Treintrip augustus 2011

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Een korte sfeerimpressie van drie dagen met de trein door Duitsland.

Eerst nog even het reisplan:
Dag 1: De eerste trein van Amsterdam naar Amersfoort, en daar de eerste trein naar Groningen. Daar ben je dan om kwart over 8.
Stoptrein Groningen - Leer
RegionalExpress Leer - Hannover
RegionalExpress Hannover - Sandersleben (trein gaat naar Halle/Saale, maar omdat de overstap hier langer was dan in Halle en de trein +25 hier besloten over te stappen. Dat lukte NET!)
RegionalBahn Sandersleben - Sangershausen
RegionalExpress Sangershausen - Nordhausen

Dag 2:
RegionalExpress Nordhausen - Erfurt
RegionalBahn Erfurt - Eisenach
RegionalBahn Eisenach - Bebra
RegionalExpress Bebra - Fulda
RegionalExpress Fulda - Gelnhausen
RegionalBahn Gelnhausen - Gießen

Dag 3:
RegionalExpress Gießen - Koblenz
RegionalExpress Koblenz - Trier
RegionalExpress Trier - Köln Hbf....
En toen ging de trein kapot in Gerolstein. Poging 2:
RegionalExpress Gerolstein - Köln Hbf
RegionalBahn Köln Hbf - Mönchengladbach
RegionalExpress Mönchengladbach - Venlo
En vanaf daar via Eindhoven verder naar Amsterdam.
Misschien komt er nog een kaartje, misschien ook niet.

Dan de foto's:
Afbeelding
Arriva GTW in Leer

Afbeelding
Combino in Nordhausen. Dat hier nog stoelen inzitten! In deze tram waren maar 26 zitplaatsen :') En nog niet vol :lol: Wat wil je ook in een stadje van 45.000 inwoners waar twee tramlijnen elke tien minuten rijden :roll:

Afbeelding
Opern Nordhausen

Het centrum van Nordhausen bestaat uit drie componenten: oude gebouwen uit de Middeleeuwen, woonblokken uit de DDR en grote grasvelden waar vroeger woonblokken uit de DDR stonden... Beetje treurige aanblik al met al...

Afbeelding
Rathaus Nordhausen

Afbeelding
Combino Nordhausen. Nog maar eens een trammetje.

Afbeelding
Station Nordhausen Nord. Zover ik weet is het stationsplein in Nordhausen het enige stationsplein in Duitsland waar twee treinstations letterlijk naast elkaar staan. Alleen komt er in station Nordhausen Nord nog maar een stoomtrein per dag aangezien de tram van Nordhausen 1x per uur een heel stuk de smalspoorlijn oprijdt. En dat alles met behulp van een dieselmotortje :D

Afbeelding
Opstelterrein HSB Nordhausen. Het stonk er enorm door een gebouw waar men iets aan het stoken was.

Afbeelding
Ouwe meuk opgeslagen in Nordhausen. Dit was dan weer van de DB.
Afbeelding
Proeftram (kan op diesel rijden). Verborgen achter nog meer ouwe meuk.

Afbeelding
Tramremise Nordhausen. Baggerfoto, maar ach.

Afbeelding
Overbodige trams. Wat doe je met overbodige trams? Die zet je voor de ingang van de jeugdherberg neer :mrgreen:

Afbeelding
Restanten van gesloten spoorlijnen. In Sondershausen kwam tot eind 2007 de spoorlijn naar Bretleben. Die lijn is gesloten, maar de bestemmingsborden zijn nog niet aangepast...

Afbeelding
RegioShuttles Erfurt Hbf. Daar heb je ze weer...

Gelukkig kon ik in verbouwde Oost-Duitse rijtuigen vervoerd worden naar Eisenach.

Afbeelding
Cantus Flirt in Eisenach. Ze hebben driedelige en vierdelige Flirts. Bebra is de thuisbasis van Cantus, bijna alle treinen die daar stoppen zijn van Cantus, en dat zijn er een hoop.

Afbeelding
Goederentreintje

Afbeelding
Intercity naar Leipzig. Van die trein klopte geen snars, de hele rijtuigvolgorde was overhoop gegooid volgens de omroep.

Afbeelding
Onbekende trein bij Bebra. Wat is het en waar komt dit vandaan? Er stond iets met Bayern op?

Afbeelding
Goederentreintje in Bebra. Volgens mij een stuk antiek, die locomotief.

Afbeelding
HLB GTW in Gelnhausen. Ja, dit is een GTW.

Afbeelding
Station Gießen. Een megagroot station Muiderpoort, qua sporenindeling.

Afbeelding
BR612, trein Gießen - Koblenz. Mooie lijn, zeker tussen Limburg en Koblenz. Maar de trein kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken :neg:

Afbeelding
Trein die van Trier naar Köln had moeten gaan... Maar de geest gaf in Gerolstein.

Afbeelding
Comfortabel interieurtje. Deze trein was ook praktisch leeg 8-) Ik zat alleen in het voorste treinstel en de rest was ook rustig volgens de conducteur. Wel een aantal lange tussenstoppen trouwens...

Afbeelding
Die zou de volgende trein gaan rijden, drie kwartier later en met meer tussenstops.

Dat was het. Beetje bijeengeraapt zooitje, maar je moet wat :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Afbeelding
Onbekende trein bij Bebra. Wat is het en waar komt dit vandaan? Er stond iets met Bayern op?
Dat zal je vast hier ergens kunnen vinden :wink: (Even gegoogled op het opschrift van de trein). Bebra komt in hun ticketzoeksysteem voor, maar zie het op geenenkele routestrip staan :roll:

Leuk verslagje trouwens!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Fles »

Bebra, mijn aller eerste treinrit ooit begon daar _O_ Moet ik nog steeds een keertje naar terug :)

Was trouwens ook één van de laatste Stoomreservaten geloof ik, samen met Rheine :)
Sander14
Berichten: 27
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 09:44

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Sander14 »

Dat treinstel wat je zag is er een uit de Alstom Coradia familie. De BR 440 Coradia Continental. DB gebruikt ze ook en rond Bremen ingezet door de NordWestBahn.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door htm_tram »

Leuk verslag :pos: Vooral die tramfoto's zijn leuk :D
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Sander14 schreef:Dat treinstel wat je zag is er een uit de Alstom Coradia familie. De BR 440 Coradia Continental. DB gebruikt ze ook en rond Bremen ingezet door de NordWestBahn.
Die rond Bremen heb ik wel gezien, maar door de donkerblauwe kleur daar had ik ze niet meteen geassocieerd met dit treinstel hier. Wat dit ding verder in Bebra zocht: geen idee. Die kaart op de site van Daniel toont alleen spoorlijnen in Bayern, en dit is in Noordhessen?

Die gele overbodige trams in Nordhausen zijn trouwens tweedehandsjes uit Stuttgart. Daar hadden ze jarenlang remises vol overbodig materieel staan. Hoe zou dat nu komen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Daniel »

Ik kom bij zoeken op Bebra Agilis wel een filmpje tegen van een proefrit van een van hun stellen, wellicht dat je zoiets hebt gezien... omgeving Regensburg hebben ze pas half 2011 overgenomen kwam ik elders tegen dus nieuw materieel in aflevering is goed mogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Ronald »

Leuk rondje! Weer wat bordjes erbij zeker :mrgreen: ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Ja, maar tot mijn grote ergernis ook een hoop niet :(

Zo heb ik geen enkel station tussen Hannover en Goslar. Eerst omdat de trein zo vol zat dat ik op een plek zat waar je niet eens goed naar buiten kon kijken. Daardoor mis ik o.a. Sarstedt, Hildesheim Hbf en Derneburg. Toen stapte er iemand in Baddeckenstedt uit waardoor een mooie zitplek vrij kwam (dat bordje heb ik dus ook nog niet) en had ik eindelijk alles klaarstaan om een foto te maken van Salzgitter-Ringelheim, gaat een man proberen mijn kaartje te ruilen voor een enkeltje Goslar :evil: Ik ben niet gek en mijn kaartje is gekoppeld aan mijn ID-kaart, dus daar had hij ook niets aan :roll: Dus dat station heb ik ook niet. -o-

Sowieso moet ik nog eens snel terug naar die hoek, er rijden nog steeds N-wagens met BR218 tussen Hannover en Bad Harzburg, dat kan nooit meer lang duren (ik zat zelf in een BR612 daar, waar ik op dag drie weer in zou zitten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Ronald »

In september ben ik ook van plan eens die kant op te gaan voor de stoomtreintjes in de Harz. Vanuit Wernigerode kun je doorsteken naar Nordhausen, dwars door de Harz over smalspoortjes. Lijkt me wel wat :Y .
En wat die man voor die kaartjesruil betreft: gewoon op zijn beurt laten wachten :6 (of net doen of je hem niet begrijpt natuurlijk).
Bee schreef:Afbeelding
Rathaus Nordhausen
Edit: trouwens, je hebt zeker een flinke groothoeklens op je camera? De boel valt nogal om zeg maar :wink: . Maar verder wel mooie foto's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Eh nee, ik heb een vrij simpele Cybershot van Sony. Maar dat pand is gewoon behoorlijk scheef, het komt uit 1610!

Nordhausen is niet de meest geschikte stad als je de stoomtreinen in de Harz wil bezoeken, aangezien er sinds de aanleg van de verbindingsbaan tussen het tramnet en de smalspoorlijn nog maar heel weinig stoomtreinen komen. Dan ben je inderdaad beter uit aan de noordkant. Je hoeft er ook zeker geen hele dag voor uit te trekken trouwens, tenzij je van Schnaps houdt, want dat is de plaatselijke drank. Je kon er in het restaurant in plaats van een meter bier dan ook een meter Schnaps krijgen (Korenbrandewijn) :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Oja, en een kaartje.

Afbeelding
Zwart = dag 1
Roze = dag 2
Blauw = dag 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Caspar »

Leuk verslag om te lezen. Is er een reden dat je alleen met RE en RB bent gaan reizen en geen IC-ICE? Of is dat gewoon toeval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Op de meeste verbindingen worden IC of ICE niet of amper aangeboden en door de lagere snelheid zie je ook wat meer van het landschap (en wat meer stations). Er zaten wel een aantal drukke treinen tussen, maar ach, dat houd je altijd.

De RE Leer - Hannover was heel druk tussen Leer en Bremen. Maar dat kwam omdat er meerdere schoolklassen in zaten en de trein te kort was. Tussen Bremen en Hannover viel het reuze mee, maar daar is de RE nogal traag omdat je twee keer aan de kant gegooid wordt voor een ICE.

De RE Hannover - Halle was te kort, er ontbrak een treinstel volgens de borden, maar het werd in de loop van de rit wat rustiger.

De RB Gelnhausen - Gießen werd druk na Nidda, daar was net de school uit.

De RE Koblenz - Trier was ook erg druk, werd ook niet rustiger, wel was dit maar een gewone BR425.

De RE Gerolstein - Köln was ook vrij druk, maar dat kwam omdat de vorige trein natuurlijk was uitgevallen.

De RB Köln - Mönchengladbach was ook druk, maar dat was in de spits, dus dat hoort erbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Vraagje over de trams van Nordhausen: is het hele net geschikt voor eenrichtingstrams of alleen lijn 2? Op jouw eerste foto staat namelijk een tweerichtingstram en ik las op Wikipedia dat er 4 eenrichtings-Combino's zijn en 6 tweerichtings-Combino's (waarvan 3 Combino Duo's).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Lijn 1 en 2 zijn geschikt voor eenrichtingstrams, lijn 10 niet. Maar aangezien op lijn 10 de Duo-trams moeten rijden en die alleen maar als tweerichtingstrams beschikbaar zijn is dat in de praktijk geen probleem. Lijn 10 maakt vanuit de stad trouwens kop op het stationsplein :)

Lijn 2 heeft bij de halte Grimel wel een eilandperron. Dat maakt verder niet zo veel uit, want de tram rijdt daar gewoon aan de linkerkant langs in plaats van aan de rechterkant. :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Meltrain »

Maar ik vind het dan zo vreemd dat er ook 'gewone' tweerichtingstrams zijn. Men had dan beter eenrichtingstrams kunnen bestellen aangezien die een grotere capaciteit hebben (in elk geval qua zitplaatsen).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Het gebeurt steeds vaker dat trambedrijven waarvan het net geschikt is voor eenrichtingstrams toch een kleine serie tweerichtingstrams kopen. Bij inkortingen, bijvoorbeeld door werkzaamheden, kan hierdoor toch nog een gedeelte van het traject bereden worden. Soms wordt het net zelfs voorzien van permanente overloopwissels, zoals in Nordhausen ook het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Ronald »

Net nog even op de site van de stadsvervoerder van Nordhausen gekeken, maar dat tramnetje stelt écht niks voor zeg :? . Ik vraag me dan toch echt af welke voordelen dit heeft ten opzichte van een bus, behalve het milieu-imago natuurlijk. Al met al lijkt het me een duur grapje om dit netje in de lucht te houden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treintrip augustus 2011

Bericht door Suus »

Nu is Nordhausen volgens mij ook wel een van de kleinste plaatsen in Duitsland met een tramnet, maar als je het nog hebt zou ik het wel koesteren. In de tijd van de DDR zal het waarschijnlijk goed geboerd hebben aangezien individuele vervoersmiddelen er in die tijd amper waren. Hoewel de vervoerscijfers vaak flink gedaald zijn bijna alle DDR-tramnetten behouden al hangen of hingen sommige aan zijden draadjes. Er is slechts een tramnet "gesloten" na de val van de muur, alle andere bedrijven zijn van een VEB (Volkseigen Betrieb) naar een commerciële bedrijfsvorm omgevormd.

Overigens is in Duitsland de heersende gedachte: Wie investeert in haar spoorverbonden openbaar vervoer, zal uiteindelijk altijd een reizigerswinst zien. En daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen, want het stadje kent nog steeds weinig auto's.

Wel kenmerkend voor Oost-Duitse vervoersbedrijven is hun schrale lijnennetkaart. Die van Nordhausen lijkt wel een product van Paint, al valt het nog mee vergeleken met wat ik elders heb gezien :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten