Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Geplaatst op: donderdag 21 juli 2011 19:42
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 juli 2011 19:44
Zwolle - Geïnteresseerde vervoerders kunnen begin november een offerte uitbrengen voor het verzorgen van het toekomstige tramvervoer tussen Zwolle en Kampen. De Regiotram vervangt de trein, die tot eind 2012 Zwolle met Kampen verbindt.
Gedeputeerde Staten van Overijssel starten de aanbesteding eind juli 2011. Parallel aan de aanbestedingsprocedure van de tram nemen Provinciale Staten op 26 oktober een definitief besluit over de financiering van de tram.
“Door de tram apart aan te besteden, kunnen we deze concessie verlengen naar 15 jaar in plaats van de 6 tot 8 jaar die voor de bussen van toepassing zijn”, meldt gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel. Daarnaast neemt de provincie de financiering van de tram voor haar rekening. “Vervoerders leasen het trammaterieel daardoor niet meer via een leasemaatschappij, maar via de provincie.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 21 juli 2011 19:42
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 juli 2011 19:44
Zwolle - Geïnteresseerde vervoerders kunnen begin november een offerte uitbrengen voor het verzorgen van het toekomstige tramvervoer tussen Zwolle en Kampen. De Regiotram vervangt de trein, die tot eind 2012 Zwolle met Kampen verbindt.
Gedeputeerde Staten van Overijssel starten de aanbesteding eind juli 2011. Parallel aan de aanbestedingsprocedure van de tram nemen Provinciale Staten op 26 oktober een definitief besluit over de financiering van de tram.
“Door de tram apart aan te besteden, kunnen we deze concessie verlengen naar 15 jaar in plaats van de 6 tot 8 jaar die voor de bussen van toepassing zijn”, meldt gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel. Daarnaast neemt de provincie de financiering van de tram voor haar rekening. “Vervoerders leasen het trammaterieel daardoor niet meer via een leasemaatschappij, maar via de provincie.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
De planning wordt dus steeds weer een beetje vooruitgeschoven. Een paar maanden terug werd er nog "eind 2013" genoemd als datum dat de tram kan gaan rijden, nu is het:
Maar twee jaar geen railvervoer is ook wel weer lang, stel dat die ombouw na een jaar klaar is, moeten we dan nog een jaar wachten tot de trams geleverd zijn, voor er gereden kan worden?
Het is in ieder geval wat realistischer dan denken dat het wel even in een paar maanden omgebouwd te hebben.De levertijd van de trams, het ombouwen van het huidige spoor en het testen van het materieel nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Dit betekent dat in principe in augustus 2014 de Regiotram Zwolle en Kampen opnieuw kan verbinden.
Maar twee jaar geen railvervoer is ook wel weer lang, stel dat die ombouw na een jaar klaar is, moeten we dan nog een jaar wachten tot de trams geleverd zijn, voor er gereden kan worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
In een paar maanden kun je een hele hoop ombouwen. Kijk maar eens hoe snel de ombouw van diverse emplacementen kan gaan wanneer er het in een weekje af moet. Het meest complexe van die hele lijn is er een nieuwe beveiliging in moet, die geschikt moet zijn voor trammetjes. Het vervangen van de dwarsliggers, het ballastbed en de spoorstaven kan binnen een paar dagen gebeuren met een ombouwtrein.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Komt toch ook een nieuw station/halte bij met dubbelspoor? Dat moet ook allemaal ergens worden neergezet in de weilanden
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Dat dachten ze bij RandstadRail ook, nou viel dat even tegen... :N Niet onverstandig dus om daar iets meer tijd voor uit te trekken.Klaasje schreef:In een paar maanden kun je een hele hoop ombouwen.
Kan men niet gewoon trammetjes aanschaffen die geschikt zijn voor de bestaande beveiliging? Dat zou een hoop werk besparen.Klaasje schreef:Het meest complexe van die hele lijn is er een nieuwe beveiliging in moet, die geschikt moet zijn voor trammetjes.
Als het spoor wordt vervangen. Ik heb nergens gelezen dat dat gaat gebeuren. Het lijkt me ook niet direct noodzakelijk, er kunnen best trams op het bestaande spoor rijden.Klaasje schreef:Het vervangen van de dwarsliggers, het ballastbed en de spoorstaven kan binnen een paar dagen gebeuren met een ombouwtrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Kunnen die trams niet gewoon op zicht rijden? Wel zo makkelijk en goedkoop.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Dat lijkt me op een enkelsporige baan vragen om problemen eerlijk gezegd. In een normale stad gaat dat wel, dan rij je gewoon achter elkaar aan en rij je toch nooit echt hard. Maar als je wel hard wil (en dat wil je daar in de weilanden) en je rijdt tegen elkaar in... Doe maar niet.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Hoe wil je anders trams laten rijden als ze er niet zijn? En ik denk niet dat ze zullen gokken "misschien is het al eerder klaar, laten we nu maar alvast trams bestellen" die van vervolgens nog een jaar staan te niksen omdat de bouw toch volgens planning verloopt en niet sneller. Wellicht dat als het echt veel sneller klaar is een tussenoplossing gevonden kan worden (ouder materieel inhuren terwijl men wacht op het nieuwe materieel).reisthijs schreef:Het is in ieder geval wat realistischer dan denken dat het wel even in een paar maanden omgebouwd te hebben.
Maar twee jaar geen railvervoer is ook wel weer lang, stel dat die ombouw na een jaar klaar is, moeten we dan nog een jaar wachten tot de trams geleverd zijn, voor er gereden kan worden?
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Het punt is dat de levertijd van die trams veel langer is, dan de benodigde tijd voor de ombouw. Ik vrees namelijk dat als die bouw volgens planning verloopt, men dus nog steeds te vroeg klaar is, en dus juist die baan ligt te niksen bij gebrek aan trams. Ze moeten dus in ieder geval zo snel mogelijk die trams bestellen, die zullen echt niet staan te niksen.
Mijn idee was daarom om later te beginnen met die ombouw (zolang daarmee niet begonnen is, kunnen er nog treinen rijden!) zodat die ombouw ongeveer gereed is rond de tijd dat die trams geleverd worden. Het testen kan natuurlijk wel beginnen voordat alle trams geleverd zijn.
Mijn idee was daarom om later te beginnen met die ombouw (zolang daarmee niet begonnen is, kunnen er nog treinen rijden!) zodat die ombouw ongeveer gereed is rond de tijd dat die trams geleverd worden. Het testen kan natuurlijk wel beginnen voordat alle trams geleverd zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Dan loop je juist weer het risico dat de bouw vertraging oploopt terwijl je trams eraan komen en die dingen een tijd staan te niksen. Beide opties hebben hun nadeel. Daarom gaf ik al als mogelijke tussenoplossing om de mogelijkheid vrij te houden tijdelijk trammaterieel te huren mocht de baan klaar zijn maar de trams nog niet. Echter weer ik niet hoeveel mensen nog een paar oude trams in de achtertuin hebben liggen die snel ingezet kunnen worden.
Nadeel is natuurlijk wel een imagodeuk omdat je dan bij opening met oude troep rondrijdt ("hebben we daar nu zolang op moeten wachten?"). Zelfs met de aankondiging dat nieuw materieel in aantocht is zal dat dit het imago beschadigen en wellicht reizigers kosten.
Nadeel is natuurlijk wel een imagodeuk omdat je dan bij opening met oude troep rondrijdt ("hebben we daar nu zolang op moeten wachten?"). Zelfs met de aankondiging dat nieuw materieel in aantocht is zal dat dit het imago beschadigen en wellicht reizigers kosten.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Ah, toen ik er vorig jaar overheen dieselde viel me niet op dat het enkelsporig was daar. Gaan ze dan geen tweede spoor aanleggen? Lijkt me wel zo handig.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Men kan er niet tijdelijk met een Buffel of Lint rijden op OTW?
Of denk ik dan te simpel?
Of denk ik dan te simpel?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Er zijn remises vol overbodig trammaterieel in Duitsland, maar dat wil je hier echt niet laten rijden, dat kan ik je wel zeggen.
Toevallig zijn ze nu ten noorden van Heidelberg bezig met het volledig nieuw aanleggen van een bestaande tramlijn, ongeveer 15 kilometer. Daar heeft men van 21 maart tot 21 oktober voor uitgetrokken, maar daar zitten verder geen bruggen in en de grond is wat steviger, dus of het goed te vergelijken is.
Qua beveiliging zou het niet zo moeilijk hoeven zijn, zijn kant en klare oplossingen voor op de markt.
Toevallig zijn ze nu ten noorden van Heidelberg bezig met het volledig nieuw aanleggen van een bestaande tramlijn, ongeveer 15 kilometer. Daar heeft men van 21 maart tot 21 oktober voor uitgetrokken, maar daar zitten verder geen bruggen in en de grond is wat steviger, dus of het goed te vergelijken is.
Qua beveiliging zou het niet zo moeilijk hoeven zijn, zijn kant en klare oplossingen voor op de markt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
De aanleg gaat denk ik nog wel eens langer duren dan men zelf denkt.
Kijk in Duitsland kunnen ze snel klaar zijn met het aanleggen van een tram maar de lokale overheden hebben er meestal wel ervaring mee. In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!Rotterdam heeft verstand van de metro Den Haag en Amsterdam hebben verstand van de tra. Ik denk dat Overijssel meer verstand heeft van de trein of de bus. Trouwens de noodzaak van de tram ontgaat mij ook, er is natuurlijk in geen kilometers tram. Ik vindt Rotterdam die het treintraject naar Hoek van Holland in metronet wil veranderen eigenlijk het enigste voorbeeld van een traject waar een treintraject ombouwen echt zin heeft.
Kijk in Duitsland kunnen ze snel klaar zijn met het aanleggen van een tram maar de lokale overheden hebben er meestal wel ervaring mee. In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!Rotterdam heeft verstand van de metro Den Haag en Amsterdam hebben verstand van de tra. Ik denk dat Overijssel meer verstand heeft van de trein of de bus. Trouwens de noodzaak van de tram ontgaat mij ook, er is natuurlijk in geen kilometers tram. Ik vindt Rotterdam die het treintraject naar Hoek van Holland in metronet wil veranderen eigenlijk het enigste voorbeeld van een traject waar een treintraject ombouwen echt zin heeft.
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Met zo'n instelling komt er natuurlijk nooit wat nieuws in de wereld. Volgens mij heeft de HTM toch een hele goede adviesafdeling op dit gebied. Misschien dat die wel gaan helpen.hidihi schreef: In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Zozo. Dit geeft een nieuwe definitie aan het woord gebrabbel.hidihi schreef:De aanleg gaat denk ik nog wel eens langer duren dan men zelf denkt.
Kijk in Duitsland kunnen ze snel klaar zijn met het aanleggen van een tram maar de lokale overheden hebben er meestal wel ervaring mee. In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!Rotterdam heeft verstand van de metro Den Haag en Amsterdam hebben verstand van de tra. Ik denk dat Overijssel meer verstand heeft van de trein of de bus. Trouwens de noodzaak van de tram ontgaat mij ook, er is natuurlijk in geen kilometers tram. Ik vindt Rotterdam die het treintraject naar Hoek van Holland in metronet wil veranderen eigenlijk het enigste voorbeeld van een traject waar een treintraject ombouwen echt zin heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Dan moet het wel héél veel uitlopen. De ombouw van de Zoetermeerlijn duurde nog geen 4 maanden. Dus als men daar een jaar voor inplant moet dat gewoon kunnen.fogeltje schreef:Dan loop je juist weer het risico dat de bouw vertraging oploopt terwijl je trams eraan komen en die dingen een tijd staan te niksen.
Het blijft enkelspoor, maar er komt wel halverwege ergens een kruisingshalte met twee sporen. Dan kan de frequentie dus omhoog van 2x naar 4x per uur.iljitsch schreef:Ah, toen ik er vorig jaar overheen dieselde viel me niet op dat het enkelsporig was daar. Gaan ze dan geen tweede spoor aanleggen? Lijkt me wel zo handig.
Wat is dat, OTW?WSM schreef:Men kan er niet tijdelijk met een Buffel of Lint rijden op OTW?
Waarschijnlijk is na de ombouw de breedte van een trein een beetje een probleem, de lijn wordt immers speciaal aangepast voor trams die veel smaller zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
OTW zal wel de Overijsselse TramWegen zijn?
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Waarom bestellen ze eigenlijk geen dieseltrams. Dan ben je nog sneller klaar met ombouwen denk ik. Of maak ik mij hiermee onsterfelijk belachelijk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Wat je in de aanleg bespaart ben je binnen een paar jaar kwijt aan de kosten voor brandstof.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Ik vondt dat ik wel een goed bericht schreef! afgezien van mijn smalle onderbouwing wat is er mis mee?deadlock schreef:Zozo. Dit geeft een nieuwe definitie aan het woord gebrabbel.hidihi schreef:De aanleg gaat denk ik nog wel eens langer duren dan men zelf denkt.
Kijk in Duitsland kunnen ze snel klaar zijn met het aanleggen van een tram maar de lokale overheden hebben er meestal wel ervaring mee. In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!Rotterdam heeft verstand van de metro Den Haag en Amsterdam hebben verstand van de tra. Ik denk dat Overijssel meer verstand heeft van de trein of de bus. Trouwens de noodzaak van de tram ontgaat mij ook, er is natuurlijk in geen kilometers tram. Ik vindt Rotterdam die het treintraject naar Hoek van Holland in metronet wil veranderen eigenlijk het enigste voorbeeld van een traject waar een treintraject ombouwen echt zin heeft.
ik ben op zich niet tegen een nieuw idee maar het moet vooruitgang bieden en ik weet niet wat een tram meer moet gaan bieden dan de trein op dit traject?Abracadabram schreef:Met zo'n instelling komt er natuurlijk nooit wat nieuws in de wereld. Volgens mij heeft de HTM toch een hele goede adviesafdeling op dit gebied. Misschien dat die wel gaan helpen.hidihi schreef: In Overijssel hebben ze toch geen benul wat een tram in houd? Kijk elke overheid z'n eigen specialiteit!
In Amsterdam hadden en hebben ze nog steeds geen verstand van hoe ze een metro moeten aanleggen en dit samen met een rits met leugens en grove fouten is het een ramp geworden maar ik vindt dat de noord zuidlijn daar nog steeds moet komen omdat zo'n metro wel vooruitgang brengt in Amsterdam als het ooit klaar komt!
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Wat mij rondom de tram Zwolle - Kampen opvalt is dat er weinig visie lijkt te zijn wat er nu echt moet gebeuren. Ze bouwen een spoorlijn om tot tramlijn, maar duidelijke plannen om er aan beide kanten wat mee te doen zijn er niet, dat zou je wel verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Er wordt nu onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor doortrekking. Een suggestie bij de oorspronkelijke inzending voor de ProRail-prijsvraag (waar dit project eigenlijk mee begonnen is) was ook om de tram in Zwolle door te trekken naar bedrijventerrein Oosterenk. Echt een duidelijk plan is er inderdaad nog niet, nee.
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Inmiddels alweer 1 november geweest en de inschrijvingen voor het tramtraject Zwolle Kampen zijn binnen. 29 november wordt voorlopige gunning/concessieverlening bekend gemaakt.
Op de aanbestedingskalender zie ik nergens het busvervoer van IJsselmond staan. Dus moet er nog begonnen worden met aanbesteden? Zo, ja wordt het niet dan kort dag? (A)
Op de aanbestedingskalender zie ik nergens het busvervoer van IJsselmond staan. Dus moet er nog begonnen worden met aanbesteden? Zo, ja wordt het niet dan kort dag? (A)
Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij
Even off-topic. Er wordt in Amsterdam momenteel de meest ingewikkelde metrolijn ter wereld gebouwd, door het meest gespecialiseerde (Duitse) bedrijf hierin dat er momenteel is. Een metrolijn in deze vorm, en vooral, in dergelijke ondergrond, bestaat nog niet. Het is wat dat betreft logisch dat zoiets met fouten gepaard gaat. En de bouw verloopt op dit moment eigenlijk bijzonder voorspoedig.hidihi schreef:In Amsterdam hadden en hebben ze nog steeds geen verstand van hoe ze een metro moeten aanleggen en dit samen met een rits met leugens en grove fouten is het een ramp geworden maar ik vindt dat de noord zuidlijn daar nog steeds moet komen omdat zo'n metro wel vooruitgang brengt in Amsterdam als het ooit klaar komt!
Wel is er bestuurlijk heel wat aan te merken op de gang van zaken en zijn de kosten zeer zwaar onderschat. Al met al dus misschien wel een bestuurlijke/financiële ramp, maar hetgeen er fysiek gebouwd wordt kan met recht een bouwkundig wondertje genoemd worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten