'Station Heyendaal te ouderwets'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door Wubbo »

'Station Heyendaal te ouderwets'
Geplaatst op: donderdag 14 juli 2011 12:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 juli 2011 12:45


Het Nijmeegse treinstation Heyendaal heeft een uitstraling die niet meer past bij het Nijmeegse campusgebied. Daarom moet het een complete facelift krijgen en moet de capaciteit ook worden opgevoerd. De gemeente Nijmegen heeft er een brief over geschreven aan ProRail, het bedrijf dat over de infrastructuur van de spoorwegen gaat.
Lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door Klaasje »

Het werkt zo:
- U zegt
- Wij draaien nadat betaald is.
Over dat laatste zie ik totaal niets in het bericht. :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door webguy »

Ja, inderdaad, terwijl ze nu druk bezig zijn met liften neerzetten...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Laat ze dat geld dan liever steken in betere bereikbaar voor Heyendaal in de avonduren en het weekend.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door webguy »

Of de UMC Radboud in de spits.... Het is zomer, lijn 6 rijdt ipv 6x per uur 4x per uur. Gevolg? Streeklijn 83 naar Venlo zit propvol mensen die allemaal bij het ziekenhuis uitstappen...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Lijn 6 rijdt op zaterdagen ook zes keer per uur, ik zie niet in waarom het ma - vr in de vakantie minder zou moeten zijn. Wellicht extra ritten slechts tot Hatert (maar liever door naar de Brabantse Poort).

Maar als de meeste mensen slechts tot het ziekenhuis gaan is het misschien een idee om lijn 10 op bepaalde tijden te laten rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Maar goed, propvolle streekbussen in de spits naar Heyendaal zal altijd een probleem blijven. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld niet met hun bus naar Wijchen kunnen omdat alles vol zit met studenten. En dat oplossen zal niet zo makkelijk zijn. Extra bussen op lijn 10 is geen optie, bovendien rijden er al zoveel bussen door Heyendaal dat je dan straks wellicht vier bussen krijgt die bij een halte willen halteren.

Ik pleit ervoor om reizigers voor Heyendaal vanuit Brabant proberen zoveel mogelijk in Grave op lijn 9 (voor mensen die naar het Ziekenhuis of HAN moeten) en op de Brabantse Poort op lijn 3/4/11 (voor reizigers naar Erasmuslaan en FNWI) over te laten stappen. Dat scheelt alweer wat druk op CS en de bussen van lijn 3/4/6/9/10/11/83 aldaar richting Heyendaal. Eenzelfde voor stoptreinreizigers uit Brabant (je natuurlijk van de IC reizigers verder niet verwachten dat ze in 's-Hertogenbosch overstappen op de langzamere stoptrein). Echter is het voor die groep wel minder aantrekkelijk aangezien deze er in reistijd wel op achteruit zullen gaan terwijl reizigers vanuit lijn 99 bijna altijd sneller zullen zijn als ze in Grave en Dukenburg overstappen, mits de overstap goed is (vooral tussen 8:00 en 8:30 kan het stuk vanaf einde busbaan naar CS over de Graafseweg best lang duren). Dynamische reizigersinfo kan hier een belangrijke rol spelen. Laat op de schermen vlak voor de overstap duidelijk zien dat de eerste bus naar Heyendaal er binnen enkele minuten zal zijn. Dan scheelt zo een overstap tijd, zeker als men in de men rond 8:30 op CS anders zou arriveren, dan krijgt men meestal toch niet meteen een bus.

Het probleem is dat je dat op andere plekken niet kunt doen omdat er geen ander geschikt OV knooppunt is. Wellicht dat men iets in Ressen zou kunnen doen, mensen vanuit de bussen uit Arnhem en vanuit Oosterhout/Lent wellicht proberen te laten overstappen op zowel lijn 300 als de Waalsprinter. Dan zitten er wellicht wel eens meer dan 2 mensen in die Waalsprinter. Ik blijf het zonde vinden dat er de hele dag een grote bus rijdt terwijl in alle gevallen een busje zou volstaan (ik kan echter niet beoordelen hoe het in de spitsuren zit). Alleen moet men opletten dat de vervoersvraag dan niet te groot wordt en automobilisten straks blijven staan, want dat is natuurlijk de primaire functie van de Waalsprinter.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door Joshua »

Naar mijn idee is de oplossing gewoon Station Heyendaal groot genoeg te maken dat er een complete InterCity op past. En dan even bekabelen t/m station Heyendaal en dan kan de 3000 en 3100 prima doorrijden.

Maar hiermee is mijn fantasie misschien wel iets te groot.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door willy84 »

De laatste optie lijkt mij ook prima maar erg duur. Dan kan je wel een robuuste kering inbouwen. Dan moeten er toch mensen op het NS hoofdkantoor rode oortjes krijgen "robuust" :P
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Naar mijn idee is de oplossing gewoon Station Heyendaal groot genoeg te maken dat er een complete InterCity op past. En dan even bekabelen t/m station Heyendaal en dan kan de 3000 en 3100 prima doorrijden.

Maar hiermee is mijn fantasie misschien wel iets te groot.
Lijkt mij geen optie sinds spoor 3 weg. Vroeger was dat wellicht nog een optie geweest, dan bokken kerende treinen de doorgaande Veolia boemels niet. Nu krijg je potentiële verstoringen met zulke kerende treinen die dan een vol spoor in beslag nemen. En sinds de liften er staan is het ook fysiek onmogelijk geworden om dit spoor nog ooit als perronspoor te gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door Joshua »

Het lijkt me ook niet onmogelijk dat spoor er weer neer te leggen. Maar ja dat zie ik helaas niet gebeuren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Het lijkt me ook niet onmogelijk dat spoor er weer neer te leggen. Maar ja dat zie ik helaas niet gebeuren.
Die lift is dus het probleem, die ligt half in het oude spoorbed bij het perron. Het is fysiek gewoon onmogelijk. Als ik er toevallig volgende week ben maak ik wel even een foto.
"Een touringcar is geen bus"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door Tom »

Je kunt het 3e spoor natuurlijk aanleggen tot aan de nieuwe lift en vervolgens het perron verlengen richting station Nijmegen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

Tom schreef:Je kunt het 3e spoor natuurlijk aanleggen tot aan de nieuwe lift en vervolgens het perron verlengen richting station Nijmegen.
Dat zou kunnen maar maakt het geheel wel een stuk duurder. De goedkoopste oplossing om spoor 3 te gebruiken zou zijn geweest als die lift niet was aangelegd. Overigens zegt men ook altijd dat het 3e spoor niet meer naar Nijmegen gelegd kan worden, maar altijd als ik vanuit de bus in de Spoorkuil naar het verwijderde spoor kijk, dan lijkt het alsof er genoeg ruimte is om het spoor (eventueel) terug te leggen. Zijn er wellicht regels die eisen dat er een bepaalde afstand nodig is?
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door webguy »

Iets staat me bij dat bij het ontwerp van de liften rekening is gehouden met het eventueel terugkomen van sporen. Daarom zijn de liften "verplaatsbaar" ontworpen, maar kan het even niet zo 1,2,3 terugvinden. Waar je die liften dan wel plaatst moet je niet vragen, maar misschien is spoor 3 dus nog wel een optie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Station Heyendaal te ouderwets'

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Iets staat me bij dat bij het ontwerp van de liften rekening is gehouden met het eventueel terugkomen van sporen. Daarom zijn de liften "verplaatsbaar" ontworpen, maar kan het even niet zo 1,2,3 terugvinden. Waar je die liften dan wel plaatst moet je niet vragen, maar misschien is spoor 3 dus nog wel een optie.
Ah juist, dat wist ik niet. Maar als je daar rekening mee houdt en er dus een optie is om de lift anders te plaatsen, waarom doe je dat dan niet meteen? Die andere optie zal wellicht duurder geweest zijn dat de huidige constructie en als je niet zeker weet dat je het wilt verplaatsen, dan is dat natuurlijk goedkoper.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten