Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Vanuit Moldavië zijn we een halve dag in Odessa gebleven. 's Avonds ging de nachttrein naar Kiev alweer.
1. Station Odessa 's avonds.
Odessa train station by Timon91, on Flickr
2. De stationsklok van Odessa. Op de avond van vertrek is het niet erg aantrekkelijk om nog iets te gaan doen dus we waren al vroeg terug op het station. Onze trein naar Kiev vertrok om 22:54. Gelukkig kwam deze een uur van tevoren al aanrijden. In het uurtje wachten zijn we twee keer gecontroleerd door de politie of al onze papieren wel klopten. Gelukkig konden ze ons op niks betrappen, alles was in orde. Ook vroegen ze of we nog gedronken hadden. We hadden de halve middag op het terras gezeten en al aardig wat halve liters bier weggewerkt, maar gelukkig geloofden ze het toen we ontkennend op de vraag antwoordden. Later bedachten we ons dat bier in Oekraïne officieel geen alcoholische drank is, dus dat we eigenlijk niet eens hadden gelogen :')
Odessa train station by Timon91, on Flickr
3. Na een korte rit van nog geen 9 uur waren we alweer in Kiev, om half 8 's ochtends. We zaten in rijtuig 1, het achterste rijtuig. Rechts staat ons rijtuig van de "Chernomorets Express", links komt een andere nachttrein binnenrijden.
Kiev-Pass train station by Timon91, on Flickr
In Kiev hebben we de bagage in een bagagekluis achtergelaten en de hele dag in de stad doorgebracht. Om 16:37 vertrok de nachttrein richting Warszawa weer, dus een uur van tevoren waren we op het station. De trein vertrok van spoor 23, wat na enig gezoek bleek te liggen bij de kopspoortjes aan de noordwestkant van het station.
4. Ditmaal zaten we niet in het Poolse rijtuig, maar in een gewoon Oekraïens rijtuig (niet gemoderniseerd). Het grote voordeel hiervan is dat er airconditioning aanwezig is. We lagen dus in een vierpersoonscoupé. De bedden zijn dubbel genummerd, maar het was gelukkig wel duidelijk welke nummering de geldige was.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
5. Slecht fotootje van onze bedden.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
6. De gang van het rijtuig.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
7. Uitzicht onderweg. Fel licht en licht smerige ramen zijn geen goede combinatie.
Ukraine by Timon91, on Flickr
8. In Oekraïense treinen geldt officieel een alcoholverbod. Per trein zijn er meestal 2 agenten aan boord die door de trein lopen om dit te controleren (en dan is bier wel opeens alcohol...). In de praktijk komt het er op neer dat de conducteur gewoon een koelkastje met bier heeft en dat verkoopt; als je gaat drinken doe je de deur dicht en op slot. Alcoholverbod? Never nooit!
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
9. Na Korosten (op 2 uur van Kiev) gaat de stroom eraf, dus vanaf daar staat er tot de grens een diesel voor. Dit is 's avonds om 9 uur, tussen Korosten en Sarny.
Sunset in Ukraine by Timon91, on Flickr
10. Het was door de hitte in Kiev toch een redelijk vermoeiende dag en met het vooruitzicht van een hele nacht grensactiviteiten zijn we maar vroeg gaan slapen. 10 uur naar bed!
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
Tot Kovel (laatste station voor de grens) lagen we met z'n tweeën in de coupé. Bij Kovel werden we wakker gemaakt door twee oudere dames die bij ons in de coupé lagen. Ze bleken naar Chełm te moeten, het eerste station ná de grens. Al gauw bleek waarom. Ze hadden ongeveer 25 sloffen sigaretten bij zich die vakkundig in elk hoekje vrije ruimte van de coupé gestopt werden. Ook droegen ze beide een band om hun lichaam waar nog een paar sloffen in zaten. Volgens de dames kost een pakje sigaretten in Oekraïne 8 Hryvnia (€0,75) en in Polen 9 Złoty (€2,25), dus ze maken ongeveer €1,50 winst per pakje, minus het treinkaartje uiteraard. Geen slecht bijbaantje naast je (magere) pensioentje, volgens hen. Een uurtje na Kovel volgt station Jagodin, waar de Oekraïense controle plaatsvindt. Deze duurt vooral lang maar is niet zo streng. Ook moeten de onderstellen weer verwisseld worden. In totaal duurde de Oekraïense controle zo'n 2,5 uur. De rit naar Dorohusk, de grens over, duurt zo'n 20 minuten, maar vanwege het tijdsverschil duurt het eigenlijk -40 minuten. De Poolse controle is erg streng, ze zijn erg geïnteresseerd in wat je allemaal hebt meegebracht uit Oekraïne. Gelukkig voor de dames vond de douane niets, maar volgens mij doen ze een beetje quasi-streng omdat ze zelf ook goedkoop willen roken. Om kwart over 4 (Poolse tijd), reden we op tijd weg uit Dorohusk. In totaal nam de grens 4,5 uur in beslag, midden in de nacht. Meteen na de grens begonnen de smokkeloma's weer met sigaretten inpakken, aangezien station Chełm maar een half uurtje rijden is vanaf de grens. Na Chełm lagen we weer met z'n tweeën in de coupé en konden we verder slapen.
Om 7 uur, 2 uur voor Warszawa, werd ik wakker en ging op de gang staan, beetje naar buiten staren. Niet lang daarna kwamen er twee mannen en een jonge conductrice op mij af en vroegen me of ik mijn reisgenoot kon wakker maken: "please wake up your friend, we have to work". Ze waren vrij direct dus ik heb mijn reisgenoot wakker gemaakt. Toen bleek waarom: ze begonnen meteen met het losschroeven van dakplaten. Daar bleken nog veel meer sloffen sigaretten te liggen. Echt overal in het dak zaten sigaretten, in ons coupétje zeker 50-60 sloffen. Ze werden in grote zakken gestopt en in één coupé opgeslagen. Het bleek dat dit in elk coupétje het geval was, ook op de toiletten, op de gang en in het conducteurshokje. Zelfs onder de samowar zaten sigaretten. Ik schat dat er in ons rijtuig toch zeker 700 sloffen sigaretten zaten. Dat zijn dus 7000 pakjes sigaretten! Het ene coupétje waar alles in opgeslagen zat was nauwelijks genoeg ruimte. Dit is duidelijk werk van professionals. De conductrices hielpen er ook aan mee en omdat alles er in Kiev al in zat zullen er ook nog wel wat spoorwegmedewerkers een zakcentje aan overgehouden hebben. De smokkelaars zelf waren wel vrij aardig, maar niet zo spraakzaam als de smokkeloma's.
11. Een dakplaat die niet helemaal dichtgeschroefd is, om een klein idee te geven hoe het eruit ziet. Voor de foto heb ik de coupédeur maar op slot gedaan, ik denk niet dat het erg op prijs gesteld wordt als er foto's van deze illegale activiteiten gemaakt worden.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
Om 9 uur kwamen we, met 10 minuten vertraging, aan op Warszawa Centralna, na een memorabele treinrit. Vanaf Warszawa hadden we nog niks geboekt aangezien de boeking voor de Jan Kiepura 2½ week voor vertrek nog gesloten was (!). Als je in Warszawa zit ben je eigenlijk toch al bijna thuis. Het plan was om naar de Pools-Duitse grens te reizen en vanaf daar met het Nahverkehr terug naar Nederland. De eerste keuze qua grensovergang was Görlitz, gewoon omdat we daar beide nog niet geweest waren en we dan het minst lang hoefden te wachten in Warszawa. De tweede keus was Szczecin, gevolgd door Kostrzyn en Słubice. Om 9:15 vertrok de TLK naar Wrocław Główny. De rij voor de loketten in de stationshal was vrij groot, maar gelukkig zit er in het "doolhof" beneden nog een loket waar bijna nooit iemand komt. Daar twee kaartjes naar Wrocław gehaald (26% korting, 43 Złoty pp). De trein van TLK vertrok met 5 minuten vertraging uit Warszawa.
12. Fotootje van station Sochaczew, niet ver van Warszawa (geen stop hier).
Sochaczew train station by Timon91, on Flickr
13. Goederentrein onderweg.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
14. Kvass, Russische frisdrank. Je moet er van houden, maar ik vind het erg lekker.
Kvass by Timon91, on Flickr
15. Een rood sein onderweg, vlakbij station Międzybórz Sycowski. Hier liepen we 20 minuten vertraging op.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
16. Naar achteren gekeken.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
17. Om 4 uur kwamen we aan in Wrocław. Het station is een nog grotere puinhoop dan 2 maanden geleden, toen ik hier in het Hemelvaartweekend was. Nu is de stationstunnel ook afgesloten en kun je er alleen aan de zuidkant uit. Om naar het centrum te gaan moet je een eind omlopen. In Wrocław hebben we bij een kantoortje van de Przewozy Regionalne kaartjes naar Zgorzelec gekocht (naar Görlitz verkochten ze niet) en vervolgens op internet een hotel geboekt in Görlitz. Hier het vertrekbord in Wrocław, om 18:15 vertrekt onze trein.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
18. De huidige "ingang" van het station.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
19. Met een kaartje erbij.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
20. Deze perrons zijn nog in gebruik. De ingang van perron 6 zit buiten en perron 1 en 2 worden momenteel verbouwd volgens mij.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
21. De trein naar Dresden werd gereden door een dubbel Desiro-stelletje. Het was vrij druk, maar de meeste mensen gingen er in Legnica uit.
RE to Dresden Hbf in Wrocław by Timon91, on Flickr
22. De eerste stop na Wrocław is Legnica, daarna volgt Bolesławiec. Het is inmiddels gaan regenen.
Bolesławiec train station by Timon91, on Flickr
Bij de conducteur hebben we nog een kaartje Zgorzelec-Görlitz gekocht. Het kwam er op neer dat we een kaartje Zgorzelec-Zgorzelec Gr. kregen, met 51% korting (normale korting voor Poolse studenten, wat wij niet zijn). Prijs: 3,80 Złoty. Voor de afstand (1 km) is dat nog vrij duur, maar ik had het eerlijk gezegd duurder verwacht. In Zgorzelec stapten de meeste mensen uit, tot Görlitz zaten er maar 10 mensen in de trein. In Görlitz stroomde de trein weer vol. Tijdens ons verblijf in Görlitz heeft het eigenlijk de hele tijd geregend. Door deze "dauerregen" stond de Neiße ook erg hoog. Het was een beetje jammer van het weer, want het is best een leuk stadje. We zijn er 2 nachten gebleven, om nog even een dagje uit te rusten. Görlitz heeft wel een hoog bejaardentoerisme-gehalte.
23. Station Görlitz, zondagochtend vroeg. Het is wel fijn dat ook op zondag de treinen al vroeg beginnen met rijden, dan kun je tenminste nog ergens komen :)
Görlitz train station by Timon91, on Flickr
24. De RE naar Dresden Hbf.
RE to Dresden Hbf in Görlitz by Timon91, on Flickr
25. Het interieur. Op deze vroege rit was het nog erg rustig.
RE to Dresden Hbf by Timon91, on Flickr
26. In Dresden hebben we meteen koffie gehaald, die we in de RE naar Leipzig opgedronken hebben. Het was wel nodig, die koffie :')
Coffee by Timon91, on Flickr
27. Onze vorige trein gaat via Zittau naar Tanvald (CZ) toe.
Dresden Hbf train station by Timon91, on Flickr
28. Ook in Dresden was het regenachtig.
Dresden in the rain by Timon91, on Flickr
29. In Leizpig hadden we een uurtje overstaptijd, dus daar ook maar koffie gehaald. Leipzig Hbf is het grootste kopstation van Europa.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
30. Gelukkig konden we nog wel ergens zitten om de koffie op te drinken.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
31. De RE naar Halle(Saale) Hbf komt binnenrijden. Deze reed via de nieuwe spoorlijn langs het vliegveld van Halle en Leipzig.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
In Halle hadden we 46 minuten overstaptijd voor de RE naar Kassel-Wilhelmshöhe (n-wagens!). Deze RE was vrij druk, net als de ERB van Kassel naar Münster. Vanaf Münster zijn we via Enschede terug naar de Randstad gegaan. Het was een lange rit, maar goed te doen. In totaal heb ik in de hele vakantie bijna 120 uur in de trein gezeten (in ieder geval genoeg tijd om dat uit te rekenen....) en ik heb heel erg veel gezien. Volgens mijn berekening was het ongeveer 7100 km per trein. Het was in ieder geval een zeer geslaagde reis! Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom!
1. Station Odessa 's avonds.
Odessa train station by Timon91, on Flickr
2. De stationsklok van Odessa. Op de avond van vertrek is het niet erg aantrekkelijk om nog iets te gaan doen dus we waren al vroeg terug op het station. Onze trein naar Kiev vertrok om 22:54. Gelukkig kwam deze een uur van tevoren al aanrijden. In het uurtje wachten zijn we twee keer gecontroleerd door de politie of al onze papieren wel klopten. Gelukkig konden ze ons op niks betrappen, alles was in orde. Ook vroegen ze of we nog gedronken hadden. We hadden de halve middag op het terras gezeten en al aardig wat halve liters bier weggewerkt, maar gelukkig geloofden ze het toen we ontkennend op de vraag antwoordden. Later bedachten we ons dat bier in Oekraïne officieel geen alcoholische drank is, dus dat we eigenlijk niet eens hadden gelogen :')
Odessa train station by Timon91, on Flickr
3. Na een korte rit van nog geen 9 uur waren we alweer in Kiev, om half 8 's ochtends. We zaten in rijtuig 1, het achterste rijtuig. Rechts staat ons rijtuig van de "Chernomorets Express", links komt een andere nachttrein binnenrijden.
Kiev-Pass train station by Timon91, on Flickr
In Kiev hebben we de bagage in een bagagekluis achtergelaten en de hele dag in de stad doorgebracht. Om 16:37 vertrok de nachttrein richting Warszawa weer, dus een uur van tevoren waren we op het station. De trein vertrok van spoor 23, wat na enig gezoek bleek te liggen bij de kopspoortjes aan de noordwestkant van het station.
4. Ditmaal zaten we niet in het Poolse rijtuig, maar in een gewoon Oekraïens rijtuig (niet gemoderniseerd). Het grote voordeel hiervan is dat er airconditioning aanwezig is. We lagen dus in een vierpersoonscoupé. De bedden zijn dubbel genummerd, maar het was gelukkig wel duidelijk welke nummering de geldige was.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
5. Slecht fotootje van onze bedden.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
6. De gang van het rijtuig.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
7. Uitzicht onderweg. Fel licht en licht smerige ramen zijn geen goede combinatie.
Ukraine by Timon91, on Flickr
8. In Oekraïense treinen geldt officieel een alcoholverbod. Per trein zijn er meestal 2 agenten aan boord die door de trein lopen om dit te controleren (en dan is bier wel opeens alcohol...). In de praktijk komt het er op neer dat de conducteur gewoon een koelkastje met bier heeft en dat verkoopt; als je gaat drinken doe je de deur dicht en op slot. Alcoholverbod? Never nooit!
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
9. Na Korosten (op 2 uur van Kiev) gaat de stroom eraf, dus vanaf daar staat er tot de grens een diesel voor. Dit is 's avonds om 9 uur, tussen Korosten en Sarny.
Sunset in Ukraine by Timon91, on Flickr
10. Het was door de hitte in Kiev toch een redelijk vermoeiende dag en met het vooruitzicht van een hele nacht grensactiviteiten zijn we maar vroeg gaan slapen. 10 uur naar bed!
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
Tot Kovel (laatste station voor de grens) lagen we met z'n tweeën in de coupé. Bij Kovel werden we wakker gemaakt door twee oudere dames die bij ons in de coupé lagen. Ze bleken naar Chełm te moeten, het eerste station ná de grens. Al gauw bleek waarom. Ze hadden ongeveer 25 sloffen sigaretten bij zich die vakkundig in elk hoekje vrije ruimte van de coupé gestopt werden. Ook droegen ze beide een band om hun lichaam waar nog een paar sloffen in zaten. Volgens de dames kost een pakje sigaretten in Oekraïne 8 Hryvnia (€0,75) en in Polen 9 Złoty (€2,25), dus ze maken ongeveer €1,50 winst per pakje, minus het treinkaartje uiteraard. Geen slecht bijbaantje naast je (magere) pensioentje, volgens hen. Een uurtje na Kovel volgt station Jagodin, waar de Oekraïense controle plaatsvindt. Deze duurt vooral lang maar is niet zo streng. Ook moeten de onderstellen weer verwisseld worden. In totaal duurde de Oekraïense controle zo'n 2,5 uur. De rit naar Dorohusk, de grens over, duurt zo'n 20 minuten, maar vanwege het tijdsverschil duurt het eigenlijk -40 minuten. De Poolse controle is erg streng, ze zijn erg geïnteresseerd in wat je allemaal hebt meegebracht uit Oekraïne. Gelukkig voor de dames vond de douane niets, maar volgens mij doen ze een beetje quasi-streng omdat ze zelf ook goedkoop willen roken. Om kwart over 4 (Poolse tijd), reden we op tijd weg uit Dorohusk. In totaal nam de grens 4,5 uur in beslag, midden in de nacht. Meteen na de grens begonnen de smokkeloma's weer met sigaretten inpakken, aangezien station Chełm maar een half uurtje rijden is vanaf de grens. Na Chełm lagen we weer met z'n tweeën in de coupé en konden we verder slapen.
Om 7 uur, 2 uur voor Warszawa, werd ik wakker en ging op de gang staan, beetje naar buiten staren. Niet lang daarna kwamen er twee mannen en een jonge conductrice op mij af en vroegen me of ik mijn reisgenoot kon wakker maken: "please wake up your friend, we have to work". Ze waren vrij direct dus ik heb mijn reisgenoot wakker gemaakt. Toen bleek waarom: ze begonnen meteen met het losschroeven van dakplaten. Daar bleken nog veel meer sloffen sigaretten te liggen. Echt overal in het dak zaten sigaretten, in ons coupétje zeker 50-60 sloffen. Ze werden in grote zakken gestopt en in één coupé opgeslagen. Het bleek dat dit in elk coupétje het geval was, ook op de toiletten, op de gang en in het conducteurshokje. Zelfs onder de samowar zaten sigaretten. Ik schat dat er in ons rijtuig toch zeker 700 sloffen sigaretten zaten. Dat zijn dus 7000 pakjes sigaretten! Het ene coupétje waar alles in opgeslagen zat was nauwelijks genoeg ruimte. Dit is duidelijk werk van professionals. De conductrices hielpen er ook aan mee en omdat alles er in Kiev al in zat zullen er ook nog wel wat spoorwegmedewerkers een zakcentje aan overgehouden hebben. De smokkelaars zelf waren wel vrij aardig, maar niet zo spraakzaam als de smokkeloma's.
11. Een dakplaat die niet helemaal dichtgeschroefd is, om een klein idee te geven hoe het eruit ziet. Voor de foto heb ik de coupédeur maar op slot gedaan, ik denk niet dat het erg op prijs gesteld wordt als er foto's van deze illegale activiteiten gemaakt worden.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
Om 9 uur kwamen we, met 10 minuten vertraging, aan op Warszawa Centralna, na een memorabele treinrit. Vanaf Warszawa hadden we nog niks geboekt aangezien de boeking voor de Jan Kiepura 2½ week voor vertrek nog gesloten was (!). Als je in Warszawa zit ben je eigenlijk toch al bijna thuis. Het plan was om naar de Pools-Duitse grens te reizen en vanaf daar met het Nahverkehr terug naar Nederland. De eerste keuze qua grensovergang was Görlitz, gewoon omdat we daar beide nog niet geweest waren en we dan het minst lang hoefden te wachten in Warszawa. De tweede keus was Szczecin, gevolgd door Kostrzyn en Słubice. Om 9:15 vertrok de TLK naar Wrocław Główny. De rij voor de loketten in de stationshal was vrij groot, maar gelukkig zit er in het "doolhof" beneden nog een loket waar bijna nooit iemand komt. Daar twee kaartjes naar Wrocław gehaald (26% korting, 43 Złoty pp). De trein van TLK vertrok met 5 minuten vertraging uit Warszawa.
12. Fotootje van station Sochaczew, niet ver van Warszawa (geen stop hier).
Sochaczew train station by Timon91, on Flickr
13. Goederentrein onderweg.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
14. Kvass, Russische frisdrank. Je moet er van houden, maar ik vind het erg lekker.
Kvass by Timon91, on Flickr
15. Een rood sein onderweg, vlakbij station Międzybórz Sycowski. Hier liepen we 20 minuten vertraging op.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
16. Naar achteren gekeken.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
17. Om 4 uur kwamen we aan in Wrocław. Het station is een nog grotere puinhoop dan 2 maanden geleden, toen ik hier in het Hemelvaartweekend was. Nu is de stationstunnel ook afgesloten en kun je er alleen aan de zuidkant uit. Om naar het centrum te gaan moet je een eind omlopen. In Wrocław hebben we bij een kantoortje van de Przewozy Regionalne kaartjes naar Zgorzelec gekocht (naar Görlitz verkochten ze niet) en vervolgens op internet een hotel geboekt in Görlitz. Hier het vertrekbord in Wrocław, om 18:15 vertrekt onze trein.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
18. De huidige "ingang" van het station.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
19. Met een kaartje erbij.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
20. Deze perrons zijn nog in gebruik. De ingang van perron 6 zit buiten en perron 1 en 2 worden momenteel verbouwd volgens mij.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
21. De trein naar Dresden werd gereden door een dubbel Desiro-stelletje. Het was vrij druk, maar de meeste mensen gingen er in Legnica uit.
RE to Dresden Hbf in Wrocław by Timon91, on Flickr
22. De eerste stop na Wrocław is Legnica, daarna volgt Bolesławiec. Het is inmiddels gaan regenen.
Bolesławiec train station by Timon91, on Flickr
Bij de conducteur hebben we nog een kaartje Zgorzelec-Görlitz gekocht. Het kwam er op neer dat we een kaartje Zgorzelec-Zgorzelec Gr. kregen, met 51% korting (normale korting voor Poolse studenten, wat wij niet zijn). Prijs: 3,80 Złoty. Voor de afstand (1 km) is dat nog vrij duur, maar ik had het eerlijk gezegd duurder verwacht. In Zgorzelec stapten de meeste mensen uit, tot Görlitz zaten er maar 10 mensen in de trein. In Görlitz stroomde de trein weer vol. Tijdens ons verblijf in Görlitz heeft het eigenlijk de hele tijd geregend. Door deze "dauerregen" stond de Neiße ook erg hoog. Het was een beetje jammer van het weer, want het is best een leuk stadje. We zijn er 2 nachten gebleven, om nog even een dagje uit te rusten. Görlitz heeft wel een hoog bejaardentoerisme-gehalte.
23. Station Görlitz, zondagochtend vroeg. Het is wel fijn dat ook op zondag de treinen al vroeg beginnen met rijden, dan kun je tenminste nog ergens komen :)
Görlitz train station by Timon91, on Flickr
24. De RE naar Dresden Hbf.
RE to Dresden Hbf in Görlitz by Timon91, on Flickr
25. Het interieur. Op deze vroege rit was het nog erg rustig.
RE to Dresden Hbf by Timon91, on Flickr
26. In Dresden hebben we meteen koffie gehaald, die we in de RE naar Leipzig opgedronken hebben. Het was wel nodig, die koffie :')
Coffee by Timon91, on Flickr
27. Onze vorige trein gaat via Zittau naar Tanvald (CZ) toe.
Dresden Hbf train station by Timon91, on Flickr
28. Ook in Dresden was het regenachtig.
Dresden in the rain by Timon91, on Flickr
29. In Leizpig hadden we een uurtje overstaptijd, dus daar ook maar koffie gehaald. Leipzig Hbf is het grootste kopstation van Europa.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
30. Gelukkig konden we nog wel ergens zitten om de koffie op te drinken.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
31. De RE naar Halle(Saale) Hbf komt binnenrijden. Deze reed via de nieuwe spoorlijn langs het vliegveld van Halle en Leipzig.
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr
In Halle hadden we 46 minuten overstaptijd voor de RE naar Kassel-Wilhelmshöhe (n-wagens!). Deze RE was vrij druk, net als de ERB van Kassel naar Münster. Vanaf Münster zijn we via Enschede terug naar de Randstad gegaan. Het was een lange rit, maar goed te doen. In totaal heb ik in de hele vakantie bijna 120 uur in de trein gezeten (in ieder geval genoeg tijd om dat uit te rekenen....) en ik heb heel erg veel gezien. Volgens mijn berekening was het ongeveer 7100 km per trein. Het was in ieder geval een zeer geslaagde reis! Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Je gaat net niet door voor de koelkast, de RE Halle (Saale) - Kassel wordt zover ik vorige week heb gezien niet gereden met N-Wagens, maar met verbouwde UIC-Z-Wagens uit de DDR bedoeld voor regionaalverkeer. Het verschil is duidelijk merkbaar. N-wagens hebben een echte bankenopstelling terwijl de omgebouwde UIC-Z wagens losse stoelen hebben die in zowel vierzitters als tweezitters zijn opgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Dat zou best kunnen, zo'n kenner ben ik niet. Ze leken er in ieder geval wel op en ze voelden vrij nostalgisch aan
Mijn Flickr account.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Leuk verhaal weer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Altijd leuk om plaatjes van het OV te zien uit andere landen
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Erg fraaie verslagen maak je altijd, vanuit bijvoorbeeld Oekraine en Polen.
Overigens, Odessa staat toch verder vooral bekend om haar vele prachtige vrouwen. Daar nog wat van gezien (in algemene zin) of is het een doorsnee beeld op straat als elders in het Oostblok?
Overigens, Odessa staat toch verder vooral bekend om haar vele prachtige vrouwen. Daar nog wat van gezien (in algemene zin) of is het een doorsnee beeld op straat als elders in het Oostblok?
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
BR628 schreef: Odessa staat toch verder vooral bekend om haar vele prachtige vrouwen.
VINNY!!! Rennen!!
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Mooie reportages allemaal. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Bedankt iedereen!
Odessa niet zozeer, eerder heel Oekraïne Naast het gewone sightseeien zijn ook de vrouwen om van te genieten, meer dan in andere voormalig Oostbloklanden :) In Kiev zag je ze echter niet echt terug in het nachtleven, maar ik ben dan ook niet in de dure clubs geweest waar je ze waarschijnlijk eerder tegenkomt.BR628 schreef:Erg fraaie verslagen maak je altijd, vanuit bijvoorbeeld Oekraine en Polen.
Overigens, Odessa staat toch verder vooral bekend om haar vele prachtige vrouwen. Daar nog wat van gezien (in algemene zin) of is het een doorsnee beeld op straat als elders in het Oostblok?
Mijn Flickr account.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Ik heb alle delen bekeken, en ik moet zeggen dat het een erg interessante reportage is :pos: . Geen allerdaagse plaatjes, maar echt avontuur. Top!
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Thanks!
Voor de geïnteresseerden staat er hier een kaartje van de route door Polen. Zwart is de heenweg, rood de terugweg en bruinachtig beide.
Voor de geïnteresseerden staat er hier een kaartje van de route door Polen. Zwart is de heenweg, rood de terugweg en bruinachtig beide.
Mijn Flickr account.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Nice, nice, nice!
Heb je ook het liedje Hi Odessa in het Oekraïens gezongen? Of Ti zh mene pidmanula? .
Wat een contrast aan soorten foto's allemaal :)
Heb je ook het liedje Hi Odessa in het Oekraïens gezongen? Of Ti zh mene pidmanula? .
Wat een contrast aan soorten foto's allemaal :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Gaaf hoor! Mooi verslagje heb je ervan gemaakt :pos:
Mag ik gokken dat voor jullie de linkernummering gold? Daar staat namelijk iets over internationale reizen bij :)Timon91 schreef:4. Ditmaal zaten we niet in het Poolse rijtuig, maar in een gewoon Oekraïens rijtuig (niet gemoderniseerd). Het grote voordeel hiervan is dat er airconditioning aanwezig is. We lagen dus in een vierpersoonscoupé. De bedden zijn dubbel genummerd, maar het was gelukkig wel duidelijk welke nummering de geldige was.
Kiev-Express to Warszawa by Timon91, on Flickr
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Als je naar foto 5 en 10 kijkt kun je zien dat inderdaad de linkernummering de geldige was :)
Mijn Flickr account.
Re: Zomer 2011 deel 5 (slot): de terugreis vanuit Odessa
Mooi verslag in deze uitzonderlijke tijden. Jij bent nog in Donetsk geweest iets wat nu niet meer mogelijk is. Je had eigenlijk ook nog naar de Krim moeten gaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten