Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Klaasje »

Buschauffeurs in Almere zijn bereid om actie te voeren om hun eigen veiligheid te verbeteren. Dat werd dinsdagavond duidelijk tijdens een bijeenkomst van vakbonden FNV en CNV voor Almeerse buschauffeurs.

De buschauffeurs vinden dat werkgever Connexxion hen aan het lijntje houdt en geen concrete maatregelen neemt om agressie in de bussen tegen te gaan.

De chauffeurs voelen zich al maanden onveilig en eisen volledig geldvrije bussen en
dat er altijd zowel voor- als achterin mag worden ingestapt. Wat de acties gaan inhouden maken de gezamenlijke bonden dinsdag bekend.
Omroep Flevoland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Suus »

Staken? Staken? Of zouden ze gaan staken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Klaasje »

Ze zouden al een keer gaan staken. Om minder problemen te krijgen willen ze met staken het volgende bereiken:
  • Altijd een open-instapbeleid, dus ook 's avonds na 19:00 (dus nooit meer discussie met de reiziger over een vervoersbewijs)
  • Geen kaartjes meer op de bus. (zodat er geen overval meer gepleegd zou worden, wat nog steeds kan.)
Volgens mij lost dit alleen niets op, en vergroot met name de eerste maatregel alleen maar de asocialiteit van zowel reizigers als personeel en vergroot het ook het probleem van de veiligheid.
De tweede oplossing is twijfelachtig: Alle incidentele reizigers wegjagen terwijl een overval nog steeds gepleegd kan worden voor bijvoorbeeld persoonlijke bezittingen. Overigens is er na een aantal overvallen nu al maanden geen overval meer gepleegd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Suus »

Eigenlijk zijn beide niet oplossingen waar ik aan denk.

Ik denk eerder aan kaartautomaten op de haltes, dat moet kunnen in combinatie met speciale abri's en anders wellicht toch maar het open instappen afvoeren. Ja, dan wordt de busdienst langzamer, maar het is wel een stuk consequenter. Open instap ergens 's avonds laat lijkt mij voor de betalende reiziger toch minder prettig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Klaasje »

Het afschaffen van de open-instap overdag leidt domweg tot het moeten verlagen van de frequenties tot 6x per uur. Dat is niet echt een optie.
Mijn eigen avondervaring op dit gebied is eigenlijk het volgende: Op de wat rustiger lijnen (2, 4, 6, 6) gaat het 's avonds prima met de reizigers. Op de drukkere lijn 1 is het gesloten instapbeleid niet echt goed hand te haven op het eindpunt en station Centrum na. Bij station centrum moeten mensen dan wel eerst uitstappen voordat de chauffeur naar de vertrekhalte rijdt. Dat laatste doen niet alle chauffeurs.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door willy84 »

Moraal van het verhaal: in Almere wonen gewoon ongelofelijk veel aso's die niet voor hun kaartje willen betalen. Misschien een idee om meer controleploegen in te zetten en de chauffeurs te ondersteunen door genoeg Connexxion bewakers in een busje stand-by te hebben staan.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door fogeltje »

Geen kaartjes zullen ze er nooit doorheen krijgen, tenzij er kaartautomaten komen waar reizigers zonder OVC een kaartje kunnen koen.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Klaasje »

willy84 schreef:Moraal van het verhaal: in Almere wonen gewoon ongelofelijk veel aso's die niet voor hun kaartje willen betalen. Misschien een idee om meer controleploegen in te zetten en de chauffeurs te ondersteunen door genoeg Connexxion bewakers in een busje stand-by te hebben staan.
Leuk: Het zwartrijpercentage is lager dan met de gesloten poortjes in Amsterdam. Bovendien is het aantal controlemedewerkers de afgelopen tijd fors uitgebreid. Toch is dat volgens de vakbonden onvoldoende.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Chauf21 »

De voorgestelde maatregelen helpen volgens mij weinig om de onveiligheid weg te nemen. Provocerend gezegd: treed een chauffeur anders op (of: moet een chauffeur anders optreden) bij een open instapregime dan bij gesloten instapregimes? Wagenverkoop is al behoorlijk ingeperkt en kan eventueel nog wat verder worden ingeperkt door bijvoorbeeld geen wisselgeld meer aan te bieden. Het geld dan kan gelijk in een afsluitbaar kastje waardoor overvallen zinloos is.
Daarnaast vraag ik me af of het werk nou echt zoveel onveiliger is, of dat dat gewoon tussen de oren zit.
Het afschaffen van de open-instap overdag leidt domweg tot het moeten verlagen van de frequenties tot 6x per uur.
Hoe verhoudt zich dat tot elkaar? Het enige dat ik kan bedenken is dat de rijtijden langer worden en dat je dus meer bussen nodig hebt voor dezelfde dienstregeling. Dat kan worden gecompenseerd door een tegemoetkoming in de kosten. Laat die tegemoetkoming er nu zijn uit de pot van veiligheid.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door willy84 »

Volgens mij is er een apart veiligheidsbudget voor specifiek veiligheidsmaatregelen als camera's, extra toezichthouders en dat soort zaken. Een open danwel gesloten toegangsregime is geen veiligheidsmaatregel. Omgekeerd zou dat ook beteken dat alle concesies met een gesloten toegangsregime nu extra veiligheidsgeld zouden krijgen, wat natuurlijk niet zo is.

Zwartrijders percentages zegt mij niet zoveel (ik heb geen cijfers en als deze er wel zijn acht ik ze redelijk onbetrouwbaar). Het gaat om de passagiers. Als je als chauffeur iemand aanspreekt omdat hij; geen geldig kaartje heeft; voeten op de bank heeft; muziek afspeelt; of anderszins en daar staat een hele discussie/verbaal of fysiek geweld van, dan kan ik me voorstellen dat je je als werknemer niet prettig voelt. Dan moet de werkgever maatregelen nemen. Zo simpe is dat.
immer kwaliteits posts
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Chauf21 »

Maar de voorgestelde maatregelen (instapbeleid en kaartverkoop) leiden er niet ineens toe dat een chauffeur die dat voorheen ook al niet deed straks wél reizigers gaat aanspreken op hun gedrag. Daarvoor heb je andere maatregelen nodig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buschauffeurs Almere bereid tot actie voor veiligheid

Bericht door Klaasje »

Chauf21 schreef:
Het afschaffen van de open-instap overdag leidt domweg tot het moeten verlagen van de frequenties tot 6x per uur.
Hoe verhoudt zich dat tot elkaar? Het enige dat ik kan bedenken is dat de rijtijden langer worden en dat je dus meer bussen nodig hebt voor dezelfde dienstregeling. Dat kan worden gecompenseerd door een tegemoetkoming in de kosten. Laat die tegemoetkoming er nu zijn uit de pot van veiligheid.
Voorbeeld:
Lijn 1 is een lijn van bijna 20 kilometer rijden in een enkele richting. In twee richtingen is dat dus een goede 40 kilometer rijden. Nu is de gemiddelde snelheid van deze lijn 27 km/h. Voordat het open-instapregime werd ingevoerd lag deze snelheid rond 20 km/h. In de huidige situatie is een complete slag in ongeveer anderhalf uur gereden terwijl dat eerst bijna 2 uur duurde. Om 8 x per uur te rijden zijn er met de dikke duim voor deze lijn 12 a 13 bussen nodig terwijl dat met de lagere snelheid er 16 a 17 zijn. Voor die 12 a 13 bussen kan er dan 6 x per uur gereden worden. (De situatie van voor 2004 dus.) In die tijd (2003 tot 2011) is het aantal reizigers over de stadsdienst met meer dan 50% toegenomen.
Ik vraag me af voor hoeverre het veiligheidsbudget zulke grote kostenstijgingen op kan vangen. Nog afgezien van het feit dat extra controleploegen en andere maatregelen van het budget betaald worden. (De gemeente Almere en Connexxion zijn plannen aan het uitwerken.)

Ik denk zelf dat het hele probleem uit twee hoofdoorzaken bestaat:
  • Onwetendheid van reizigers
  • Korte lontjes bij een gedeelte van de reizigers.
De combinatie van deze twee is niet echt handig en de eerste is langzaam ontstaan door een combinatie van gebrekkige communicatie vanuit CXX met ongeïnteresseerde reizigers. Dat patroon is niet doorbroken doordat reizigers nog zelden contact met de chauffeur hebben op de stadsdienst. (De streekdienst is substantieel anders.)
Het zegt vast genoeg dat een chauffeur schrok van mijn broertje die hem een prettige dag wenste. (Broertje is 15, type afzakbroek met plastic jas.)
Het probleem is dat er een bepaalde trend ingezet is die lastig om te keren is, en zeker niet binnen een korte periode met de door de vakbond voorgestelde maatregelen. (Die werken eerder averechts.)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Klaasje »

Open deurbeleid bus

ALMERE/ODEKE DE JONG - De directie van busmaatschappij Connexxion is bereid om ook na 19.00 uur ‘s avonds een open instap beleid te voeren in de Almeerse stadsbussen. Daarmee komt de directie tegemoet aan één van de eisen van de buschauffeurs, die zij hebben gesteld naar aanleiding van een flink aantal geweldsincidenten en berovingen in de bussen.

De andere harde eis die de chauffeurs hebben neergelegd, het cashless busvervoer waarbij passagiers geen kaartje meer in de bus kunnen kopen, is nog niet ingewilligd. Wel spreekt de directie in een brief aan de vakbonden FNV en CNV de wens uit in de toekomst cashless-vervoer in te willen voeren.
Lees verder op de site van Almere Vandaag
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door fogeltje »

Komt er dan wel een alternatief voor reizigers die een kaartje willen kopen in de vorm van een kaartjesautomaat?
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Klaasje »

Klaasje schreef:De andere harde eis die de chauffeurs hebben neergelegd, het cashless busvervoer waarbij passagiers geen kaartje meer in de bus kunnen kopen, is nog niet ingewilligd. Wel spreekt de directie in een brief aan de vakbonden FNV en CNV de wens uit in de toekomst cashless-vervoer in te willen voeren.
Zoals het er hier staat lijkt het erop dat daar nog onderzoek naar gedaan wordt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door fogeltje »

Op zich zou het moeten kunnen. De Phileas in Eindhoven rijdt ook cashless rond volgens mij (tenminste, ik heb er een paar maanden terug ooit een rit mee gemaakt (van het station naar de MediaMarkt, ja ik was lui en had een dagkaart :') en de bus stond er toevallig net en zou ook meteen aanrijden) en zag daar automaten hangen. Dus zoiets moet voor Almere ook wel te verzinnen zijn, zeker omdat er maar 1 soort kaart in zal zitten voor 2 euro (of misschien ook een 3 euro variant). Zwartrijders voorkom je bij een open instapbeleid toch niet en mensen die wel een kaartje willen kopen maar geen OVC hebben kunnen dan toch nog netjes een kaartje kopen.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Klaasje »

Geen kaartje bij de chauffeur maakt wel kortere rijtijden mogelijk. De randvoorwaarden moeten wel goed geregeld zijn: De reiziger moet met muntgeld een kaartje kunnen kopen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door willy84 »

Hoeveel controleurs heeft Connexxion in Almere?
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Klaasje »

Een stuk of 10 a 15?
Ze lopen alleen best een groot gedeelte van de tijd rond over het busstation in het centrum. Wat daar precies de bedoeling van is weet ik alleen niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Een stuk of 10 a 15?
Ze lopen alleen best een groot gedeelte van de tijd rond over het busstation in het centrum. Wat daar precies de bedoeling van is weet ik alleen niet.
Daar is de koffie dichterbij denk ik.
"Een touringcar is geen bus"
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Zonnig »

Hier wordt het paard achter de wagen gespannen!

Tja je kan het oplossen door of in elke bus een kaartjesautomaat te hangen of bij elke halte.

Is het niet beter om het tuig aan te pakken dan het uit de weg te gaan.
Straks worden de reizigers de dupe van het slappe knieën beleid in Almere.

Het kan allemaal in Almere is toch de leus?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door fogeltje »

Zonnig schreef: Is het niet beter om het tuig aan te pakken dan het uit de weg te gaan.
Je zou toch onderhand gewend moeten zijn dat de Nederlandse politiek liever confrontaties uit de weg gaat, helaas.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Cashless busvervoer is onmogelijk

Bericht door Klaasje »

Cashless busvervoer is onmogelijk

ALMERE/ODEKE DE JONG - Contant geld kan nooit worden uitgebannen in de bus, wel bekijkt busvervoerder Connexxion hoe chauffeurs kunnen rondrijden met minder geld in kas. Dat zegt woordvoerder Map Brouwers van Connexxion.

"Wij zijn namelijk gebonden aan allerlei landelijke regelgeving", verklaart Brouwers. "Onze insteek is wel om op termijn steeds minder geld in de bus aanwezig te hebben. De directie zegt nog steeds in overleg te zijn met buschauffeurs en gemeente om de veiligheid van haar werknemers te verbeteren.
Lees verder, Almere Vandaag
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door Klaasje »

Zonnig schreef:Hier wordt het paard achter de wagen gespannen!

Tja je kan het oplossen door of in elke bus een kaartjesautomaat te hangen of bij elke halte.

Is het niet beter om het tuig aan te pakken dan het uit de weg te gaan.
Straks worden de reizigers de dupe van het slappe knieën beleid in Almere.
Ik ben het geheel met je eens dat hier het paard achter de wagen wordt gespannen. Alleen helpt het deponeren van stellingen als "slappe knieën-beleid" en "het tuig aanpakken" absoluut niet bij een oplossing. Zoals ik wel eens eerder op dit forum heb gezegd, verspreid over een paar posts, zit het probleem behoorlijk wat complexer in elkaar.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Open deurbeleid bus Almere na 19.00 uur

Bericht door webguy »

Als "cashless busvervoer" niet mogeijk is, waarom worden er dan geen alternatieven onderzocht zoals gewoon geen wisselgeld geven of beperkt wisselgeld geven en een soort geldkluis voor het geld, die dan alleen in de stalling word geleegd. Zweden gebruiken ze ook zoiets?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten