Connexxion sluit verkooploketten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Ronald »

Vanaf woensdag 30 juli sluit het Connexxion verkooploket in Haarlem. In plaats daarvan kunt u voortaan terecht bij het GWK Travelex-kantoor op station Haarlem.

Ruimere openingstijden
GWK Travelex is te vinden op het Stationsplein 11 B (Stationshal van de NS) in Haarlem.

Maandag t/m vrijdag: 7:00 - 19:00 uur
Zaterdag: 9:00 - 17:00 uur
Zondag: gesloten

U kunt bij GWK Travelex terecht voor:
vervoerbewijzen (zoals strippenkaarten en Buzzer dagkaarten)
abonnementen
informatie over vervoerbewijzen en aankomst- en vertrektijden (geen reisadvies)
(lijn)folders
informatiepakketten OV Chipkaart
informatiepakketten jaarkaarten

Reden sluiting
De vervoerwinkels hebben twee functies: informatieverstrekking en verkoop van plaatskaarten. Gebleken is dat de huidige reiziger via internet een groot deel van de reisinformatie binnenhaalt. Daarnaast is de reisinformatie op de stations via borden en elektronische displays goed te verspreiden. Met de komst van de OV-chipkaart wordt de functie van het loket als verkooppunt minder noodzakelijk. Voor de periode dat er nog gebruik gemaakt kan worden van een strippenkaart, is Connexxion een samenwerking met GWK Travelex aangegaan.
Bron: http://www.connexxion.nl

Dit geldt behalve voor Haarlem ook voor Leiden, Arnhem en Enschede.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Suus »

Poging 2, nadat die op 1 januari mislukt was :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Daniel »

En een slechte zaak wat mij betreft. Onwetende reizigers hebben toch nog altijd het liefste een persoonlijk advies merk ik als ik de vragen zo hoor wanneer ik toevallig naast de Dordtse Arriva-store sta tijdens het wachten op de bus.
Aan de zijkant van de store hangen alle vertrektijden met vermelding bij welke halte die lijn stopt en al, maar toch stappen er nog mensen binnen met de vraag waar een bepaalde lijn stopt.

Daarnaast heb je nog altijd reizigers die niet met internet overweg kunnen of de informatie er domweg niet weten te vinden. Van de meeste OV-bedrijven blinken de sites immers niet echt uit in overzichtelijkheid, waardoor je bv. bij het kopen van een abonnement met dank aan het advies van een medewerker die er dagelijks mee bezig is kosten zou kunnen besparen. Zie het niet gauw gebeuren dat ze bij GWK dergelijke kennis ontwikkelen, daarvoor doen ze het er toch wat teveel erbij.

Gelukkig maar dat de verkooppunten hier in DAV een concessie-eis zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Wubbo »

Da's ook het kromme: die verkooppunten zijn in meer gebieden concessie-eis (zodat je ook in bijvoorbeeld Duiven terecht kan). Maarja, de cultuur is in Nederland 'we doen het niet als het niet voorgeschreven is' en dus verdwijnen dit soort dingen weer (om in een volgende concessieperiode weer geeist te worden...).
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Jurjen »

Mensen die niet met internet om kunnen gaan, kunnen natuurlijk altijd nog terugvallen op 0900-9292 of familie. De kosten voor het openhouden van zo'n tent zijn nu eenmaal enorm en wegen niet op tegen de voordelen voor de reizigers.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door M57 »

Reiziger Ddrs schreef:Onwetende reizigers hebben toch nog altijd het liefste een persoonlijk advies merk ik als ik de vragen zo hoor wanneer ik toevallig naast de Dordtse Arriva-store sta tijdens het wachten op de bus.
Volgens mij werken bij het GWK ook mensen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Daniel »

Ja, maar het is nogal de vraag of die mensen (die het er in principe maar bij doen) ook beschikken over de specifieke kennis die je toch wel nodig hebt om een echt goed advies te kunnen geven.
Zo hoorde ik een tijd geleden van een bekende chauffeur dat hij in z'n vrije tijd even langsgegaan was bij een postagentschap om de medewerkers daar een korte uitleg over de vervoerbewijzen te geven, nadat 'ie tijdens z'n dienst diverse reizigers met de meest vreemde abonnementen aantrof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Ronald »

In Zwolle hebben ze al een GWK die dienst doet als Connexxion-verkooppunt, maar mijn ervaring hiermee is nou niet bepaald positief. Ik heb daar een keer gevraagd of ze busboekjes of lijnfolders hebben, maar de "aardige" :ahum: mevrouw achter de balie kon alleen antwoorden "dan moet je Connexxion maar bellen, we zijn geen informatiepunt" en liep vervolgens weg :x , het kwam een beetje over als "van die rotbussen weet ik niks en ik wil er ook niks mee te maken hebben".
Op deze manier heeft zo'n "verkooppunt" dus weinig zin. Dan kunnen ze net zo goed bij de stationsboekhandel wat (lijn)folders en busboekjes neergooien. Een strippenkaart kun je er evengoed al kopen en de openingstijden zijn meestal ruimer dan van de GWK.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om op elk openbaar-vervoerknooppunt één verkoop- en informatiepunt te hebben die dan informatie verstrekt en vervoersbewijzen verkoopt van alle vervoerders die daar komen (NS en busbedrijven). Dan is zo'n verkooppunt ook een stuk rendabeler. Maar ja, omdat het OV in Nederland zo verknipt en onsamenhangend is, zal dit er waarschijnlijk nooit van komen :roll: ...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Linkerspoor »

rhk_amf schreef:Het mooiste zou natuurlijk zijn om op elk openbaar-vervoerknooppunt één verkoop- en informatiepunt te hebben die dan informatie verstrekt en vervoersbewijzen verkoopt van alle vervoerders die daar komen (NS en busbedrijven).
Misschien dat waar Q-buzz gaat rijden ns dit gaat doen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Wubbo »

Ik heb serieus al eens met de gedachte gespeeld dat je van de NS-balies OV-informatiepunten moet maken. Kaartverkoop an sich is sowieso minder boeiend (voor simpele dingen, waar strippenkaarten en verlenging maand/weekkaarten ook onder vallen zijn automaten prima), maar reis- en prijsinformatie geven over de hele keten lijkt me een absolute must.

Maarja, wie ben ik ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Daniel »

rhk_amf schreef:Het mooiste zou natuurlijk zijn om op elk openbaar-vervoerknooppunt één verkoop- en informatiepunt te hebben die dan informatie verstrekt en vervoersbewijzen verkoopt van alle vervoerders die daar komen (NS en busbedrijven). Dan is zo'n verkooppunt ook een stuk rendabeler. Maar ja, omdat het OV in Nederland zo verknipt en onsamenhangend is, zal dit er waarschijnlijk nooit van komen :roll: ...
Toch wel, nouja, gedeeltelijk dan... Arriva verkoopt in het informatiepunt in Dordrecht niet alleen de nationale- en eigen vervoerbewijzen, maar ook treinkaartjes. Folders van NS krijgen ze ook dozen vol van, o.a. de werkzaamhedenfolders en reclame voor de zomertour heb ik er wel eens op de balie zien liggen tussen de eigen folders, specifiekere NS-info hebben ze ook liggen maar daar moet je even om vragen.
En wat de informatie betreft: voor de bus is dat vrij simpel aangezien er in Dordt vrijwel alleen Arriva-bussen komen, maar ik heb ze er al eens een vraag van een klant (over de trein kennelijk) zien nazoeken op de NS-site. Da's natuurlijk ook een manier waarop je wel kan helpen, al weet je het zelf eigenlijk niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Aking »

in hoeverre kan de OV reisinfogroep (9292) niks met dat soort punten... die zijn tenslotte voor "Alle" Reisinformatie :roll:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door JeePee »

Linkerspoor schreef:Misschien dat waar Q-buzz gaat rijden ns dit gaat doen?
Pff ik weet niet precies hoe we dit gaan regelen. Wel weet ik dat in Fryslân op een -uit het hoofd- zevental punten Ov-loketten komen. Uiteraard is dit deels op NS-stations :) . Ik zal nog wel eens in de offerte kijken hoe het precies zit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Informatie-punt op station gaat dicht

Bericht door Wubbo »

Informatie-punt op station gaat dicht
donderdag 24 juli 2008 | 03:26 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 24 juli 2008 | 18:06

ARNHEM - Het verkoop- en informatiepunt van Connexxion bij het station van Arnhem verdwijnt op 1 augustus.
Het vervoersbedrijf vindt de kosten te hoog ten opzichte van de opbrengsten. Bovendien verwacht het een verdere omzetdaling door de introductie van de OV-chipkaart.

Connexxion hecht weinig waarde meer aan de informatieverstrekking en verkoop van plaatskaarten. Uit onderzoek is gebleken dat de huidige reiziger via internet een groot deel van zijn reisinformatie binnenhaalt. Daarnaast is de reisinformatie volgens het bedrijf op het station via borden en elektronische displays goed te verspreiden.

Voor strippenkaarten kunnen reizigers voortaan terecht bij boekhandel Ako, de Albert Heijn in de stationshal en de kiosken op de perrons. Het dichtstbijzijnde alternatief voor abonnementen is het postkantoor op de Jansplaats. De andere verkooppunten zijn te vinden op de internetsite. www.connexxion.nl -

Bron: De Gelderlander
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door webguy »

Ako? Er zit toch een Bruna op 't station in Arnhem?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Karl »

Bruna is wel onderdeel van AKO, misschien dat er daardoor een foutje in de tekst zit?
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door WSM »

rhk_amf schreef:Het mooiste zou natuurlijk zijn om op elk openbaar-vervoerknooppunt één verkoop- en informatiepunt te hebben die dan informatie verstrekt en vervoersbewijzen verkoopt van alle vervoerders die daar komen (NS en busbedrijven). Dan is zo'n verkooppunt ook een stuk rendabeler. Maar ja, omdat het OV in Nederland zo verknipt en onsamenhangend is, zal dit er waarschijnlijk nooit van komen :roll: ...
Ik herinner me van vroeger dat ik aan het NS-loket ook strippenkaarten kon kopen en lijnfolders van de bus kon krijgen :idea:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Karl »

WSM schreef: Ik herinner me van vroeger dat ik aan het NS-loket ook strippenkaarten kon kopen en lijnfolders van de bus kon krijgen :idea:
Perfect is dat. Vorige week in München bij een DB-loket ook zonder problemen informatie van het stedelijk vervoer kunnen krijgen. De reiziger voor mij wilde een internationaal ticket naar Geneve, dat was ook geen probleem. Bij drukte (lees: overdag) kon je voor informatie over stedelijk vervoer terecht bij een ander loket. Scheen prima te werken. :pos:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Meltrain »

Ik heb vorig jaar zelfs bij een NMBS loket op Brussel-Zuid een dagkaart van de MIVB gekocht.
Maarja dat is het voordeel van slechts 4 vervoerders (incl. NMBS) in een land. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Connexxion sluit verkooploketten

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Ik heb vorig jaar zelfs bij een NMBS loket op Brussel-Zuid een dagkaart van de MIVB gekocht.
Maarja dat is het voordeel van slechts 4 vervoerders (incl. NMBS) in een land. :wink:
Als de grens bij vier vervoerders ligt kom je met Arriva, Connexxion (dus ook Novio, GVU, Hermes etc.), Veolia en NS toch ook al een heel eind...
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten