Weekendje Rijn en Moezel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Ronald »

Afgelopen weekend ben ik weer eens een paar dagen wezen sporen bij onze oosterburen. Hieronder heb ik wat fotootjes geplaatst die een indruk geven van de omgeving Rijn en Moezel.


vrijdag 15 juli 2011

De reis begon wat moeizaam met ICE 105 naar Oberhausen. Omdat de voorgaande ICE was uitgevallen, werd deze nogal druk. Voor mij geen probleem, ik had (gelukkig) een gereserveerd plaatsje.
In Arnhem werd echter besloten dat er geen reizigers mochten staan in de trein, dus staande reizigers zonder reservering werden om veiligheidsredenen vriendelijk verzocht de trein te verlaten. Erg leuk als de volgende ICE pas 2 1/2 uur later gaat... Er werd wel beloofd dat er een bus geregeld zou worden, maar dan is de halve dag om voor je een keer de grens over bent :? .

Er gaf dus vrijwel niemand gehoor aan deze oproep, zodat uiteindelijk met een vertraging van een half uur uit Arnhem vertrokken werd. Leuke actie dus weer van Hispeed en consorten. Ik vind het allemaal wat overdreven, er stonden alleen maar wat reizigers op de balkons, niet eens in de gangpaden. Maar goed.

Afijn, voor mij dus geen probleem, maar het is wel tekenend voor de betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid van de ICE-verbinding. De aansluiting op de RE5 in Oberhausen haalde ik nog makkelijk, waarbij de eerste serieuze tussenstop Bonn Hbf was.

Met deze BR425 kwam ik met de RB48 aan in Bonn Hbf.

Afbeelding

Bonn Hbf is qua omvang een relatief beperkt station, een echt spoorknooppunt is het dan ook niet.

Afbeelding

Na een half uurtje ging het verder langs de "linke Rheinstrecke" naar Koblenz Hbf. De regionale treinen op deze lijn worden sinds december 2008 gereden door TransRegio, onder de naam "Mittelrheinbahn". De treindienst wordt uitgevoerd door treinen van het type Siemens Desiro ML (BR460). De verbinding is één lange stoptreindienst van Köln Messe/Deutz naar Mainz Hbf, een rit van ruim 3 1/2 uur :!: .

Hieronder de Desiro na aankomst in Koblenz Hbf. Over een kwartier zal deze verder rijden richting Mainz.

Afbeelding

Voordat ik verder ga langs de Moezel, ga ik eerst Koblenz maar eens bekijken.

Mooi kerkje.

Afbeelding

Na een stevig eindje lopen kom ik bij de Rijn, waar je een mooi uitzicht hebt op het slot Ehrenbreitstein, aan de overkant van de rivier. Vanuit het stadscentrum kun je er met een kabelbaan komen (links in beeld). Aan de overkant loopt de spoorlijn over de "rechte Rheinstrecke".

Afbeelding

Bij het "Deutsches Eck" komen de Rijn en Moezel samen. Er staat een groot monument ter ere van keizer Wilhelm I.

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar uurtjes rondstruinen wordt het tijd voor de rit langs de Moezel. De RegionalBahn naar Trier wordt gereden met een (volgens mij) eerste generatie dubbeldeksrijtuigen. Ze zien er in ieder geval erg gedateerd uit (en met warm weer is het op de bovenverdieping nog erger dan in een DDAR).

Afbeelding

Een paar plaatjes van de rit langs de moezel (sorry voor de slechte kwaliteit, de raampjes waren niet echt helder meer :( )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na even de spullen in het "Gästehaus" te hebben afgeleverd, ga ik 's avonds nog even heen-en-weer naar Traben-Trarbach. Om half zeven sta ik op het stationnetje van Ediger-Eller, vijf minuten lopen van het hotelletje.
Tussen Cochem en Ediger-Eller ligt de Kaiser Wilhelm-tunnel, waarnaast een tweede tunnelbuis wordt geboord. Een goederentrein met bouwmateriaal komt juist aangereden en wordt weggerangeerd op een zijspoor.

Afbeelding

Met een paar minuten vertraging komt de RegionalBahn richting Trier aangereden, een trein met klassieke n-wagens 8-) .

Afbeelding

Bij Ediger-Eller ligt een brug over de Moezel, waarna de trein een korte tunnel induikt.

Afbeelding

Na vijf minuten komt de trein aan in Bullay DB, waar ik overstap op het dieseltreintje naar Traben-Trarbach, uitgevoerd door een BR628.

Afbeelding

Ik dacht even een mooie foto te kunnen maken van de wijngaarden. Net op tijd of net te laat, oordeel zelf...

Afbeelding

Het ritje van twintig minuten naar Traben-Trarbach gaat over een echt boemellijntje, door een paar kleine dorpjes en met vrijwel steeds de Moezel in beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Het BR628'je na aankomst in Traben-Trarbach.

Afbeelding

Traben-Trarbach is een toeristisch plaatsje, maar 's avonds vrijwel uitgestorven. Maar een uurtje vermaak je je er wel, met bootjes kijken op de Moezel onder het genot van een italiaans ijsje *O* .

Afbeelding

Afbeelding


zaterdag 16 juli 2011

De volgende dag staat de rit langs de Rijn in zuidelijke richting op het programma. Via Koblenz gaat de rit langs de "linke Rheinstrecke" langs onder andere Boppard en Bingen naar Mainz Hbf. Ook dit traject is dus onderdeel van de Mittelrheinbahn van TransRegio, dus de rit wordt uitgevoerd met een Desiro.

Afbeelding

Een foto van de Lorelei kan natuurlijk niet ontbreken :D .

Afbeelding

Kasteeltje bij Kaub.

Afbeelding

Vanuit Koblenz is het anderhalf uur naar Mainz, waar ik even na de middag aankom. Mainz is in ieder geval de moeite waard om even rond te kijken. Ze rijden hier met meterspoor-trammetjes rond.

Afbeelding

De bestuurder op de volgende foto heeft volgens mij zijn pepermuntje laten vallen :lol:

Afbeelding

Op de Schillerplatz staat een fonteintje met nogal een hoop toeters-en-bellen.

Afbeelding

Ook het theater mag er wezen.

Afbeelding

Na een half uurtje wandelen door het gezellige centrum kom je uiteindelijk bij de Rijn uit.

Afbeelding

Hieronder de domkerk, die gedeeltelijk in de steigers staat.

Afbeelding

Tenslotte het fraaie stationsgebouw van Mainz Hbf.

Afbeelding

Tegen drie uur wordt het tijd voor het volgende treinritje, met de S-Bahn naar Wiesbaden, een ritje van ongeveer een kwartier.

Afbeelding

S-Bahn x2 in Wiesbaden Hbf.

Afbeelding

Wiesbaden Hbf wordt flink verbouwd en vernieuwd, maar dit klassieke bordje hangt er nog.

Afbeelding

De treinverbinding over de "rechte Rheinstrecke" naar Koblenz wordt gereden door VIAS, onder de naam "Rheingaulinie". Het grootste deel van het regionale treinverkeer langs de Rijn is inmiddels dus niet meer in handen van Deutsche Bahn. Het treintje laat een kwartier op zich wachten, maar dan volgt een mooie rit aan de rechterkant van de Rijn terug naar Koblenz.

Raderbootje bij Rüdesheim.

Afbeelding

Hee, die hebben we eerder gezien.

Afbeelding

Aan de overkant ligt Oberwesel.

Afbeelding

En (weer) de Lorelei met de beruchte (en beroemde) bocht in de Rijn.

Afbeelding

De VIAS rijdt met Stadler-treintjes, hier bij aankomst in Koblenz Hbf.

Afbeelding

Het ritje terug langs de Moezel naar Ediger-Eller gaat met een BR425 (veel verschillende materieeltypes trouwens op deze lijn).

Afbeelding

Aan het eind van de dag volgt nog een busritje langs de Moezel van Cochem naar Bullay. Hieronder Cochem met de Reichsburg.

Afbeelding

Een paar busjes op het busstation in het centrum van Cochem.

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit de bus heb je steeds weer mooi uitzicht op de Moezel.

Afbeelding

Bij Bullay is vanuit de bus mooi de dubbeldeks-spoorbrug te zien. Onder het autoverkeer, erboven de treinen. Apart ding in ieder geval 8-) .

Afbeelding


zondag 17 juli 2011

De terugreis gaat via Koblenz over de "rechte Rheinstrecke" naar Konigswinter. In Koblenz Hbf stap ik in de RE8 met eindbestemming Möchengladbach Hbf, gereden door een BR425.

Afbeelding

Na vertrek uit Koblenz Hbf wordt de Rijn overgestoken en zie je aan de overkant het centrum van Koblenz liggen met het eerder genoemde "Deutsches Eck".

Afbeelding

In Königswinter is de Drachenfels te vinden, een 321 meter hoge heuvel met een ruine erop. Je kunt er komen met een 1,5 km lange tandradbaan (of lopend natuurlijk). Het tandradbaantje is eind 19e eeuw aangelegd en in de jaren '50 van de vorige eeuw geëlectrificeerd. De treintjes uit de jaren '50 rijden nog steeds.

Afbeelding

Afbeelding

Op het pleintje voor het dalstation staat nog een locje uit de stoom-periode.

Afbeelding

Het ritje naar boven duurt een minuut of tien en is zeker de moeite waard; het uitzicht is schitterend.

Het uitzicht richting het zuiden...

Afbeelding

... en richting het noorden, over Bonn en in de verte Keulen. Je kunt zelfs de dom zien, toch zo'n slordige 30 km verderop.

Afbeelding

Eenmaal boven is het nog een klein stukje klimmen naar de ruine.

Afbeelding

Na een bezoek van twee uurtjes aan de Drachenfels ga ik vanuit Königswinter via Köln en Mönchengladbach terug richting Nederland en komt er een einde aan het weekendje sporen door een fraaie streek :pos: .

Tot slot nog de bordjes:

Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Etienne »

Leuk om weer eens plaatjes te zien uit die streek :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Michael »

Mooie reportage :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Caspar »

Leuke reportage, mooie omgeving daar inderdaad. Ik zou er zelf voor kiezen om bijvoorbeeld de wazige foto´s van achter een raam niet te plaatsen zodat het wat overzichtelijker wordt? Het zijn nu best heel erg veel foto's :)
Ben je ook in Trier geweest? Dat is, eventueel voor een volgende keer, ook zeker een aanrader.
Verder vraag ik me af wanneer een trein ''klassiek'' is?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Ronald »

In Trier ben ik een paar jaar geleden wel eens geweest, is inderdaad leuk. Met "klassiek" bedoel ik eigenlijk dat het één van de oudste treintypes is dat er rondrijdt. Dat kun je van de n-wagens waarschijnlijk wel zeggen.
En die "raamfoto's" heb ik geplaatst om iets van de omgeving te laten zien, anders wordt het alleen maar treintjes, treintjes en nog eens treintjes... Maar inderdaad, ze gaan niet voor de schoonheidsprijs -o- .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door reisthijs »

Ik vind het niet erg hoor, een paar minder scherpe plaatjes ertussen, zo zien we nog wat van de omgeving.
Uiteindelijk is het wel precies hoe je het daar ziet vanuit de trein, door zo'n vies raampje :wink:
verder mooi verhaal, veel variatie :pos:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Fles »

Nou nou, niet veel stilgezeten, wel? :mrgreen: :pos:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Ronald »

Nee, niet bepaald :D Je kunt best veel zien in drie daagjes...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Daan »

Leuk verslagje! Het toeval wil dat ik op diezelfde dag ook met de trein naar Cochem ben gegaan voor een weekje vakantie bij m'n ouders die daar vlakbij op een camping stonden. Ik had ICE 123 vanaf Utrecht, die trein was ook al goed vol. Men was eerst van plan om het tweede treinstel ook open te gooien, maar dat mocht niet van de DB... Gelukkig wel zonder noemenswaardige vertraging aangekomen in Köln Hbf, en een plaatsreservering is echt geen overbodige luxe.
Ronald schreef:Een goederentrein met bouwmateriaal komt juist aangereden en wordt weggerangeerd op een zijspoor.
Afbeelding
Die trein die je hebt gezien was geen trein met bouwmaterialen, maar een lege trein die op dat zijspoor word beladen met gesteente uit de tunnel. Een paar dagen later, tijdens een wandeling over de berg aan de linkerkant heb ik dat proces van bovenaf mogen aanschouwen. Ik zal daar binnenkort eens wat foto's van plaatsen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Ronald »

Daan schreef:Ik had ICE 123 vanaf Utrecht, die trein was ook al goed vol. Men was eerst van plan om het tweede treinstel ook open te gooien, maar dat mocht niet van de DB... Gelukkig wel zonder noemenswaardige vertraging aangekomen in Köln Hbf, en een plaatsreservering is echt geen overbodige luxe.
Best wel een mooie trein hoor die ICE, maar het ding gaat nog eens ten onder aan de regelzucht -o-
Daan schreef:Die trein die je hebt gezien was geen trein met bouwmaterialen, maar een lege trein die op dat zijspoor word beladen met gesteente uit de tunnel. Een paar dagen later, tijdens een wandeling over de berg aan de linkerkant heb ik dat proces van bovenaf mogen aanschouwen. Ik zal daar binnenkort eens wat foto's van plaatsen.
Ow, niet goed opgelet dus :oops: . Inderdaad toevallig dat je daar ook in de buurt was, ik ben dus wel nieuwsgierig naar jouw foto's :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Suus »

Rare vraag misschien, maar wat voor interieur had die BR628? Deze vakantie voor het eerst in zulke treinen gezeten maar elke keer hadden ze een ander interieur. Modern grijs met blauwe stoelen, roze met groene stoelen en zelfs bruin met oranje stoelen... Zit daar nog een theorie achter ofzo :-/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weekendje Rijn en Moezel

Bericht door Ronald »

Volgens mij deze:
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... --629.html

In ieder geval zulke mintgroene stoelen, voornamelijk in coach-opstelling. Soortgelijk interieur heb ik ook gezien in een gemoderniseerde n-wagen (met bagage-afdeling).
Maar volgens mij (en de wiki-pagina's) zwerven er behoorlijk wat interieurvarianten rond :) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten