Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Thijs »

Ik vind de ambities die er nu zijn veel beter: zowel 4x snel Nijmegen-Utrecht als 2x snel Nijmegen-Zwolle als 4x stop Nijmegen-Arnhem. En de doorgaande reizigers tussen Nijmegen en Utrecht zijn er echt veel hoor...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Dit is een eindeloze discussie als je geen reizigersaantallen kent. Feit is wel dat keren in Elst zonder aanpassingen aan de infra niet gaat.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door ..... »

reisthijs schreef:Als er in Arnhem een goede cross-platform overstap geboden wordt op de versnelde s3600 kan je nog steeds 4x/uur van de Randstad naar Nijmegen.
En hoe wil jij dat realiseren op Arnhem zonder extra kruisingen te creëren?
Thijs schreef:Ik vind de ambities die er nu zijn veel beter: zowel 4x snel Nijmegen-Utrecht als 2x snel Nijmegen-Zwolle als 4x stop Nijmegen-Arnhem. En de doorgaande reizigers tussen Nijmegen en Utrecht zijn er echt veel hoor...
Ik denk dat dat wel meevalt. Ook naar mijn idee stappen de meeste reizigers al in Arnhem uit. Alleen is de onafhankelijke vervoersvraag op Arnhem-Nijmegen v.v. en Utrecht-Arnhem v.v. wel weer zodanig groot dat de bezettingsgraad van de treinen naar mijn idee vrij normaal is t.o.v. de rest van het land. Dus ruim in de daluren en krap in de (brede) spits.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Freek »

Volgens mij heeft Nederland met ETMET een mooie ambitie liggen die groei naar de toekomst mogelijk maakt. Je zou ook kunnen stellen dat de goederenvervoerders de plannen dan maar moeten intrekken t.b.v. de Tielexpress.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

De goederenvervoerders zouden die plannen graag intrekken, maar willen wel een route hebben om Kijfhoek - Bentheim en Kijfhoek - Onnen te rijden. Hoe routeer je die treinen dan? Op Utrecht - Meteren wil je ze ook niet hebben, door Utrecht heen eigenlijk ook niet, en Rotterdam - Gouda is ook geen optie als je daar wil ETMETten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door reisthijs »

..... schreef:
reisthijs schreef:Als er in Arnhem een goede cross-platform overstap geboden wordt op de versnelde s3600 kan je nog steeds 4x/uur van de Randstad naar Nijmegen.
En hoe wil jij dat realiseren op Arnhem zonder extra kruisingen te creëren?
Het moet toch prima mogelijk zijn om de IC's uit Utrecht en Zutphen naast hetzelfde eilandperron te laten binnenkomen?
Freek schreef:Volgens mij heeft Nederland met ETMET een mooie ambitie liggen die groei naar de toekomst mogelijk maakt.
Is dat een ambitie waar alle andere vervoerders voor moeten wijken, als het anders niet past? Natuurlijk prima dat NS groei ambieert, maar zolang het eigenlijk niet past en ook eigenlijk nog niet noodzakelijk is, bewaar dat dan liever voor de toekomst.
Freek schreef:Je zou ook kunnen stellen dat de goederenvervoerders de plannen dan maar moeten intrekken t.b.v. de Tielexpress.
Dan stel je dus dat de ambitie naar groei van NS belangrijker is dan dezelfde ambitie van de goederenvervoerders? Dat het spoor er alleen nog is voor reizigerstreinen metro's en er voor goederentreinen geen plaats is?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door webguy »

Volgens mij zouden die spoorvervoerders al lang blij zijn als er een extra spoor lag tussen Zevenaar en Duitsland: dan konden ze via de Betuwelijn en Duitsland. Beetje om, maar maakt vast weinig uit...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Geert »

Zolang de Nederlandse infraheffing goedkoper is dan de Duitse denk ik dat ze liever via Nederland rijden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Freek »

@wubbo en @Reisthijs
Wat ik wilde zeggen is dat het probleem dus veel groter is dan alleen ETMET tussen Arnhem en Nijmegen. De schuld voor het opheffen van de Tielexpress kan niet alleen bij de NS gelegd worden. We zien hier op het forum ook vaak discussie over het anders in leggen van treinen. Over de Valleilijn is bijvoorbeeld ook al eens gezegd dat deze niet anders kan rijden omdat de trein dan in een goederenpad terecht komt. Waarom is het daar wel direct duidelijk dat het goederenpad 'voorrang' heeft.
Ik zeg dus ook niet dat goederenvervoer moet wijken, of dat ETMET dan niet door moet gaan, of dat Tielexpress maar ingekort moet worden. Mijn opmerking over het goederenvervoer past in het rijtje van opmerkingen van anderen dat I&M dan maar zijn plannen moet intrekken. Feit is dat e.e.a. niet past. Er zal dus gekeken moeten worden naar een oplossing, een van die oplossingen is het inkorten van de Tielexpress. Welke oplossing er ook gekozen wordt, het vereist een aanpassing aan de infra. Als ik vervolgens kijk naar de planning, weet ik eigenlijk al voldoende.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Klaasje »

Een groot gedeelte van de capaciteitsproblemen (in het algemeen, dus niet alleen Ah-Nm,) is volgens mij ook het gevolg van het iets te star vasthouden aan het principe: Of overal stoppen, of alleen op IC-stations. Dat terwijl de tussenvorm netto de minste bezetting op het spoor oplevert.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Dat is het IC flex model. Dat is inmiddels door de spoorsector als "niet wenselijk" bestempeld. Reizigers zouden maar in de war raken van vreemde stoppatronen. Vroeger was het normaler dan tegenwoordig. Je had bijvoorbeeld stoptreinen die niet in De Vink stopten, waar dan wel een intercity stopte. Een ander voorbeeld was Lage Zwaluwe. IC stop Voorburg (waar de sneltrein dan weer langs reed) heeft het nog lang uitgehouden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Klaasje »

Dan noem je het "sneltrein". :X
Ondertussen hebben we nog genoeg treinen die niet in een star systeem passen. Tot vorig jaar hadden we de s14700 die Asa en Asdm oversloeg en we hebben al jaren de s4900 die eerst reed als "stoptrein, stopt niet te xx" die nu rijdt als "Intercity stopt ook te xx, xx".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Het vervelende van IC-Flex is dat je doorgaande verbindingen tussen de haltes de nek om draait. Op Arnhem - Nijmegen zou een treinserie alleen stoppen in Elst, een treinserie alleen in Arnhem Zuid en een treinserie alleen in Nijmegen Lent. Als je dan van Elst naar Arnhem Zuid wil, moet je via Arnhem of Nijmegen reizen. Dat is een onwenselijke situatie wat mij betreft, ook gezien het kaliber stations dat door dit soort flextreinen bediend wordt.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Mark »

Aha, zo ongeveer hetzelfde als een reis van Klp naar Db, dan moet je via Utrecht. Slaat imo nergens op.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Tja dat is dan jammer. Je zou de relatie: Elst-Arnhem Zuid trouwens gewoon weer kunnen aanbieden met de trein uit Tiel. Alleen Nijmgen Lent wordt lastig bereikbaar, maar goed: vanuit Elst kun je buslijn 31 pakken, en die lijn rijdt ook in een deel van Arnhem Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Lijn 31 komt niet in de buurt van het station in Est :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Mensen moeten ook van en naar het dorp, niet perse naar het station... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Het vervelende van IC-Flex is dat je doorgaande verbindingen tussen de haltes de nek om draait. Op Arnhem - Nijmegen zou een treinserie alleen stoppen in Elst, een treinserie alleen in Arnhem Zuid en een treinserie alleen in Nijmegen Lent. Als je dan van Elst naar Arnhem Zuid wil, moet je via Arnhem of Nijmegen reizen. Dat is een onwenselijke situatie wat mij betreft, ook gezien het kaliber stations dat door dit soort flextreinen bediend wordt.
Er is natuurlijk meer tussen hemel en aarde. Je kan ook 1x per half uur een sprinter rijden, 1x per half uur een volwaardige ic en 3 tot 4 maal een soort tussenvorm. Die is er altijd wel ergens tussen te stoppen. Wat ook kan is 2x per uur een stopper en verder allemaal "maatwerktreinen".
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door 010jongen »

Gewoon sein optimalisatie en de problemen zijn deels opgelost. 6 ic en 6 sprinters is gewoon te
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door 010jongen »

Overdreven. Treinen gewoon op volle lengte laten rijden tijdens de brede spits. Er zijn vast trajecten die een spoorverdubbeling echt eerder nodig hebben dan daar. Volgens mij zijn de sprinters van Utrecht naar houten en verder een stuk drukker dan tussen Arnhem en nijmegen. Evenals de intercity's
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Gekko123 »

Dat traject is echter totaal niet meer te vergelijken, aangezien dat traject op dit moment (voor een deel) al viersporig wordt gemaakt. Verder heb je daar ook geen last van een aftakkend boemeltje die de boel op houdt.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door 010jongen »

voor de gedeeltelijke verdubbeling klaar was reden er ook al 8 intercity's per uur plus 2 sprinters en 2 intercity's naar leiden
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Gekko123 »

Dat is niet richting Houten, maar juist richting Woerden. Het is nu nog wel zo dat er nu evenveel treinen rijden als dat er eerst reden, maar het is ook aangelegd als voorbereiding op extra stoptreinen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door 010jongen »

Gekko123 schreef:Dat is niet richting Houten, maar juist richting Woerden. Het is nu nog wel zo dat er nu evenveel treinen rijden als dat er eerst reden, maar het is ook aangelegd als voorbereiding op extra stoptreinen.
dat klopt maar is er ergens te vinden hoeveel reizigers er dagelijks tussen arnhem en nijmegen pendelen?. wat perrons verlengen en langere treinen moet voldoende zijn. kwa aantal treinen zal het vast wel overbelast zijn maar kwa bezetting zeker niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Bericht door Klaasje »

Leuk dat je dat zegt, maar zowel qua aantal treinen als het aantal reizigers is het niet bepaald een rustig traject. Qua directe capaciteitsvraag zal het niet nodig zijn om deze treinen in te leggen, maar wel om de relatie Deventer-Nijmegen te versnellen. Zo is er niet alleen 6 x per uur een echte IC tussen Ah en Nm maar ook een snelle verbinding buiten naar het verdere Noorden vanuit Nijmegen gezien. Dat is goed voor de attactiviteit van Nijmegen en maakt het gebruik van de trein op deze relaties interessanter wat meer reizigers trekt. Hiervoor is er wel een extra sprinter nodig.

Seinoptimalisatie klinkt leuk omdat het goedkoper is dan het bouwen van meer sporen, maar het hangt gigantisch van het traject en de gewenste dienstregeling af of je met seinoptimalisatie wel of juist geen potten kunt breken. Daarbij kan je het spoor tussen Arnhem en Nijmegen niet los bekijken van het keerproces in zowel Arnhem en Nijmegen. Daarnaast moeten de sprinters versneld worden om te zorgen dat het allemaal netjes in een 6/4 vorm past met daarnaast ook nog ruimte voor goederentreinen en de treinen naar Tiel. Ik durf jou te verklappen dat ik seinoptimalisatie op een hoop trajecten aandurf, maar dat ik bij dit traject toch echt denk dat er hier eigenlijk het beste wat spoor bij kan tussen Arnhem en Elst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten