Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Michael »

Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover is voor het aanbesteden van het busvervoer in de drie grote steden. Volgens voorzitter Arriën Kruyt hebben we gezien in binnen- en buitenland „dat aanbesteden veel voordelen kan opleveren voor reizigers, bijvoorbeeld door betere diensten”.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1024 ... tml?p=21,1
Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

in een ander forum ook al gelezen...
Rover schijnt hiermee opeens van gedachten veranderd te zijn...
de redenen die nu aangedragen worden, zijn in ieder geval niet de mijne...
van mij mag het RET blijven als die voldoet aan de eisen van de opdrachtgever, maar de klant maakt het niet zoveel uit welke naam er aan de zijkant staat, als er maar lekker vaak gereden wordt en op tijd en het liefst met een zitplaats...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door reisthijs »

Is het raar als ik Rover even niet kan volgen? Ze willen nu dus het busvervoer helemaal apart van tram+metro aanbesteden maar tegelijk zeggen ze dat het vervoer in stedelijke regio's meer één geheel zou moeten worden...:roll:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

De vorige voorzitter was een ex-wethouder voor de PvdA in Amsterdam. Die was vanzelfsprekend geen voorstander van OV omdat hij wist dat gemeentes met een eigen vervoerder ook veel meer in de melk kunnen brokkelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Ennes »

Het is dan ook weer een behoorlijk televaag bericht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Er valt wel wat voor het standpunt van Rover te zeggen. In de praktijk wordt er zelden overgestapt van de tram op een andere stadsbus waarbij de aansluiting relevant is. Op een streekbus komt denk ik wat vaker voor, omdat hier de frequenties gemiddeld genomen wat lager zijn. Maar als er elke tien minuten een bus of een tram rijdt, dan is een officiele aansluiting natuurlijk zinloos. Daarom hoeft het trambedrijf niet in dezelfde handen te zijn als het busbedrijf. Voor concurrentie hoef je niet bang te zijn: allereerst houdt het de vervoerders scherp, en daarenboven kan de concessieverlener voorschrijven dat parallele routes niet zijn toegestaan. De redenatie dat de splitsing van NS en ProRail zoveel gezeik heeft opgeleverd, en dat men dat niet bij het stadsvervoer moet willen vind ik wat merkwaardig. Volgens mij is de splitsing een goed voorbeeld van hoe het zou moeten: infrastructuurbeheer en vervoer namelijk in verschillende handen stoppen, alleen zijn er bij de splitsing veel fouten gemaakt, die nu niet gemaakt hoeven te worden. Ik zou zeggen leer van die fouten en splits de boel alsnog in een gemeentelijke infastructuurdienst en besteedt de exploitatie van de trams en metro's gewoon aan. Veolia, NS, een van de traditionele stadvervoerders: Ze hebben allemaal veel ervaring met railgebonden personenvervoer, dus dat kan bijna het probleem niet zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Chauf21 »

Naar mijn inzicht is het eigenlijk helemaal niet zo relevant welk bedrijf er nou eigenlijk rijdt. Het is veel belangrijker dat het vervoeraanbod goed is en reizigers geen rekening hoeven te houden met verschillende partijen. Dus: vervoerbewijzen die overal geldig zijn, centrale punten voor informatie over al het (regionale) openbaar vervoer etc. Idealiter heb je dus te maken met één centrale organisatie, die om het even van oorsprong een vervoerbedrijf of overheidsinstantie is, die de organisatie op zich neemt. Wat dat betreft heeft Pedro Peters daar wel een goed beeld bij. In zijn reactie op het bericht van Rover zei hij dat het openbaar vervoer in Rotterdam naar Londens model kan worden gevormd. "Daar is een deel van het busvervoer in handen van particuliere bedrijven, die wel rijden onder de vlag en uiterlijke kenmerken van de lokale vervoerder" (Metro, pp 7). En dat komt dus al aardig overeen met de regierol die de RET nu op zich neemt. Breid dat verder uit en volgens mij kan je dan heel aardig vormgeven aan de privatisering van de markt zonder dat je daarbij de grip op het vervoer verliest.
Vinny schreef:Voor concurrentie hoef je niet bang te zijn: allereerst houdt het de vervoerders scherp, en daarenboven kan de concessieverlener voorschrijven dat parallele routes niet zijn toegestaan.
Hoe wil je vormgeven aan dat begrip 'parallele routes' en hoe wil je dat gaan handhaven? Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden om je te focussen op de grotere vervoerstromen die amper kunnen worden voorkomen door middel van voorgeschreven regels.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Geert »

Als de centrale organisatie (RET, TfL, etc.) het lijnennet bepaalt of in ieder geval vooraf goedkeurt/afkeurt kan die parallelliteit of andere onwenselijke dienstregeling voorkomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Je kunt als wegbeheerder ook gewoon de trambaan verbieden voor busverkeer... :')
Dat doen ze nu al in Amsterdam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Chauf21 »

Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

@ Vinny, dat doen ze alleen als de trambaan te smal is of overgaat in een vrije baan op gras of grind.

Amsterdam is trouwens een beroerd voorbeeld voor de combinatie tram en bus, je kan beter naar Rotterdam kijken, alleen daar dan in combinatie met de metro.

Duitse steden zijn vaak een perfect voorbeeld. Vele eindpunten door het hele land heen zijn voorzien van een busstation. Neem eens een kijkje op de lijnennetkaart van Bremen bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

je kan op de website van de stadsregio rotterdam het vervoerplan 2012 en het plan van eisen vinden...
in ieder geval blijft de stadsregio bij het standpunt, dat het railvervoer het belangrijkste blijft en dat het busvervoer daaraan onderhevig wordt gemaakt.
er staat o.a. ook in, dat normaal gezien buslijnen niet parallele vervoerstromen mogen vormen met een tram- of metrolijn.

niet alleen, omdat ik zelf werkzaam ben in het ov, maar ook gewoon door gesprekken met andere ov-medewerkers komt wel naar boven, dat vooral het personeel zo'n problemen met de aanbestedingen heeft vanwege de onzekerheid en de rompslomp...
jongeren kunnen daar misschien nog wel redelijk makkelijk tegen maar ouderen (de hoofdmoot van het personeelsbestand in het stad-/streekvervoer) is niet zo happig op veranderingen die de toekomst onzeker maken.

op zich moet het ook mogelijk zijn om beter of in ieder geval goed ov aan te bieden zonder al die aanbestedingen, maar daar heb je dan ook een daadkrachtige overheid voor nodig die de teugels stevig in handen houdt.
die overheid is er tegenwoordig niet want er wordt steeds meer losgelaten (liberale instelling, maar of dit land daar bij gebaat is?)...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Klaasje »

Niet alleen moet de overheid daadkrachtig zijn, maar deze overheid moet ook voldoende juiste kennis in huis hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Chauf21 schreef:Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.
Nou in Amsterdam sta je anders lekker in de file je tijd te verdoen. Kortom erg concurrerend lijkt me het niet. Eerder kansloos... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.
Bussen over trambanen hoeven niet per sé concurrerend te zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door RoelZ1 »

Vinny schreef:Nou in Amsterdam sta je anders lekker in de file je tijd te verdoen. Kortom erg concurrerend lijkt me het niet. Eerder kansloos... :lol:
In Amsterdam is het helemaal mooi als je op Koninginnedag op de Overtoom staat in een 370 (toen die nog reed) waarvan de buschauffeur zich netjes aan de regels houdt door niet de trambaan op te gaan, maar andere buschauffeurs daar maling aan hebben en er nog 4 andere 370's vol uitgedoste jongeren voorbij komen over de trambaan totdat je maar aan de chauffeur vraagt of je de rest mag lopen.
Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

als we ons allemaal aan de regels zouden houden, dan zou er bijna niets meer rijden of flink vertraagd...
aan vele bussen/trams/metro's/treinen mankeert wel wat, wat volgens de regels stilstand zou betekenen.
je keurig aan de verkeersregels houden, zou ook voor flinke vertraging zorgen...
uit eigen ervaring kan ik melden, dat er een aantal plekken in mijn buurt zijn, waarbij ik de verkeersregels wel eens aan de laars moest lappen, anders had ik er nu nog gestaan (bijv. buslichten die niet op wit springen)...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door willy84 »

Bee schreef:De vorige voorzitter was een ex-wethouder voor de PvdA in Amsterdam. Die was vanzelfsprekend geen voorstander van OV omdat hij wist dat gemeentes met een eigen vervoerder ook veel meer in de melk kunnen brokkelen.
Die pijproker is nog wethouder vervoer geweest en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de (bijna) ondergang van het GVB. Lees het rapport daaromtrent.

Ook deze man is een pvda'er alleen ik ben even vergeten van welke middelgrote stad dat was. Afijn rover is bezet door de pvda.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Wubbo »

De huidige Rover-voorzitter is wethouder geweest in Amersfoort.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door willy84 »

Van de pvda ja, en via de achterkamertjes is hij afgevoerd naar dit baantje. Dan heb je het wel gemaakt als wethouder :wink: (verglijk met Aboutaleb die staatssecretaris en nu burgemeester van de 2e stad van NL is).
immer kwaliteits posts
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Er valt wel wat voor het standpunt van Rover te zeggen.In de praktijk wordt er zelden overgestapt van de tram op een andere stadsbus waarbij de aansluiting relevant is. Op een streekbus komt denk ik wat vaker voor, omdat hier de frequenties gemiddeld genomen wat lager zijn. Maar als er elke tien minuten een bus of een tram rijdt, dan is een officiele aansluiting natuurlijk zinloos.
was dat maar waar-herinner me nog goed die ene keer dat ik via HTM nar dat op zondag godverlaten ziekenuis moest om op de Westlandse bus naar een familiefeestje te gaan. Tram wat te laat (elke 15 min toen) en bus dus weg-had nog geluk dat de volgende al na 30 min ging-had net zo goed uurdienst op zo'n dag kunnen wezen. DAN doen die zaken er opeens wel toe-plus dat tot nog kort daarvoor je gewoon op die bus kon stappen op het busplatform boven den Haag CS.
Maar op zuich HOEFT het niks uit te maken of bus+tram dor dezelfde op andere bedrijven worden verzorgd-steden genoeg waar zelfs heel wat busbedrijven op een stadsnet rijden-en er zefls in slagen aansluitingen te halen en wat te koördineren. Meer kwestie van willen dan van kunnen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Abracadabram »

midnet schreef:Tram wat te laat (elke 15 min toen) en bus dus weg-had nog geluk dat de volgende al na 30 min ging-had net zo goed uurdienst op zo'n dag kunnen wezen. DAN doen die zaken er opeens wel toe-plus dat tot nog kort daarvoor je gewoon op die bus kon stappen op het busplatform boven den Haag CS.
Het zal wel aan mij liggen, maar als je een tram neemt die precies aansluit op de bus, dan neem je toch de tram eerder. Zeker in het druk stadsverkeer bestaat altijd de kans dat 1 van de 2 enkele minuutjes vertraging oploopt. Dat jij de aansluiting niet gehaald hebt kan je moeilijk de HTM in de schoenen schuiven.
Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

wat betreft die aansluitingen, kan ik alleen maar melden, dat het dus niet uit maakt of het verschillende bedrijven zijn of zelfs hetzelfde bedrijf, want ook bij 1 bedrijf worden aansluitingen niet altijd gehaald...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door 010jongen »

Houten koppeldijk bijv. Word je wijs gemaakt dat je daar een overstap heb die je altijd haalt... Vandaar dat ik al 3x een half uur heb moeten wachten. Maar Goed een aanbesteding kan opzich geen kwaad Zolang het maar geen rotzooitje word net als in utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten