Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

5247 reed op omloopje 272 (lijn 90 dus), dus die is ook klaar en in Apeldoorn :D

Er zitten gele stoelen in (ipv die grijze die er in Arriva-tijd in zaten) maar zonder theekrans achterin (gewoon 2 2-zitsbanken aan elke kant).

Die gelede van de Streek zal wel op de 102 komen in de ochtend, Noot is de versterking die ze daar rijden kwijt iig.
Bij twijfel: gebruik beton.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Bastiaan »

Een foto van de 5247 op de Zwolse buffer vanmiddag.

Afbeelding
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Xanland schreef:Weet één van jullie toevallig de 6 nummers van de Arriva-bussen? Ben wel benieuwd namelijk. :)
Etienne zei al iets van 5245 t/m 5250. 5245 heb ik inderdaad gezien dus zal wel kloppen, maar ik vind het krom aangezien er 1 op de streek rijdt en 1 op bij de MO-concessie!

Tevens merk ik pas net ook op dat de aansluiting ook niet optimaal is. Richting Zwolle vertrekt 90 al op .12/.42, maar 294 pas op .14/.44. 294 heeft inderdaad wachttijd, maar laat ze dan samen 1 minuut ofzo wachten. :)

Dan ook maar meteen een plaatje van een mooie/goede aansluiting:
Afbeelding

Edit: M.b.t. vertrektijden.
Ja, in de vakantie zitten ze toch wat ruimer in de tijd. Wel apart dat Syntus, toch bekend van de aansluitingen, hier in de dienstregeling een steek laat vallen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

De 5245(Ex Arriva city-bus) zag ik vanavond (ca 22:00) op de buffer van station Apeldoorn staan, klaar om naar de garage te gaan (wat hij dan ook 10 minuten later deed). Die is er dus ook al :D
Bij twijfel: gebruik beton.
stephen
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 14:39
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door stephen »

5246 en 5250 (beide ex-Arriva) zijn gewoon in streekkleuren... zal later vandaag een foto plaatsen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

De stoelen in die verbouwde citybussen zijn dezelfde stoelen als in de nieuwe amba's (stadsbussen, 5127-5152 en de bussen van Syntus OVerijssel) maar dan geel/blauw.

De 5248 is de ex-Arriva 258 overigens.
Bij twijfel: gebruik beton.
stephen
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 14:39
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door stephen »

stephen schreef:5246 en 5250 (beide ex-Arriva) zijn gewoon in streekkleuren... zal later vandaag een foto plaatsen.
Het heeft even geduurd, maar bij deze heb ik 2 foto's.

Afbeelding Afbeelding
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Lyntus »

Vind ze er leuker uitzien dan de Valleilijn/Veluwelijn bussen!
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 29 jul 2011, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige geneste quote verwijderd
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Inderdaad, zag de 5250 vanmiddag rijden op het Transferium als 90 zijnde. Hij zag er niet gek uit moet ik zeggen! Hoewel ik wel moet zeggen dat ik het een rare nummering vind.

Kan er trouwens hieruit ook gezegd worden dat de concessie MO toch geen geleed materiaal hoeft?
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Bastiaan »

Xanland schreef:Kan er trouwens hieruit ook gezegd worden dat de concessie MO toch geen geleed materiaal hoeft?
Nodig was die ene gelede bus sowieso niet en nuttig inzetbaar was 'ie denk ik ook niet geweest. Het was in ieder geval een leuk cadeautje geweest :)
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Enige waar hij nuttig voor kon zijn was voor lijn 9, maargoed - dat past in principe ook. Daarbij heb je op de piekmomenten nog geeneens elke 5 minuten een bus! :D

Even nog een vraagje over het gelede/Veluwelijnmaterieel. Vandaag zag ik omloop 656 weer eens met een, jawel - schrik niet :p, amba. Nu vraag ik met toch af hoe dat mogelijk is...?

Immers, Zwolle heeft 11/13 gasbussen staan (ligt eraan waar die streekgelede's zijn) waarvan er maar 6 (7?) in gebruik zijn op dit moment. De rest staat gewoon "stil", aangezien het de vakantiedienstregeling is. Hoe kan het dan alsnog dat iemand een amba meekrijgt/pakt als er nog verschillende stil staan?
In een periode als deze vind ik dat knap, maar ik kan misschien iets over het hoofd zien...

Maargoed, iemand die mij dit dus kan uitleggen. *bus*
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Roy1970 »

Misschien inzet omdat er weinig passagiers zijn in de zomerperiode.
Maar Syntus en logica is soms toch ver te zoeken.
Regelmatig rijdt er hier in Amersfoort een groene Stads Amba rond op lijn 102.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Chauf21 »

Ik ben niet zo bekend met Syntus, maar vaak kunnen dat soort dingen ook gewoon vanuit praktisch oogpunt gebeuren. Soms komt het ook wel eens voor dat bepaalde chauffeurs (arbotechnisch) niet op bepaalde materieeltypen mogen rijden of dat bij beschikbaarheid een ander materieeltype de voorkeur geniet. Ik heb ook wel eens onverwachts in alle haast tijdens m'n dienst/rit een bus moeten wisselen. Soms kies je er dan gewoon voor om de eerste de beste bus te pakken of met een bustype weg te rijden waarvan je zeker weet dat die die dag niet wordt ingezet. In dat laatste geval voorkom je dat je per ongeluk een bus meepakt die later op de dag al aan een andere dienst was toegewezen. Zolang de concessievoorwaarden daarmee niet worden overschreden, maakt het op zich ook niet zo veel uit, natuurlijk.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

Xanland schreef: Even nog een vraagje over het gelede/Veluwelijnmaterieel. Vandaag zag ik omloop 656 weer eens met een, jawel - schrik niet :p, amba. Nu vraag ik met toch af hoe dat mogelijk is...?

Immers, Zwolle heeft 11/13 gasbussen staan (ligt eraan waar die streekgelede's zijn) waarvan er maar 6 (7?) in gebruik zijn op dit moment. De rest staat gewoon "stil", aangezien het de vakantiedienstregeling is. Hoe kan het dan alsnog dat iemand een amba meekrijgt/pakt als er nog verschillende stil staan?
In een periode als deze vind ik dat knap, maar ik kan misschien iets over het hoofd zien...
Zwolle heeft voor de veluwelijn alleen Mercedessen, allen MAN'en zouden in Apeldoorn moeten zitten. Omloop 656 is gewoon de 90 he? Die zou sowieso met veluwelijn materieel moeten rijden (concessievoorwaarden).

Of zouden ook de Mercedessen aangepast worden om 90 te kunnen rijden? (kunnen nu 85)
Bij twijfel: gebruik beton.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Dan zou je in principe nog genoeg mercedessen in Zwolle kunnen hebben, denk ik dan. Omloop 656 is trouwens lijn 294.

Maar waarom zou je de mercedessen 90 willen laten rijden, zou ik me hooguit kunnen bedenken om de rijtijd voor 294 te verkorten. Wel prettig, maar ook weer niet zeer dringend nodig!

Lijn 294 moet volgens de concessievoorwaarden ook met Veluwelijnmaterieelrijden, maar dat gebeurde in het begin ook niet. Op dit moment allemaal wel, maar dat kwam toendertijd gewoon door de rijtijden! :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Xanland schreef:Enige waar hij nuttig voor kon zijn was voor lijn 9, maargoed - dat past in principe ook. Daarbij heb je op de piekmomenten nog geeneens elke 5 minuten een bus! :D

Even nog een vraagje over het gelede/Veluwelijnmaterieel. Vandaag zag ik omloop 656 weer eens met een, jawel - schrik niet :p, amba. Nu vraag ik met toch af hoe dat mogelijk is...?

Immers, Zwolle heeft 11/13 gasbussen staan (ligt eraan waar die streekgelede's zijn) waarvan er maar 6 (7?) in gebruik zijn op dit moment. De rest staat gewoon "stil", aangezien het de vakantiedienstregeling is. Hoe kan het dan alsnog dat iemand een amba meekrijgt/pakt als er nog verschillende stil staan?
In een periode als deze vind ik dat knap, maar ik kan misschien iets over het hoofd zien...

Maargoed, iemand die mij dit dus kan uitleggen. *bus*
Syntus heeft i.v.m de het geringe aantal reizigers op lijn 294 tijdens de vakantie een soort van afspraak met de provincie gemaakt over dat er volgends mij Max 2 ambassadors op de veluwelijn ( lijn 294 of lijn 90 ) mogen rijden, Omdat dit syntus veel kosten bespaart. Een Gas-geleede wagen is natuurlijk veel duurder als een 12m Ambassador. Zeker als er bijna helemaal niemand in zit. Ik had zelf vandaag ook 2x lijn 90 gehad ( wel met Mercedes Citaro ) er het meeste aantal passagiers dat ik in de bus heb gehad was 5 tot 10 personen ( tussen vaasen en Apeldoorn ) op de rest van het traject niemand of 1 a 2 personen. ( zelfs een optare had dat dus nog kunnen rijden ). Ook hoorde ik vandaag weer z'on chauffeurs gerucht dat lijn 294 vanaf transferium horsthoek naar Epe zou gaan rijden en vandaar de snelweg weer op. Maar dat heb ik alleen maar horen zeggen/ 8-)
stephen
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 14:39
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door stephen »

MdJ schreef:
Xanland schreef: Even nog een vraagje over het gelede/Veluwelijnmaterieel. Vandaag zag ik omloop 656 weer eens met een, jawel - schrik niet :p, amba. Nu vraag ik met toch af hoe dat mogelijk is...?

Immers, Zwolle heeft 11/13 gasbussen staan (ligt eraan waar die streekgelede's zijn) waarvan er maar 6 (7?) in gebruik zijn op dit moment. De rest staat gewoon "stil", aangezien het de vakantiedienstregeling is. Hoe kan het dan alsnog dat iemand een amba meekrijgt/pakt als er nog verschillende stil staan?
In een periode als deze vind ik dat knap, maar ik kan misschien iets over het hoofd zien...
Zwolle heeft voor de veluwelijn alleen Mercedessen, allen MAN'en zouden in Apeldoorn moeten zitten. Omloop 656 is gewoon de 90 he? Die zou sowieso met veluwelijn materieel moeten rijden (concessievoorwaarden).

Of zouden ook de Mercedessen aangepast worden om 90 te kunnen rijden? (kunnen nu 85)
Zwolle alleen Mercedessen? Dacht het niet. Er zitten ook vaak MAN's op de Zwolse omlopen. Hoe verklaar je dat dan?
En ik zie ze ook geregeld staan bij de stalling.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Al met al inderdaad wel handig om in de vakantieperiode een Amba in te zetten. Scheelt, zoals
hierboven gezegd, uiteraard in de brandstofkosten. :P

Zag vandaag op busfoto dat de 5250 naar 5299 was vernummerd en die foto was gemaakt in
Neede. Gaat hij alsnog weg, naar een andere concessie of gewoon hernoeming zodat de apart
zitten. Weet trouwens ook niet of de 5246 vernoemd is.

Zijn er trouwens verder nog nieuwtjes over de Vallei-/Veluwelijn of enige dingen die worden
omgegooid in de concessie/stadsdienst Apeldoorn!?

Voor zover ik nu kijk draait het volgens mij goed, evenals aansluitingen en de welbekende
buslussen. :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Na mijn weten gaat er in Apeldoorn wel wat veranderen. Maar weet niet waarneer dit ingaat, Denk zelf in december maar andere chauffeurs hadden het al over september.
Lijn 5 Woudhuis - Station - Berg & Bos verandert in Woudhuis - Station - Kerschoten
Lijn 10 Kerschoten - Station - Uchgelen - Station verandert in Berg & Bos Station - Uchgelen - Station.
Omdat het gedeelte Berg en Bos veel rustiger is als Kerschoten kan lijn 10 dan voledig met optare bussen gereden worden.
Lijn 10 gaat na het rondje Ugchelen door als lijn 15 of 18.

En nog een wijziging waarvan ik alleen geruchten heb gehoord.
Lijn 1 en 4 gaan bij het gelre Ziekenhuis over op elkaar. Dit gebeurt alleen als lijn 4 ook rijd. ( dus bijv. op Zondag en in de vakanties niet ).

Alles zojuist beschreven is nog helemaal niet officieel en kan dus nog wijzigen of vervallen.

Over de streekdiensten heb ik nog niets gehoord. Wel krijgen chauffeurs lijn 400 terug in het normale rooster ( dus dan heb je ook nog een andere lijn behalve de 400 )
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

robinzes schreef:Lijn 5 Woudhuis - Station - Berg & Bos verandert in Woudhuis - Station - Kerschoten
Lijn 10 Kerschoten - Station - Uchgelen - Station verandert in Berg & Bos Station - Uchgelen - Station.
Omdat het gedeelte Berg en Bos veel rustiger is als Kerschoten kan lijn 10 dan voledig met optare bussen gereden worden.
Lijn 10 gaat na het rondje Ugchelen door als lijn 15 of 18.)
Ik neem aan dat de huidige extra ritten Kerschoten-Station en Station-Woudhuis dan aan elkaar geknoopt gaan worden, zodat deze lijn 5 dan (ma-vr in de spitsen, zaterdag tussen 11-17u) 4x per uur gaat rijden...?

Een koppeling van lijn 6 aan lijn 17 zou daarna ook logisch zijn..?
Bij twijfel: gebruik beton.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

tenzij lijn 17 met optares gaat rijden en lijn 6 niet zou ik dit idd logisch vinden, ook lijn 5 het hele traject 4x per uur.
Lijn 11 word weer optare vrij!!!

4 (groene) Optares naar lijn bundel 10-10-10-15 en 10-10-10-18.
1 optare voor lijn 17?? of reserve.
In de avond zou deel Berg en Bos losgekopelt worden en net als nu met 8 pers. busjes gereden worden.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

De eerder genoemde wijzigigen met betreking tot lijn 1,4,5,10,15 en 18 gaan niet eerder dan December in !!!
Gemeente en provincie moeten schijnbaar nog toestemmen bla bla bla. :roll:
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Voor diegene die het interessant vinden:

21 augustus gaat voor de chauffeurs op de veluwe een nieuw rooster in.
Het aantal rondjes over de Veluwe is flink verminderd en men moet nu veel meer heen en terug pendelen.

Apeldoorn:
- Rijd Geen lijn 85 meer naar Veenendaal.
- Rijd Geen lijn 112 meer.
- Extra ritjes Lijn 107
- Rijd vaker op Lijn 86 als voorheen.
- Geen Lijn 105/205 meer.
- Lijn 400 word weer gemengd met andere reguliere lijnen.
- MEER stadsritten in Ede.
- Geen lijn 111 meer.
- Meer Lijn 293.

Ede:
- Minder Lijn 86
- Geen Lijn 112 meer.
- Geen Lijn 105/205 meer.
- Minder stadsritjes Apeldoorn.
- Geen Lijn 104 meer.
- Geen Lijn 293 meer
- Geen Lijn 109 meer.

Harderwijk:

- Rijd Alleen op lijn 105/205
- Rijd Alleen op lijn 112
- Rijd In het weekend enkele ritjes op lijn 102, Combi diensten met lijn 400.
- Lijn 400 in het gewone pakket net als Apeldoorn.
- Geen Lijn 107 meer.
- Geen Lijn 108 meer.

Zwolle: GEEN WIJZIGINGEN in het aantal lijnen.

Verder gaan Chauffeurs op de Wittenberg dus niet meer van lijn 107 naar Lijn 112 of andersom.

Kortom, voor de chauffeurs van vooral Stallingen Ede en Harderwijk is er minder variatie in het aantal lijnen. Apeldoorn en Zwolle blijft redelijk gelijk. ( Zwolle rijd al zonder enige variatie in het pakket ).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

PvdA inventariseert problemen Veluwelijn

Bericht door Wubbo »

PvdA inventariseert problemen Veluwelijn
Geplaatst op: zaterdag 27 augustus 2011 23:08
Laatst bijgewerkt: zaterdag 27 augustus 2011 23:10


De PvdA organiseert een bijeenkomst over de Veluwelijn. De partij wil een goed beeld krijgen van wat wel en niet goed gaat met de snelle busverbinding tussen Apeldoorn en Zwolle.

Al sinds de start van de Veluwelijn in december 2010 duiken constant klachten op. Afgelopen voorjaar werd dit minder, nadat vervoerder Syntus Gelderland en de provincie maatregelen namen. Toch blijven er enkele knelpunten over.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Actie bij Syntus Veluwe komt hoe dan ook

Bericht door Wubbo »

Actie bij Syntus Veluwe komt hoe dan ook
Geplaatst op: zaterdag 27 augustus 2011 23:10
Laatst bijgewerkt: zaterdag 27 augustus 2011 23:11


Onder chauffeurs van Syntus Veluwe leeft grote onrust. Door een opeenstapeling van klachten over hun werkomstandigheden hoeft er weinig te gebeuren of 'de jongens stoppen ermee'. Dat verwacht FNV-vakbondsbestuurder Lutz Kressin.
Zijn CNV-collega Peter de Ridder: "Op deze manier kan het een keertje mis gaan."

De chauffeurs hebben te maken met een problemenreeks bij het openbaar-vervoerbedrijf dat sinds december vorig jaar het stads- en streekvervoer op de Veluwe verzorgt.
Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten