Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door TheKnitter »

Vakantietrip 10 t/m 15 Juli 2011, een kort fotoverslag

Op 10 Juli ging ik met een maat op vakantie naar Duitsland en Luxemburg, tot en met 15 juli.
Vorig jaar ging ik alleen, en heb ik voor iedere dag een fotoreportage lopen maken. Dit jaar houd ik het kort, ik heb veel minder foto's geschoten. Ook niet alles staat online.

Op zondag 10 Juli vertrokken wij al vroeg naar Amsterdam. Ik ging met de trein vanaf Dordrecht naar Amsterdam, mijn reisgenoot kwam mij versterken te Den Haag HS.

De ICE-rit verliep zeer spoedig, kwamen met +3 aan in Keulen. Gelijk het hostel (Station Hostel for Backpackers) opgezocht. Deze zit circa 300 meter vanaf het station, en beter kan je een hostel haast niet wensen.

Vervolgens gingen wij met de trams op pad. Eerst kwam lijn 16 naar Bonn Hbf aan bod. Dit deden wij met een 'TagesTicket 5 personen, preisstufe 4' van de Kölner Verkehr Betrieb (KVB). Voor ons 2en was dit totaal maar €21,60. Per persoon dus maar €10,80.

Eenmaal in Bonn ging de rit retour naar Keulen, ditmaal met tram 18. Deze rit eindigde te Sülzgürtel, waar tram 13 ons naar de Neusser Strasse bracht, alwaar tram 12 aankwam om ons naar eindpunt Merkenich te vervoeren.

Aldaar maakte ik mijn eerste plaatjes.
Afbeelding
Tram te Merkenich by theknittur, on Flickr
Tram 12 ging na het eindpunt via de keerlus weer retour op deze lijn.

Om de tijd zo goed mogelijk te besteden, hadden wij bij het loket ook al een Busnetplan gevraagd. Hier gingen wij met bus 12 richting Chorweiler:
Afbeelding
Bus te Merkenich by theknittur, on Flickr

En vervolgens nog even wat rondgereden door Keulen, waar ik geen foto's van heb. Ik ben immers een treinhobbyist, geen bus- of tramhobbyist.

Uiteindelijk aangekomen op Troisdorf reden via de 'binnensporen' de snellere treinen, onder andere deze IC:
Afbeelding
ICE te Troisdorf by theknittur, on Flickr

Na Troisdorf ging de rit retour Keulen, waarna deze prachtdag er al opzat

Op Maandag hadden wij een imposanter plan:
Keulen-Euskirchen-Bonn-Bus Bonn Beuel-Troisdorf-Siegen-Bus Olpe-Finnentrop-Letmathe-Iserlohn-Schwerte-Unna-Hagen Hbf-Bochum Hbf-Duisburg Hbf-Köln Hbf
Een leuke rit. Waarom er 2x een bus inzit? Van Bonn naar Bonn Beuel met de trein is circa 1uur en 10 minuten. Met de tram doe je het in 10-15 minuten.
Voor Siegen-Olpe met de bus is gekozen omdat er werkzaamheden waren op een bepaald traject, en wij vanaf Siegen een rechtstreekse Snelbus naar Olpe hadden. Konden wij dit lijntje ook eens bekijken.

Afijn, de ochtend vertrokken wij met circa -35 met de RB naar Euskirchen, wat ons in Euskirchen al -30 gaf. Helaas 32 minuten overstap, maar hiervoor was ook gekozen omdat je de trein van 2 minuten niet kon halen. En onze NRW ticket was pas 9 uur geldig. Voor Keulen-Euskirchen hebben wij losse kaartjes gekocht.

In Euskirchen:
Afbeelding
294 670-5 te Euskirchen by theknittur, on Flickr
294 670-5 te Euskirchen

Vervolgens vertrok een zojuist afgekoppelde Talent richting Kall, maar bleef ergens wachten, om bij de eerstvolgende trein naar Keulen weer aangekoppeld te worden. Voorbij Euskirchen richting Kall is 3 stellen niet nodig, op Keulen-Euskirchen in de spits wel.
Afbeelding
Talent te Euskirchen by theknittur, on Flickr

Omdat het wat krap werd met de overstap op de tram naar Bonn Beuel, heb ik geen foto's van station Bonn. Maar wat ik erop heb, lijkt het toch wel een aardig mooi gebouwtje..
Afbeelding
Tram in Bonn by theknittur, on Flickr

En eenmaal op Bonn Beuel ook een leuk gebouwtje:
Afbeelding
Bonn Beuel by theknittur, on Flickr

Waarna wij weer naar Troisdorf gingen, en een Dosto kregen. Mooi ding. Volgens mij één van de nieuwsten, op de loc na
Afbeelding
111 079-0 met Dosto by theknittur, on Flickr
111 079-0 met Dosto

In Siegen viel mij deze loccenloods op. Een stoomloccenloods zo te zien. Iemand een idee van welke club dit is?
Afbeelding
Stoomloccenloods by theknittur, on Flickr

Maar ook ééndelige linten:
Afbeelding
1-delige Linten by theknittur, on Flickr

En AbellioRail:
Afbeelding
AbellioRail ET22003-A by theknittur, on Flickr

Uiteindelijk te Iserlohn reden wij weer met een 1-delige Lint, 2 stellen ditmaal:
Afbeelding
2x 1-delige Lint by theknittur, on Flickr

Op Schwerte kwam nog een leuk loctransport langs:
Afbeelding
BR212 met lok in opzending by theknittur, on Flickr

Waarna wij weer op naar Unna gingen, toen Hagen, en daar gegeten. Vervolgens Bochum en Duisburg overgeslagen, en rechtstreeks naar Keulen gegaan.
In Keulen nog een paar tramlijntjes buiten de stadsgrens gedaan, zodat dinsdag ochtend een CityTicket voor alleen Keulen gekocht kon worden.

Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:"
Afbeelding
KVB te Niehl Sebastianstrasse by theknittur, on Flickr

Later hebben wij nog met N-wagens gereisd:
Afbeelding
143 045 met N-wagens by theknittur, on Flickr

En hadden wij uiteindelijk op Keulen Weiden West een overstap van 40 minuten van de S-bahn naar de bus richting Frechen, waar wij met tramlijn 7 weer retour naar Keulen gingen, en vervolgens het hostel opzochten...
Afbeelding
KVB 4519 by theknittur, on Flickr

Vervolg komt nog


//edit: Foto's gefixt
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door Bastiaan »

Leuk verslag!
De rijtuigen achter die 143 zijn geen n-, maar x-rijtuigen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door TheKnitter »

Bedankt voor de aanvullingen. Ik zal het aanpassen op me Flickr.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door TheKnitter »

Dinsdag 12 Juli

Vandaag staat er een rit van Keulen Hbf naar Luxembourg Gare, met IC136 op het programma.
Maar omdat wij de hele ochtend nog hebben, hebben we nog wat door Keulen gecrossed met een CityTicket preisstufe 1B.

Eerst gingen we een stuk met de tram, om lijn 5 af te maken naar Sparkasse Am Butzweilerhof, en daar met de bus (met overstap) naar Mengenich Ollenhauering voor lijn 3. Uiteindelijk hebben we vanaf de overstaphalte gelopen naar het beginpunt van lijn 3. Dit omdat wij circa 20 minuten op de bus hadden moeten wachten, en de bus er 2 minuten over doet. Lopend ben je sneller :Y

Hier zijn wij doorgegaan naar Köln Messe Deutz, alwaar wij met de trein verder gingen. Hadden nog een retourtje Köln Nippes met de Silberlingen gedaan, en vervolgens met de BR628 nog even naar Köln West.

Afbeelding
928 519 / 628 519 by theknittur, on Flickr

En op Köln West nog wat cargo:
Afbeelding
HGK DE73 met ketelwagons , Köln West by theknittur, on Flickr

Afbeelding
NMBS 2807, LLT by theknittur, on Flickr

Waarna wij weer naar Hbf gingen, en onze koffers bij het bagagedepot opgehaald hebben. Hadden geen zin om met de koffers rond te sjouwen, en voor 5 euro kan je ze achterlaten voor een hele dag. €2,00 of €2,50 voor 2 uur.

Vervolgens nog wat drinken & eten gehaald voor onderweg. Waarna wij het perron opzochten, en gelijk de beste plaats op het perron zochten, voor ons rijtuig.

Afbeelding
101 047-9 met IC136 by theknittur, on Flickr

Deze trein bracht ons naar Luxemburg. In Koblenz word er echter van locomotief gewisseld: Er komt dan een BR181 voor.

Afbeelding
181 207-2 met IC136 by theknittur, on Flickr

En er stonden Silberlingen:
Afbeelding
DB 143 905-8 met Silberlingen, Trier Hbf by theknittur, on Flickr

Hierna vanaf Luxembourg Gare via Ettelbruck naar de camping gegaan. 's Avonds nog een rondje met de bus, en de volgende dag treinen.

Woensdag 13 juli
Dit viel ons op: Een Arriva-look-a-like OV-Chippaal. Echter, voor hun is het voor de E-go pas.
Afbeelding
Incheckpaal E-Go chipkaart te Luxemburg by theknittur, on Flickr

Waarna wij uiteindelijk in Bettembourg terecht kwamen:
Afbeelding
CFL 2223, Bettembourg by theknittur, on Flickr

Afbeelding
CFL Dosto te Bettembourg by theknittur, on Flickr

Afbeelding
CFL 2014, Bettembourg by theknittur, on Flickr

Na een retourtje richting Volmerange kwamen wij uiteindelijk op Esch-sur-Alzette terecht, waar nog wat cargo langs kwam:
Afbeelding
CFL 1331+13xx met containertrein te Esch/Alzette by theknittur, on Flickr

Afbeelding
CFL 1818 met goederentrein te Esch/Alzette by theknittur, on Flickr

Wat ons via Audun-le-Tiche op Rodange bracht:
Afbeelding
CFL 3005 met keteltrein te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr

Afbeelding
CFL Dosto te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr

Waar de Belgen ook komen:
Afbeelding
NMBS MW41 te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr

Waarna wij via Petange weer naar Luxemburg gingen, en je ook de Belgen kunt vinden:
Afbeelding
NMBS MS96 te Luxemburg by theknittur, on Flickr

Een retourtje Kleinbettingen bracht ons wederom in Luxemburg, waarna wij via Wasserbillig weer naar de camping gingen.

In Wasserbillig wist ik nog een foto te maken van een BR628:
Afbeelding
BR628 te Wasserbillig by theknittur, on Flickr

's Avonds gingen wij nog een rondje met de bus. Met de auto (samen met STF) naar Berveaux (of hoe je dat schrijft). Daar gingen wij met een Setra met fietsaanhanger een stuk mee:
Afbeelding
Een Setra van vervoerder Simon te Berveaux by theknittur, on Flickr

En te Diekirch nog een leuke foto weten te schieten:
Afbeelding
CFL 2004 bij avond te Diekirch by theknittur, on Flickr

Van de volgende 2 dagen heb ik eigenlijk géén foto's uit het buitenland. Hebben weinig treinen gezien. En qua bussen weinig geplaat.

De donderdag gingen wij een dagje rondrijden met de bus. En de vrijdag gingen wij via Luxemburg met de IR naar Luik, en vervolgens de MBE naar Maastricht, door naar Breda, en uit Breda de Fyra naar Rotterdam.
Htm_Tram ging met de Randstadrail naar Voorburg, en ik nam de Sprinter naar Zwijndrecht.
Ik had ondertussen al een taxi geregeld, die mooi op tijd gereed stond en mij weer thuis bracht *O*
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door STF »

Het is geen Berveaux maar Beaufort. :wink:

Hierbij nog een foto van jullie samen, te Ettelbruck busstation:
Afbeelding
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door TheKnitter »

Beaufort mag ook inderdaad. Leuke foto verder.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door someone-unreal »

Leuke reportage! Ik heb tijdens mijn interrail reis ook geslapen in het Station Hostel. Ligt inderdaad ideaal. Er lag 1 iemand te snurken toen, die kreeg een schoen tegen ze kop aan gegooid. Was wel grappig. Maare, Het OV rond Keulen is wel uitgebreid zo te zien. En je ziet natuurlijk het meest van uit het OV.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Een weekje op stap met Htm_Tram naar Duitsland/Luxemburg

Bericht door TheKnitter »

Het risico is altijd dat je iemand op je kamer hebt, die snurkt. Je zit meestal in 6-persoonskamers (€17,00 per nacht). Douche, wifi, computer is gratis te gebruiken, ontbijt betaal je wat voor. Voor het ontbijt ging ik naar het station, zo uitgebreid is het ontbijt-assortiment daar niet, vond ik.
Wij hadden ook iemand die licht snurkte op de kamer, maar niemand had er overmatigend last van.
Ik heb ook eens in een hostel in Dusseldorf gezeten, daar kom ik nooit weer. Slechte service, de receptie die maar 2x 2 uur per dag geopend is et cetera...
Dit hostel mag voor mij wel weer, en zal ik altijd aanraden bij mensen. Ook een pluspuntje was dat ze de wc's/douche hebben verbouwd: Het is nu nog beter geworden. Er waren daar nog wel wat verbeterpuntjes vorig jaar, die kon ik niet meer terug vinden *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten