Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Westlandse bus
Die moeten dan ook gewoon doorrijden naar een treinstation, bijv. Den Haag Centraal of Delft. Het probleem is dat ze dat niet doen, en dus moet je ergens "in the middle of nowhere" overstappen. Dat staat los van aanbesteden volgens mij. Bovendien betreft je voorbeeld nou net een aansluiting waar nu al twee verschillende aanbieders zijn ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

een vervoerder de een concessie gaat rijden, is niet altijd verplicht om de lijnen door te trekken naar plekken buiten het eigen gebied.
dat dit meestal wel gebeurd om de eigen klanten beter van dienst te zijn, maar het komt ook voor, dat een vervoerder dan voornamelijk reizigers vervoerd die eigenlijk alleen binnen het gebied van een andere concessie reizen...

als voorbeeld:

's avonds rijden er slechts bussen van Arriva van Kralingse Zoom naar Ridderkerk en verder, maar de meeste reizigers reizen niet verder dan Ridderkerk en dat is eigenlijk volledig binnen het gebied van Qbuzz (maar die rijdt 's avonds alleen met lijn 183 vanaf de Kralingse Zoom)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
Westlandse bus
Die moeten dan ook gewoon doorrijden naar een treinstation, bijv. Den Haag Centraal of Delft. Het probleem is dat ze dat niet doen, en dus moet je ergens "in the middle of nowhere" overstappen. Dat staat los van aanbesteden volgens mij. Bovendien betreft je voorbeeld nou net een aansluiting waar nu al twee verschillende aanbieders zijn ;)
Nee Vinny, zo werkt dat dus niet. Die moet je naar de rand van de stad sturen waar ze aansluiten op een hoogwaardig vervoersmiddel op rails. In Rotterdam is dat de metro, in Den Haag de tram.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Nee Bee. Dat is reizigers de auto in pesten. Dat weet je best.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

Ik kan er niets aan doen, maar zo werkt het overal ter wereld en in veel van die steden wordt het OV toch meer gebruikt dan toen er alleen maar doorgaande bussen reden. Ik noem een Bremen, een Stuttgart, een Montpellier, een Straatsburg
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Sommige steden hebben dat, sommige steden ook niet. Maar je kunt toch niet ontkennen dat overstaphaltes als: Amstelveen Poortwachter, of Den Haag Leyenburg geen geweldige plaatsen zijn om 30 minuten op een streekbus te wachten. Ideaal om na het behalen van je rijbewijs je OV abonnement ritueel te verbranden zeg ik altijd... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Klaasje »

Een overstap kost altijd tijd. Het kan alleen als de reistijdverhouding OV-Auto gelijk blijft of beter wordt. Anders rennen de keuzereizigers harder weg dan dat ze kunnen overstappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Sommige steden hebben dat, sommige steden ook niet. Maar je kunt toch niet ontkennen dat overstaphaltes als: Amstelveen Poortwachter, of Den Haag Leyenburg geen geweldige plaatsen zijn om 30 minuten op een streekbus te wachten. Ideaal om na het behalen van je rijbewijs je OV abonnement ritueel te verbranden zeg ik altijd... :twisted:
Leyenburg is in mijn ogen juist een goed voorbeeld hoe je zo'n busstation moet opzetten. De overstap kan daar binnen 30 seconden gedaan zijn, mist de juiste maatregelen zijn genomen om de punctualiteit op een hoog niveau te krijgen. Daarvoor pleit ik ook voor een geld-terug systeem of abonnementvergoedingen als er binnen een maand niet voldoende punctualiteit wordt behaald. Amstelveen Binnenhof is wat minder, maar zodra duidelijk is wat met de sneltram gaat gebeuren kan er daar een verbeterde halte worden opgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Ik kan je verzekeren, als je de bus net mist, en je staat in de stromende regen in Nergenshuizen aan de Sleur een half uur te wachten op de volgende bus, terwijl de enige openbare voorziening een snackbar is op meer dan 10 minuten lopen, dat je er dan zelfs als "captive" er geen zin meer in hebt. Dan maar de mobiel gebruiken: "Pap, ik zit in de metro, kun je me over 20 minuten ophalen?" :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Suus »

Natuurlijk kan niet elke tram/metro aansluiten op een bus, zeker niet als de bus een lagere frequentie heeft.

En ik zal ook niet ontkennen dat er een reële kans is bij aansluitingen als het verkeerd gaat.

Maar dat kan je aanpakken door de bus een aantal minuten aansluittijd te geven. Laat de bus bijvoorbeeld vijf minuten maximaal vijf minuten langer staan, verder in de route eventueel te compenseren door iets langere rijtijden. Andersom hoeft dat niet. Wel zou je in de dienstregeling een wat langere stop van het railvoertuig op het overstappunt kunnen inplannen. Als het overstappunt het eindpunt is, is dat nog beter te regelen.

Daarnaast moeten er natuurlijk voorzieningen zijn zoals een wachtruimte die met een deur dichtkan. Hieraan voldoet in Nederland bijvoorbeeld station Breukelen. Daar is ook horeca aanwezig in de vorm van een cafetaria.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Ik kan je verzekeren, als je de bus net mist, en je staat in de stromende regen in Nergenshuizen aan de Sleur een half uur te wachten op de volgende bus, terwijl de enige openbare voorziening een snackbar is op meer dan 10 minuten lopen, dat je er dan zelfs als "captive" er geen zin meer in hebt. Dan maar de mobiel gebruiken: "Pap, ik zit in de metro, kun je me over 20 minuten ophalen?" :twisted:
Dat klinkt als het gemiddelde treinstation (Marienberg, om maar een voorbeeld te noemen). Kennelijk is overstappen op een treinstation niet altijd zaligmakend.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Maar goed, die veenexpress had allang vervangen moeten worden door een interliner (Emmen-)-Hardenberg-Almelo-Hengelo :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mas
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 12:11

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door mas »

Bee schreef:
Daarnaast moeten er natuurlijk voorzieningen zijn zoals een wachtruimte die met een deur dichtkan. Hieraan voldoet in Nederland bijvoorbeeld station Breukelen. Daar is ook horeca aanwezig in de vorm van een cafetaria.
Zwaar offtopic maar toch: Bkl is het slechts denkbare voorbeeld van aantakken. De oude lijn 140 takt als 130 nu komend uit Uithoorn aan in Bkl maar is qua vervoer compleet ingestort (CXX kocht daar notabene 15 meterwagens voor die allemaal ergens anders rijden ondertussen).
Ga maar eens op een winterdag met door NS totaal verwaarloosde s7400 met een standaardvertraging van +6 of zo naar Bkl en stap daar over op de 130. Kleed je wel warm aan, neem wat te eten en drinken mee en huiver....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door Vinny »

Er is nu ook een alternatief: je kunt vanaf Vinkeveen en Mijdrecht naar Hilversum. Dat kon vroeger niet (of met een vervelende omweg). Reizigers op de relatie Uithoorn-Utrecht rijden nu via Amsterdam Bijlmer vermoed ik, en vanuit Aalsmeer via Schiphol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mas
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 12:11

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door mas »

Er zijn nu betere alternatieven inderdaad voor Ut Noordwest. Maar het aantakken is in Bkl jammerlijk mislukt. Ook over de sprinterbediening is nog wel wat te zeggen :evil:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Bericht door willy84 »

Wat is er dan te zeggen?
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten