het verleden hadden zij er ook geen moeite mee naar Enkhuizen te fietsen, en daar lijn 150 te pakken.
Bovendien komen er ook veel leerlingen uit Enkhuizen zelf.

Maar dat nu alleen scholieren gebruik maken van een scholierenlijn, wil toch niet zeggen dat er geen potentie is voor een reguliere lijn? Toen lijn 150 nog omgeveer elke anderhalve uur reed, werd deze lijn best redelijk gebruikt. Het waren geen volle bussen, maar vaak toch wel meer dan een handjevol reizigers. Ik schat net zoiets als de buslijn Lelystad-Swifterbant, of de streekbuslijnen rondom Schagen. Er is dus geen enkele reden waarom de provincies niet iets aan Enkhuizen-Lelystad zouden kunnen doen. Er zullen wel geen politici en ambtenaren van Noord-Holland en Flevoland in deze plaatsen wonen... Voor de ambtenaren van Noord-Holland is zonder meer alles boven het Noordzeekanaal 'ver van mijn bed'. Als West-Friesland bestuurlijk bij Flevoland ingedeeld zou worden, wijzigt er misschien wel iets ten goede aan het openbaar vervoer. Of West-Friesland en Flevoland beide bij Friesland natuurlijk.

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/78 ... -friesland
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Klaasje »

Zwaar toevallig weet ik dat een Flevolandse ambtenaar in Stede Broec woont. Ambtenaren mogen alleen niet beslissen over geld :wink: Bovendien zou het niet netjes zijn om zoiets "voor jezelf" te doen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:Zwaar toevallig weet ik dat een Flevolandse ambtenaar in Stede Broec woont. Ambtenaren mogen alleen niet beslissen over geld :wink: Bovendien zou het niet netjes zijn om zoiets "voor jezelf" te doen.
Het gaat mij er niet om dat je het als ambtenaar voor je zelf doet (de meeste ambtenaren gaan trouwens toch met de auto). Het gaat mij erom dat je de regio kent waarover je het hebt. De Noord-Hollandse ambtenaren (en politici) kennen vooral de Randstad erg goed, maar wat er boven het Noordzeekanaal gebeurt, dat weten ze niet. Ik heb lange tijd in Noord-Holland-Noord gewoond, en veel inwoners daar zijn 'Haarlem' behoorlijk zat. In Flevoland zijn veel inwoners positiever over hun eigen provinciebestuur. Voordeel van Flevoland is dat het niet zo groot is en ruimtelijk simpel in elkaar steekt, dat ken je dus al snel op je duimpje.
Overigens beslissen ambtenaren wel degelijk over geld. Uitvoering van beleid is toch echt een ambtelijke taak. Daarnaast doen de ambtenaren zelf ook de voorstellen voor dat beleid aan de politiek. Wie schrijft, die blijft. Maar een goede ambtenaar richt zich natuurlijk altijd op het algemeen belang. Maar om te weten wat het algemene belang is, moet je een regio wel kennen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten