Ov in grote steden wordt fors duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door The best »

Bee schreef:
Gekko123 schreef:In feite betaal je als student al voor je OV, want als je ervoor kiest om geen OV te hebben is je basisbeurs hoger.
Eh, nee.

Als je je OV niet ophaalt krijg je geen extra geld. Je bent dus een dief van je portemonnee als je je OV niet ophaalt.
Dat klopt, maar je kan er ook gewoon voor kiezen om in plaats van een ov-kaart gewoon geld te krijgen, dat is iets van 80 euro per maand geloof ik.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Wubbo »

De (basis)beurs is wel verlaagd toen de OV-studentenkaart werd ingevoerd, dus indirect wordt er wel voor betaald. Als je in het buitenland woont kun je ook een vergoeding krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je OV-studentenkaart.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door The best »

Wubbo schreef:De (basis)beurs is wel verlaagd toen de OV-studentenkaart werd ingevoerd, dus indirect wordt er wel voor betaald. Als je in het buitenland woont kun je ook een vergoeding krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je OV-studentenkaart.
En dat kan volgens mij dus ook als je in Nederland woont.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Abracadabram »

010jongen schreef:er mag zeker gesneden worden in haltes, kijk naar de rotterdamse tram. halte weena en stadhuis en halte beurs en churchillplein, stadhuis en weena hoeft men alleen maar over te steken, en dan maar klagen dat de tram een gemiddelde lage snelheid heeft (tramplus)

Daar noem je ook wel weer de lekkerste voorbeelden. Naar mijn idee zitten die haltes zo dichtbij elkaar omdat de tram daar toch lang stilstaat. Als je toch heel lang voor hofplein staat te wachten kan je daar toch best ook een keer de deuren open gooien? Als je de haltes Churchilplein en Stadhuis zou opheffen zou je niet bijster veel sneller zijn dan met de haltes.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Ruben »

The best schreef:
Wubbo schreef:De (basis)beurs is wel verlaagd toen de OV-studentenkaart werd ingevoerd, dus indirect wordt er wel voor betaald. Als je in het buitenland woont kun je ook een vergoeding krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je OV-studentenkaart.
En dat kan volgens mij dus ook als je in Nederland woont.
Nee dat geldt echt alleen als je in het buitenland studeert.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

als de ov nu afgeschaft zou worden, hoeven de studenten echt niet te verwachten, dat ze er dan elke maand geld bij krijgen.
zodoende kan je zeggen, dat alleen de mensen in 1990 geld hebben ingeleverd voor de ov.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door huibf »

Ruben schreef:
The best schreef:
Wubbo schreef:De (basis)beurs is wel verlaagd toen de OV-studentenkaart werd ingevoerd, dus indirect wordt er wel voor betaald. Als je in het buitenland woont kun je ook een vergoeding krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je OV-studentenkaart.
En dat kan volgens mij dus ook als je in Nederland woont.
Nee dat geldt echt alleen als je in het buitenland studeert.
vroeger (11 jaar geleden) was de regel zo:
Als je niet met de eerste vervoersmogelijkheid (op max 5 km afstand van je adres) voor aanvang van de les op school kon zijn kreeg je een vergoeding van ik dacht 80 gulden per maand.
Als er dus 5 km van je huisadres geen halte is of er geen bus/trein vertrok om op tijd op school te komen dan had je dus recht op geld... ov kaart wel inleveren en voor de hele periode. Dus niet in de vakantieperiode wel een nieuwe aanvragen was er niet bij.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Vinny »

Als het enige doel van openbaar vervoer geld verdienen is, heb je gelijk ja. Het klinkt misschien gek, maar ik vind dat openbaar vervoer een wat breder doel heeft...
Openbaar vervoer heeft ook wel een sociaal maatschappelijke functie, maar die komt niet in gevaar - ook niet als er fors wordt gesneden in het stedelijk ov. Je moet in plaats van 400 meter lopen naar de halte, 800 meter lopen. Nou daar ga je echt niet dood van: je kunt nog steeds overal komen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Wubbo »

Ook zonder openbaar vervoer kun je overal komen. Je kan tenslotte overal heen lopen en anders is er wel een boot, al is lopen soms een beetje ver. Ik zie mij nog niet naar mijn tante in Groningen lopen.

Ofwel: 400 meter en 800 meter zijn allebei arbitraire afstanden. Jij en ik lopen dat met gemak, maar mijn oma haakt dan af. Die gaat dan dus niet meer, of ze neemt de auto.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door huibf »

Juist. Daarom is hov zoals men meestal voor ogen heeft. (Lees de vervoerder of overheid) in nederland fout. Deze lijnen komen in plaats van i.p.v. als extra. Gevolg met hov is dus langere totale reistijd en dus minder comfortabel reizen. Zeker in de stad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Vinny »

oma
Er is altijd wel ergens een oma te vinden, waarbij het "zo zielig" is dat ze niet meer de deur uit kan omdat er geen openbaar vervoer is. En als je dan gaat kijken, dan rijden de bussen gewoon leeg, maar eens per week dan gaat oma naar het stadscentrum om boodschappen te doen, en dan zit er 1 persoon in de bus. Geef oma dan gewoon een taxi-bon. Kan ze altijd wanneer ze wil naar het centrum, en verder hoeven er geen dieselverstokende joekels nodeloos door de wijk te scheuren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door 010jongen »

Abracadabram schreef:
010jongen schreef:er mag zeker gesneden worden in haltes, kijk naar de rotterdamse tram. halte weena en stadhuis en halte beurs en churchillplein, stadhuis en weena hoeft men alleen maar over te steken, en dan maar klagen dat de tram een gemiddelde lage snelheid heeft (tramplus)

Daar noem je ook wel weer de lekkerste voorbeelden. Naar mijn idee zitten die haltes zo dichtbij elkaar omdat de tram daar toch lang stilstaat. Als je toch heel lang voor hofplein staat te wachten kan je daar toch best ook een keer de deuren open gooien? Als je de haltes Churchilplein en Stadhuis zou opheffen zou je niet bijster veel sneller zijn dan met de haltes.
ja inderdaad om vervolgens het plein over te rijden en bij de eerstvolgende halte weer stil te staan dus voor 21 en 23 richting beverwaard zou ik stadhuis gewoon opheffen, (andersom weer weena maar dat gaat niet omdat er maar 1 spoor ligt richting centraal.) dan kan de tram meteen doorrijden, zal voor het gevoel een stuk sneller zijn.
net als de bushaltes bij ahoy ook al kost dit weinig tijd toch een beetje onnozel en als klapper op de vuurpijl er ook nog een DRIS paneel neerzetten
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door hm00 »

QBUZZ lijn 270 is geintroduceerd voor reisrelatie Zoetermeer Rotterdam. Deze rijdt vanaf Berkel Westpolder naar Zoetermeer en doet in die stad dezelfde haltes aan als lijn VEOLIA 121. Echter 121 rijdt via een kortere route, ook naar een Randstadrailhalte Pijnacker. De reistijden van beide alternatieven zijn nagenoeg gelijk. Suggestie om te bezuinigen: samenbundelen 270 en 121 door het opheffen van 270.

Want 121 is ook noodzakelijk is om tussen Zoetermeer en Pijnacker reizigers op te pikken. Lijn 270 heeft die functie niet. Lijn 270 zal ook voor de meeste andere bewoners van gemeente Lansingerland (Bleiswijk, Berkel, Bergschenhoek) geen functie hebben. 121 kan dan deels verbeterd worden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Ronald »

Tsja, en die andere 119,5 miljoen dan?
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door hm00 »

Alle beetjes helpen. Het gaat om afstemming tussen twee vervoerregio's. Er zullen wel meer van deze voorbeelden in Nederland zijn.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door midnet »

dat van die nu Qbz lijn 270 is een vevolg op wat de 170 was-lekker supersnel (vergeleken met de anderen 0Zoetermeer-Rotterdam CENTRAAL. Toen kwam die RR-lijn (ex Hofplein) en moest er worden ingekort op parrallel-lijnen. En waren er dier nieuwe wegen inmiddels aangelegd.
waarom hebben al die busfanaten toch zo'n sterke manie om allerlei bussen aan te wijzen die ze ooit eens hebben gezien met maar 1-2 reizigers? en dan te zeggen dat die wel weg kunnen? JULLIE hoeven toch niet te bezuinigen/ hebben jullie wel op deze regering gestemd die dat zo nodig wil?
Oud forumgebruiker

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

nee, ik heb niet voor partijen in de huidige regeringen gestemd.

daarnaast is het voor mij niet nodig om alle buslijnen op te heffen waar slechts enkele reizigers gebruik van maken, maar misschien moet er wel beter gekeken worden naar de bezetting om te kijken of een bepaalde rit nog wel rendabel is.

ook de samenwerking tussen de verschillende concessiegebieden kan misschien wel beter.

ik denk ook, dat de meesten die hier reageren graag willen, dat er meer geluisterd wordt naar de dagelijkse gebruiker en niet alleen naar een klantenpanel wat slechts enkele malen per jaar bij elkaar komt of dat een vervoerdeskundige alles alleen bepaald aan de hand van cijfertjes...

misschien betreft het dus voornamelijk frustratie en dat wordt door sommigen op deze manier geuit...

helaas heeft bijna niemand het hele plaatje van een concessie voor ogen en dat maakt het natuurlijk ook, dat men snel een beetje "troebel" gaat zien...
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door huibf »

lex1975 schreef:ik denk ook, dat de meesten die hier reageren graag willen, dat er meer geluisterd wordt naar de dagelijkse gebruiker en niet alleen naar een klantenpanel wat slechts enkele malen per jaar bij elkaar komt of dat een vervoerdeskundige alles alleen bepaald aan de hand van cijfertjes...
misschien betreft het dus voornamelijk frustratie en dat wordt door sommigen op deze manier geuit...
helaas heeft bijna niemand het hele plaatje van een concessie voor ogen en dat maakt het natuurlijk ook, dat men snel een beetje "troebel" gaat zien...
En daarom zit ik in een regionaal reizigersoverleg (SRE). Als is de groep klein, er zit wel veel kennis zeker op het vlak van dienstregelingen, al zeg ik het zelf..... :oops: En er wordt ook geluisterd naar onze adviezen en zowel gevraagd als ongevraagd.
Oud forumgebruiker

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar luisteren en dan ook daadwerkelijk wat mee doen zit bij sommige van die overlegorganen en opdrachtgevers ver uit elkaar...
weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn ervaringen zijn niet zo positief...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Vinny »

Mijn ervaring is dat er best wel geluisterd wordt naar de klanten, maar dat vaak een paar schreeuwlelijken het voor de rest verpesten, en dus blijft het rondje bejaardentehuis in de route zitten..., daarnaast zijn de mogelijkheden ook niet eindeloos, de meeste voorstellen kosten meer geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Suus »

Maar je kan niet ontkennen dat er een wagenwijd verschil is tussen keihard schreeuwen dat je zus en zo eventjes op kan heffen, zoals de "professionals" van Conquest doen of er een vervoersdeskundige naar laten kijken. Hell, zelfs het plan wat ik een tijdje geleden in het Hobbyforum postte is meer afgewogen dan zo'n "schrap dit en dat en dan ben je er"-rapport.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door huibf »

Bee schreef:Maar je kan niet ontkennen dat er een wagenwijd verschil is tussen keihard schreeuwen dat je zus en zo eventjes op kan heffen, zoals de "professionals" van Conquest doen of er een vervoersdeskundige naar laten kijken. Hell, zelfs het plan wat ik een tijdje geleden in het Hobbyforum postte is meer afgewogen dan zo'n "schrap dit en dat en dan ben je er"-rapport.
De "professionals" van Conquest hebben het nog niet begrepen. Ze zijn zowel geen gebruiker als vervoerder en als ze wel in het verleden bij een vervoersbedrijf hebben gewerkt is meteen duidelijk waarom ze daar niet meer werken. (om je vak uit te voeren moet je namelijk enig verstand van zaken hebben.) De lui hebben dus totaal geen benul. Het enige waar ze goed in zijn is met Word een gelikt, veel te duur rapportje schrijven met mooie foto's op glossypapier en ze hebben een mooi inbindapparaat en kunnen daar goed mee overweg.... maar tot meer zijn ze niet in staat.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
oma
Er is altijd wel ergens een oma te vinden, waarbij het "zo zielig" is dat ze niet meer de deur uit kan omdat er geen openbaar vervoer is. En als je dan gaat kijken, dan rijden de bussen gewoon leeg, maar eens per week dan gaat oma naar het stadscentrum om boodschappen te doen, en dan zit er 1 persoon in de bus. Geef oma dan gewoon een taxi-bon. Kan ze altijd wanneer ze wil naar het centrum, en verder hoeven er geen dieselverstokende joekels nodeloos door de wijk te scheuren.
En krijgen die oma's volgens de laatste plannen zo'n taxibon?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Vinny »

huibf schreef:
Bee schreef:Maar je kan niet ontkennen dat er een wagenwijd verschil is tussen keihard schreeuwen dat je zus en zo eventjes op kan heffen, zoals de "professionals" van Conquest doen of er een vervoersdeskundige naar laten kijken. Hell, zelfs het plan wat ik een tijdje geleden in het Hobbyforum postte is meer afgewogen dan zo'n "schrap dit en dat en dan ben je er"-rapport.
De "professionals" van Conquest hebben het nog niet begrepen. Ze zijn zowel geen gebruiker als vervoerder en als ze wel in het verleden bij een vervoersbedrijf hebben gewerkt is meteen duidelijk waarom ze daar niet meer werken. (om je vak uit te voeren moet je namelijk enig verstand van zaken hebben.) De lui hebben dus totaal geen benul. Het enige waar ze goed in zijn is met Word een gelikt, veel te duur rapportje schrijven met mooie foto's op glossypapier en ze hebben een mooi inbindapparaat en kunnen daar goed mee overweg.... maar tot meer zijn ze niet in staat.
Daar ben ik het niet mee eens hoor. Ze hanteren de botte bijl, mar dat staat ook te lezen in hun rapport: 120 miljoen bezuinigen zonder dat iemand het merkt kan gewoon niet. Er moet dan echt keihard worden gesneden in de dienstverlening. Tja, dat is dan wel (ik herhaal mezelf) een paar jaar te laat bedacht: als men in 2008 niet zo hoog van de toren was gaan blazen na de stakingen en er bovendien allemaal buslijnen (ik noem de Vinny express, lijn 60 in Amsterdam West) bij zijn gekomen zonder dat iemand zich wel af gevraagd heeft of het allemaal betaalbaar bleef, en de investeringen wel recht deden aan de vervoersvraag (defacto zijn er geen nieuwe reizigers in het OV bijgekomen), dan was de kater nu lang niet zo groot geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Bericht door Suus »

Even de feiten juist houden Vinny, de stakingen in 2008 waren alleen in het streekvervoer. Ten tweede heeft men bij Conquest volgens mij gewoon met een dartbord de lijnen uitgekozen in bijvoorbeeld Amsterdam, zelfs jij moet dat toch wel kunnen zien dat daar echt iets niet klopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten