Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Cookie »

Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen
Geplaatst op: dinsdag 16 augustus 2011 07:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 16 augustus 2011 10:17


KLEEF/NIJMEGEN - Een kabelbaan hoog boven de voormalige spoorlijn Nijmegen-Kleef is een kansrijk initiatief om beide steden grensoverschrijdend met elkaar te verbinden. Dat plannetje komt uit de koker van Stadtmarketing Kleve, de gemeentelijke VVV van de Zwanenstad.

De aanleg van een kabelbaan is volgens Stadtmarketing-directeur Ute Schulze-Heiming beduidend goedkoper dan andere alternatieven, zoals reactivering van de in 1991 gesloten spoorverbinding.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Suus »

Een april valt laat dit jaar :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Mark »

Is dit serieus? Volgende week wordt er tussen Tubbergen en Nordhorn een zeppelin-verbinding opgestart.
Hou toch op zeg. :') _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

de kabelbaanverbinding tussen Nijmegen en het gebied Waalsprong is er ook niet van gekomen.

maar eigenlijk wilde ik wat anders zeggen >

waarom allemaal nieuwe dingen verzinnen als er al een goede busverbinding is, d.m.v. de lijn 57 & 58.
als er dan echt zoveel meer mensen tussen deze steden willen reizen, laat die bus dan vaker rijden.
als ik echter af en toe op het station van Nijmegen sta en dan lijn 58 zie, dan stapt er aldaar bijna niets uit of in.
misschien, dat de drukte dan op de verbinding centrum-centrum is, maar als daar echt zoveel meer mensen mee zouden reizen, zou de NIAG echt wel meer ritten ingelegd hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Suus »

Andere regionale grensoverschrijdende spoorverbindingen nemen toe in populairiteit, het lijkt mij zonde om een trace wat er in principe is maar helemaal niet te gebruiken, bovendien: de bus gaat naar Kleve en Emmerich, de spoorlijn gaat naar Krefeld en Düsseldorf. Als je binnen anderhalf uur met de trein in Düsseldorf kan zijn is dat bijvoorbeeld interessant voor een dagje shoppen. Andersom ook: Nijmegen heeft een ander winkelaanbod dan Kleve en een toeristische binnenstad. Als je die verbinding dan niet op de spoorkaart ziet ga je er ook niet heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door midnet »

denk eens ff door: op die manier kan zelfs een busliefhebber elke buslijn dood verklaren-ik zie er niemand opstappen. Wil je dat?
Het drukste deel van die lijn is vanaf Kranenburg naar Kleve-om nogal voor de hand liggende redenen. in de spitsen-enkel schooldagen, rijdt NOVIO/BReng of Hermes straks extra versterkingsritten Nijmegen-Kranenburg. Bovendien heeft de NIAG ook een lijn vanaf Groesbeek, die vanaf Kranenburg tot een halfuurdienst versterkt.
Net als in NL rijdt in DE de bus gewoon wat de opdrachtgever opdraagt-op schooltijden kan dat betekenen dat die mevr. met kinderwagen er dan echt niet meer bij kan als de Schüler niet wat willen inschikken.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door midnet »

van Nijmegen naar DUS kan je net zo snel via Arnhem en dan per ICE-kost wel wat meer en gaat wat minder vaak.
DE grote trekker-in principe- voor verderop langs dit lijntje is de luchthaven NRN=NIederrhein, Weeze, vooral de goedkope RYANair and WIZZair vluchten. Zeer veel vluchten bvb naar Polen, die goed gebruikt worden door de vele Polen die in Noord Limburg werken en per minibusje collectief zo aanreizen. Bijna de helft van de passagiers op NRN is uit NL afkomstig.(bijna 1,5 miljoen/jaar).
Wel rijdt er een Duits minibusje (moet je wel vooraf reserveren) vanaf Arnhem/Gelredome en Nijmegen,NS direkt erheen, elk uur (enkel v.af NMg 16€).
Tip: bij de NIAG kan je voor 5€ een schnaeppchenticket kaufen, geldt als retour Nijmgen-Kleve tussen 9.00-13.00, dus net goed voor 2 uurtjes Einkaufvergnügen aldaar (bustijden liggen erg gunstig). Een gewoon enkel kost 4,30 of 4,40 nu.
vanaf 1/1/11 wordt dat verbund VNR overgenomen in de VRR (verbund Rhein Ruhr-dat hele grote rond Dusseldorf-Essen-Dortmund etc.) en dan zijn er dus ook doorgaande kaartjes. OP deze NIAG bus kan je ook-gewoon met geld, de voordelige NRW tickets kopen, geldt al vanaf NMG (NRW-Schoer fahrt, Schoener tag, Wochenend).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Freek »

Heb je een bron voor het overnemen van de VGN door de VRR, ik kan er namelijk op de websites van de VGN en VRR nog niets over vinden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door reisthijs »

Een kabelbaan hoog boven de voormalige spoorlijn
Wat ik dan niet snap aan dit maffe plan: waarom de omweg van de oude spoorlijn gaan volgen? Het hele idee van zo'n ding is dat die zo hoog hangt dat-ie toch wel overal overheen gaat. Kan je beter een kortere route zoeken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Suus »

Freek schreef:Heb je een bron voor het overnemen van de VGN door de VRR, ik kan er namelijk op de websites van de VGN en VRR nog niets over vinden.
Zie http://www.vgn-online.de/111-0-08-07-20 ... r-vgn.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Frank »

lex1975 schreef:als ik echter af en toe op het station van Nijmegen sta en dan lijn 58 zie, dan stapt er aldaar bijna niets uit of in.
Valt best mee, ik zie de buslijn regelmatig met redelijk wat passagiers erin.

Niet dat het idee van een kabelbaan daarmee aantrekkelijk wordt trouwens...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door webguy »

Overigens wat dit iets interessanter maakt is vliegveld Weeze. Er staan dagelijkse meerdere busjes op het station van de Airport Taxi naar Weeze, als dat een betere verbinging is trekt dat meer mensen. Al vliegt alleen Ryanair daar vanaf en naar een beperkt aantal bestemmingen ivm de Duitse vliegtax, maar nog...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Freek »

Bus rijdt ook regelmatig met een gelede Mercedes wat volgens mij in de ochtendspits helemaal geen overbodige luxe is. Hoewel een moment opname zag ik aan het begin van de zomervakantie ook nog een bus richtig Emmerich middag op de dag (14 uur) met ongeveer 20 passagiers voorbij het centrum van Nijmegen. Zo slecht doet die buslijn het dus niet.

@Webguy
Het lastig van een verbinding naar Weeze is dat je geen busverbinding kan aanbieden op de vliegtijden van Ryanair. Vliegtijden veranderen en zijn juist geclusterd terwijl je voor OV juist elk half uur een bus wil hebben. Wil niet zeggen dat het onmogelijk is, je zult alleen creatief moeten zijn.
Oud forumgebruiker

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

mag ik alle anderen die reageerden erop wijzen, dat ik niets tegen de buslijn heb, maar aan wilde geven, dat de buslijn dusdanig bezet is, dat ik me afvraag of het de moeite waard is om te investeren in een kabelbaan.
als ze al veel mensen tegelijkertijd willen vervoeren, doen ze er volgens mij beter aan de spoorlijn weer te activeren.
zij het dat bij die spoorlijn iets verzonnen moet worden voor Groesbeek, omdat die gemeente geen treinen meer door het centrum wil hebben.

nu hebben anderen al opgemerkt over het stuk waar de meeste reizigers gebruik maken van lijn 58 en over de versterkingsritten op het Nederlandse deel.
is daarmee al niet duidelijk gemaakt, dat het niet rendabel zal zijn om een hele nieuwe infrastructuur aan te leggen voor die paar (naar verhouding) reizigers die nu voldoende hebben aan de bus over te hevelen naar een kabelbaan?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Freek »

Ik reageerde alleen maar op je opmerking dat de buslijn matig bezet zou zijn. Ik denk daar anders over. De buslijn moet denk ik niet worden gezien als graadmeter voor de potentie van de trein. De kracht van de trein zal zijn dat deze verder Duitsland in kan gaan. Dat er een rechtstreekse verbinding met Duisburg is. Bovendien, als men via Groesbeek gaat, dan pakt men daar ook reizigers mee.
Oud forumgebruiker

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar als ze lijn 58 vaker en/of sneller naar station Kleef laten rijden met een goede overstap op de trein verder Duitsland in, is dat met de huidige financiele situatie in het OV toch ook voldoende?
waarom dan een dure kabelbaan aanleggen...?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Vinny »

En krijgen we nu ook een skipiste? :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door menno47 »

Hier in Groningen heb je ook van die luchtfietsers die een kabelbaan willen ! Dat mag van mij, maar dan wel ondergronds :lol: !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Bovendien, als men via Groesbeek gaat, dan pakt men daar ook reizigers mee.
En dat wil het bestuur van Groesbeek dus juist niet. Die hebben zich een aantal jaren geleden zo al eens geuit omdat ze vrezen dat hun goede busverbinding met het centrum (lijn 5) dan weer achteruit gaat.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Freek »

Klopt helemaal, maar daar zeg ik ook niets over ;-) Maar met een halfsuurdienst van zowel bus als trein mag Groesbeek ook in zo'n situatie echt niet klagen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Je weet toch dat we in Nederland leven, als er iets te klagen valt, dan zullen we dat ook zeker doen ;) En dan moeten de Groesbeekers verder lopen naar het centrum van Nimwegen terwijl ze nu een directe verbinding hebben. Ze verzinnen wel iets. Ik zie eerlijk gezegd zelf het nut van de trein (los wat ik van de kabelbaan vind) niet zo in. De busdienst lijkt een goede verbinding te bieden en iedereen die naar Düsseldorf wil staat het in Kleve vrij om uit te stappen en daar de trein te pakken.

Wat Groesbeek betreft had een vriend van mij een aantal jaren terug wel een goede suggestie: een trein met kernafval door dat gat laten rijden en "per ongeluk" daar wat van zijn lading laten verliezen.
"Een touringcar is geen bus"
Oud forumgebruiker

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

als je dat laatste zou doen, zou er helemaal geen trein meer in de weide omtrek nodig zijn, omdat dan de hele regio ontruimd moet worden vanwege stralingsgevaar (kijk maar naar Japan)...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door visgraat »

Bee schreef:Andere regionale grensoverschrijdende spoorverbindingen nemen toe in populairiteit, het lijkt mij zonde om een trace wat er in principe is maar helemaal niet te gebruiken, bovendien: de bus gaat naar Kleve en Emmerich, de spoorlijn gaat naar Krefeld en Düsseldorf. Als je binnen anderhalf uur met de trein in Düsseldorf kan zijn is dat bijvoorbeeld interessant voor een dagje shoppen. Andersom ook: Nijmegen heeft een ander winkelaanbod dan Kleve en een toeristische binnenstad. Als je die verbinding dan niet op de spoorkaart ziet ga je er ook niet heen.
Naar Duesseldorf is het inderdaad een goede verbinding, maar misschien is het Roergebied een interessanter gebied om je op te richten. Daar wonen en werken veel mensen. En helaas is de verbinding vanuit Kleve met het Roergebied slecht en vanuit Nijmegen dan ook.

Daarnaast moet je het denk ik niet hebben van dagjesmensen. Dit is een goede aanvulling voor de bezetting in de trein, maar als hoofdzaak uitgaan van dagjesmensen die de trein moeten vullen, zie ik niet gebeuren. Vandaar dat ik denk dat de Bentheimerexpress het ook niet gaat redden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door fogeltje »

lex1975 schreef:als je dat laatste zou doen, zou er helemaal geen trein meer in de weide omtrek nodig zijn, omdat dan de hele regio ontruimd moet worden vanwege stralingsgevaar (kijk maar naar Japan)...
Ideaal toch? Dan heeft ook die gast met zijn Palestijnse kwestie zijn zin in het feit dat Hermes (Connexxion/Transdev = onderdrukking van de Palestijnen) niet in de Stadsregio hoeft te rijden.
"Een touringcar is geen bus"
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Kleef: kabelbaan via spoor naar Nijmegen

Bericht door hidihi »

Trouwens ik wist niet eens dat je met een kabelbaan überhaupt grote snelheden kan halen.
Ik dacht dat kabelbanen van die langzame dingen waren waarmee je z'n 30 km mee kon halen en alleen aantrekkelijk was om in een rechte lijn over steile gebieden te rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten