Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photos)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photos)

Bericht door Meltrain »

Van 16 juli t/m 14 augustus jl. was ik (met mijn ouders en zusje) op vakantie naar de USA.
Als eerst vlogen we vanaf Schiphol naar Los Angeles, alwaar we drie nachten bleven. Vervolgens hadden we een 13-daagse autorondreis langs o.a. de Grand Canyon, de Bryce Canyon, Las Vegas, de Death Valley en het Yosemite National Park naar San Francisco. In San Francisco leverden we de auto weer in en bleven we ook drie nachten.
Hierna vlogen we (met een overstap in Salt Lake City) naar Orlando, alwaar we een week bleven. Tot slot gingen we vanaf Orlando per trein naar Miami, alwaar we ook drie nachten bleven, alvorens via Atlanta terug naar Schiphol te vliegen.
In deze serie zal ik proberen om (vooral op OV-gebied) een beeld te vormen van waar ik geweest ben. De eerste aflevering gaat over de heenreis en Los Angeles.

Op zaterdag 16 juli moesten we vroeg opstaan, omdat we vanaf Rtd de t2110 hadden naar Schiphol. We hadden een VIRM-4 en dat leverde dit resultaat op:
Afbeelding

Op Schiphol aangekomen, gingen we inchecken en de koffers afgeven en vervolgens een tijdje wachten. Toen we richting de gate liepen, kon een foto van ons vliegtuig gemaakt worden: een mooie Boeing 747-400:
Afbeelding

Het vliegtuig vertrok iets voor 10 uur en het was ongeveer 11 uur vliegen, dus door het tijdsverschil van 9 uur (en een beetje vertraging), kwamen we rond 12:30 aan op Los Angels International Airport (afkorting: LAX). De vlucht zelf ging best prima en we vlogen via onder meer Groenland:
Afbeelding

Toen we bijna gingen landen, zag ik al dat Los Angeles een enorm grote stad is.
Na het landen moesten we eerst langs allerlei security enzo, dus een uur na de landing stonden we buiten. Oké, en nu?
Thuis had ik al uitgezocht hoe we vanaf LAX per OV naar ons hotel (in 7th Street) konden gaan, maar het zoeken naar de juiste bushalte was toch iets moeilijker dan gepland. :$
Uiteindelijk hebben we maar een taxi genomen die ons voor $60,- tot recht voor ons hotel bracht. Per OV was het bijna de helft goedkoper, maar het scheelde wel een hoop zoekwerk en sjouwen tijdens het overstappen.
Een overzicht vanuit de ene slaapkamer (die aan twee kanten een raam had):
Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de ‘Hollywood’-tekst was te zien!:
Afbeelding

Uitzicht vanuit de andere kamer:
Afbeelding

De rest van de dag hebben we weinig meer gedaan en zijn vroeg naar bed gegaan, omdat we nog moe waren van de reis.

De volgende dag stonden we vroeg op en tijdens het ontbijt besloten we om naar Hollywood te gaan. We liepen naar metrostation 7th Street / Metro Center om daar de Metro Red Line naar Hollywood te nemen.
Onderweg naar het metrostation kwam ik nog een bus tegen:
Afbeelding

De ingang van metrostation 7th Street / Metro Center:
Afbeelding

In het metrostation maakte ik een foto van de (schematische) kaart van de belangrijkste lijnen. De Red Line en Purple Line zijn ‘echte’ metrolijnen die volledig ondergronds rijden en stroom krijgen va een derde rail. De frequenties op het gezamenlijke deel zijn ook op elkaar afgestemd.
De Blue Line, Green Line en Gold Line zijn sneltramlijnen die op een vrije baan rijden en soms (vooral de Blue Line) gelijkvloerse kruisingen hebben. Deze lijnen krijgen hun stroom van een bovenleiding.
De Orange Line en Silver Line tenslotte zijn speciale buslijnen die ofwel volledig op een vrije baan rijden (Orange Line) ofwel in het midden van een snelweg rijden (en daar ook haltes hebben) en in het centrum van LA gewoon over straat rijden (Silver Line).
Hierbij dus de kaart:
Afbeelding

Mijn moeder had nog een foto gemakt van (een deel van) de echte lijnennetkaart:
Afbeelding

LA heeft een enorm verkeersinfarct en daarom is het OV er ook best goedkoop: een dagkaart voor zowat de hele agglomerartie kost $6,- (en er zijn plannen om dat te verlagen tot $5,-). Het enige ‘nadeel’ is dat je die dagkaarten in de bus alleen kan aanschaffen als je een ‘OV-Chipkaart’ hebt. Die hadden wij niet, dus daarom konden we niet gelijk op de bus een dagkaart kopen.
Op het metrostation zagen we echter dat het vervoer op de Red Line , Purple Line, Orange Line en een aantal ‘geselecteerde buslijnen’ die dag gratis was, omdat één of andere snelweg was afgesloten. Mooi, dat scheelde toch weer $24,- . :D
Welke buslijnen precies gratis waren, zijn we nooit achter gekomen, maar we hoorden in elk geval van een medewerker dat buslijn 720 naar Santa Monica gratis was, dus dat kwam ook op de planning. ;)

Vanaf 7th Street / Metro Center namen we de Red Line richting North Holleywood. In de metro maakte ik een foto van de routestrip:
Afbeelding

We stapten uit bij Hollywood / Highland, wat halverwege de Holleywood Boulevard ligt.
Een foto van het perron:
Afbeelding

De stationshal:
Afbeelding

Als je het station uitkomt, bevind je je gelijk op de Walk of Fame. Nu ben ik zelf niet zo van het foto’s maken van sterren van sterren, maar deze ‘helden’ mogen niet ontbreken. :P :
Afbeelding

Afbeelding

Een stukje van de Walk of Fame:
Afbeelding

Een stukje verder bevindt zich een winkelcentrum met onder andere dit uitkijkpunt:
Afbeelding

Uitzichten vanaf dat uitkijkpunt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In dat winkelcentrum aten we ook een hapje, alvorens een stukje over de Walk of Fame te lopen. Eerst liepen we naar het beroemde Chinese Theatre (waar de hand- en voetafdrukken van een aantal beroemdheden te vinden zijn) en daarna liepen we de andere kant op.
Een paar bussen onderweg:
Afbeelding

Afbeelding

Het eerder genoemde winkelcentrum:
Afbeelding

Vervolgens liepen we terug naar metrostation Hollywood / Highland en namen we de Red Line naar diens eindpunt North Holleywood.
De metro komt het station binnen:
Afbeelding

De stationshal van dat metrostation…:
Afbeelding

… en de ingang van het metrostation:
Afbeelding

Voor de ingang stond deze paal. Rotterdam heeft de gele M, london heeft de Tube Roundel en Los Angeles heeft deze paal:
Afbeelding

Naast het metrostation was een bushalte, waar deze bus stond. Let op dat dvoorop de bus twee fietsen staan! :
Afbeelding

Aan de overkant van de straat was het beginpunt van de Orange Line. Deze was ook gratis, maar het leek me geen al te interessante route, dus gingen we niet mee (we waren sowieso al iets te laat bij de halte).
De bus reed net weg, maar een foto zat er nog wel in. Mijn zusje maakte een foto van de voorkant…:
Afbeelding

…en ik van de zijkant:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Meltrain »

Omdat we het hier eigenlijk al wel weer gezien hadden, gingen we maar weer terug de metro in. Ditmaal gingen we naar het andere eindpunt: Union Station, oftewel het ‘Centraal Station’ van Los Angeles en het drukste door Amtrak bediende station van California.
Op het station maakte ik eerst een foto van de achterzijde (de voorzijde kwam een dag later pas):
Afbeelding

Een hoge toren met een gelede bus ervoor:
Afbeelding

Nogmaals een gelede bus (foto van mijn moeder):
Afbeelding

Uiteraard komen op het station ook treinen. Zo komt Amtrak hier met o.a. de Pacific Surfliner:
Afbeelding

Aan de andere kant van de trein zit een stuurstandrijtuig:
Afbeelding

Metrolink is de naam van de voorstadstreinen rond Los Angeles. Deze komen ook op Union Station:
Afbeelding

Spoor 1 en 2 zijn van de Metro Gold Line, (voorlopig nog) de nieuwste sneltramlijn van Los Angeles:
Afbeelding

Vanaf Union Station gingen we weer met de metro Red Line / Purple Line (ik weet niet meer welke precies) naar station Pershing Square, omdat we gezien hadden dat we daar buslijn 720 naar Santa Monica konden nemen.
Op station Pershing Square hangen allemaal gekleurde lampen:
Afbeelding

Afbeelding

Als je uit het station komt, zie je dit (nadat je je hebt omgedraaid ;) ):
Afbeelding

Hierna gingen we naar de bushalte van lijn 720. Het was even zoeken, maar ook weer niet erg veel. Het enige lastige was dat we geen idee hadden wanneer de bus zou komen. :S In Los Angeles hangen namelijk op de haltes geen exacte vertrektijden, maar de frequenties in bepaalde tijdsvakken. Echter, als je ziet staan dat de frequentie 15 – 40 minuten is, heb je er nog steeds niet veel aan. :roll:
Nou ja, na niet al te lang wachten kwam de bus en die kon nog net op de foto:
Afbeelding

We dachten dat de rit naar Santa Monica ongeveer een half uurtje zou duren, maar het werd een uur. :P In dat uur rijdt je ongeveer 50 minuten over de Wilshere Boulevard, die ik dus voorlopig ook niet meer wil zien. :lol:
Aangekomen in Santa Monica gingen we eerst eten en daarna begon het al te schemeren, maar dat maakte het er (in mijn ogen) juist mooier op.
De pier van Santa Monica:
Afbeelding

Het strand:
Afbeelding

De zee:
Afbeelding

Uitzicht vanaf de pier op een ander stukje van de pier:
Afbeelding

Uiteindelijk liepen we terug naar de bushalte en gingen we met bus 720 weer terug. We stapten uit bij metrostation Wilshire / Western, omdat daar een 24-uurs winkel was en na de boodschappen konden we gelijk met de Purple Line terug naar 7th Street / Metro Center. Zo had ik die dag gelijk wel het hele ‘echte’ metronet bereden. :P
Vanaf 7th Street / Metro Center liepen we terug naar het hotel en gingen we vrijwel gelijk naar bed, om de volgende ochtend weer vroeg op te staan.


Op maandagochtend 18 juli stonden we ook weer vroeg op. Na het ontbijt liepen we weer naar metrostation 7th Street / Metro Center, maar ditmaal kochten we wel een dagkaart.
We namen de Red Line / Purple Line naar Union Station, omdat daar in de buurt de plek is waar Los Angeles ooit gesticht is.
Aangekomen op Union Station zette ik eerst twee locs (waarvan een mét trein) van Metrolink op de foto:
Afbeelding

Het interieur aan de voorzijde van het station:
Afbeelding

Afbeelding

Een rij voormalige balies; nu stond er een hekje voor:
Afbeelding

De voorzijde van het Union Station:
Afbeelding

Vanaf een iets andere kant:
Afbeelding

Een pilaar bij de ingang:
Afbeelding

Hierna liepen we naar het oudste gedeelte van LA, waar een hoop Mexicaanse invloeden zijn. Wegens de lengte van het verslag laat ik deze foto’s even weg; op verzoek kan ik ze altijd plaatsten of per PM sturen.

Weer terug bij het Union Station gingen we per Red Line / Purple Line naar 7th Street / Metro Center, waarvandaan we nu per bus naar het hotel konden.
Op 7th Street / Metro Center maakte ik nog snel een foto van een sneltram op de Blue Line:
Afbeelding

In het hotel lieten we mijn vader en zusje achter, zodat mijn moeder en ik de auto voor de rondreis konden halen op LAX.
We namen de bus naar 7th Street / Metro Center en namen vanaf daar de Silver Line (dus een bus).
Deze lijn is echt heel leuk, want hij rijdt over de carpool lane van de snelweg en heeft zelfs haltes daar. :P Bij één van die haltes stapten wij ook uit, namelijk Harbor Freeway / I105, omdat we daar konden overstappen op de Green Line (een sneltram).
Het perron van de sneltram, dit ligt dus in de middenberm van de snelweg:
Afbeelding

Tevens is het ook nog een knooppunt van twee snelwegen (op de snelweg loodrecht op het sneltramstation reden we met de Silver Line):
Afbeelding

Een sneltram richting Norwalk komt aangereden:
Afbeelding

Maar wij moesten de andere kant op, richting Redondo Beach:
Afbeelding

We stapten uit bij station Aviation/LAX waarvandaan we met een bus als op onderstaande foto naar het vliegveld reden:
Afbeelding

Op LAX was het nog even zoekwerk, maar uiteindelijk hadden we door dat we met een shuttlebus naar de autoverhuurder moesten en zo geschiedde. Bij de autoverhuurder kregen we te horen dat we zelf een auto mochten uitzoeken uit de SUV-klasse. :O Ons oog viel vrijwel gelijk op een mooie Hyundai Santa Fe en we waren het er vrij snel over eens dat dat onze auto moest worden voor de rondreis. :D
Met deze auto reden we terug naar het hotel, alwaar we hem aan mijn vader en zusje lieten zien.
Na een beetje rust gingen we met ons vieren weer op pad: we namen de bus naar 7th Street / Metro Center om met de Red Line / Purple Line naar Pershing Square te gaan. Ditmaal namen we een andere uitgang en na een klein stukje lopen kwamen we dit tegen:
Afbeelding
Dit is de Angel’s Flight een korte kabeltram. Een ritje kost trouwens $0,25 per enkele reis en je moet boven betalen.

Foto vanaf beneden:
Afbeelding

Interieurfoto:
Afbeelding

Geloof het of niet, maar zelfs deze voertuigen zijn rolstoeltoegankelijk. :P Op het beneden-station kun je met een rolstoellift naar de bovenste ‘etage’ van de tram komen en dan heb je op het boven-station een gelijkvloerse uitstap. ;)

Vanaf boven: twee trams naast elkaar:
Afbeelding

Uitzichtje:
Afbeelding

Boven-station + tram:
Afbeelding

We waren nu in het zakencentrum en zochten daar een plek om te eten. Voordat we die vonden, maakte ik een foto vanaf de grond naar de gebouwen:
Afbeelding

Hierna gingen we eten en na het eten gingen we met behulp van de Angel’s Flight, de metro en de bus volgens de snelste manier terug naar het hotel.
De volgende dag begon de grote rondreis….

Excuses voor de lengte van het verslag. De volgende verslagen zullen een stuk korter zijn. Ik hoop dat jullie het desondanks de moeite waard vonden om te lezen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 17 aug 2011, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door BR628 »

Bizar fraai verslag! En elke dag strak blauw he, daar wel...!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D

Vind het toch wel leuk om foto's uit de USA te zien
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door deadlock »

Die snelweg die afgesloten was is zelfs hier in het nieuws geweest ;)

Verder heel mooi verslag!!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Dexter »

Gaaf verslag! :pos: Wil ik ook heen! 8-)

Persoonlijk vind ik Amerikaanse treinen/metro's/bussen niet om aan te zien, echt rijdende koekblikken.
Delen de wagens van die Angels Flight nu de middelste spoorstaaf met elkaar of zie ik dat nu verkeerd? Dat Union Station heeft wel wat weg van een kerk...

Always make sure your tank is full and your bladder is empty Bij mij is het weleens omgedraaid. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Caspar »

Die treinen zijn inderdaad zo op het oog niet echt om aan te zien. Volgens mij moet je als machinist of conducteur minstens 2 meter groot zijn, wil je nog een beetje opvallen als je naast je trein staat... Maar wat een tof verslag zeg. Zou zo morgen in het vliegtuig stappen om daar ook eens rond te gaan kijken. Het ziet er overal super netjes uit, en ook de stations zien er strak en verzorgd uit. Vandaar zeker de torenhoge staatsschuld daar :lol: Heb je ook (metro)stations in LA gezien die berucht zijn of verpauperd? Zo op het oog in jou verslag niet.

De volgende verslagen mag je ook wel zo breeduit meten!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Dexter »

Ik denk dat ik wel een ladder nodig heb om vanaf het perron zo'n trein in te komen. :lol: Ik vind het overigens markant dat een miljoenenstad als LA met een vrijwel permanent verkeersinfarct maar zo'n klein metronetje heeft van 1,5 lijn.
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Ik denk dat ik wel een ladder nodig heb om vanaf het perron zo'n trein in te komen. :lol: Ik vind het overigens markant dat een miljoenenstad als LA met een vrijwel permanent verkeersinfarct maar zo'n klein metronetje heeft van 1,5 lijn.
Zo'n boomlange kerel als jij hopt er toch gewoon in!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Thom91 »

Ziet er tof uit zeg!
Allememaggies!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef: Heb je ook (metro)stations in LA gezien die berucht zijn of verpauperd? Zo op het oog in jou verslag niet.
Nee, in LA zagen alle metrostations er piekfijn uit. Zelfs graffiti heb ik vrijwel niet gezien. In San Francisco (volgt in een later verslag) waren de metrostations iets armoediger, maar nog steeds niet verwaarloosd.
In LA heb ik me ook niet echt onveilig gevoeld, alleen de weg van het metrostation naar het hotel was in het donker niet echt 'the place to be'.
Dexter schreef:Ik vind het overigens markant dat een miljoenenstad als LA met een vrijwel permanent verkeersinfarct maar zo'n klein metronetje heeft van 1,5 lijn.
Er zijn ook nog drie sneltramlijnen en een paar vrije busbanen, hè? :wink: Maar nog steeds erg weinig voor zo'n enorme stad. :P
Voor wie zich trouwens afvraagt waarom er oranje en rode bussen zijn: de rode bussen zijn de 'snelbussen' (waarvan het lijnnummer meestal met 7xx begint) en de oranje bussen zijn de lokale bussen. Verder zijn er ook nog witte bussen, maar deze zijn van een andere vervoerder en heb ik niet gebruikt of gefotografeerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Meltrain in the USA #1: Los Angeles (with a lot of photo

Bericht door Justin »

Wauw, adembenemend! Ik dacht al dat L.A. structureel een probleem heeft m.b.t. congestie versus gebruik van OV, dus ik vind het als geograaf zijnde buitengewoon mooi dat je dit allemaal onder de loep hebt genomen, en daarbij foto's van hebt gemaakt, en je ervaringen hebt gedaald. Klasse :pos:.

Ik heb eigenlijk niet zo veel met USA, maar er woont familie van mij (in CA en AZ) en heb nog wat vrienden, dus toch zal ik er ooit naar toe moeten ;). Very nice!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten