Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Meltrain »

Afgelopen woensdag (6 juli 2011) zijn Joshua, mb90 en ik een dagje naar Gent geweest.
We wilden met de t9220, dus dat betekende dat mb90 en ik om 8:41 vanaf Rotterdam Lombardijen moesten vertrekken en dat Joshua zelfs al om 7:48 vanaf Nijmegen moest vertrekken.
mb90 en ik hadden rond 7:35 afgesproken bij de kaartautomaat op spoor 3/4 te Rlb, maar zoals ik vantevoren al had kunnen voorspellen was ik een paar minuten later. ;) Gelukkig had mb90 de avond ervoor al gezegd dat hij het treinkaartje (Rlb – Gent, retour met korting) al zou kopen voordat ik er was, zodat het niet al te erg was dat ik iets later was. Zelfs als ik pas zou aankomen als de trein al binnen kwam, kon ik evt. mijn kaartje (Grens – Gent, retour) nog kopen in Dordrecht. ;)
Toen we goed en wel in de SLT zaten, besloot ik mijn telefoon eens aan te zetten en zag dat Joshua geSMS’t had dat hij de trein niet ging halen… :(.
Na even overleg met mb90, belde ik Joshua om te zeggen dat wij geen zin hadden in een uur wachten in Ddr of Rsd, maar dat wij vast naar Antwerpen zouden gaan en hem daar opwachten. Dat was geen probleem, dus zo geschiedde.
In de t9220 hadden we een mooie tweezitter, met goed uitzicht en a een voorspoedige reis zonder vertraging kwamen we even na 10:00 aan in Antwerpen-Centraal. Na even denken, besloten we om naar de Rooseveltplaats te lopen voor wat bussen en trams, al wilden we wel om 10:36 weer terug zijn om de IR s naar Norderkempen te spotten. ;)
Op de Rooseveltplaats heeft mb90 nog wat foto’s gemaakt en heb ik een boekje van De Lijn meegepakt (wisten jullie bijvoorbeeld dat Antwerpenaren “het Stad” zeggen i.p.v. “de stad”? :P ) en daarna liepen we weer terug naar het station.
Daar aangekomen stond de IR s inmiddels met +10 aangekondigd en vijf minuten later werd hij opgeheven. Ook de Thalys naar Paris van 10:30 stond met +46 aangekondigd. Blijkbaar was er wat gebeurt op de HSL… :S
Inmiddels had Joshua geSMS’t dat hij ook een lichte vertraging had, door een vervelende reiziger. Op de AV (of hoe noem je zo’n ding in Antwerpen?) stond dat hij +6 had en met een overstap van 20 minuten was dat geen enkel probleem. Uiteindelijk kwam Joshua rond 10:10 aan en na een korte begroeting gingen we per liftsnel naar spoor 5 voor onze IC G (naar Oostende) om naar Gent te gaan. :D
Langs deze trein (gereden met 2x AM96/MS96) liepen we helemaal naar voren om een mooie vierzitter met goed zicht te claimen. De rit duurde bijna een uur, dus we waren blij dat we goed zaten. ;)
Rond 11:15 kwamen we aan op station Gent Sint Pieters, waar mb90 en mij gelijk opviel dat het station (en vooral de omgeving) flink verbouwd in de laatste vier jaar. :| Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook af is, want zo zag het er totaal niet uit. :P
We liepen toen maar snel naar een Lijnwinkel voor een dagkaart voor elk voor ons en natuurlijk een Lijnennetkaart. ;)
Toen we eindelijk alles hadden, liepen we maar naar de halte van tramlijn 1 richting Flanders Expo. Waarom? Omdat het kon en we dat stukje nog niet kenden. ;) Helaas begon het op dat moment een beetje te regenen, maar gelukkig niet al te hard.
Met lijn 1 gingen we naar eindhalte Flanders Expo en daar aangekomen was het al weer droog. Door het hek lukte het mij om deze foto van de tram bij het eind-/beginpunt te maken:
Afbeelding

Gelukkig was een klein stukje verder een betere foto te maken:
Afbeelding

We liepen weer terug naar de halte en gingen met de volgende tram weer terug richting het Sint Pietersstation en verder naar de Korenmarkt, wat als het centrum van Gent gezien kan worden. Daar aangekomen viel gelijk de kerk op:
Afbeelding

Ook is de sporensituatie voor lijn 1 hier een beetje apart omdat anders de bochten te smal zijn:
Afbeelding

voor mb90 en mij viel gelijk op dat de sporensituatie op de gehele Korenmarkt anders was dan vier jaar geleden, maar dat mag ook wel nadat er geruime tijd aan gewerkt is, voornamelijk voor de mogelijke toekomstige vertramming van buslijn 3.
Op de Korenmarkt wilde ik een foto maken van een tram vlak voor een mooi gebouw, maar net toen ik wilde afdrukken, schoot er ineens een fietser voor de tram langs, met dit als resultaat :evil: :
Afbeelding

Joshua en ik zochten inmiddels een plek om giraal geld om te zetten in chartaal geld, maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom liepen we maar even iets verder richting het Gravensteen en vonden we een klein stukje van de Korenmarkt af een automaat die onze Nederlandse passen wel slikte. Deze wandeling zorgde er wel gelijk voor dat we even de benen konden strekken en nog wat foto’s konden maken. ;)
Zoals lijn 1 in op leuk bruggetje:
Afbeelding

Lijn 4 op dezelfde brug, maar van de andere kant:
Afbeelding

Het uitzicht vanaf de brug:
Afbeelding

Zoals op de foto van ‘lijn 1 op de brug’ al te zien was, waren we vlakbij het Gravensteen. Hiervoor mocht een PCC op lijn 4 ook nog op de foto:
Afbeelding

En na een heel klein stukje langs het water lopen: een HermeLijn op lijn 1 op de hierboven al genoemde brug:
Afbeelding

We liepen terug naar het Gravensteen en gingen op een terrasje daartegenover even wat drinken.
Vervolgens liepen we via een andere (mooiere) route terug richting de Korenmarkt.
De volgende foto’s behoeven weinig uitleg, lijkt me:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stiekem toch nog een bus :P :
Afbeelding

We liepen de brug van de laatste foto (de Sint-Michielsbrug) op om daar nog enkele foto’s te maken:
Afbeelding

Afbeelding

Op deze brug rijden ook bussen:
Afbeelding

Afbeelding

Op (ex-trolley)buslijn 3 horen hybride bussen te rijden, maar dit schijnt in de praktijk niet altijd het geval te zijn. Nu wel gelukkig:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Meltrain »

Aan het begin van deze brug (vanaf de Korenmarkt gezien) houdt het spoor abrupt op. Dit is voor de mogelijke toekomstige vertramming van exexex-tramlijn, exex-buslijn ex-trolleybuslijn en buslijn 3:
Afbeelding

Op de Korenmarkt komen dus zowel trams…:
Afbeelding

… als bussen:
Afbeelding

Verder zijn er ook nog fietsers en voetgangers.
Kortom; het is er een gezellige drukte:
Afbeelding

Vanaf de Korenmarkt gingen we vervolgens met tramlijn 4 naar de eindhalte Moscou. Deze tram (een PCC) zat in het begin erg vol, maar liep steeds leger. Op het eindpunt Moscou maakte ik een foto van de tram:
Afbeelding

Na een korte blik op de kaart hadden we een plan bedacht: we zouden een stukje langs het spoor lopen (wel over de weg natuurlijk ;) ) en aan het eind van de straat op de tram stappen.
Tijdens de wandeling langs het spoor (Gent St. Pieters – Gent Dampoort) hebben we twee treinen gezien, waarvan er eentje op de foto kon:
Afbeelding

Aan het eind van de straat pakten we ook niet de tram, maar de bus en slechts voor één halte, namelijk naar de Stelplaats. Nee, we gingen daar geen trams of bussen bekijken, al kwam er nog wel een tram van lijn 21 langs (met mb90 erbij):
Afbeelding

Bij de halte Stelplaats splitsen de lijnen 21 en 22 en wij namen lijn 22 naar diens eindhalte Braemkasteel. Dit stukje is maar twee haltes en in mijn ogen niet erg zinvol. Het eindpunt Braemkasteel is ook al niet ‘the place to be’: het ligt onder een snelweg (i.t.t. de Brusselse lijn 81 niet eens in een groene omgeving), en De Lijn gebruikt de ruimte onde de snleweg gelijk als stalling voor een groot aantal bussen.
Wij zijn dan ook maar weer vrij snel van deze locatie vertrokken en wel met buslijn 3 (met zo’n hybride bus), welke ons via een enorme omweg (+ een extra omweg door een omleiding) weer terug op de Korenmarkt bracht.
Inmiddels was het iets na 16:00 en we hadden eigenlijk wel zo’n beetje het belangrijkste gezien. We wilden wel nog persé Vlaamse frites eten, maar vonden het nog wel een beetje vroeg en we hadden ook niet echt plannen meer in Gent.
Daarom bedachten we het volgende: we gaan per trein vast naar Antwerpen en gaan daar Vlaamse frites eten. Vanaf de Korenmarkt liepen we een klein stukje langs het traject van lijn 1, om bij de halte Zonnestraat met lijn 21/22 naar het Sint Pietersstation te gaan. Is toch weer een andere route. :) (Achteraf gezien bleek dat een heel goed idee, want ik las net dat door werkzaamheden op een deel van dat traject van september 2011 t/m medio 2014 geen tramverkeer mogelijk is.)
Onderweg maakte ik vanuit de tram nog deze foto van een bus omdat ik de eindbestemming leuk vond ;) :
Afbeelding

Bij het Sint Pietersstation stapten we uit en daar kon ik eindelijk eens een HermeLijn op lijn 4 op de foto zetten, met op de achtergrond een fontein en een standbeeld (en mb90 ;) ):
Afbeelding

De voorkant van het station:
Afbeelding

Joshua was inmiddels alvast naar het loket gelopen, omdat hij nog een kaartje voor de terugreis moest kopen. Terwijl hij in de rij stond, konden mb90 en ik alvast wat spoorboekjes van de NMBS gaan verzamelen, zodat we wat lesvoer hadden op de terugweg. :P
We namen dat IC G van 16:45. Omdat deze serie uit Oostende komt en het over het algemeen best lekker weer was, zat de trein (alweer 2x AM96/MS96) goed vol. We konden nog wel zitplaatsten vinden en ook nog wel redelijk dicht bij elkaar maar niet op een vierzitter. Op zich ook niet erg natuurlijk. De reis verliep voorspoedig en het enige vermeldenswaardige is dat tegenover Joshua een jongetje op zijn DVD-speler naar Dora aan het kijken was (zonder koptelefoon). :P
Het plan was om bij Antwerpen-Centraal uit te stappen en dan per tram naar de Groenplaats te gaan, omdat ik wist dat daar een frietkot zit. In de trein bedacht ik me ineens dat we ook in Antwerpen-Zuid konden uitstappen en dan per tram 4 naar de Groenplaats. Joshua en mb90 vonden het goed, dus deden we dat maar. Zo konden we ook nog wat van Antwerpen zien. :D
Omdat we helemaal vooraan zaten, mochten we op Antwerpen-Zuid het hele perron aflopen naar de *ahum* erg professionele *ahum* roltrap (waar mb90 en Joshua wel een foto van hebben, maar ik niet) en na een leuk ritje met lijn 4 kwamen we aan op de Groenplaats.
Het frietkot zat er nog steeds en het was er erg druk. Niet heel verwonderlijk, want de frieten waren weliswaar aan de prijzige kant, maar wel erg goed.
Toen de frieten op waren, liepen we het prémetrostation Groenplaats in om per tram naar het Centraal Station te gaan. Helaas voor Joshua was de Lijnwinkel al dicht, dus kon hij geen Lijnennetkaart van Antwerpen halen. ;)
We gingen met tram 2 naar Diamant, wat naast het treinstation ligt. Omdat we tch nog tijd genoeg hadden, liepenwe even naar boven, waar we zagen dat de stationshal helemaal was uitgedost met reclame voor de film Harry Potter and the Deathly Hallows, Part 2:
Afbeelding

We keken hier even rond, maakten nog wat andere foto’s van dit mooie station…:
Afbeelding

Afbeelding

… en liepen toen maar weer naar beneden, naar spoor 22, voor de t9249. Op het perron maakte ik nog een laatste foto van het station…:
Afbeelding

…waarna de trein eraan kwam en we instapten. We konden gelukkig een vierzitter vinden, met een goede raamopstelling.
Rond 19:30 kwamen we aan in Roosendaal, alwaar mb90 en ik afscheid namen van Joshua, die per s3600 naar Nijmegen ging.
Wij gingen verder naar Dordrecht, waar we tot onze grote verbazing zelfs te vroeg aankwamen. :shock:
Zo veel te vroeg zelfs dat we zelfs nog de overstap op de s2200 konden halen. Dit betekende dus dat we met –20 op Rlb aankwamen. ;)
Hier namen mb90 en ik afscheid van elkaar: hij ging met de bus naar het Zuidplein, terwijl ik op de fiets naar huis ging. Zo kwam aan een mooie dag weer een einde.

Ik dank jullie voor het lezen van dit verslag en hoop dat jullie het een beetje de moeite waard vonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Thom91 »

Hoop tekst hoor, maar zeker leuk om te lezen :)

Gave foto's, zal een zeer mooi dagje geweest zijn! ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Ardan »

'Eindelijk een HermeLijn op lijn 4 op de foto'?
Is dat zo bijzonder dan? :shock:
De eerste tram die ik in Gent op lijn 4 zag, was een HermeLijn xD
Maar erg fraaie plaatjes! Gent is een schitterende stad, zie ik ook hier wel :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Meltrain »

Erger is het dat ik eerder in het verslag ook nog een foto heb gepost van een HermeLijn op lijn 4. :oops: :lol:
Maar HermeLijnen op lijn 4 komen niet heel vaak voor en dat is ook wel begrijpelijk, omdat lijn 1 en 21/22 drukker zijn en de HermeLijnen dus beter daar ingezet kunnen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje... moet ook nodig weereens die kant op. Laatste keer dat ik in Gent was reden de trolleybussen nog op lijn 3 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door mb90 »

Hier nog een paar foto's van mijn kant. Eerst de foto die ik gemaakt heb op de Antwerpse Rooseveltplaats. Een Alliance:
Afbeelding

Dan in Gent. De foto's van een HermeLijn op lijn 4 waren al te zien, maar daar tegenover stond een PCC op lijn 1:
Afbeelding

In de PCC op lijn 4 hangen nogal opvallende posters. Eerst eentje die in een bus hoort:
Afbeelding

En dan ernaast een hele 'recente' poster met wat prijzen van de boetes...:
Afbeelding

Tot slot de al besproken gesloten roltrap van station Antwerpen Zuid. Hier vanaf het perron gezien:
Afbeelding

En vanaf boven:
Afbeelding
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Joshua »

Die roltrappen waren dan ook echt het hoogtepunt van de reis. Ben toch altijd heel benieuwd hoe wij hier in Nederland zullen reageren als NS/ProRail zo iets zou doen.

Verder heb ik eigenlijk niks toe te voegen aan het verslag, ziet er keurig uit :D
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Joshua, mb90 en Meltrain naar Gent.

Bericht door Michael »

Mooie reportage. wat ook zeker aan te raden is is het Graaf van Vlaanderenplein. Komen ook veel bussen en Trams
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten