Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:En dat is waarschijnlijk omdat ze eerst briefje hadden hangen dat wachttijden lang kunnen zijn ivm veel vragen over de OVC...
Beide briefjes hangen er al geruime tijd, tenminste in Nijmegen. Zeker omdat er een tijd lang geen Novio loket is geweest en dus iedereen standaard naar de NS-balie ging voor vragen over de OVC.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/l ... c#reakties
De Gelderlander schreef:Duiven gaat buslijn verliezen

...

De verandering van de route van lijn 65 komt door de opening van station Westervoort, eind dit jaar. Nu nog maakt lijn 65 een mooie ronde door Duiven, waardoor zuid-west, het treinstation en het centrum een verbinding met elkaar hebben. Straks gaat de ronde door Duiven eruit en rijdt lijn 65 naar Westervoort.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

Eerlijk gezegd vraag ik me een beetje af waarom de 65 nu opeens naar Westervoort moet in plaats van Duiven. Blijft het Duivense industrieterrein wel aangedaan worden? Daar rijden nu 's avonds speciale ritten naartoe. Vreemde wijziging als ik het zo bekijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Ik liep vanochtend in Nijmegen vanaf CS naar Plein 1944 en zag dat de halte Smetiusstraat richting centrum naar achteren is verplaatst. Dat lijkt ook definitief, er zitten ook witte blokken in de stoep. Nu staat die DRIS paal daar wel erg loos. Hij stond ook uit volgens mij, hij liet alleen de tijd zien. Gaan ze die paal weghalen? Overigens ligt de halte nu nog dichter bij Plein 1944 en liggen die haltes wel erg dicht bij elkaar.
"Een touringcar is geen bus"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door M57 »

Die halte is al maanden verplaatst, dat bord met tijden op de oude halte zullen ze binnenkort schilderen en dan afvoeren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Ik ben daar de afgelopen maanden niet veel geweest. Maar die paal daar plaatsen was dus gewoon kapitaalvernietiging. Je kunt zeggen van InfoTin wat je wilt, maar dat kun je gewoon makkelijk met de halte mee verplaatsen, zit immers aan het haltebord vast.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

Laat ze 'm maar bij station Heyendaal richting CS plaatsen :) . De reisinformatie daar klopt ook nog niet helemaal.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Liever bij Universiteit OZ richting CS. Het is uitermate handig daar, want dan weet je of je door moet lopen naar Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Thijs »

Het verbaast me sowieso dat niet alle haltes op het rondje Heyendaal digitale actuele informatieschermen hebben. Ook in het centrum ontbreken sommige haltes, zoals Kelfensbos (terwijl halte Valkhof deze wel heeft). Wat betreft die schermen aan de halte Smetiusstraat: ik snap niet dat het maanden moet duren voordat dat 50 bord verplaatst wordt naar de nieuwe halte.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Ik weet niet of dat zomaar even kan, er zal namelijk ook wat bekabeling aan zitten denk ik. Dat is nadeel van die schermen tegenover bijvoorbeeld InfoTin. Ze geven meer informatie en zijn wellicht ongevoeliger voor storing, maar verplaatsen kan niet zomaar. In Heyendaal zijn vooral de haltes van lijn 10 voorzien.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Daniel »

Er zal ongetwijfeld een elektrakabel aan zitten, maar heeft dat InfoTin niet ook stroom nodig (en dus een kabel)?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Er zal ongetwijfeld een elektrakabel aan zitten, maar heeft dat InfoTin niet ook stroom nodig (en dus een kabel)?
Werkt op batterijen. Het enige wat InfoTin nodig heeft is een haltepaal om aan te worden opgehangen.
"Een touringcar is geen bus"
Denniskl
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 19:01

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Denniskl »

Nog even over die keerlus in Heteren...
Echt waar... Wat een figuren zeg.
Snap niet waar ze zo moeilijk over doen.
Nu stopt de bus op de Bretagnesingel achter de kerk.
Daarna moeten we door de Onze Lieve Vrouwestraat naar de Steenovenlaan en zo weer naar de dijk.
Ze kunnen toch beter de Bretagnesingel voorbij rijden, linksaf de Steenovenlaan in,
helemaal uitrijden tot de Boterhoeksestraat, daar een rotonde maken en weer terug rijden?
Die rotonde kan iedereen gebruiken.
Maak ook nog twee haltes op de Steenovenlaan en je bent klaar.

Waarom die mensen zeuren over de verkeersveiligheid, ik snap het niet.
Denken ze bij een keerlus dat de bus moet steken om te keren ofzo?
Nee een keerlus is een stuk weg voor de bus, dus geen ander verkeer, waar de bus kan keren zonder achteruit te rijden.
Dit is toch alleen maar veiliger?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

Heb zojuist even op de Connexxionsite zitten kijken naar wijzigingen in de dienstregeling vanaf december aanstaande (voor Arnhem staat de nieuwe dienstregeling online, voor Nijmegen nog niet). Nou is het een hoop gezoek met die nieuwe :evil: site, maar ik heb amper wijzigingen kunnen vinden. Zelfs richting Westervoort zie ik geen bussen geschrapt worden, zoals eerst was aangekondigd. Misschien klopt het niet, maar het zou geen slechts nieuws zijn. Enige wijziging die ik wel heb kunnen vinden is die van lijn 300. Bij alle ritten aan het begin van de avond (komende vanuit Arnhem) staat nu: "rijdt verder als lijn 10 richting Heyendaal". Vervolgens begint een minuut of 20 later een rit van lijn 300 op station Nijmegen die dan weer helemaal naar Arnhem terug lijkt te rijden. Het lijkt er dus op dat er nog meer avondvervoer naar Heyendaal komt, hoewel het me nog niet geheel duidelijk is :) .
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Thijs »

De 300 heeft ietwat gewijzigde tijden, vanwege de opening van de perrontunnel in Arnhem. Vertrekt 10 minuten eerder uit Arnhem. Om in de avonduren een goede verdeling van bussen op het rondje Heyendaal te hebben (en de 300 anders lang stil zou staan). gaat ie door als lijn 10. Na het rondje gedaan te hebben, gaat de bus meteen nog een rondje Heyendaal doen, als lijn 300.

Zo behoud je de rechtstreekse verbinding Heyendaal-Bemmel/Arnhem in die uren én biedt je extra bussen aan op Heyendaal met hopelijk een goede verdeling,
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

@Frank: volgens mij hebben ze geluisterd naar het ROCOV. Het ROCOV heeft iets dergelijks geadviseerd voor lijn 300 zover ik uit documenten op hun site kan opmaken.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Thijs »

Sterker nog: het ROCOV-plan voor rondje Heyendaal in de avonduren is precies overgenomen. :P
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Freek »

Buurtbus 524 (Spankeren-Dieren) staat ook in de planner en is ook vanaf 11 december 2011 nieuw in de dienstregeling. Verder zie ik in de planner inderdaad ook nog geen wijzigingen.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Reiziger Delft »

Lijn 3 gaat vanaf station Arnhem naar Velp 's avonds voortaan om :09/:39 ipv :17/:47 vertrekken; levert dus ook een betere aansluiting op vanuit de intercity uit Amsterdam. (die komt om :59/:29 aan).

Alleen heel jammer dat dit overdag niet gebeurd; dan vertrekt lijn 3 om :00/:15/:30/:45 terwijl de treinen om :59/:14/:29/:44 aankomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door webguy »

Mja, overdag kan je dan haast beter op de s7600 wachten: voordat lijn 3 in Velp is ben je 25 minuten verder, helemaal met drukte.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Reiziger Delft »

Ja klopt, overdag rijdt de s3100 natuurlijk ook nog die wel op de s7600 aansluit. 's Avonds rijdt alleen de s3000 vanuit Utrecht en moet je lang wachten.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

Zag net (toevallig) dat wel de nieuwe dienstregeling van de Waalsprinter (lijn 325) online staat. Die verandert wel zeg. Het wordt straks een spitslijn die van en naar Bemmel gaat doorrijden (viermaal per uur). Er wordt ook alleen in de spitsrichting gereden. De ritten op koopavonden, zaterdag en zondag worden voortaan gereden door de nieuwe lijn 125.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Lijkt me wel verstandig eigenlijk. Die Waalsprinterbussen zijn in de daluren nagenoeg helemaal leeg en daar rijdt dan een grote bus op. In de Hermes tijd reed er dan tenminste een klein busje (wat ook vrijwel altijd leeg was). De lijn is dan ook vooral voor forenzen bedoeld en die reizen vooral in de spitsuren.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

Een goede bezuiniging ja. Je moet niet zo'n lijn invoeren en tegelijkertijd een lijn als de 212 schrappen, dat heb ik altijd wat vreemd geworden. Dit wordt wel de zoveelste verbetering van het OV in Bemmel in relatief korte tijd :) .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Het probleem met de Waalsprinter is dat het een vrij specifieke doelgroepenbus is, op werkdagen forenzen naar Heyendaal, op koopavonden/zondagen en zaterdag winkelpubliek. Als je daarmee de bus niet vol kunt krijgen, dan lukt dat niet zonder andere maatregelen te nemen die het dan voor die doelgroepen juist weer onaantrekkelijker maakt. Lijn 325 zou je voller kunnen krijgen door hem via CS te verleggen (iets in de praktijk vaak gebeurt overigens als de Heyendaalseweg weer een infarct heeft, maar CS is dan geen stop). Maar dan wordt het gewoon de zoveelste veelijn tussen CS en Heyendaal, wordt de reis voor de doelgroep minder prettig (langer en drukker) en loop je zelfs kans dat je doelgroep een bus moet wachten (forenzen bij het Radboud die niet meekunnen omdat studenten van de Erasmuslaan tegen de voorruit aangeplakt zitten). Zelfde argumenten eigenlijk die gebruikt zijn om lijn 7 NIET via de Erasmuslaan te verleggen toen.

Ik deel je mening dat dit een goede bezuiniging lijkt, die bussen en DRU's kunnen wel beter gebruikt worden. Ik zie trouwens heel vaak een "Arnhemmer" rijden op de Waalsprinter. Vanuit welke stalling wordt die gereden? Qua lijnnet lijkt me die toch niet echt een binding met Arnhem te hebben (misschien met de verlenging richting Bemmel een beetje).

Hoe druk was die 212 op het einde eigenlijk? Ik denk niet dat zo een bus nog kans zou hebben nu de RijnWaalSprinter rijdt overigens.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten