Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Michael »

Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

BRUSSEL - De rechtstreekse treinverbinding Brussel-Luik-Maastricht verdwijnt.

Vanaf december rijden de treinen uit Brussel tot Wezet (Visé), het laatste station voor de grens. Dit heeft de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS vrijdag aangekondigd.

De overeenkomst tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen over de snelle verbinding Brussel-Luik-Maastricht loopt eind dit jaar af.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2577431/rec ... l-weg.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Etienne »

Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door M57 »

Waarom vind je dit vreemd? De vertragingen en uitvalpercentages wogen mijns inziens niet op tegen het aantal doorgaande reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Vinny »

Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Etienne schreef:Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
De keertijd in Maastricht is nu 18 minuten (zo vreselijk krap is dat nu ook weer niet), als de dienstregeling verder hetzelfde blijft staat die trein straks dus 46 minuten stil in Visé.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Etienne »

Volgens mij valt het de laatste tijd wel mee, nou kan ik daar niet echt over oordelen. Maar de enige keer dat ik met die trein meeging reed hij keurig op tijd en in Luik stroomt de trein wel grotendeels leeg ja.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Caspar »

Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes? Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden? Of worden de twee grensstations straks de afvoerputjes van het oude meterieel? (om het contrast met de Fyra nog wat sterker te maken...)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee... :P
Hoezo is dat vreemd? Het OVC systeem schiet op vele einden te kort maar in plaats van het op te lossen dringen ze doorgaande reizigers van Brabant naar Gelderland maar gewoon een tweede chipkaart op.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Geert »

Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes?
Nou, niet echt "weer" want die diensten zijn er altijd gebleven in de daluren (avond/weekend/vakantie) dat er geen IC rijdt.
Caspar schreef:Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden?
Zouden de standaard Desiro's niet gewoon al een stukje de grens over kunnen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
Ach ja.. Lijnen afserveren doen ze ook zo. Als een lijn redelijk loopt maar is te lastig in onderhoud (voor de 'huisvervoerder') dan het aanbod zo aanbieden dat er geen kip meer mee wil reizen en da kan je na 2 jaar zeggen dat de lijn geen functie meer heeft.... Maar het eeuwig in hokjes (lees grenzen) blijven denken/werken....
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Ondertussen is het op http://www.railtime.be al mogelijk reizen te plannen in dienstregeling 2012 (onder voorbehoud).

Daaruit blijkt dat de tijden tussen Maastricht en Luik op werkdagen een kwartier worden verschoven zodat deze trein dan aansluit op de IC Eupen-Brussel-Oostende.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:
Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
Omdat iets veel voorkomt is het nog niet normaal... Ik ben het dan ook eens met Geert.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door M57 »

Ho eens even. Natuurlijk is het vreemd dat een slechtlopende dienst niet verbeterd maar vervangen wordt. Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren? Fyra wordt dan meteen een 'faalproduct' etc., maar een trein die voor hobbyisten toevallig leuk is, die moeten we dan maar in stand houden :?:

De rechtstreekse trein is gewoon niet geworden wat het zou worden, ook commercieel gezien.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.

Het gekke is ook de NMBS met deze maatregel ook geen geld gaat besparen, de nieuwe constructie is juist duurder in exploitatie met een extra los pendeltreintje in plaats van een doorgetrokken IC (die straks drie kwartier staat te niksen in Visé).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Ronald »

Tsja, dit heeft ook best wel voordelen dus:

* Meer treinen Visé-Luik (maar daar hebben "wij" niets aan)
* Betrouwbaardere aansluiting in Maastricht op de IC uit Sittard
* En natuurlijk kan stationnetje Eijsden weer open :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Vinny »

Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur). Wezet (Visé) krijgt dan een chronische overbediening, maar dat zullen ze daar waarschijnlijk niet erg vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door webguy »

Dit verklaart inderdaad al het nieuwsbericht van Veolia dat ze het wel zagen zitten om die trein te rijden... Nu nog even door naar Duitsland, en we hebben een drielandenverbinding
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door waldo79 »

reisthijs schreef:
M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.
Volgens mij is het aantal te verwachten reizigers op de relatie Maastricht - Brussel dan ook schromelijk overdreven.
Stroomt heel Maastricht soms leeg om in België te gaan werken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Vinny »

De reizigersaantallen zijn wel verdubbeld. OK, het was weinig en 2x weinig is nog steeds niet erg veel, maar een betrouwbare dienstverlening, goede overstapmogelijkheden in Maastricht, Luik en Brussel en de bediening van studentenstad Leuven (Maastricht-Leuven is een klassieke studentenverbinding, het zijn nl. twee bruisende universiteitssteden) denk ik dat er nog wel potentieel is voor de lijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

De IC O stopte toch niet in Leuven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Vinny »

Volgens mij deed die dat incidenteel wel. Maar ik had het ook over potentieel ;)
Uiteindelijk zijn Maastricht, Luik, Brussel en Leuven sowieso best grote steden waartussen een vervoersrelatie bestaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur).
Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?
En waarom gaat Eijsden dan niet open? Die twee minuten kunnen er dan ook nog wel bij. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?
De diesel-GTW's van Veolia kunnen dat zeker! :Y
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten