Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge (UK)
Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge (UK)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cambridges ... ded_Busway
Gisteren is tussen Cambridge en Huntingdon de langste geleidebuslijn ter wereld geopend. Ik wist niet dat het bestond op zich, maar okee :) Ruim 21 km lang issie en de bus rijdt op een groot deel van de baan in een betonnen flipperbaan, gestuurd door kleine wieltjes aan de zijkant :)
ANyway: alles staat in die link :) Gisteren zijn ze begonnen :)
Gisteren is tussen Cambridge en Huntingdon de langste geleidebuslijn ter wereld geopend. Ik wist niet dat het bestond op zich, maar okee :) Ruim 21 km lang issie en de bus rijdt op een groot deel van de baan in een betonnen flipperbaan, gestuurd door kleine wieltjes aan de zijkant :)
ANyway: alles staat in die link :) Gisteren zijn ze begonnen :)
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
is ook vermoedelijk de baan die het aller/allerlangste heeft geduurd om gebouwd te worden en voordat hij werd goedgekeurd voor openbaar vervoer. vandaar dat hij al uit ieders geheugen is weggezakt.
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Kansloos concept: geen schoner milieu dan gewone bussen, geen hogere capaciteit dan gewone bussen. Wat is dan het voordeel boven een normale bussen behalve dat betonboeren en busfabrikanten hier blij van worden door de hogere kosten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Als je toch een busbaan gaat bouwen, waarom dan geen stroomvoorziening inbouwen in een rail ofzo....
En het trace is dat van een voormalige spoorlijn ook nog eens...
En het trace is dat van een voormalige spoorlijn ook nog eens...
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
In Frankrijk hebben ze ook ergens zoiets geloof ik. Het nadeel van dit systeem is dat je alle nadelen van een bus met de nadelen van een tram combineert zonder echte voordelen te hebben. Daarom snap ik het niet zo goed.
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Dit is anders dan de Franse idioterie, die hebben rails en begeleiding.
Dit doet meer denken aan een fout experiment uit Essen. Later meer.
Dit doet meer denken aan een fout experiment uit Essen. Later meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Heb je in Mannheim tijdens je vakantie hier niets meer van gezien. Dacht dat ze daar ook zie iets (gehad) hebben.
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
@Freek: Daar hadden ze ook zoiets, maar in 2005 hebben ze dat vervangen door een trambaan in Asfalt. Daar ben ik toevallig met de tram geweest en toen dacht ik: Waarom is nu maar een spoor in het asfalt geplaatst en de ander niet Zie hier: http://maps.google.nl/maps?q=Mannheim&h ... 64,,1,7.57
In Essen wilde men van de metersporige trams af, want die waren duur en niet geschikt voor de normaalsporige Stadtbahntoekomst die men in Essen voor ogen had. Daarom heeft men in de jaren 80 de tramlijn van het centrum van Essen naar Kray, die in het midden van de Autobahn 40 lag opgeheven en daar een spoorbus aangelegd.
(oude foto uit het jaar 2000, tegenwoordig rijden er Citaro's met speciale spoorbusvoorzieningen).
Omdat men in de binnenstad van Essen net alles had omgewoeld voor een enorme stelsel van tramtunnels en men het een beetje zonde vond om die niet te gebruiken (hef dan die tram ook niet op :') ) had men het concept Duo-Spurbus verzonnen. In de tunnel zou de bus als een trolleybus rijden, en buiten de tunnel zou de bus gewoon op diesel rijden. Het was wel voorzien om het traject naar Kray dat in het midden van de snelweg lag te voorzien van een bovenleiding, maar allerlei smoesjes zijn gebruikt om dat tegen te houden (zo zouden de lantaarnpalen niet stevig genoeg zijn voor een bovenleidingsconstructie. Dat was een smoes, want de lantaarnpalen konden eerst wel de bovenleiding van de tram dragen)
En om het nog bizarder te maken: De bussen reden in gemengd bedrijf met trams aangezien het nog een proef was en omdat de stations van eilandperrons waren voorzien moesten de bussen ook nog aan twee kanten deuren hebben :X
Effin, zie de video's hoe bizar dat hele systeem was:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lKZGKA2Bk4c[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jUsRg9kkPPc[/youtube]
Het stuk Spurbus in de middenberm bestaat nog steeds en wordt tegenwoordig bereden door de lijnen 146 en 147 van de EVAG.
In Essen wilde men van de metersporige trams af, want die waren duur en niet geschikt voor de normaalsporige Stadtbahntoekomst die men in Essen voor ogen had. Daarom heeft men in de jaren 80 de tramlijn van het centrum van Essen naar Kray, die in het midden van de Autobahn 40 lag opgeheven en daar een spoorbus aangelegd.
(oude foto uit het jaar 2000, tegenwoordig rijden er Citaro's met speciale spoorbusvoorzieningen).
Omdat men in de binnenstad van Essen net alles had omgewoeld voor een enorme stelsel van tramtunnels en men het een beetje zonde vond om die niet te gebruiken (hef dan die tram ook niet op :') ) had men het concept Duo-Spurbus verzonnen. In de tunnel zou de bus als een trolleybus rijden, en buiten de tunnel zou de bus gewoon op diesel rijden. Het was wel voorzien om het traject naar Kray dat in het midden van de snelweg lag te voorzien van een bovenleiding, maar allerlei smoesjes zijn gebruikt om dat tegen te houden (zo zouden de lantaarnpalen niet stevig genoeg zijn voor een bovenleidingsconstructie. Dat was een smoes, want de lantaarnpalen konden eerst wel de bovenleiding van de tram dragen)
En om het nog bizarder te maken: De bussen reden in gemengd bedrijf met trams aangezien het nog een proef was en omdat de stations van eilandperrons waren voorzien moesten de bussen ook nog aan twee kanten deuren hebben :X
Effin, zie de video's hoe bizar dat hele systeem was:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lKZGKA2Bk4c[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jUsRg9kkPPc[/youtube]
Het stuk Spurbus in de middenberm bestaat nog steeds en wordt tegenwoordig bereden door de lijnen 146 en 147 van de EVAG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Onzinnig idee vind ik het :D Maar goed, voor de verscheidenheid is het wel leuk natuurlijk :)
Re: Langste geleidebuslijn ter wereld geopend bij Cambridge
Aangezien dit het enige topic is wat ik over geleidebussen heb gevonden (en dit topic niet alleen over Cambridge gaat) zet ik het even hier neer:
Het is niet zeker hoelang de Spurbus noch bestaan blijft. Het systeem schijnt te duur te zijn - hoge reparatiekosten, hoge onderhoudskosten en niet meer leverbare onderdelen. Men gaat nu alternatieven kijken en wil begin 2015 besluiten hoe het verdergaat. Link: http://www.derwesten.de/staedte/essen/z ... 51490.html
Het is niet zeker hoelang de Spurbus noch bestaan blijft. Het systeem schijnt te duur te zijn - hoge reparatiekosten, hoge onderhoudskosten en niet meer leverbare onderdelen. Men gaat nu alternatieven kijken en wil begin 2015 besluiten hoe het verdergaat. Link: http://www.derwesten.de/staedte/essen/z ... 51490.html
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten