Leuke stations/lijnen om te reizen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door microshit »

Hallo allemaal,

Ik heb ontdekt dat tussen het weer ingaan van de SOV-week en het begin van het collegejaar een paar weken zit. In die weken heb ik nog wat dagen om het land door te treinen/bussen/trammen/metro'en.

Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie favoriete station(s) en/of lijn(en) is/zijn. Ondertussen heb ik alle plekken waar ik écht heen wilde wel gehad, en ben een paar keer terecht gekomen op een plek waar ik echt niet hoefde te zijn (Blerick bijvoorbeeld :x ).


Zo heb ik bijvoorbeeld al eens de bus Den Bosch - Gorinchem genomen, waarbij je door een oude vesting komt. Ook al oneindig vaak door de Betuwse weilanden geboemeld, dus da's niet zo interessant meer. Bus/tramlijnen die voornamelijk door de stad lopen trekken mij niet zo, wil wel graag wat zien.

Dus ik ben op zoek naar stations en lijnen die erg interessant zijn, denk hierbij aan
  1. Architectuur
  2. Materieel dat langs komt/daar rijdt
  3. Landschappen
  4. Eigenaardigheden
  5. Leuke dingen om te zien
Dus wie heeft interessante suggesties?

Wat ik in ieder geval wil gaan doen is Groningen/Friesland, Hoek van Holland of Zandvoort (indien weer het toelaat), Maastricht/Heerlen.
Laatst gewijzigd door microshit op di 26 jul 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Michael »

Ik vind zelf Arriva lijn 90 van Rotterdam Zuidplein naar Utrecht Jaarbeursplein een hele mooie route. Lekker over de dijk langs de rivier de lek. Alleen zijn die Wrights die er op rijden niet zo comfortabel. Is trouwens een ritje van ik geloof iets meer dan 2 uur
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door find_your_spot »

Dan wil ik graag Connexxion lijn 90 voordragen van Den Haag Centraal - Haarlem.
Ook een lange zit van meer dan 2 uur langs alle prachtige dorpen en duinen die onze Noordzee te bieden heeft.
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door deadlock »

Ik vind Amsterdam Centraal veruit het mooiste station van Nederland, gezien vanaf het Damrak. Zwolle en Dordrecht staan qua gebouw op nummer twee, Zwolle qua spotplek op nummer één.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Ronald »

Wat ik landschappelijk leuk vind:
* Zuid-Limburg: bus van Maastricht naar Vaals. Vanaf Maastricht lijn 57 tot Gulpen, vervolgens van Gulpen met lijn 61 naar Vaals (dus niet de rechtstreekse lijn 50).
* Zeeland: over de "dammen" van Hellevoetsluis (/Spijkenisse) naar Renesse met lijn 104, vervolgens met lijn 133 naar Middelburg.
* Als je van bos en heide houdt kun je de Veluwse lijn 400 een keer doen (alleen in het weekend). Is wel een hele zit als je hem in één keer doet :wink: .
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Gekko123 »

Een andere hele mooie buslijn met een combi van oude architectuur en prachtige duinen is (volgens mij) lijn 80 van Haarlem naar Zandvoort via Bloemendaal, Boulevard. Verder krijg je ook nog eens uitzicht op het circuit van Zandvoort. Heb ik een keer onbewust genomen en toen kwam ik erachter hoe mooi die lijn is :Y
En over die lijn 400 gesproken: ik heb hem helemaal uitgezeten, en hij is pas echt mooi tussen Harderwijk en Arnhem (naar mijn mening althans). Inderdaad een lange zit, vooral aangezien je zeker bent van een Optare (ik vind de ProCity's fijner).
En een andere buslijn dichter bij mijn huis: lijn 40 van Rotterdam naar Delft. Gaat eerst langs Diergaarde Blijdorp, vervolgens langs de Delftse Schie richting Delft. Ritje duurt maximaal 3 kwartier (van station naar station althans).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Ronald »

De bus via Bloemendaal naar Zandvoort is lijn 81. Lijn 80 rijdt vanaf Haarlem-Centrum via Heemstede/Aerdenhout naar Zandvoort, daar is niet zoveel aan.
En 3 1/2 uur in een ProCity :?: Nee dank u, ik had na 20 minuten al een houten achterste :wink: . Stoelen zijn van plankje-met-stof-kwaliteit. Een Optare zit dan stukken beter.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Raymond »

Ook leuk is met een Ambassador de Cauberg oprijden vanuit Valkenburg a/d Geul naar Maastricht met lijn 53. De motor van een Ambassador heeft grote moeite met het hellingspercentage :D De door Ronald genoemde Limburgse lijn 61 kan ik inderdaad ook aanraden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Suus »

Ik had de Gooise lijn 106 willen voordragen, maar die is niet meer...

De spitslijn tussen Harderwijk en Apeldoorn, weet even niet of dat de 104 of 106 is, is ook erg mooi en wat schappelijker dan de ellenlange 400. De 108 Ede - Apeldoorn is ook de moeite waard, of alles in een keer met de 105/205 Harderwijk - Ede.

Ook een leuke lijn vond ik is lijn 59 Groningen - Emmen, lang maar met veel variatie in het landschap en leuke dorpjes. Daarna een rit over de Emmerlijn, ook erg leuk :-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Suus »

Ik bedoel Harderwijk - Arnhem, maar kan mijn post pas volgende week corrigeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door Fles »

Ik zie een topic waarvan de titel totaal niet de lading dekt. De titel zou moeten zijn "Ik verveel me m'n ballen uit m'n broek, heb gratis vervoer, waar is het leuk?"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door STF »

Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad, ik had een heel ander soort vraag/discussie in dit topic verwacht.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door microshit »

OK, allereerst maar even de topictitel aangepast (suggestie van Fles past helaas net niet :P)

In ieder geval lijn 80 Haarlem-Zantvoort wordt het, lijn 59 Groningen-Emmen + trein naar Zwolle, 105/205 Ede - Harderwijk.
Dan op een tweede dag wat stukjes Limburg en Zeeland.

Bedankt voor de input, ga vanavond even een exactere planning in elkaar zetten.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Stefan »

Ik zou trouwens toch lijn 81 nemen, die route is leuker, zoals Ronald al zei. :P ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door microshit »

Och ja over die verbetering had ik even heen gelezen :P Lijn 81 is het dan *bus*
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Jouw favoriete station(s)/lijn(en)

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Ook leuk is met een Ambassador de Cauberg oprijden vanuit Valkenburg a/d Geul naar Maastricht met lijn 53. De motor van een Ambassador heeft grote moeite met het hellingspercentage :D De door Ronald genoemde Limburgse lijn 61 kan ik inderdaad ook aanraden.
De Cauberg doe je met lijn 51 (ook naar maastricht) niet lijn 61, maar ook die is mooi.

De mooiste was (ik zeg was want sinds dec 2010 is deze er niet meer) lijn 49 van Epen via Camering langs het 'Heigend Hert' (bekend van dat daar altijd als eerste sneeuwt en een piste ligt) naar Vaals.
Impressie:
http://maps.google.nl/maps?q=bemelen&hl ... 15.66&z=16
Net of je in de ardennen bent (de buspaaltjes zullen inmiddels wel weggehaald zijn... alhoewel het blijft Veolia)

Pak in Vaals dan nog ff de TEC bus....

Ow ja en lijn 400 in de Veluwe (rit van ruim 4 uur) kost ruim 19,50 euro. Echt aan te raden een anonieme kaart te kopen van 7,50 en hiermee te reizen (saldo -4 euro) en dan weg te gooien !
foldertje: http://www.syntusgelderland.nl/Download.aspx?File=1446
Laatst gewijzigd door huibf op di 26 jul 2011, 20:05, 6 keer totaal gewijzigd.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Marc »

Een unieke ervaring vond ik zelf lijn 350 van Leeuwarden naar Alkmaar via de afsluitdijk. Erg vreemd met al dat water om je heen. Van/naar Den Oever is deze lijn eventueel te combineren met lijn 158 van/naar Den Helder.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Fles »

Is een themaritje niks anders?

Alle provinciehoofdsteden binnen 24 uur
Alphabet Challenge over het Nederlandse OV-net

Uitersten:
Laagstgelegen station van NL (lijkt me Schiphol)
Hoogstgelegen station van NL (Kerkrade Centrum)
Oudste bewaard gebleven stationsgebouw (Valkenburg)
Kortst in dienst geweest zijnde station van Nederland :') (en nu maar zoeken (A) )

Je kan zo veel bedenken *O*
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door huibf »

Fles schreef:Is een themaritje niks anders?

Alle provinciehoofdsteden binnen 24 uur
Alphabet Challenge over het Nederlandse OV-net

Uitersten:
Laagstgelegen station van NL (lijkt me Schiphol)
Laagste NAP punt ligt bij Nieuwerkerk a/d IJssel (oostelijk van R'dam) bij bepaling van laagste 'plaatsen' tellen dingen ondergronds niet mee.... Ik denk dat Station Schollevaar en Nieuwerkerk a/d Ijssel dichtbij komen.
Fles schreef: Hoogstgelegen station van NL (Kerkrade Centrum)
Oudste bewaard gebleven stationsgebouw (Valkenburg)
Kortst in dienst geweest zijnde station van Nederland :') (en nu maar zoeken (A) )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Fles »

huibf schreef: Laagste NAP punt ligt bij Nieuwerkerk a/d IJssel (oostelijk van R'dam) bij bepaling van laagste 'plaatsen' tellen dingen ondergronds niet mee.... Ik denk dat Station Schollevaar en Nieuwerkerk a/d Ijssel dichtbij komen.
Wat jij wil joh :D :') Ik kijk gewoon naar de bovenkant van de railstaven, zoals overal gebeurt trouwens. Als het van jou mag hoor, anders niet :)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door huibf »

Fles schreef:
huibf schreef: Laagste NAP punt ligt bij Nieuwerkerk a/d IJssel (oostelijk van R'dam) bij bepaling van laagste 'plaatsen' tellen dingen ondergronds niet mee.... Ik denk dat Station Schollevaar en Nieuwerkerk a/d Ijssel dichtbij komen.
Wat jij wil joh :D :') Ik kijk gewoon naar de bovenkant van de railstaven, zoals overal gebeurt trouwens. Als het van jou mag hoor, anders niet :)
Neen kwestie van bepaling wat nu het laagste punt is, en dan lijkt mij NAP erg gebruikelijk.
feitelijk ligt hier diepste begaanbare punt in nederland dan ook in Zuid Limburg, afdalen met de liftschacht, 1 km diep, maar dat telt dan ook niet als diepste punt.... :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Fles »

Jij bepaalt wel even wat telt he :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Suus »

In de Mergelmijnen vlakbij Valkenburg kan je wel heel leuk mountainbiken op 1 kilometer diepte. Leuk voor een bedrijfsuitje ;-)

En er was een bushalte van Veolia 4 jaar geleden, dus daar zal wel geen bus meer komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Fles »

NEE MAN DAT TELT NIET LET DAN OP :evil:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Leuke stations/lijnen om te reizen

Bericht door Chauf21 »

Fles, neem even de gebruikelijke middelen om weer rustig te worden ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten