Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op internet

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Jozef62
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 19:03

Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op internet

Bericht door Jozef62 »

Bij deze wil ik even laten weten dat je elke reis op mijn ov chipkaart op internet moet controleren wil je niet voor verrassingen komen te staan. Vorige jaar augustus stapte mijn vrouw uit en checkte ook uit met de OV chip. Omdat de ritprijs met de OV-chipkaart aanzienlijk duurder was dan met de strippenkaart reist zij nu het nog kan met strippenkaart. Een poosje terug ontdekten we op 'mijn ov-chipkaart' op internet dat er in augustus vorig jaar iets fout was gegaan. Nadat ze was uitgechect was er plots in dezelfde minuut maar wel twee haltes verder weer ingechekt terwijl mijn vrouw gewoon thuis zat. Fout dus van Veolia. Toen ik dit dus een poosje geleden meldde bij Veolia en die € 4 terugvroeg zei men doodleuk dat dat niet meer kon omdat er inmiddels 3 maanden verstreken waren.
Dit houdt dus in dat je elke reis goed moet controleren op 'mijn ov-chipkaart' op internet. Is er namelijk iets fout gegaan waar jezelf helemaal geen weet van hebt dan kun je als de termijn van 3 maanden om is, naar je centen fluiten.
Laatst gewijzigd door Jozef62 op vr 16 sep 2011, 13:24, 4 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door waldo79 »

Controleren van de OV-chipadministratie kan geen kwaad. Maar dat moet je toch doen om zelf een beeld te krijgen van wat er wordt afgeboekt van je kaart :?:

Ik begrijp de verontwaardiging niet zo heel goed. Die restitutietermijn van 3 maanden is redelijk in mijn ogen.
Jozef62
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 19:03

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Jozef62 »

Dat ze een 3 maandtermijn hanteren is nog niet zo onredelijk. Wel vind ik het onredelijk dat in zo'n beginfase en dan nog wel bij een fout die niet bij de reiziger ligt, toch vastgehouden wordt aan die 3 maanden.
Laatst gewijzigd door Jozef62 op zo 07 aug 2011, 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

Naar mijn menig is 3 maanden een redelijke termijn.
Een beetje verstandig persoon controleert toch ook maandelijks zijn rekeningafschriften, zijn telefoonrekening of andere lopende zaken... of ben ik de enigste ????
Hier komt dus ook je OV Chipkaart bij.
Bij telefoonrekeningen of je kabel/internet gaat het ook vaak fout of is het allemaal erg onduidelijk of heb je ineens per ongeluk een betaalde sms-dienst. en dat zie je ook pas na controle...

Ik reis al 1,5 jaar met de chipkaart, ik heb tot nu toe 3 fouten gehad (2 fouten van 2,50 Euro en een fout van ongeveer 7,50 euro) en alle gezien binnen 1 maand en geld netjes teruggekregen.

Ook altijd het gejammer van studenten dat ze niet op de hoogte zijn dat het geen vrij reizen was (uitzonderingen wat betreft foutjes in de publicatie daargelaten). Men zit de godsganze dag te staren en te googlen op de smartfoon. Maar je sommige dingen WIL je niet lezen.....
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

Ik controleer mijn reisgegevens meteen de volgende avond al (als ze er dan opstaan). En als ik een abnormaliteit ontdekt (nogal vaak in mijn geval wegens op dit forum inmiddels wel bekende redenen) gaat er direct een restitutieformulier richting de betreffende vervoerder. Ik ben alleen bang dat ik mijn geld nu niet meer ga terug krijgen omdat ik met 2 kaarten moet reizen. Ik denk dat ik alvast wat bakstenen in mijn rugzak doen zodat ik mijn klachtenbrief bij Novio in het kantoor kan deponeren.
"Een touringcar is geen bus"
Jozef62
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 19:03

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Jozef62 »

huibf schreef:Naar mijn menig is 3 maanden een redelijke termijn.
Een beetje verstandig persoon controleert toch ook maandelijks zijn rekeningafschriften, zijn telefoonrekening of andere lopende zaken... of ben ik de enigste ????
Hier komt dus ook je OV Chipkaart bij.
Ja, precies wat je zegt. Je controleert je rekeningafschriften. Van de OV-chip krijg je geen overzichten thuisgestuurd. Je moet per se het een en ander op internet nakijken. Veel oudere mensen hebben geen computer en moeten er dus maar op vertrouwen dat elke reis goed geboekt wordt!
Laatst gewijzigd door Jozef62 op ma 01 aug 2011, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

Jozef62 schreef:
huibf schreef:Naar mijn menig is 3 maanden een redelijke termijn.
Een beetje verstandig persoon controleert toch ook maandelijks zijn rekeningafschriften, zijn telefoonrekening of andere lopende zaken... of ben ik de enigste ????
Hier komt dus ook je OV Chipkaart bij.
Ja, precies wat je zegt. Je controleert je rekeningafschriften.
Nee hoor, die krijg ik niet meer, alleen tegen betaling. Ik hoef ze ook niet overigens
Jozef62 schreef: Van de OV-chip krijg je geen overzichten thuisgestuurd. Je moet per se het een en ander op internet nakijken. Veel oudere mensen hebben geen computer en moeten er dus maar op vertrouwen dat elke reis goed geboekt wordt!
Op een aantal zuilen, de uitgebreidere, en de NS automaten kan je deze ook gewoon bekijken, of aan het loket. eventueel met uitdraai !

Er is een groot verschil tussen willen en kunnen.... maar bij veel mensen is dat hetzelfde. (Overigens ook bij de busboeren)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door deadlock »

3 maanden is een zeer onredelijke termijn omdat de gegevens 100miljoenmiljart jaar bewaard worden. Zolang als de gegevens niet geanonimiseerd zijn mag je verwachten dat ze even eenvoudig opgevraagd en gecontroleerd kunnen worden als die van vorige week.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

huibf schreef: Op een aantal zuilen, de uitgebreidere, en de NS automaten kan je deze ook gewoon bekijken, of aan het loket. eventueel met uitdraai !

Er is een groot verschil tussen willen en kunnen.... maar bij veel mensen is dat hetzelfde. (Overigens ook bij de busboeren)
Echter kan dat slechts tot 10 transacties terug, elke reis zijn al twee transacties en eventuele laadtransacties (zoals automatisch opladen of product erop zetten) staan er ook tussen. Dus het kan zijn dat je niet van alles een uitdraai kunt hebben. Als je het niet online volgt en redelijk vaak moet overstappen kan het zijn dat je van bepaalde ritten geen papieren afschrift hebt (vooral omdat automaten dit niet kunnen printen, in ieder geval niet de gele automaten of NS automaten en dat zijn volgens mij de meest verspreide automaten die gegevens kunnen inzien).
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Tristan »

Het gaat nog steeds zeer regelmatig fout met de ov-chipkaart. Bij mij is er in een jaar tijd maar liefst 5 (!) keer teveel geld afgeschreven. Niet omdat ik 'vergeet' uit te checken, maar vier keer omdat het GPS-systeem in de bus een onjuiste in- en/of uitstaphalte heeft aangegeven en één keer omdat ik wel kon inchecken, maar dat ALLE kaartlezers in de betreffende bus bij het bereiken van de eindbestemming buiten werking waren en ik dus niet KON uitchecken.

Omdat ik een abonnement heb, gebruik ik de ov-chipkaart nu enkel en alleen nog als stamkaart bij het abonnement. Ik check er dus niet meer mee in of uit. Maar vóór dat het abonnement is ingegaan, heb ik er wel bewust voor gezorgd dat het saldo op mijn kaart onder nul is gekomen, waardoor het ook niet meer mogelijk is om per ongeluk in te checken. Als je niet incheckt, kan het tenminste ook niet fout gaan!

Maar ALS ik de ov-chipkaart ooit nog moet gaan gebruiken, controleer ik iedere transactie. Eerst in de bus om te zien of ik echt uitgecheckt wordt en niet twee keer ingecheckt en later thuis iva Mijn Ov-chipkaart.

Mijn vertrouwen in de ov-chip is in elk geval nul komma nul! Ik zie die kaart dan ook liever weer afgeschaft worden óf dat de kaart niet als enige kaart in het OV geldt, maar als aanvulling op de al bestaande papieren kaartjes
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat nogal 's mis soms maar je kunt ook doordraaien hoor. :roll:

Overigens: op het moment dat de strippenkaart wordt afgeschaft, is de kans groot dat je papieren kaartje i.c.m. het verchipte abonnement niet geldig is en je dus toch MOET gaan inchecken (zie regio Amsterdam en Rotterdam).
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Abracadabram »

Tristan schreef:...en één keer omdat ik wel kon inchecken, maar dat ALLE kaartlezers in de betreffende bus bij het bereiken van de eindbestemming buiten werking waren en ik dus niet KON uitchecken.
Tristan merkt op dat apparaat uit staat
Tristan: "Lieve Busschauffeur, de OVchipdingen staan uit, zou hij weer even aan mogen zodat ik kan uitchecken?"
Buschauffeur: "Natuurlijk".
Tristan checkt uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Daniel »

hauptbahnhof schreef:Het gaat nogal 's mis soms maar je kunt ook doordraaien hoor. :roll:
Nou gaat het met een abonnement, zeker bij Connexxion en dochters, wel heel erg vaak mis hoor... andere bedrijven weet ik niet: bij de enige twee binnen het geldigheidsgebied van m'n abonnement (Arriva en Syntus-Gelderland) kan ik er nog nieteens mee in- en uitchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Tristan »

Abracadabram schreef:
Tristan schreef:...en één keer omdat ik wel kon inchecken, maar dat ALLE kaartlezers in de betreffende bus bij het bereiken van de eindbestemming buiten werking waren en ik dus niet KON uitchecken.
Tristan merkt op dat apparaat uit staat
Tristan: "Lieve Busschauffeur, de OVchipdingen staan uit, zou hij weer even aan mogen zodat ik kan uitchecken?"
Buschauffeur: "Natuurlijk".
Tristan checkt uit.
De apparaten stonden niet uit, maar deden het niet vanwege een storing. De buschauffeur kon die kaartlezers niet (meer) aan doen.

Ik reis regelmatig naar de provincie Utrecht en daar is de ov-chipkaart GELUKKIG nog niet definitief, volgens een buschauffeur (die overigens zelf ook geen voorstander van de chipkaart is) komt dat omdat de provinciale overheid niet meewerkt omdat zij ook zeer argwanend zijn richting de kaart. Een zeer verstandig besluit mijns inziens.
hauptbahnhof schreef:Het gaat nogal 's mis soms maar je kunt ook doordraaien hoor. :roll:

Ik draai niet door; er zijn namelijk veel meer die de ov-chipkaart liever zien verdwijnen. Op internet zijn er ook veel meer anti-sites dan pro-sites te vinden.

De tijden tussen het opmerken van de fout en het daadwerkelijk terugkrijgen van het geld, plus minstens drie weken heb ik de ov-chipkaart ook NIET gebruikt. Als ik dat wel had gedaan, zou er zeer waarschijnlijk niet 5, maar minstens 10 keer teveel geld afgeschreven zijn.

De oorzaak is in elk geval wel bekend: mijn uitstaphalte is de laatste halte in een bepaalde zone. Het GPS-systeem in de bus heeft steeds een halte verder (die dus net buiten het geldigheidsgebied van mijn abonnement ligt) als uitcheckhalte gebruikt. Het zou beter zijn als die kaartlezers uit de voertuigen worden gehaald en bij de haltes worden geplaatst. Dan kan deze fout in elk geval niet meer voorkomen!
hauptbahnhof schreef:Overigens: op het moment dat de strippenkaart wordt afgeschaft, is de kans groot dat je papieren kaartje i.c.m. het verchipte abonnement niet geldig is en je dus toch MOET gaan inchecken (zie regio Amsterdam en Rotterdam).
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat papieren abonnementen nog minimaal een jaar na definitieve invoering van de chipkaart geldig blijven, op enkele uitzonderingen (zoals Rotterdam en Amsterdam) na.

PS: hoort dit topic eigenlijk niet beter thuis in het subforum 'OV in heel Nederland', want je moet in het hele land op je qui vive zijn wat betreft de chipkaart.
Laatst gewijzigd door Tristan op ma 02 jun 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:De oorzaak is in elk geval wel bekend: mijn uitstaphalte is de laatste halte in een bepaalde zone. Het GPS-systeem in de bus heeft steeds een halte verder (die dus net buiten het geldigheidsgebied van mijn abonnement ligt) als uitcheckhalte gebruikt. Het zou beter zijn als die kaartlezers uit de voertuigen worden gehaald en bij de haltes worden geplaatst. Dan kan deze fout in elk geval niet meer voorkomen!
Ow daar hoeft het nieteens de laatste halte in een zone voor te zijn hoor... bij een reis naar buiten het geldigheidsgebied van m'n abonnement werd bij mij ooit eens al saldo afgeschreven vanaf twee haltes voor de zonegrens :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Michael »

Tristan schreef:De oorzaak is in elk geval wel bekend: mijn uitstaphalte is de laatste halte in een bepaalde zone. Het GPS-systeem in de bus heeft steeds een halte verder (die dus net buiten het geldigheidsgebied van mijn abonnement ligt) als uitcheckhalte gebruikt. Het zou beter zijn als die kaartlezers uit de voertuigen worden gehaald en bij de haltes worden geplaatst. Dan kan deze fout in elk geval niet meer voorkomen!
Dan worden kaartlezer continue gesloopt.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door M57 »

En checkt niemand meer in :lol:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Ow daar hoeft het nieteens de laatste halte in een zone voor te zijn hoor... bij een reis naar buiten het geldigheidsgebied van m'n abonnement werd bij mij ooit eens al saldo afgeschreven vanaf twee haltes voor de zonegrens :roll:
Er is een belangrijk verschil tussen 'worden uitgecheckt op een andere halte dan waar je daadwerkelijk bent uitgestapt' en 'een onjuist bedrag dat wordt afgeschreven terwijl je wel op de juiste halte bent uitgecheckt'. Het effect is voor de reiziger hetzelfde (er wordt een onjuist bedrag afgeschreven), maar de oorzaken zijn anders. In het eerste geval ligt de oorzaak vaak in de plaatsbepaling (GPS-positie) van de bus en/of halte, in het tweede geval staat er in het systeem iets fout. Onlangs heeft Connexxion de selectie van haltes aangepast en de eerst soort fout zou dus (veel) minder moeten gaan voorkomen in de regio die Tristan noemt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door waldo79 »

Tristan schreef:Het gaat nog steeds zeer regelmatig fout met de ov-chipkaart. Bij mij is er in een jaar tijd maar liefst 5 (!) keer teveel geld afgeschreven. Niet omdat ik 'vergeet' uit te checken, maar vier keer omdat het GPS-systeem in de bus een onjuiste in- en/of uitstaphalte heeft aangegeven en één keer omdat ik wel kon inchecken, maar dat ALLE kaartlezers in de betreffende bus bij het bereiken van de eindbestemming buiten werking waren en ik dus niet KON uitchecken.
Even in perspectief zetten:
Hoeveel reizen heb je in die tijd gemaakt? Het maakt nogal wat uit of dat falen is op 5 uit 25 reizen of voor 5 uit 250 reizen.

De enige keren dat ik restitutie heb gevraagd is vanwege eigen vergetenachtigheid.
En voor een verschil van € 0,10 op een busritje ga ik niet claimen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

waldo79 schreef: En voor een verschil van € 0,10 op een busritje ga ik niet claimen.
Reken maar dat ik dat wel doe. Claims van mij komen voort uit het niet goed werken van het systeem en dan zal ik elke cent terug gaan eisen. Laatst weer zes cent restitutie gehad omdat Connexxion in Gelderland niet goed kan omgaan met overstappers uit een Arriva bus en daardoor geen korting berekend die ik wel had moeten krijgen.

Helaas denken veel mensen zo. Als ik elke keer mijn 10 cent niet zou claimen, dan komt er bij mij op jaarbasis een aardig gedrag bij elkaar omdat ik straks altijd problemen ga hebben als ik vanuit een Arriva bus op een Novio bus stap.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Tristan »

waldo79 schreef: Even in perspectief zetten:
Hoeveel reizen heb je in die tijd gemaakt? Het maakt nogal wat uit of dat falen is op 5 uit 25 reizen of voor 5 uit 250 reizen.

De enige keren dat ik restitutie heb gevraagd is vanwege eigen vergetenachtigheid.
En voor een verschil van € 0,10 op een busritje ga ik niet claimen.
Ik reisde 10 x (5 x heen, 5 x terug) per week. Nadat ik merkte dat er iets niet klopte, ben ik ook direct gestopt met het gebruiken van de ov-chipkaart tot minimaal zes weken nadat ik het geld terugontvangen had. In die tijd heb ik de ov-chipkaart dus minimaal twee maanden NIET gebruikt.

Toen ik de laatste keer na vier weken mijn geld nog steeds niet terug had, besloot ik de klantenservice van Connexxion te bellen om te vragen waar het geld bleef. Ik kreeg allerlei vage antwoorden dat het wel goed zou komen. Het kwam ook goed, maar ik vermoed dat men 'vergeten' was om het geld naar mij over te maken. Een dag na dat telefoontje heb ik het toen toch teruggekregen.
Wel gaf de medewerkster een goed advies: met een abonnement niet meer in-/uitchecken zodat dat in elk geval niet meer fout kan gaan.

Alle vijf keer bij elkaar ging het in totaal om een 'flut'bedrag van €1,12 + € 1,13 + € 1,16 + € 1,27 + € 1,31 = € 5,99, dus waar spreken we over? Maar zoals fogeltje ook aangeeft: zodra het fout gaat, claim ik MIJN geld terug, ook al is dat maar € 0,01. Het is ook geen geld-. maar een principekwestie, de vervoerders 'verdienen' namelijk maar liefst € 6 mln per jaar aan de 'niet terugvragers'.

Trouwens, als je in een winkel iets van € 3,80 koopt en met twee munten van € 2 betaalt, maar de caissière geeft je één munt van € 0,10 terug, dan vraag je die andere tien cent toch ook gewoon terug?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

Ik heb nooit problemen, krijg meestal na 2 of 3 weken (eerder 2 dan 3) mijn geld terug. Overigens stort Connexxion het geld niet maar geven ze het als restitutiesaldo voor je OVC. Bij Arriva krijg je het wel op je bankrekening, maar daar kan vrolijk zes weken overheen gaan NADAT je bericht gekregen hebt (wat ook tot twee weken kan duren).
"Een touringcar is geen bus"
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hm00 »

Ik gebruik de chipkaart sinds begin dit jaar. Dit jaar vijf keer teruggeclaimd (vier door fouten van het systeem, en één keer omdat ik was vergeten uit te checken) en één keer niet (zal wel om een paar eurocenten gaan). Ik word op een gegeven moment ook moe om te claimen: het gaat om een paar centen en je moet er heel veel moeite doen. :x

Vergeten uit te checken:
1. De keer dat ik vergeten was uit te checken bij NS kon ik makkelijk bewijzen. Want ik stapte van NS over op een bus waar ik incheckte. Geld was binnen een week teruggestort. :)

Uitchecken en toch weer ingecheckt worden:
2. Bij het uitstappen in een bus, is het gelukt om twee keer uit te checken. Bij controle op internet bleek dat ik tegelijk ook weer was ingecheckt.
3. Het terugclaimen koste veel moeite. In beide gevallen was de uitbetaling de eerste keer niet goed en kreeg ik pas na wat heen en weer gecorrespondeer mijn geld. Ik moest in beide gevallen 1 à 2 maanden wachten op restitutie.
4. In één geval ben ik ook nog portokosten kwijt, omdat destijds een formulier moest worden uitgeprint en opgestuurd per post. Op het verzoek de portokosten te vergoeden, wordt niet eens gereageerd.
Snelheid doorgeven reisgegevens aan http://www.ov-chipkaart.nl
5. Bij de ene vervoerder wordt reisinformatie voor http://www.ov-chipkaart.nl snel door vervoerder doorgegeven, bij de andere duurt het veel langer. Zelfs meerdere keren meegemaakt dat van twee ritten op één dag bij één vervoerder de ene rit eerst wel was doorgegeven en de andere niet. Dan kun je ook niet meer (eenvoudig) controleren dat het op http://www.ov-chipkaart.nl aangegeven saldo netjes klopt. :roll:
6. Op Utrecht CS twee keer uitgecheckt. Echter http://www.ns.nl en http://www.ov-chipkaart.nl gaven in eerste instantie aan dat ik niet heb uitgecheckt. Daarom beide keren direct geclaimd. Voor de eerste keer kreeg ik geld terug (ongeveer binnen een week, NS ), voor de tweede niet. Want ik bleek beide keren toch te hebben uitgecheckt. Bij de afhandeling van de eerste klacht was blijkbaar de uitcheckinformatie nog niet beschikbaar, bij de tweede wel. Maar in deze situaties ga ik wel twijfelen aan de juistheid van ov chipkaart saldo
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door webguy »

Um, als je weet dat je hebt uitgecheckt, moet je misschien wat minder waarde hechten aan de overzichten van automaten en op ov-chipkaart.nl. Het is gewoon bekend dat die achterlopen ivm de verwerking van gegevens. Scheelt jou en de vervoerder weer gedoe en kosten...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door find_your_spot »

Je kunt toch gewoon op een NS automaat bij transacties zien of het een volledige transactie is!

Als er op de website van de chipkaart staat dat er geen check uit was, betekent dat ook niet dat deze er niet geweest was.

Als jij ziet dat je uitcheckt dan is dat ook zo. En anders vraag je een uitdraai bij een NS balie.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten