ik zeg ook niet dat het een rustig traject is maar er zijn genoeg andere trajecten die eerder in aanmerking zouden komen voor spoorverdubbeling. misschien 1 extra spoor aanleggen naar tussen arnhem en elst voor de stopper naar tiel.Klaasje schreef:Leuk dat je dat zegt, maar zowel qua aantal treinen als het aantal reizigers is het niet bepaald een rustig traject. Qua directe capaciteitsvraag zal het niet nodig zijn om deze treinen in te leggen, maar wel om de relatie Deventer-Nijmegen te versnellen. Zo is er niet alleen 6 x per uur een echte IC tussen Ah en Nm maar ook een snelle verbinding buiten naar het verdere Noorden vanuit Nijmegen gezien. Dat is goed voor de attactiviteit van Nijmegen en maakt het gebruik van de trein op deze relaties interessanter wat meer reizigers trekt. Hiervoor is er wel een extra sprinter nodig.
Seinoptimalisatie klinkt leuk omdat het goedkoper is dan het bouwen van meer sporen, maar het hangt gigantisch van het traject en de gewenste dienstregeling af of je met seinoptimalisatie wel of juist geen potten kunt breken. Daarbij kan je het spoor tussen Arnhem en Nijmegen niet los bekijken van het keerproces in zowel Arnhem en Nijmegen. Daarnaast moeten de sprinters versneld worden om te zorgen dat het allemaal netjes in een 6/4 vorm past met daarnaast ook nog ruimte voor goederentreinen en de treinen naar Tiel. Ik durf jou te verklappen dat ik seinoptimalisatie op een hoop trajecten aandurf, maar dat ik bij dit traject toch echt denk dat er hier eigenlijk het beste wat spoor bij kan tussen Arnhem en Elst.
Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik kan zo gauw alleen Den Haag-Rotterdam bedenken. Verder zijn er misschien een aantal baanvakken waar het probleem vergelijkbaar is. Maar niemand zegt dat ook dat Arnhem-Elst(-Nijmegen) het enige baanvak is dat voor spooruitbreiding in aanmerking komt.010jongen schreef:ik zeg ook niet dat het een rustig traject is maar er zijn genoeg andere trajecten die eerder in aanmerking zouden komen voor spoorverdubbeling. misschien 1 extra spoor aanleggen naar tussen arnhem en elst voor de stopper naar tiel.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Weinig efficiënt om voor één treinserie een extra spoorlijn aan te leggen010jongen schreef:misschien 1 extra spoor aanleggen naar tussen Arnhem en Elst voor de stopper naar Tiel.
En plaatsnamen begint men met een hoofdletter.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Mwah, voor de treinserie Tiel-Arnhem ligt tussen Kerseren en Tiel ook een spoor wat ooit is aanglegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
En tussen Kesteren - Elst - Arnhem ook :D
Elst, Betuweroute aansluiting -Arnhem 4 sporen maken. Als je dan toch gaan puzzelen met infrastructuur, doe het dan meteen goed voor de komende jaren.
Elst, Betuweroute aansluiting -Arnhem 4 sporen maken. Als je dan toch gaan puzzelen met infrastructuur, doe het dan meteen goed voor de komende jaren.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Leg je die dan alleen aan voor de Tielexpress of ook voor de goederentreinen vanaf de Betuweroute?waldo79 schreef:Weinig efficiënt om voor één treinserie een extra spoorlijn aan te leggen010jongen schreef:misschien 1 extra spoor aanleggen naar tussen Arnhem en Elst voor de stopper naar Tiel.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Freek schreef:Leg je die dan alleen aan voor de Tielexpress of ook voor de goederentreinen vanaf de Betuweroute?waldo79 schreef:Weinig efficiënt om voor één treinserie een extra spoorlijn aan te leggen010jongen schreef:misschien 1 extra spoor aanleggen naar tussen Arnhem en Elst voor de stopper naar Tiel.
voor de tielexpress ja. ik leg meteen 10 sporen aan tussen arnhem en elst. elke 30 seconden een trein.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Het was overigens in de s3100 vanmorgen weer erg druk. De zomervakantie is voorbij, dus ben benieuwd hoe erg het proppen wordt deze laatste 2 weekjes...
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Nee hoor "In de vakantieperiode reizen minder mensen met de trein" :Y
Je hebt het gewoon verkeerd gezien webguy
Je hebt het gewoon verkeerd gezien webguy
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
^^Als je de helft van de treinen op Ah-Nm schrapt dan wordt het vanzelf drukker in de overgebleven treinen.
Nu kan de s3100 nooit langer rijden dan 8 bakken vanwege de stops in Wf, Otb en Nml, terwijl die serie zeker in de volle spits met 10 bakken zou kunnen rijden.
De t3100 vervoert reizigers van de t3100, t3600, t7500 en de reguliere overstappers van/ naar Dtc
Voor de t3000 geldt dat in mindere mate, maar die krijgt er een lange stop in Ed voor terug.
Nu kan de s3100 nooit langer rijden dan 8 bakken vanwege de stops in Wf, Otb en Nml, terwijl die serie zeker in de volle spits met 10 bakken zou kunnen rijden.
De t3100 vervoert reizigers van de t3100, t3600, t7500 en de reguliere overstappers van/ naar Dtc
Voor de t3000 geldt dat in mindere mate, maar die krijgt er een lange stop in Ed voor terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Maarja, vanmiddag was de s3000 van 17:30 een VIRM-IV. Zat prop vol, want als dat geen spits is weet ik het ook niet meer... In de spits in normale situatie rijdt de s3000 met 2x VIRM-VI
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
17:30 op welke plek? Ed?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Sorry, 17:30 uit Nijmegen... (werk daar tegenwoordig, dus pendel Ah-Nm)
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
*stoft topic af*
Station Elst naar vier sporen
ELST - Station Elst krijgt in 2018 vier sporen. De extra sporen komen aan de andere zijden van de huidige perrons te liggen. ProRail komt met dit voorstel om de toenemende treindrukte op het hoofdspoor Arnhem-Elst- Nijmegen de komende jaren het hoofd te kunnen bieden.
lees verder
En de capaciteitsanalyse: hier (pdf)
Station Elst naar vier sporen
ELST - Station Elst krijgt in 2018 vier sporen. De extra sporen komen aan de andere zijden van de huidige perrons te liggen. ProRail komt met dit voorstel om de toenemende treindrukte op het hoofdspoor Arnhem-Elst- Nijmegen de komende jaren het hoofd te kunnen bieden.
lees verder
En de capaciteitsanalyse: hier (pdf)
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Als ik zo kijk naar de plannen krijg ik het idee dat ze bij ProRail op deze manier proberen het mogelijk te maken dat de Tielerboemel gewoon door kan blijven rijden naar Arnhem. Wel jammer dat het waarschijnlijk wel zo is tussen 2016 en 2018, met bijbehorende desastreuze gevolgen voor de reizigersaantallen :N
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Bovenstaande capaciteitsanalyse bekijkt wat de mogelijkheden zijn voor onderstaande (PHS) dienstregeling tussen Nijmegen en Arnhem:
* 4x per uur: Nijmegen - Schiphol (non-stop)
* 2x per uur: Roosendaal - Zwolle (non-stop)
* 2x per uur: Wijchen - Arnhem (stopt overal)
* 2x per uur: 's-Hertogenbosch - Zutphen (stopt overal)
* 1/2x per uur: Tiel - Arnhem (stopt in Elst; Arnhem Zuid wordt onderzocht)
In elke serieus te nemen dienstregeling moeten er aanpassingen gedaan worden te Elst en Arnhem. Er worden met name voor Elst een hoop varianten aangedragen, maar de twee meest serieuze lijken toch wel:
* Extra perron trein uit Tiel. Pas aan de Arnhemse kant van station Elst komt de trein uit Tiel op het hoofdrailnet. Variant lijkt inpasbaar maar zorgt voor zeer beroerde punctualiteit.
* Treinen uit Nijmegen komen in Elst ten oosten van het huidige spoor 2 aan ("spoor 3"). Treinen richting Nijmegen vertrekken net als nu vanaf het huidige spoor 1. Treinen vanuit Tiel vertrekken vanaf spoor 2; treinen naar Tiel vanaf het nieuw aan te leggen spoor aan de westzijde van spoor 1 ("spoor 0"). Zorgt voor betere punctualiteit.
Probleempuntje dat niet genoemd wordt is ongetwijfeld de spoorwegovergang bij het station.
In Arnhem moet, om de nieuwe stoptrein uit Wijchen kwijt te kunnen, spoor 4 opgedeeld worden in een a- en b-fase. Daarmee krijg je een soort gespiegelde situatie met wat er nu al aan de hand is op spoor 6 (ergens halverwege het perron takt er een spoortje aan). Naast een stuk spoor betekent dit ook de aanleg van vier nieuwe wissels.
Er wordt ook een schets gegeven van hoe de PHS dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen er idealiter uit moet komen te zien. Hierbij werd nog uitgegaan dat de trein vanuit Tiel in Elst zou eindigen. Het document geeft toe dat de dienstregeling nog erg onzeker is.
Er vallen een aantal dingen op. Volgens deze variant zou, als de intercity Roosendaal <-> Zwolle verlegd wordt, dit op het Brabantse gedeelte van het traject gebeuren. Richting Zwolle blijft het min of meer gelijk. De trein gaat, komende vanuit Roosendaal, in Arnhem alsnog vijf minuten halteren voordat deze vertrekt richting Zwolle. De Sprinter uit Den Bosch staat maar een minuutje stil ofzo. Dat betekent dat de Sprinter naar Zutphen (die dus grofweg een kwartier verlegd wordt) steeds vlak voor de intercity naar Zwolle komt te zitten (de treinen lijken in Arnhem ook op hetzelfde perron afgehandeld te moeten worden dus dat zit allemaal zeer krap). De trein vanuit Wijchen heeft een nogal lange kering in Arnhem (plusminus 24 minuten). De intercity's naar Schiphol komen niet in een kwartiersdienst te liggen maar dat was ook niet te verwachten aangezien deze trein vanaf Arnhem zesmaal per uur zou moeten gaan rijden.
(Voor de kerende treinen vanuit Schiphol verandert er uiteraard ook nog wat aan de spooropstelling te Arnhem: de kerende treinen vanuit Schiphol moeten dan vanaf spoor 9 vertrekken (kering van ongeveer 10 minuten); de treinen van en naar Ede-Wageningen vanaf spoor 10; de ICE richting Amsterdam van spoor 11 en de ICE richting Duitsland van spoor 8. Dit kan allemaal omdat de keringen in Arnhem wat veranderen)
Tot zover deze verre toekomstmuziek.
* 4x per uur: Nijmegen - Schiphol (non-stop)
* 2x per uur: Roosendaal - Zwolle (non-stop)
* 2x per uur: Wijchen - Arnhem (stopt overal)
* 2x per uur: 's-Hertogenbosch - Zutphen (stopt overal)
* 1/2x per uur: Tiel - Arnhem (stopt in Elst; Arnhem Zuid wordt onderzocht)
In elke serieus te nemen dienstregeling moeten er aanpassingen gedaan worden te Elst en Arnhem. Er worden met name voor Elst een hoop varianten aangedragen, maar de twee meest serieuze lijken toch wel:
* Extra perron trein uit Tiel. Pas aan de Arnhemse kant van station Elst komt de trein uit Tiel op het hoofdrailnet. Variant lijkt inpasbaar maar zorgt voor zeer beroerde punctualiteit.
* Treinen uit Nijmegen komen in Elst ten oosten van het huidige spoor 2 aan ("spoor 3"). Treinen richting Nijmegen vertrekken net als nu vanaf het huidige spoor 1. Treinen vanuit Tiel vertrekken vanaf spoor 2; treinen naar Tiel vanaf het nieuw aan te leggen spoor aan de westzijde van spoor 1 ("spoor 0"). Zorgt voor betere punctualiteit.
Probleempuntje dat niet genoemd wordt is ongetwijfeld de spoorwegovergang bij het station.
In Arnhem moet, om de nieuwe stoptrein uit Wijchen kwijt te kunnen, spoor 4 opgedeeld worden in een a- en b-fase. Daarmee krijg je een soort gespiegelde situatie met wat er nu al aan de hand is op spoor 6 (ergens halverwege het perron takt er een spoortje aan). Naast een stuk spoor betekent dit ook de aanleg van vier nieuwe wissels.
Er wordt ook een schets gegeven van hoe de PHS dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen er idealiter uit moet komen te zien. Hierbij werd nog uitgegaan dat de trein vanuit Tiel in Elst zou eindigen. Het document geeft toe dat de dienstregeling nog erg onzeker is.
Code: Selecteer alles
Wc Nm Ht Rsd Nm
Nm ...:00 ...:08 ...:16 ...:24 ...:27
Nml ...:03 ...... ...:19 ...... ......
Est ...:08 ...... ...:24 ...... ......
Ahz ...:11 ...... ...:27 ...... ......
Ah ...:18 ...:21 ...:34 ...:37 ...:40
Ah Shl Zp Zl Shl
Shl Ah Shl Zl Zp
Ah ...:09 ...:12 ...:20 ...:23 ...:26
Ahz ...... ...:18 ...... ...... ...:32
Est ...... ...:21 ...... ...... ...:35
Nml ...... ...:25 ...... ...... ...:39
Nm ...:21 ...:29 ...:33 ...:36 ...:43
Nm Wc Nm Rsd Ht
(Voor de kerende treinen vanuit Schiphol verandert er uiteraard ook nog wat aan de spooropstelling te Arnhem: de kerende treinen vanuit Schiphol moeten dan vanaf spoor 9 vertrekken (kering van ongeveer 10 minuten); de treinen van en naar Ede-Wageningen vanaf spoor 10; de ICE richting Amsterdam van spoor 11 en de ICE richting Duitsland van spoor 8. Dit kan allemaal omdat de keringen in Arnhem wat veranderen)
Tot zover deze verre toekomstmuziek.
Laatst gewijzigd door Frank op vr 16 dec 2011, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Om het helemaal krom te maken zeggen de plannen dat er tussen 2014 en 2016 de Tielerboemel gewoon doorrijdt naar Arnhem, terwijl PHS al is begonnen. Iets zegt me dan dat dat keerspoor de reinste geldverspilling is
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Ja, dat vond ik ook raar. Ik denk dat de periode 2014 - 2016 gewoon een probleemperiode blijft waarin je de dienstregeling die je wil uitvoeren niet uit kunt voeren. Misschien dat de huidige situatie nog wat langer blijft bestaan.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Wellicht wordt de intercity ietsje uitgebogen ten behoeve van de trein naar Tiel.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe infra ron Elst gefaseerd in dienst komt, waarbij eerst "spoor 0" wordt gebouwd waar de Tieltrein vervolgens 2 jaar kan keren, om daarna als doorgaand spoor gebruikt te worden.
Opvallend trouwens dat niet die trein uit Wijchen door gaat rijden naar Zutphen, die zit qua tijd veel beter.
Opvallend trouwens dat niet die trein uit Wijchen door gaat rijden naar Zutphen, die zit qua tijd veel beter.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk voorlopig heel weinig zie veranderen. En ik weet ook nog niet echt wat ik van het gefaseerd doorvoeren moet vinden; het proces duurt ook al zo lang.
Laatst gewijzigd door Frank op vr 16 dec 2011, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Inderdaad, het leek toch meer voor de hand te liggen om Sprinters Arnhem-Den Bosch en Zutphen-Wijchen te rijden. Voordeel van een pendeltreintje Arnhem-Wijchen zal wel zijn dat er dan heel makkelijk in de daluren één serie uitgegooid kan worden.Wubbo schreef:Opvallend trouwens dat niet die trein uit Wijchen door gaat rijden naar Zutphen, die zit qua tijd veel beter.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
4x naar Schiphol? Waarom dat? Tussen Utrecht en Schiphol wordt al 4x per uur gereden in combinatie met de trein vanuit Eindhoven. Waarom niet de huidige houden van 4x per uur Nijmegen - Utrecht waarvan 2 naar Den Helder, 2 naar Schiphol?
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Vraag me overigens ook af hoe dat tussen Arnhem en Ede dan gaat, want geloof dat er weinig ruimte is met de stoptrein er tussen. Wel voordelig is het geringe aantal goederenpaden dat daar nog loopt: meeste gaat via Betuweroute.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten