Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

De afgelopen weken heb ik een bezoek gebracht aan de steden Stuttgart, Karlsruhe en Mannheim in Duitsland.

De heenreis was door een fout bij het maken van de reserveringen behoorlijk saai, met een ICE van Amsterdam naar Keulen en daar een overstap op een ICE naar Stuttgart (die daarna nog verder naar München zou gaan). Ik had eigenlijk de IC van Keulen naar Stuttgart willen hebben die langs de Rijn rijdt, maar helaas. De ICE van Keulen naar Stuttgart was behoorlijk lang, want hij werd gereden door maar liefst 2 ICE-3's. Ik heb ook nog een WK Vrouwenvoetbal ICE gezien, maar helaas is het niet gelukt die op de foto te krijgen.

In Stuttgart waren beide jeugdherbergen vol en privé hostels waren toch flink aan de prijs, dus had ik een aantal overnachtingen in Ludwigsburg, een stadje vlak ten noorden van Stuttgart en aangesloten op de S-Bahn van Stuttgart.

Ludwigsburg heeft een eigen vervoersbedrijf, LVL, dat een behoorlijk uitgebreid stadsnet uitbaat. Alle bussen zijn wit met een paarse voorkant en extreem oncomfortabel. De stoelen zijn nog meer plastic met een stofje dan in Nederland en de wegen zijn er slecht, dus lekker zitten doe je niet. Aangezien de Jeugdherberg 4 kilometer van het station af lag en Ludwigsburg behoorlijk heuvelrijk was had ik niet zo veel keuze.
Afbeelding
Stadsbus LVL (Ludwigsburg). De meeste bussen hadden veel reclame, vaak ook over de ramen heen. En ook van binnen waren het rijdende reclamezuilen met op alle ramen kleine advertenties, grote posters. Ze hadden ook een informatiesysteem binnen, dat bestond uit een toetsenbordje waarbij de chauffeur bij elke halte de haltecode invoerde zodat de naam van de halte op het display verscheen.

In Stuttgart kan je op vertoon van een reservering voor een hotel/hostel een dagkaart voor 3 dagen OV krijgen. Er zijn twee varianten. Een voor de stad en een voor het hele verkeersverbond. Die laatste kost slechts 14,50, een uitstekende deal want een normale dagkaart voor de hele regio kost net iets meer dan 10 euro per dag.

Ludwigsburg wordt aangedaan door lijn S4 en S5 van de S-Bahn, vanuit Stuttgart in een 10-20 minuten takt. Alle treinen rijden slechts tot Stuttgart Schwabstraße. Daarnaast stoppen er ook meerdere RB's en RE's. Deze worden gereden door de bekende dubbeldekkers of de ouderwetse N-wagens.
Afbeelding
S-Bahn Stuttgart op station Ludwigsburg. De S-Bahn van Stuttgart wordt gereden met zowel BR 423 als de hierboven zichtbare BR 420. Dit laatste materieel doet heel erg aan een metro denken. Vier deuren per rijtuig, geen overgangen naar een volgend rijtuig en trekt verrekte snel op maar rijdt niet echt snel. In Stuttgart rijdt de S-Bahn door een heel erg diepe tunnel, vanuit het Hbf moet je maar liefst 2 hele lange roltrappen af om beneden te komen
Afbeelding
Heel erg diep S-Bahnstation. Dit is bovenaan een roltrap in een ondergrondse stationshal en beneden is het perron. Niet heel erg verbazingwekkend is het dan ook op de stations behoorlijk warm.

Stuttgart heeft een aantal toeristische trekpleisters maar erg veel zijn het ook weer niet aangezien Stuttgart nog maar weinig restanten heeft van voor de oorlog. De meeste verwoeste gebouwen zijn niet heropgebouwd en de gebouwen die er nog stonden zijn voor het grootse deel afgebroken.
Afbeelding
Stuttgart Schloßplatz. Dit is het centrale plein van Stuttgart. Aan dit plein staat het Nieuwe Kasteel.

Afbeelding
Het kasteel van Stuttgart. Ik ben even aan de andere kant van die reusachtige gedenkzuil gaan staan.

Afbeelding
Königsbau in Stuttgart. Dit pand is tegenover het kasteel neergezet. Het was eerst een balzaal/toneelzaal. Na de tweede wereldoorlog is het opnieuw gebruikt. In de jaren 90 werd het als aandelenbeurs gebruikt, maar tegenwoordig is het samen met het gebouw er achter een groot winkelcentrum.

Afbeelding
Markthal, gelegen op een kleine afstand van het Schloßplatz.

Stuttgart heeft een uitgebreid netwerk van Stadtbahnen, wat ik op drie stukken na volledig heb bereden in de tijd dat ik er was. Het netwerk heeft een grote uitdaging, namelijk de steile heuvels en bergen in de omgeving. De ombouw van metersporige tram tot normaalsporige stadtbahn, die bijna 30 jaar heeft geduurd wordt eind dit jaar afgesloten als het laatste stuk van lijn U15 naar Stammheim in gebruik wordt genomen.

De Stadtbahn is technisch gezien behoorlijk saai. Alle haltes hebben hoge perrons, alle voertuigen zien er bijna hetzelfde uit van buiten en van binnen (er zijn enkele verschillen) en de meeste lijnen rijden elke 10 minuten (behalve U5, U8 en U12, die rijden elke 20 minuten). In de binnenstad is bijna alles ondergronds, maar de tunnels volgen het stratenpatroon, er zitten een flink aantal scherpe bochten in de tunnels. Buiten de binnenstad zijn er nog diverse stations ondergronds of half-verdiept. De lijnen gaan soms behoorlijk ver de regio in en rijden door behoorlijk landelijke gebieden. Nog een ding dat mij heel erg opviel was de stem van de omroepster, die klonk behoorlijk boos en ongezellig.

Afbeelding
Leswagen vlakbij Technische Akademie. Dit is aan de tak van U7 en U8 naar Ostfildern. De lijn verbindt hier diverse dorpjes tot het eindpunt in Nellingen.

Behalve lijn U6 en U7 rijden op alle andere lijnen alleen maar losse stellen. Dat lijkt krap, maar dat is het niet. Elk tramstel (ik moet toegeven, het lijken net metro's) bestaat uit twee bakken. De meeste hebben daartussen geen overloop, maar samen bieden ze ongeveer 130 zeer comfortabele zitplaatsen aan. Staanplaatsen zijn er buiten de spits bijna nooit :pos:

Afbeelding
Stuttgart: U7 richting Mönchfeld op weg naar Kreuzbronnen. Twee stellen samen maken een behoorlijk lange tram.

Daarna ben ik teruggereden naar de Fernsehturm een flink stuk terug. Voor een klein bedrag kan je met een lift naar het openlucht (!) uitzichtplatform waar je een uitstekend uitzicht over de volledige regio hebt.

Afbeelding
Stuttgart Hbf vanuit de Fernsehturm. Deze foto laat goed zien wat het plan Stuttgart 21 inhoudt. Alle bovengrondse treinsporen op de foto verdwijnen en dwars daarop wordt een tunnelstation geboord. Dit station ligt deels onder het park naast het station waar veel oude bomen in staan die dan gekapt moeten worden. Het park staat tegenwoordig vol met kampeerders tegen Stuttgart 21. De spoorwegen propaganderen in de volledige deelstaat met treinen die Stuttgart 21 promoten en op de stations met posters met 21 redenen waarom het project moet doorgaan. Toen ik er was vond er een massale demonstratie plaats van mensen die tegen de plannen zijn, die willen graag K21 (Kopstation 21). Het laatste nieuws is dat er een compromis zou zijn, maar daarvan ken ik de details niet.

Een groot deel van Stuttgart Hbf ligt trouwens al onder de grond. Bijvoorbeeld het S-Bahnstation, een groot overdekt winkelplein en het viersporige stadtbahnstation.

Afbeelding
Vallei van Stuttgart
Afbeelding
Tramhalte bij de Fernsehturm. Hier is ook nog de laatste keerlus van het oude metersporige tramnet te zien. Deze keerlus is bewaard omdat het traject van U15 ook nog de metersporige rails heeft die worden gebruikt door wekelijkse ritten met museumtrams. Helaas niet op de dagen dat ik er was, maar de route van U15 gaat niet met tunnels door de bergrug heen, maar over kronkelende wegen over een berg heen met regelmatig mooie uitzichten en steile hellingen :D U7 en U8 gaan wel door lange tunnels, die beginnen direct na het lage lange perron.

Dan heb je nog een andere metersporige lijn in Stuttgart, de tandradbaan, formeel ook wel bekend als lijn 10. Dit lijntje maakt een erg steile stijging vanaf het Marienplatz net buiten het centrum van Stuttgart en wordt gereden met wagentjes die op de Stadtbahn lijken, maar gewoon trappen hebben achter de deur en slechts uit een rijtuig bestaan. Er zit ook een fietswagen voor of achter (altijd aan de bergkant) waar reizigers gratis hun fiets op kunnen plaatsen :) Gedurende de hele route wordt het tandrad gebruikt, ook op een vlak stuk midden op straat, wat nog een hoop kabaal produceert :o
Afbeelding
Tandradbaan Stuttgart, eindpunt Degerloch op de berg.
Afbeelding
Tandradbaan Stuttgart Marienplatz, het eindpunt in het dal.
Afbeelding
Tandradbaan Stuttgart. Tandradbaan rijdt weg van Marienplatz.

Er is ook nog een bergbaan/kabelbaan in de buurt, maar die was wegens renovatie twee weekjes gesloten :(

Tot slot een overzichtsfoto van het Trammuseum in Stuttgart, waar metersporig materieel van de SSB en twee andere voormalige trambedrijven uit de regio staat (zoals de END in Esslingen).
Afbeelding
Trammuseum Stuttgart. Vanuit dit museum dat in een oude remise zit worden ook wekelijks oldtimerritten met de laatste dienstwagens van tramlijn 15 gemaakt. Toen ik het museum uitliep zag ik nog een slijptram voorbijkomen, maar die kon helaas niet op de foto.

In volgende delen Karlsruhe en de regio Mannheim.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Etienne »

Leuke foto's :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Michael »

Mooie foto's :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

Na een aantal dagen ging het verder naar Karlsruhe. Nu kan je heel saai direct van Stuttgart naar Karlsruhe gaan met de InterRegioExpress, maar aangezien je dan binnen twee uur in Karlsruhe bent en weinig bijzonder ziet had ik wat anders verzonnen. Vanuit Ludwigsburg ging ik eerst met de S-Bahn naar Stuttgart, en daar nam ik de IRE richting Tübingen.

Afbeelding
3x Treinstel type 611 op Stuttgart Hbf. Dit type treinstel had ik nog nooit eerder gezien, maar het zijn dieseltreinstellen met een kantelbakinstallatie. Zodoende werd het een comfortabele en snelle rit, want de trein was voorzien van een aangenaamde airco :D
Afbeelding
Het wat merkwaardige Interieur van deze trein.

De trein ging helemaal door naar Aulendorf maar reed tot Tübingen op een spoorlijn die gewoon van bovenleiding was voorzien. In Tübingen, waar ik er uit ging bleven ook de achterste twee treinstellen achter. Het was vrij letterlijk vliegend ontkoppelen, want nadat het voorste treinstel naar voren reed om los te komen reed het gelijk weg uit Tübingen :shock:

Op het station van Tübingen stonden twee treinstelletjes niets te doen:
Afbeelding
Regioshuttle van de Hohenzollischere Landesbahn. Dit type treinstel had ik al eerder gezien in Sachsen vorig jaar, volgens mij is het de nieuwe Railbus met heel irritante ramen :|
Vanuit Tübingen ging ik naar Herrenberg over een enkelsporig diesellijntje met als merkwaardige eigenschap dat alle stationsbordjes op de lijn rood waren :lol: En ja hoor, daar waren die moderne railbusjes weer:
Afbeelding
Regioshuttle van de DB.

In Herrenberg stapte ik over op een RE richting Freudenstadt. Deze trein bestond uit twee treinstellen type 425, maar alleen het achterste treinstel zou naar Freudenstadt gaan, want de trein werd in Eutingen im Gäu gesplitst, het voorste treinstel ging naar Rottweil.

Eenmaal aangekomen in Freudenstadt Hbf stond er op een van de sporen weer zo'n modern railbusje te pauzeren:
Afbeelding
Treinstel van de OSB. Het is verder niet echt station waar je het predicaat Hbf aan zou toekennen. Twee perrons met in totaal drie sporen, met elkaar verbonden door een onbewaakte overweg. Het wordt elk uur aangedaan door de tram naar Karlsruhe. Eens in de twee uur is dit station het eindpunt, het andere uur rijdt de trein door naar Eutingen im Gäu waar ik vandaan kwam, de RE rijdt slechts 1x in de twee uur rijdt.
Afbeelding
Trein en tram gezamelijk in Freudenstadt. Even om een idee te geven waar Freudenstadt ligt ten opzichte van Karlsruhe, het is ongeveer 2 uur rijden over het spoor, de tram is dan ook voorzien van een toilet en sommige trams zijn zelfs voorzien van een bistro. De tram gaat vanaf Freudenstadt eerst over de enkelsporige spoorlijn door de Murgtall naar Rastatt. Daarna rijdt de tram over het hoofdspoor via Bietigheim verder naar Karlsruhe. Vlak voordat de tram echter Karlsruhe Hbf kan inrijden takt hij af naar een soort sluis, het Albtalbahnhof in Karlsruhe. Vanaf daar rijdt deze enorme tram verder over het tramnet van Karlsruhe, waarbij de eerstvolgende halte alsnog het Hauptbahnhof is :) Daar veranderd de tram van lijn, het wordt dan een S4 naar Heilbronn (ook ongeveer 2 uur rijden vanaf Karlsruhe :X )

Karlsruhe is een heel bijzondere stad, de plattegrond van het oudste deel van de stad is volledig ontworpen volgens een plan. Men had een kasteel. Hieromheen ligt een ronde weg, en vanaf die weg stralen allerlei zijwegen uit, net zoals zonnestralen. Elke keer als je op de stad op zo'n zijweg loopt kan je het kasteel zien. De weg die precies voor het kasteel naar het zuiden loopt komt uit op het Marktplatz. Op het Marktplatz staat een piramide waaronder de stichter van de stad begraven ligt. Precies dwars het plein loopt de Kaiserstraße, een beruchte winkelstraat.

Karlsruhe ligt helemaal open. Ga er vooral niet heen, alles wat open kan liggen, een bouwput kan zijn en in de steigers verborgen kan zijn is dat ook wel zo'n beetje, en het ziet er niet naar uit dat dat de komende jaren anders zal zijn :X

Afbeelding
Het Kasteel in Karlsruhe staat bekend om een schitterende tuin. Ja, dat dacht je, maar het was een van de grootste zandbakken van Duitsland, volledig omringd met hoge bouwhekken. Door het hek heen heb ik het kasteel alsnog op de foto kunnen krijgen, maar dat speelgoed stond toch een beetje in de weg...

Zoals gezegd staat op de Marktplatz een piramide. Helaas heb ik die niet op de foto, want hij was volledig verstopt tussen de honderden passagiers die op de tram stonden te wachten. En als die er niet waren reed er wel een tram voorbij, want die reden tenslotte een 1-minutendienst :')

Op het Marktplatz stonden nog wel een aantal andere mooie gebouwen die gelukkig niet in de steigers stonden en waar op dat moment gelukkig net even geen tram voor langsreed :lol:
Afbeelding
Evangelische Stadtskirche Karlsruhe. Ik was net op tijd, want er reed alweer een tram het plein op. Nadat die weg was stond er aan de andere kant van het plein nog een mooi gebouw, het Stadhuis:
Afbeelding
Stadhuis Karlsruhe.

Goed, terug naar het OV maar weer. Karlsruhe heeft een klein stadsnet bestaande uit de lijnen 1 tot 8. Toen ik er was reed lijn 2 niet wegens werkzaamheden, maar als vervanger reed lijn 2E dan weer wel. Er zijn ook nog tientallen andere geheimzinnige lijnen die als lijn E rondrijden, door de hele stad op elk mogelijk tijdstip zie je er wel eentje rijden. Daarnaast zijn er ook een aantal streeklijnen. De lijnen S1, S11 en S2 worden nog "redelijk normaal" met eenrichtingstrams gereden. Maar je hebt ook de S4 en S5 en S51. Deze rijden vanaf de spoorlijnen in de regio Karlsruhe via een sluis zo het tramnet op om dan als tram door de drukke straten weer aan de andere kant de stad te verlaten. Tenslotte heb je nog de lijnen S31, S32 en S52. Deze lijnen rijden in Karlsruhealleen maar over spoorlijnen, maar worden wel gereden met trams, maar hebben aan het eindpunt ver buiten de stad nog een stukje tramlijn in een klein dorpje. En dan heb je nog de lijnen S6 en S9. Die worden ook met trams gereden, maar komen niet in Karlsruhe. Lijn S6 heeft daarbij nog een klein stukje tram in Bad Wildbad. Wie welke tram rijdt is behoorlijk vaak. De twee trambedrijven, KVB en AVG hebben hetzelfde logo als het KVV (het verkeersverbond) en ze voeren geen eigen logo's op de tram. Enkele ritten van lijn S5/S51/S52 worden dan weer gereden met trams van de DB, die hebben wel logo's. Een behoorlijk lang verhaal voor iets behoorlijk ingewikkeld :X

Zoals gezegd is de belangrijkste winkelstraat van Karlsruhe de Kaiserstraße. Het is trouwens ook de drukste tramboulevard van Europa gok ik, want dit is vrij normaal:
Afbeelding
Normale situatie Karlsruhe...

Wat rijdt er dan zoal door deze winkelstraat. Nou, in een paar minuten geschoten:
Afbeelding
Tram op lijn S5. De middelste wagen is een panoramawagen
Afbeelding
Tram op lijn 4. Erg comfortabel, maar spuuglelijk van binnen
Afbeelding
Tram op stadslijn 5. Een klassieke Düwag-wagen, tweedehands van het tramnet van West-Berlijn.

Het streektramnet van Karlsruhe begon met de Albtalbahn. Dit zijn de lijnen S1 en S11 richting het zuiden. Lijn S11 is best saai, maar lijn S1 komt uit in een leuk dorpje, Bad Herrenalb
Afbeelding
Tramstation Bad Herrenalb
Vanuit Karlsruhe komt er elk halfuur een tram. Ga wel in het voorste deel zitten, want het achterste deel wordt regelmatig in Ettlingen afgekoppeld :shock: Dit is de eerste keer dat ik een trambedrijf zie waar trams tijdens de rit worden ingekort.
Afbeelding
Relieken stoomtijd Bad Herrenalb.
Ik was net te laat om de inkomende tram uit Karlsruhe op de foto te zetten. Deze rijdt een rondje rondom het stationsgebouw aangezien het dus eenrichtingstrams zijn
Afbeelding
Tram rijdt Bad Herrenalb binnen.

Later volgen nog Mannhein en Heidelberg in deel 3.
Laatst gewijzigd door Suus op do 04 aug 2011, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Fles »

Leuk hoor *O*

Ik zie Freudenstadt, Bad Herrenalb.. Niet naar Rothenburg ob der Tauber geweest?? Dat is echt zoeen wondermooi stadje _O_
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

Nee, ik ben niet in Rothenburg geweest. Dat ligt trouwens in Beieren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Fles »

Bee schreef:Nee, ik ben niet in Rothenburg geweest. Dat ligt trouwens in Beieren :)
Ja, dat weet ik :P Maar was dat de reden om daar maar niet heen te gaan dan? :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

Nee, de reden was dat Stuttgart, Karlsruhe en Mannheim op het programma stonden.

De route van Karlsruhe naar Mannheim (normaal uurtje met de trein) was wel redelijk uitgebreid (A) Toen heb bijna de hele WestFrankenBahn uitgereden tussen Lauda en Aschaffenburg, en dan dat hele stuk in een BR 628 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

Goed, de laatste etappe van de reis was Mannheim. Mannheim is zelfs met de langzaamste trein slechts een uur rijden en aangezien ik dat wel heel snel vond, heb ik de reis behoorlijk uitgebreid.

Eerst ging ik met de S4 Sprinter naar Heilbronn. De S4 rijdt normaal als tram van Karlsruhe naar Heilbronn en stopt daarbij op alle haltes. Daartussendoor heb je de S4 EILZUG. Dit zijn snellere trams die niet op alle haltes stoppen. Ten slotte heb je nog een paar keer per dag de S4 Sprinter. Deze rijdt niet over het tramnet van Karlsruhe, maar begint tussen de andere treinen op Karlsruhe Hbf. Tot Heilbronn Bahnhofsvorplatz stopt deze tram slechts 2 keer, in Karlsruhe-Durlach en in Bretten, waar een overstap mogelijk is op tramlijn S9. Vanaf Heilbronn stopt de tram op alle haltes tot het eindpunt.

Ik kwam in Heilbronn dus aan op het plein voor het station:
Afbeelding
Bahnhofsvorplatz Heilbronn. Links de tram waarmee ik ben aangekomen, rechts een tram die hierna de spoorlijn op gaat, maar niet helemaal naar Karlsruhe. De tram waar ik uit kwam ging ook niet helemaal naar het andere eindpunt van de S4: Öhringen Cappel.

Vanuit Heilbronn ging ik met de RE richting Würzburg. Ik was in eerste instantie van plan in Osterburken over te stappen op de S-Bahn richting Mannheim. Omdat ik daar niet zoveel zin in had, besloot ik om nog in de trein te blijven zitten. Het volgende grotere station was daarna Lauda, waar een overstap naar Aschaffenburg werd aangeboden. Aangezien ik in Würzburg geen idee had hoe ik nog fatsoenlijk in Mannheim kom komen stapte ik over. In kwam terecht in een dubbele BR628, niet wetende dat Lauda - Aschaffenburg bijna 7 kwartier met de trein is. Het was een mooie rit waarbij we langs diverse stationnetjes kwamen waar de trein alleen op verzoek zou stoppen. Aangezien BR628 geen stopknoppen heeft, moest je dit melden bij de machinist en dat werd dan ook elke keer omgeroepen. Ben benieuwd hoe je dat doet als je per ongeluk in het tweede treinstel zit :lol:

Aangezien ik rond 14:30 aankwam in Aschaffenburg en ik had afgesproken om 16:00 in de hostel te zijn werd het redelijk krap. Uiteindelijk heb ik de allersnelste route gekozen: Met de RE naar Lauda en daar de ICE van Berlijn naar Mannheim. Het had ook binnendoor via Darmstadt gekund maar dan was ik pas rond half zes in Mannheim geweest.

Maargoed, de volgende dag in Mannheim eerst maar eens de belangrijkste monumenten bekeken.

Er was weer eens een kasteel, en ook dit keer met belangrijke invloed op de stadsplattegrond:
Afbeelding
Kasteel van Mannheim.

De binnenstad van Mannheim heeft een strak blokkenschema als stratenpatroon. Recht voor het paleis loopt de Breite Straße, die precies door het midden van de binnenstad loopt. Dwars daarop heb je de zijstraten. Precies in het midden bij de Paradeplatz heb je een hele brede zijstraat, de Planken met op het einde de watertoren. De overige straten in het centrum hebben meestal geen straatnaam. Om toch adressen aan te kunnen geven heeft elk blok een unieke letter-cijfer combinatie.

Afbeelding
In blok A4 heb je de Jezuitenkirche Mannheim. Verwoest tijdens de oorlog, maar netjes gerenoveerd.
Afbeelding
In datzelfde blok staat ook de Oude Sterrenwacht.
Afbeelding
Iets verderop in blok C5, staat het Museum Zeughaus

De meeste steden hebben wel ergens een watertoren, maar in Mannheim is de watertoren het icoon van de stad en voorzien van de nodige fonteinen. Tja, daar kan je het water ook voor gebruiken :P

Afbeelding
De achterkant van de Watertoren.
Afbeelding
En de voorkant met nog meer fonteinen: Watertoren in Mannheim.

Draai je je vervolgens 90 graden om, dan kijk je recht de Planken in. En dan zie je dit:
Afbeelding
Blik in de Planken.

Het trambedrijf in Mannheim heet RNV. Dit is een fusie van vijf trambedrijven waarvan de metersporige netten met elkaar verbonden zijn. Hoewel dit bedrijf een eigen huisstijl heeft (Oranje), rijden er nog veel trams rond in de oude huisstijlen, want wagens worden alleen overgeschilderd als ze beschadigd zijn geraakt of een revisie krijgen. Hierdoor zit er heel wat variatie in het materieel :D Daarnaast is het materieel van de trambedrijven ook af en toe wat door elkaar geschoven.

In de Breite Straße ging ging deze Variobahn op de foto:
Afbeelding
Tram van van de OEG (lijn 5).

Aan het eind van de eerste avond maakte ik nog een ritje met de RHB, een metersporige spoorlijn van Mannheim Hbf via Ludwigshafen naar Bad Dürkheim, gereden met trams. Bijna direct na het tramstation voor Mannheim Hbf gaat het over de Rijn, vervolgens rijdt je door de straten in het centrum van Ludwigshafen. Na een korte tunnel bij het Hbf van Ludwigshafen Hbf, een van de grootste stedenbouwkundige mislukkingen van Duitsland gaat het weer over straat verder naar de wijk Oggersheim. Als de straat de bebouwing verlaat gaat het opeens in een soort half-verdiepte metrobaan door weilanden. Als de bebouwing begint rijdt de tram weer de straat op. Na Oggersheim wordt de trambaan een echte spoorlijn dwars door de akkers en gaat het langs de dorpjes Ruchheim, Maxdorf en Füßgonheim. De tram moet af en toe met een echte trein-tyfoon waarschuwen bij spoorwegovergangen. Na Füßgonheim komt de tram aan in Ellerstadt, waar de tram midden door het dorp rijdt in over de smalle dorpsstraat! Daarna gaat het de lijn als een spoorlijn verder naar het treinstation Bad Dürkheim, waar je ongeveer een uur na vertrek in Mannheim aankomt.
Afbeelding
Station Bad Dürkheim. De tram staat nog op het stationsplein.
Afbeelding
BR628 rijdt Bad Dürkheim binnen
Afbeelding
Interieur BR628. Het lijkt net een Nederlandse sprinter zo.
Hoewel Bad Dürkheim aan een doorgaande spoorlijn ligt, moeten treinen er toch kopmaken door een ontwerpfout tijdens de aanleg :P Na een korte rit komt de trein aan in Freinsheim, waar een overstap op een andere BR628 wordt geboden naar Frankenthal.
Afbeelding
Station Freinsheim. Rare perronnummer. Ik stond op perron 1/2. Achter mij lag nog perron 2 Süd, aangezien de lijn naar Frankenthal aftakte halverwege het perron. Maar het perron aan de overkant is perron 9/10 :') De deuren van de trein gingen overigens ook aan twee kanten open :P
Afbeelding
Grootste verrassing was echter het interieur van de BR628. Het was alsof ik de 70's inliep, terwijl het materieel uit de jaren 80 komt :lol:

In Frankenthal stapte ik over op een normale 425 waarmee het terug naar Mannheim ging.

In het laatste deel nog een verslag van een uitstapje naar Heidelberg (anders wordt deze post zo lang).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Ronald »

Mooie serie verslagen. Tot nu toe alle delen bekeken, het geeft een leuke indruk van de verschillende steden in Baden-Württemberg :Y . Er valt nog vééél te ontdekken daar zie ik zo :pos: . Die BR628'jes vind ik trouwens leuke treintjes, doen een beetje aan de wadlopers denken :P .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

De tweede dag in Mannheim werd grotendeels besteed aan een bezoek aan de schitterende stad Heidelberg. Deze stad heeft de oorlog zonder kleerscheuren doorstaan, alleen de bruggen over de Neckar werden bewust opgeblazen in 1945. Daarnaast heeft Heidelberg al een erg oude universiteit die zeer hoog staan aangeschreven. Door de studenten is het er ook gezellig. Heidelberg is ook de eerste plek waar ik ook massa's toeristen ben tegengekomen, het was goed Japanners en Chinezen spotten :)

Vanuit Mannheim kan je met de trein naar Heidelberg, maar je kan ook met de tram. Sterker nog, je kan op twee manieren met de tram: Rechtstreeks of via Weinheim, wat zo'n 15 kilometer ten noorden van Heidelberg ligt. De hele cirkel Mannheim <-> Weinheim <-> Heidelberg is in principe in een keer te rijden met lijn 5, wat waarschijnlijk de grootste tramringlijn ter wereld is :D Deze tramlijn is de voormalige OEG.

Heen vanaf Mannheim ging ik via Weinheim, en terug rechtstreeks. De hele ring wordt op dit moment nog elke 20 minuten gereden, maar in Mannheim wordt binnen de stad de dienst verdicht tot elke 10 minuten. Met zo'n tussenrit ging het naar Mannheim Käfertal OEG-Bahnhof, waar ook een remise is.
Afbeelding
Daar stond deze tram van de OEG (RNV Lijn 5) klaar voor een ritje naar de werkplaats.
Afbeelding
Op dit tramstation komt ook lijn 4, hier een tram van het type RNV (Rhein-Neckar-Variobahn) (lijn 4). De VarioBahn wordt tegenwoordig gebouwd door Stadler. Vroeger was het een model van Bombardier, maar toen die het concept verkochten aan Stadler is afgesproken dat nabestellingen van steden die al Variobahnen hebben, deze bij Bombardier blijven plaatsen. Zodoende worden er nog steeds nieuwe Variobahnen van Bombardier geleverd aan de RNV en in dienst gesteld, terwijl in Nürnberg en München al jaren wordt geprobeerd de Variobahns van Stadler aan de praat te krijgen, wat niet echt wil vlotten daar. Rechts rijdt nog een tram van lijn 5 weg richting Mannheim.
Afbeelding
Op lijn 5 rijden ook nog de laatste Düwag GT8 trams. Ik had het geluk er een te treffen, maar moest bij Weinheim OEG-Bahnhof uitstappen en overstappen op de bus, omdat het enkelsporige traject tussen Weinheim en Schriesheim wordt omgebouwd naar dubbelspoor. Dit duurt een half jaar zodat volgend jaar over de hele lijn elke 10 minuten gereden kan worden :D De vervangende busdienst werd gereden met oude Mercedes-bussen :)

Na aankomst in Heidelberg op het Bismarckplatz ben ik door de oude binnenstad gelopen. Vanuit de binnenstad is het kasteel te zien dat tegen de heuvel aangebouwd is.
Afbeelding
Dit is de binnenplaats van Schloß Heidelberg
Van buiten ziet het er echter iets anders uit:
Afbeelding
Kasteelruine. Toch typisch. Alle steden met een kasteel die ik heb bezocht waren verwoest en opnieuw gebouwd. In Heidelberg is de stad niet verwoest maar is het kasteel weer een ruïne :|
Afbeelding
Het uitzicht over Heidelberg is overigens wel schitterend :D

Je kan het kasteel vanuit de stad op drie manieren bereiken. Er is een lange trap, een steil pad (hoe die koetsen daar vroeger omhoog kwamen is mij werkelijk een raadsel) en er is een Bergbaan. Die is wel flink aan de prijs en rijdt in het begin bijna volledig onder de grond. Dat vond ik niet zo leuk dus ben ik gewoon te voet gegaan, maar de bergbaan kon natuurlijk wel even op de foto :)
Afbeelding
Bergbahn Heidelberg.

Om een idee te geven hoe hoog het kasteel boven de stad uittorent: Deze foto is vanaf de Kornmarkt, ongeveer 400 meter van het kasteel vandaan genomen.
Afbeelding
Kornmarkt in Heidelberg

Het trambedrijf van Heidelberg (HSB) is ook gefuseerd in RNV, maar heeft nog steeds een overwegend blauw wagenpark waar nog de nodige variatie inzit:
Afbeelding
De laatste GT8. Dit was echt geluk hebben, want er zijn in Heidelberg nog maar twee GT8's aanwezig, waarvan een wegens defecten buiten dienst staat en de ander in een bijzondere beschildering al is overgedragen aan een museumorganisatie. Blijkbaar had men hem toch nog nodig, want hij dook in de normale reizigersdienst op. Ik heb er later nog een ritje mee gemaakt en hij rijdt nog fantastisch. De overige GT8's zijn nog niet gesloopt, maar schijnen in een tramremise in Ludwigshafen te staan.
Afbeelding
De RNV rijdt ook in Heidelberg. Maar aangezien men in Heidelberg alleen kopeindpunten heeft zijn het hier tweerichtingstrams. Dit is op het eindpunt Leimen Friedhof. Vroeger ging de tram nog verder door naar de dorpjes Nußloch en Wiesloch en het plan is dat tracé in de toekomst weer aan te leggen. In Wiesloch is vanaf het station op Google Earth het oude tracé naar het dorp nog goed te herkennen :)

Afbeelding
Op station HD-Weststadt/Südstadt kwam ik nog ditoudere type lagevloerstram tegen.

Tenslotte kwam ik op het station van Heidelberg nog deze verrassing tegen:
Afbeelding
Stadtbahnwagen M. Ik wist dat ze er waren, maar of ik ze tegen zou komen was de vraag, aangezien ze ondanks hun leeftijd een revisie krijgen in Tsjechië waar onder andere een nieuwe middenbak met een verlaagde vloer wordt ingebouwd :)

Na dit bezoek ging het terug naar Mannheim. Die avond liep ik nog door het park op de oever van de Rijn waar ik de laatste foto van deze serie verslagen heb gemaakt:
Afbeelding
Rijnoever Mannheim. Te zien zijn ook de twee spoorbruggen over de Rijn. Daarachter ligt nog een autobrug met een trambaan erbij. Aan de overkant ligt Ludwigshafen.

Dit was het, ik heb een erg leuke vakantie gehad, hoop dat jullie de foto's ook leuk hebben gevonden *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Michael »

Mooie foto's Bee :D
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Ronald »

Bee schreef:ik heb een erg leuke vakantie gehad
Dat wil ik best geloven :P . Is het trouwens wel altijd duidelijk waar de interrail geldig is? Met al die tramachtige treinen en treinachtige trams is dat aan de buitenkant soms wat moeilijk te zien lijkt me...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Suus »

In principe ga ik er vanuit: In de stad: Nee. Over een spoorlijn waar ook echte treinen komen: Ja.

Je hebt ook deze PDF waarin staat welke vervoerders meedoen met de InterRail One Country Pass, maar daar staat dus de AVG (die de RegioStadtBahn rondom Karlsruhe uitbaat) niet tussen, dat is het enige waar ik over twijfel. Ik heb het geprobeerd te vragen aan een controleur van het KVV (Verkeersverbond Karlsruhe), die zei dat het waarschijnlijk wel mocht en dat er door een uitzonderingsregel voor Bad Herrenalb - Karlsruhe Bahnhofsvorplatz (lijn S1) daar ook de Interrail geldig zou zijn, en daarmee dan ook voor alle andere trams tussen Karlsruhe Bahnhofsvorplatz en Karlsruhe Albtalbahnhof (S1, S11, S4, S41, S52). Maar pin mij daar niet op vast! Dagkaarten zijn hier trouwens 24 uur geldig na ontwaarding, dus als je om 4 uur 's middags de dagkaart stempelt, is deze de volgende ochtend ook nog geldig (y) Een dagkaart voor Karlsruhe is trouwens automatisch 3 Waben (Karlsruhe zelf zijn 2 Waben), waardoor je ook nog een Wabe rondom Karlsruhe in kan indien gewenst.

In Stuttgart had ik een toeristenkaart. Die kan je op vertoon van een reservering krijgen bij de meeste hotels/hostels in de regio waar het verkeersverbond VVS van toepassing is en anders op vertoon van een hotelreservering bij het toeristencentrum in Stuttgart. Vanuit Stuttgart Hbf loop je door de ondergrondse passage en bij de uitgang naar de stad zit dat direct links. Al waren ze het nu aan het verbouwen en zat het in een keet op de Schloßplatz. Zie ook http://www.stuttgart-tourist.de/DEU/suc ... ticket.htm Je krijgt hier ook nog een stadsplattegrond bij met op de achterkant een kaartje van al het spoorvervoer (Stadtbahn, S-Bahn en Regionale treinen) binnen het verkeersverbond. Dat kaartje heb ik NIET op internet kunnen vinden! Dit kaartjes is echt een superdeal, zo goedkoop vind je bijna nergens.

Rondom Mannheim was het een stuk duidelijker: Alles wat metersporig is, is niet toegankelijk met een treinkaartje. Uit de reisplanner van de DB komt er dan ook STR 4 of STR 5 uit en die staat niet tussen de goedgekeurde treintypes. Ook hier is de dagkaart 24 uur geldig na ontwaarding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee bezoekt: Steden in Baden-Württemberg

Bericht door Meltrain »

Mooie reportages. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten