De Trauntalbahn: Kippenlijn in het kwadraat

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

De Trauntalbahn: Kippenlijn in het kwadraat

Bericht door Cookie »

Tijdens mijn vakantie in Beieren zat ik in een bungalowhuisje dat zich nabij een spoorlijn bevond. Het betreft de 13,2 km lange spoorlijn Traunstein - Ruhpolding, een echte (geëlektrificeerde! :shock: ) Nebenbahn die wordt geëxploiteerd door de SüdostBayernBahn (DB). Het traject loopt met name door bosrijk gebied, waardoor het niet bepaald geschikt is voor het maken van langs-de-baan foto's.

De lijn is ontstaan uit het idee uit 1880 om een Hauptbahn te bouwen vanaf Traunstein naar Kufstein, die over Ruhpolding en Reit im Winkl zou lopen. Uiteindelijk is dit idee echter afgewezen door de Beierse regering, omdat er al genoeg Hauptbahnen waren. Daarom werd de lijn ingekort tot Ruhpolding. In 1895 werd de lijn uiteindelijk geopend, in 1955 kwam er een waslijn bij.

De spoorlijn loopt grotendeels parallel aan het riviertje de Traun. Deze ontspringt in de Chiemgauer Alpen bij Ruhpolding en mondt uiteindelijk weer uit in de Alz. Het water is zeer helder en bevat behoorlijk wat vis (met name forel). Op onderstaande foto is goed te zien dat de spoorlijn parallel loopt:
Afbeelding

Het enige spul wat in Studentakt op deze spoorlijn rijdt, is de 2-bakkige BR 426. In de spits wordt er nog een 2e stel aan vastgeknoopt, maar buiten de spits is 1 BR 426 ruim voldoende. Aangezien de spoorlijn ook door aantrekkelijk wandelgebied loopt, heb ik de trein regelmatig voorbij zien komen. In de spits was het vrij druk, maar na 8 uur bevatte de trein nooit meer dan 5 personen (inclusief personeel) :P . Over het algemeen is er op de trein zowel een machinist als een conducteur aanwezig, omdat er op de meeste stations geen kaartautomaat aanwezig is...
Afbeelding
Kaartje verkocht door de conducteur, welke ook fouten kan maken :P .

De stations langs deze lijn hebben vaak simpele huisjes als stationsgebouw, of slechts een perronnetje. Als je bij een klein stationnetje eruit wil, zal je eerst de Triebzugführer (machinist) moeten waarschuwen: bij de meeste van deze geldt 'halt nur auf Bedarf' ;) .
Afbeelding
Een BR 426 rijdt in de ochtend station Eisenärzt binnen
Afbeelding
Bordje, speciaal voor Fles ;)

Het grotere en mooie station van Ruhpolding is hierop echter een uitzondering. Helaas werd dit station momenteel niet bediend vanwege de bouw van een tunnel; er was een noodperron aangelegd 400 meter verderop. Ik had op onderstaand plaatje best een BR 426 willen zien...
Afbeelding

Het traject heeft wel wat weg van de Kippenlijn: het zit vol met bochten, onbewaakte overwegen en snelheidsbeperkingen. In Duitsland heeft men de gewoonte bij onbewaakte overwegen te claxoneren. Hoewel mijn huisje zich 1 km verderop bevond, was het geluid van de toeter aldaar behoorlijk goed te horen (er bevonden zich nabij het park zeker 3 onbewaakte overwegen). Onderstaande foto is bij een onbewaakte overweg genomen, in de verte is een P-bord (van 'pfeifen' = claxoneren) te zien t.b.v. een andere overweg.
Afbeelding

Ook zijn er dus veel snelheidsbeperkingen: op de bruggen mocht slechts 30 km/h en 10 km/h worden gereden, op andere stukken was de maximumsnelheid vaak niet hoger dan 40 km/h. Daarnaast werd bij sommige onbewaakte overwegen afgeremd naar 10 km/h :shock: .

Helaas bood het traject weinig echte langs-de-baan fotostekjes. Maargoed: ik wilde toch wel een herinneringsfoto's hebben van het schattige lijntje nabij het bungalowpark, dus werd het lokale grasveldje opgezocht. Aldaar komt de trein net van de brug over de Traun vandaan:
Afbeelding
De Traunbrücke:
Afbeelding

De omgeving hier is echt prachtig: op sommige plekken heb je prachtig uitzicht op de bergen. Een indrukje hiervan wil ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Er komt nog een deel 2 van mijn vakantieverslag: dit zal gaan over het reisje dat ik met een Bayernticket heb gemaakt en zal wat meer langs de baan foto's bevatten ;) . Desondanks hoop ik dat deze fotoserie ook een leuke indruk geeft van de Trauntalbahn :) .
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Trauntalbahn: Kippenlijn in het kwadraat

Bericht door Ronald »

Trein-O-Fiel schreef:Desondanks hoop ik dat deze fotoserie ook een leuke indruk geeft van de Trauntalbahn.
Zeker :P. Mooie omgeving ook, zo aan de voet van de Alpen ...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: De Trauntalbahn: Kippenlijn in het kwadraat

Bericht door Daan »

Leuk verslag, mooi scherpe foto's ook :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De Trauntalbahn: Kippenlijn in het kwadraat

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje en vooral hele mooie plaatjes :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten