Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Daelea »

Aangezien ik op 't forum nergens een topic over de aankomende wijzigingen (25 juli) kon vinden, bij dezen dan.

Volgens de NS-website gaat er wat de dienstregeling betreft wat veranderen in de series die Arnhem aandoen:
Aanpassingen dienstregeling per maandag 25 juli

In verband met werkzaamheden rond Arnhem zijn er aanpassingen in de dienstregeling op de trajecten:

Lange afstand tabellen:
tabel D: traject Den Helder–Amsterdam–Utrecht–
Nijmegen/Heerlen/Maastricht
tabel E: traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen/Eindhoven
tabel H: traject Zwolle–Arnhem–'s-Hertogenbosch–Roosendaal
Binnenlandse NS tabellen:
tabel 14: Utrecht–Rhenen/Arnhem
tabel 23: Zwolle–Deventer–Zutphen–Arnhem
tabel 24: Arnhem–Nijmegen–'s-Hertogenbosch
Tabellen overige vervoerders:
tabel 46: Arnhem–Doetinchem–Winterswijk (Syntus)
tabel 50: Tiel–Elst–Arnhem (Syntus)
Deze aangepaste tabellen staan vanaf 25 juli in de tabellen met bijbehorende trajectnummers in Dienstregeling 2011.

Per jaar wordt de dienstregeling ongeveer 6 keer aangepast.
Op maandag 25 juli 2011 wordt de dienstregeling voor de vierde keer gewijzigd en worden hier de nieuwste tabellen getoond.
Verder worden er nog geen details gegeven, maar even zoeken met de reisplanner geeft de volgende, best wel .. onverwachte .. wijzigingen:

Afbeelding
De s3100 rijdt dus na Ed als sprinter, en neemt het pad van de s7500 en de s7600 (tussen Ah en Nm) over, die allebei opgeheven blijken te zijn.

Afbeelding
En blijkt dat de s3000 tussen Ah en Nm bijna als de s3600 rijdt (die zelf alleen Nm - Rsd lijkt te rijden). Tussen Zl en Ah rijdt om 15:18 de 12059 - een mij onbekend nummer?

Deze wijzigingen (met waarschijnlijk nog wel andere) gaan 25 juli in, en duren voor zover ik kan vinden tot onbepaalde tijd, de NS-reisplanner geeft ze in elk geval tot einde beschikbare dienstregeling (=10 december) aan ...

Dit lijken me opzich wel wijzigingen die de NS eerder dan op de dag van ingang aan de reiziger door kan geven? ... -o-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door fogeltje »

Dus dan wordt de trein Roosendaal - Zwolle weer (tijdelijk) geknipt, zonder overstap dit keer.
"Een touringcar is geen bus"
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door WSM »

Volgens de Prorail-treinnummerlijst is de 12000-serie een IC Zl - Ah vv. ten behoeve van ombouw Arnhem periode 25 juli t/m 29 augustus 2011.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Wubbo »

Wijzigingen zijn inderdaad t/m 29 augustus. Het komt er op neer dat in Arnhem vanuit Utrecht en Nijmegen alleen spoor 3 en 4 bereikbaar zijn, vanuit Velperpoort zijn dat spoor 3, 4, 8, 9, 10 en 11.

Wijzigingen:
s3000 Nijmegen - Den Helder: stopt extra in Elst en Arnhem Zuid, vertrekt eerder uit Nijmegen en komt daar later aan
s3100 Nijmegen - Schiphol: stopt extra in Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid, Oosterbeek en Wolfheze, vertrekt eerder uit Nijmegen en komt daar later aan. Als de s3100 niet rijdt rijdt er een 697500 tussen Nijmegen en Ede-Wageningen
s7500 Arnhem - Ede-Wageningen: geheel opgeheven, stops worden overgenomen door de s3100 en de 697500
s7600 Nijmegen - Zutphen: opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem
s3600 Roosendaal - Zwolle: opgeheven tussen Nijmegen en Zwolle, tussen Arnhem en Zwolle rijdt een 12000
s31100 Tiel - Arnhem: opgeheven tussen Zetten-Andelst en Arnhem, tussen Zetten-Andelst en Elst rijdt een bus
ICE's en CNL rijden via Eindhoven - Venlo en vertrekken eerder uit Nederland resp komen daar later aan

Daarnaast zijn er natuurlijk diverse spoorwijzigingen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door fogeltje »

Woei, ICE's en CNL die rijden door Helmond :mrgreen: De laatste keer dat ik in Helmond bij een spooroverwegovergang moest wachten voor een ICE kon ik sneller kruipen dan dat ding :')
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door webguy »

Weet niet hoor, maar we gaan dus van 2 intercities en 2 stoptreinen naar 1 stoptrein en een "sneltrein"? Slechte deal als je het aan mij vraagt. Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is verder geen belemmering, dus waarom niet minstens een trein die als intercity doorrijdt? Er zijn echt nog veel doorgaande reizigers vanaf Ede naar Arnhem en Nijmegen die nu met extra reistijd worden opgezadeld...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Wubbo »

Ik zou zeggen: doe maar een voorstel wat je kan rijden op de infra die je hebt (voor de sporenplan-kijkers: spoor 3 en 4, spoor 21, 22 en 23 zijn in dienst; spoor 24, 25 en 26 niet en je kan spoor 5 t/m 11 niet bereiken vanaf de westkant). En niet bedienen van Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid, Oosterbeek en Wolfheze is geen optie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door webguy »

Lijkt me dat ongeacht de infra het niet onmogelijk moet zijn om Intercity Ede - Arnhem - Nijmegen en daarachter stoptrein Ede-Arnhem-Nijmegen. De 3100/3000 zitten in een 12/18 patroon, dus er moet _iets_ mogelijk zijn...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Wubbo »

Dat past niet op de perronsporen in Arnhem, als je ook nog iets wat lijkt op een kwartierdienst wil rijden op Arnhem - Nijmegen en met IC's op Ede - Arnhem.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door midnet »

webguy schreef:Weet niet hoor, maar we gaan dus van 2 intercities en 2 stoptreinen naar 1 stoptrein en een "sneltrein"? Slechte deal als je het aan mij vraagt. Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is verder geen belemmering, dus waarom niet minstens een trein die als intercity doorrijdt? Er zijn echt nog veel doorgaande reizigers vanaf Ede naar Arnhem en Nijmegen die nu met extra reistijd worden opgezadeld...
ach-was dat vorig jaar of al weer 2 terug? Toen dat hele stuk per bus moest-en met overstap tussen die 2 nog dat hele in ombouw zijnde station langsheenwandelen?? "t is maar weer hoe je het bekijkt. In en uitrijden Arnhem is door de zeer beperkte perroncapaciteit het knelpunt.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door midnet »

fogeltje schreef:Woei, ICE's en CNL die rijden door Helmond :mrgreen: De laatste keer dat ik in Helmond bij een spooroverwegovergang moest wachten voor een ICE kon ik sneller kruipen dan dat ding :')
vorig jaar of al weer 2 terug was dat ook 6-7 weken het geval. zal wel net een binnenlandse trein voorgezeten hebben. (ik moest toen 1x naar Keulen-er zat zeker 15-20 min. speling in de opgeztte dienstregeling-kon in Keulen 1 trein eerder halen als gepland)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door waldo79 »

In de tijdelijke dienstregeling op de relatie Nm - Zl valt me op dat er een versnelling van enkele minuten is ingebouwd ten opzichte van normaal. In de praktijk komt de trein, komende uit Zl, zo'n 2 tot 3 minuten te vroeg in Ah :idea:

Normale aankomst: .06/.36 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .03/.33 met de s3100

Andere richting
Normale aankomst: .20/.50 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .18/.48 met de 12000 (IC Zl - Ah).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door reisthijs »

Dat er nu even geen ICRm op die trajecten rijdt heeft er misschien wat mee te maken? Ik vermoed dat daardoor wat krappere rijtijden gepland konden worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Thijs »

waldo79 schreef:Normale aankomst: .06/.36 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .03/.33 met de s3100
Deze versnelling heeft er ook mee te maken dat de s31100 er nu niet voor zit. Als dat ding uit Tiel niet rijdt, is de normale s3600 ook vaak om .03/.33 binnen (en dus-3).
waldo79 schreef:Andere richting
Normale aankomst: .20/.50 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .18/.48 met de 12000 (IC Zl - Ah).
Inderdaad in de praktijk vaak ook het geval. Heeft er denk ik ook mee te maken dat deze trein de s30700 voorlangs kruist (vertrek .49).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door waldo79 »

De laatste weken kwam het regelmatig voor dat ik vanuit Dr al om .17/.47 binnenkwam. De reguliere s3100 naar Nm (een non-overstap) was dan makkelijk te redden :idea:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Trein stopt maand lang niet in Wolfheze

Bericht door Wubbo »

Trein stopt maand lang niet in Wolfheze
Geplaatst op: vrijdag 29 juli 2011 17:15
Laatst bijgewerkt: vrijdag 29 juli 2011 17:16


Voor het treintraject Arnhem - Ede-Wageningen geldt een aangepaste dienstregeling tot en met 27 augustus. Dat heeft te maken met werkzaamheden aan het station in Arnhem.

De stoptreinen richting Ede-Wageningen rijden helemaal niet. Intercity's stoppen tweemaal per uur in Oosterbeek, maar niet in Wolfheze. Van en naar Wolfheze rijden bussen. De extra reistijd is ongeveer 15 minuten.
Lees verder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door reisthijs »

Huh? De s3100 zou toch overal stoppen tussen Ede-Wageningen en Nijmegen? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Daniel »

Maar nu dus niet in Wolfheze wat net 0,5 bak te kort is voor een trein van 8 bakken... dat je die ene trein die zo lang is wel op spoor 2 kwijt kunt, tja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door webguy »

En nu rijdt er dus een stopbus naar Wolfheze en Oosterbeek. Vraag me af of de s3100 dan nog wel op Oosterbeek stopt? Lijkt me niet. Is sowieso onnodige stop, neem de bus maar...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Daniel »

Hij stopt nog wel op Oosterbeek ja, juist voor de overstap op die bus naar Wolfheze vanuit Arnhem :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door MdJ »

reisthijs schreef:Dat er nu even geen ICRm op die trajecten rijdt heeft er misschien wat mee te maken? Ik vermoed dat daardoor wat krappere rijtijden gepland konden worden.
Komt nog het mooie: Volgens de planning horen er 5 van de 6 omlopen in de s12000 (gelegenheids-IC Zl-Ah) met ICRm te rijden...

Het enige wat ik me kan bedenken is de perronlengte in Zl (spoor 3b is dat dan). Daar zou net 6 bakken ICRm + Loc op kunnen (181 meter Fysieke lengte, 6 bak ICRm+Loc = 176 meter) en/of in Ah.

Kopmaken zou het probleem niet moeten zijn, aangezien de s3600 lang keert in Zl (aan op 3b, vertrek 6) en gerangeerd moet worden via Zlge ipv Zlr. Maar dat wordt ook op dinsdag(?) gedaan, als 5a/6a/b buitendienst is. En dan is ICRm ook geen probleem.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door reisthijs »

Ondertussen stoppen er (volgens de reisplanner) toch weer IC's in Wolfheze. Toch kortere treinen, perronverlenging of ... :?:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door webguy »

De t3164 was al voor Lent te lang gisteren, maar zag het inderdaad ook weer op de CTA staan in Nijmegen. Feest is overigens compleet op die dingen, eerst alle 10 bestemmingen scrollend (en maar 1-3 per keer) en daaronder "Stopt tot Arnhem op alle stations" en "Stopt ook in Wolfheze en Oosterbeek"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Thijs »

reisthijs schreef:Ondertussen stoppen er (volgens de reisplanner) toch weer IC's in Wolfheze. Toch kortere treinen, perronverlenging of ... :?:
Het perron van Wolfheze is afgelopen weekend verlengd. Sinds zondag stopt de s3100 daar gewoon weer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011

Bericht door Suus »

Dat kan opeens en zomaar in een weekend? De wonderen bij ProRail zijn de wereld nog niet uit!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten