Stationswinkels onder druk

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Stationswinkels onder druk

Bericht door Wubbo »

Stationswinkels onder druk
door Frank Houtappels. donderdag 17 juli 2008 | 03:40 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 17 juli 2008 | 11:14

BOXMEER/CUIJK - Het gaat slecht met de stationswinkels in deze regio. Na Cuijk is ook het voortbestaan van de winkel in Boxmeer onzeker, zegt manager Leo Schraven van Stichting 't Goede Spoor. "Al verwacht ik dat het in Boxmeer wel goed komt."

't Goede Spoor huurt de ruimtes in de stationsgebouwen van NS om er kiosken te exploiteren. Vorige maand sloot de stichting de stationswinkel in Cuijk, omdat er te weinig omzet gehaald werd.

"Financieel-economisch heeft de winkel in Cuijk op dit moment geen enkel bestaansrecht", zegt Schraven.

Over de toekomst van de stationswinkel in Boxmeer wordt de komende maanden beslist. In augustus of september moet duidelijk zijn of 't Goede Spoor doorgaat met de plaatselijke kiosk.

"Te zijner tijd nemen we daar een helder besluit over. Op dit moment kan ik daar niet meer over zeggen. Ik ga er van uit dat het goed komt. Hoe we dat gaan doen? Dat is onduidelijk."

Schraven zegt met de gemeente en eigenaar NS in gesprek te gaan over de toekomst van het stationsgebouw in Cuijk. Of er een nieuwe kiosk wordt gevestigd, is dus nog niet duidelijk. Schraven: " Daar gaat NS over."

Voor NS is sluiting van de Cuijkse vestiging nieuw. "Bij ons is niet bekend dat de huurder ermee stopt. We hadden wel het idee dat het niet goed van de grond kwam. Wij hebben toestemming gegeven het pand te huren. Maar wat de huurder ermee doet, is zijn beslissing ", zegt een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen.

't Goede Spoor is een relatief nieuw gezicht in het Land van Cuijk. Na het vertrek van stationswinkel Wizzl uit Boxmeer en Cuijk eind vorig jaar, begon 't Goede Spoor er de kiosken.

Wizzl-eigenaar Servex (een volle dochteronderneming van de NS) sloot de winkel in Boxmeer in september vorig jaar omdat die niet meer rendabel was.

Stichting 't Goede Spoor begeleidt mensen met een grote achterstand op de arbeidsmarkt en exploiteert stationswinkels met de hulp van licht gehandicapten en mensen die in de wao of bijstand zitten. Naast Cuijk en Boxmeer exploiteert de stichting ook de stationswinkel in Wijchen. Die is wel succesvol, zegt Schraven.

Bron: De Gelderlander
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Nielske1990 »

Wubbo schreef:Ik ga er van uit dat het goed komt. Hoe we dat gaan doen? Dat is onduidelijk."
Gewoon je assortiment verbeteren. Die kiosken hebben vaak bar weinig, helemaal op het gebied van broodjes. :roll: Zeg nou zelf, als je honger hebt ga je toch niet naar de kiosk. Zodra je een goed assortiment hebt zal men veel sneller die winkel induiken, en misschien zelfs overige passanten aantrekken.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door IC3 »

't Hangt maar net van de ondernemer af of het wat wordt met kiosken die buiten Servexverband op kleinere stations bestaan. Elst was er ook een waar het niet lukte, maar in Etten-Leur is het al drie jaar een druk bezochte plaats, krijg ik de indruk. Nu is men er uit eigen beweging gestopt met de verkoop van treinkaartjes, volgens mij omdat het in de spits anders te druk wordt... :evil: Zo zie je maar dat je met een goed assortiment er wel iets van kunt maken. Zoals hierboven al geschreven werd, is het aanbod vaak ronduit slecht in die kiosken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door waldo79 »

Elst was er ook een waar het niet lukte
Het lijkt alsof er nu een andere exploitant inzit...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Frank »

Klopt, voornamelijk 's middags is er volgens mij een en ander te kopen. Hoewel ik nog nooit gekeken heb...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Linkerspoor »

In Elst zit inderdaad een particulier. Die verkoopt koffie/thee voor één euro. Kan servex een voorbeeld aan nemen...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Aking »

Het lijkt me dat die particulier toch echt een bedrijf heeft :P of verkoopt ie op persoonlijke titel koffie? :wink:

(flauw... ik weet het :oops: )
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Linkerspoor »

keleti palyaudvar schreef:Het lijkt me dat die particulier toch echt een bedrijf heeft :P
Een particulier bedrijf... :D
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Jurjen »

Een particulier bedrijf is een beetje een tegenstelling... Het bedrijf zelf is immers een eigen, niet-particulier rechtspersoon. Bedoel je soms een eenmanszaak? ;-)
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Linkerspoor »

Het was niet sirieus bedoeld... ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Aking »

Wel serieus? :roll:
( Ok.. ok... ik hou al op :oops: :P )
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Nielske1990 »

Het station kan mensen trekken naar een winkel, maar de omliggende wijk heeft ook een bepaalde behoefte. Probeer die twee behoeften wat meer te combineren. Probeer het voor de lokale frietboer gunstig te maken op het station te gaan zitten. Laat die frietboer dus ook niet vastzitten aan al die Servex-regeltjes. Je bereikt dan dat;
- de winkel(s) op het station meer kans van slagen heeft/hebben.
- de winkels van de wijk wellicht meer omzet kunnen draaien.
- het stationsplein/omgeving levendiger is, en er dus meer sociale controle is (en ook sfeervoller) en dergelijke.
Lijkt mij dat dat veel voordelen hebben, als je daar een poging toe waagt. :D

Bijv.Kijk voor de grap eens naar station Helmond Brouwhuis (ja, een voorbeeld uit mijn omgeving :P). Het station stelt niet veel voor en is ook niet echt een spannende plek om te wachten o.i.d. Het ironische is dat het winkelcentrum aan de zuidkant pál tegen het spoor ligt. Je kijkt dus neer op de daken van het winkelcentrum. Direct platgooien en er één groot geheel van maken, soort van "station ín een winkelcentrum-idee". Krijg je toch iets veel aantrekkelijkers en dat is toch ook gunstig voor ondernemers? :?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Jurjen »

Herinrichten van het winkelcentrum in Brouwhuis zou veel meer kosten dan het op zou leveren door het met de treinhalte te combineren. Bovendien heeft de halte geen stationsfaciliteiten die de niet-treinreizigers trekken, is het geen onoverzichtelijk, onguur station en is het in het winkelcentrum toch altijd wel aardig levendig...
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Nielske1990 »

Maar het gebeurd ook bij nieuwe haltes/winkelcentra enzo. Overigens zit er op het station een broodjeszaak heb ik me laten vertellen (nog niet geweest sindsdien). Ennuh, het was maar een voorbeeld. :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Wubbo »

Als je een voorbeeld geeft, moet je een goed voorbeeld geven ;-).

Maar het is niet voor niets dat NS probeert stationsruimtes te verhuren aan derden: dat zorgt inderdaad voor sociale controle en levendigheid op het station. Voorbeelden te over: kinderopvang op Gouda Goverwelle, een muziekschool op Naarden-Bussum, een tandarts in -ik meen- Soest, en diverse locale kiosken.

Overigens is Wizzl ook ooit in de markt gezet met de bedoeling ook door de wijkbewoners te worden gebruikt, voor de 'vergeten boodschappen'.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door M57 »

Wubbo schreef:een muziekschool op Naarden-Bussum
Idem in Santpoort-Noord.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door waldo79 »

Wubbo schreef: Overigens is Wizzl ook ooit in de markt gezet met de bedoeling ook door de wijkbewoners te worden gebruikt, voor de 'vergeten boodschappen'.
Ik denk dat benzinestations daar beter in slagen...
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Nielske1990 »

En dat komt omdat die een wat beter assortiment hebben over het algemeen, lijkt me... :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationswinkels onder druk

Bericht door Vinny »

^^ Omdat benzienestations iets goedkoper zijn... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten