Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Bericht door Vinny »

Ze gaan nu naar de rechter omdat de opvolgende rechtspersoon van de concessiehouder van de HSL zuid (dochter zoveel van de NS) de concessie (vrijwel) gratis in handen krijgt, zonder dat de particuliere vervoerders mee mogen doen. Dat steekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Bericht door Klaasje »

Het is maar net hoe dat opgelost wordt.:
Als het contract verbroken wordt door het gebrek aan nakomen van de afspraken, is Arriva niet de rechtsgeldige opvolger van de HSA maar zou het consortium met o.a. Connexxion dat zijn.
Als de concessie wordt ingetrokken en de verbindingen worden opgenomen in het HRN is alleen het "intrekken gedeelte" twijfelachtig, de rest valt volledig onder de verantwoordelijkheid van de minister. Arriva zelf wint daar echter totaal niets mee.
Als de concessie door blijft lopen en NS de HSA integreert, waarna de NS de volledige HSL-heffing betaald terwijl de "kostprijs van het HRN-vanaf-2015" lager wordt dan eerst gedacht om die HSL-heffing te compenseren vraag ik me af hoe stevig ze staan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Bericht door Vinny »

Als de HSL zuid onderhands wordt aanbesteed (aan de NS) dan mag dat denk ik niet volgens de Europese regelgeving: er moet namelijk een afbouw zijn in onderhandse aanbesteding en dat wordt zo niet bewerkstelligd. Hoeveel kans ze precies maken weet je natuurlijk niet, maar goed het statement zal ook gewoon ook bedoeld zijn als signaal richting minsister.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Bericht door Klaasje »

Ik was toch benieuwd en heb het een en ander uitgezocht:

Als er niet onderhands gegund mag worden, zou ik in de wet personenvervoer 2000 een verwijzing naar deze Europese regelgeving verwachten. Voor zover de Europese regelgeving in de verwijzingen uit de spoorwegwet wat zegt over de toegang van het spoorwegnet, gaat het altijd over grensoverschrijdend vervoer tussen de lidstaten. Volgens de WP2000 mag een concessie met vervoer enkel per trein zonder aanbesteding gegund worden. Verder is er nog een reeks uitzonderingen op basis waarvan ov-concessies met overige modaliteiten zonder aanbesteding gegund kunnen worden na een ontheffing van de minister. Zie hiervoor artikel 61.

Wat betreft de europese regelgeving geeft de Europese richtlijn 2004/17/EG aan dat een "gunning via onderhandeling" mogelijk is wanneer er een oproep tot mededinging is gedaan. Dat betekent dat wanneer zich een partij meldt die mee wil doen in de procedure, deze mee mag doen. Deze partij valt echter af wanneer deze niet aan bepaalde randvoorwaarden voldoet die voor de aanbesteding zijn vastgesteld. Bijvoorbeeld: "Ervaring met frequente IC-treindiensten op dusdanig drukke trajecten als in Nederland, niet hebbende het alleenrecht op inschrijven op een concessie in een ander Europees land." (Dan vallen de NMBS, DB en SNCF sowieso al af, al is dit een "ik houd mijn buurland in de houtgreep"-actie).
Deze richtlijn is alleen vooral gericht op opdrachten waarvoor de overheid geld betaald. Ik twijfel dus een beetje over de toepasbaarheid.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva dreigt met rechter rond mislukte hsl

Bericht door Klaasje »

Inmiddels ben ik erachter dat die Europese richtlijn niet van toepassing is op vervoersconcessies. Daarvoor is er een aparte verordening die een uitzonderingssituatie biedt aan "spoorvervoer" (niet tram en metro) mits de concessieperiode maximaal 10 jaar is. Bron
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten