SSN Limburg Expres

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

SSN Limburg Expres

Bericht door Meltrain »

Op zaterdag 12 juli werd de SSN Limburg Expres gereden, welke van Rotterdam naar Simpelveld ging, om op bezoek te gaan bij de Stoomtreindagen van de ZLSM.
Zoals wel vaker bij ritten van de SSN, waren mijn vader en ik dit keer weer van de partij.
De rit vertrok om 8:29 vanaf Rotterdam Centraal en mijn vader en ik waren dus rond 8:00 op CS.
Hier vroeg mijn vader aan een stationsmedewerker vanaf welk spoor de SSN rit vertrok. De stationsmedewerker antwoordde dat het spoor 3 was, maar mijn vader verstond spoor 10 en toen hij dat tegen mij zei, riep ik dus verbaasd uit dat spoor 10 onmogelijk is, omdat dat geen perron heeft. :o
Na nogmaals vragen bleek het dus om spoor 3 te gaan en liepen we daar naartoe.
Rond 8:15 kwam de trein, getrokken door loc 01 1075, binnenrijden. Om de drukte van fotografen op spoor 3 tegen te gaan, liep ik naar spoor 1, waar ik de trein op de foto zette:
Afbeelding

Zoals gezegd vetrokken we om 8:29 vanaf CS. Hier moest de loc gelijk vol aanzetten, om zonder te stoken door de Willemsspoortunnel te kunnen. Net voor station Zuid leverde dat dus weer mooie slagen op.
Na een korte stop in Dordrecht voor andere instappers (die bijna geen plaats meer hadden :wink: ), reden we via Breda naar Tilburg, waar de laatste instappers instapten (die dus vrijwel helemaal geen plaats meer hadden :P ). Omdat wij spoor 1 geblokkeerd hielden, werd de s1900 die er vlak achter zat gespoorwijzigd naar spoor 2.
Vervolgens ging de tocht verder naar Eindhoven om op het rangeerterrein water te nemen.
Hierna ging het met afwisselend zon en regen naar de eindbestemming Simpelveld, waar we om 12:30 aankwamen en gelukkig zon hadden.
Hier moest ik uiteraard een foto maken:
Afbeelding

In de trein van de SSN hadden we een kaartje gekregen waarmee we een dag lang het net van de ZLSM konden berijden. Omdat we het stuk Simpelveld-Kerkrade toch al met de SSN hadden bereden en later zouden berijden, besloten we om alleen de trajecten naar Vetschau en Schin op Geul te doen.
We wilden als eerste de trein van 13:03 naar Vetschau nemen, maar omdat we te lang op het station van Simpelveld bleven, misten we die. Daarom gingen we maar eerst het station en de werkplaats bekijken en zouden we de trein van 14:10 vanaf de Werkplaats naar Vetschau nemen.
Op het station van Simpelveld was genoeg te zien, onder andere loc B1289 die omloopt:
Afbeelding

De achterkant van deze mooie loc:
Afbeelding

Vervolgens werd de B1289 voor de trein naar Kerkrade geplaatst. Eerst met stoom…:
Afbeelding

… en vervolgens zonder stoom:
Afbeelding

Aan de andere kant van het station kwam de B1220 voorbij rijden:
Afbeelding

Op spoor 4 rijdt een Köfje voetplaatritten:
Afbeelding

Hierna lopen we naar de werkplaats. Gelukkig had ik ook de camera van mijn zusje bij me, zodat ik een filmpje van de B1289 kon maken:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QvqRFiur4TI[/youtube]

In de werkplaats staat wegens onderhoud ook de Arend uit het NSM:
Afbeelding

Ook de ‘eigen’ E2 1040 ondergaat een revisie:
Afbeelding

Naast de remise stond de Schienenbus:
Afbeelding

De 23023 van de SSN is momenteel in revisie, dus was ik blij verrast dat de VSM met de 23076 op bezoek kwam :D :
Afbeelding

Na nog even te hebben rondgekeken, namen we dus om 14:10 de Schienenbus naar Vetschau. Wij zaten in het stuurstandrijtuig, waarin de conducteur ons allerlei wetenswaardigheden over de lijn vertelde.
Bij de grens merkte je gelijk dat de rails en de bielzen anders werden, want we begonnen meer te hobbelen.
Aangekomen in Vetschau had ik 5 minuten om even rond te kijken. Hier maakt ik een foto van de motorwagen, die net voor het stootblok stond:
Afbeelding

En het stuurstandrijtuig, met links het perron van Vetschau:
Afbeelding

Vervolgens gingen we weer met de Schienenbus richting Simpelveld. Omdat ik wist dat de Schienenbus toch 10 minuten stil zou staan bij de werkplaats, besloot ik aldaar uit te stappen en naar het station te lopen, zodat ik ook nog even de trein naar Kerkrade kon vastleggen.
Deze trein werd getrokken door loc 23076 van de VSM en heb gefotografeerd…:
Afbeelding

… en gefilmd:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lK4fgsKQrOE[/youtube]

Hierna moest ik echter wel rennen naar het station, omdat ik anders de trein naar Schin op Geul zou missen.
Vervolgens gingen we met de trein naar Schin op Geul. Deze werd getrokken door loc B1289 van de ZLSM.
In Wijlre/Gulpen moesten we kruisen met de tegentrein, die werd getrokken door de 01 1075. Hiervan heb ik weer een filmpje gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hL6lWIhAPtE[/youtube]

Hierna ging de rit verder naar Schin op Geul, waar ik even heb rondgekeken, van het Limburgse landschap heb genoten, in beide richtingen een sneltrein (of was het Intercity?) van Veolia heb gezien en deze foto heb gemaakt:
Afbeelding

Een kwartier na aankomsttijd was vervolgens weer het vertrek naar Simpelveld. Onderweg gebeurde er niet veel bijzonders, behalve dan dat we in Wijlre/Gulpen weer moesten kruisen met de tegentrein, die dit maal door loc B1220 werd getrokken:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5msw_aKcYac[/youtube]

Nadat we weer in Simpelveld waren, besloten mijn vader en ik om even wat te gaan eten in de stationsrestauratie. Het duurde echter nogal lang voordat onze bestelling werd gebracht, wat niet bepaald geholpen werd door het feit dat ongeveer 10 minuten nadat we de bestelling geplaatst hadden, iemand nog eens kwam vragen wat onze bestelling ook alweer was. :S Hierdoor vreesden we al bijna dat we weg moesten gaan voor onze bestelling er was, want we mochten de trein naar huis immers niet missen.
Gelukkig werd het net op tijd geserveerd en konden we nog zonder echt te hoeven rennen terug naar de K1A rijtuigen van de SSN.
Rond 17:30 vertrokken we, maar net na vertrek moesten we alweer stoppen van de stationschef. De precieze reden hiervoor weet ik niet, mar ik zag even later wel een aantal kinderen zonder ouder aan de hand van een conducteur door de trein lopen. Ik vrees dus dat deze kinderen per ongeluk waren ingestapt….
Even later vertrokken we dus echt en reden we via Kerkrade en Heerlen naar Maastricht. De omweg via Maastricht was nodig omdat de 01 1075 tender-voor slechts 40 km/h mag. We reden dus eerst tender-voor naar Maastricht, zodat we daarvandaan weer met ketel-voor terug naar Rotterdam konden.
In Maastricht mochten we even uitstappen en maakte ik waarschijnlijk mijn laatste foto van een Plan V in Veolia uitvoering:
Afbeelding

Bij vertrek uit Maastricht liep ik naar het Mitropa-rijtuig om een plaatsje te zoeken. Er was gelukkig nog een tafeltje vrij en nadat dat schoongemaakt was, konden we daar gaan zitten.
Onze bestelling werd vrij snel opgenomen, maar vervolgens duurde het wegens grote drukte nog tot Eindhoven voordat we alles hadden gekregen.
In Eindhoven namen we weer water en wel op hetzelfde spoor als op de heenreis.
Hierna zetten we weer koers naar Tilburg, wat we rond 21:10 bereikten. Nadat de eerste uitstappers waren uitgestapt, ging het via Breda en de Moerdijkbrug weer verder naar Dordrecht.
Onderweg maakte ik nog een foto van de mooie lucht:
Afbeelding

Misschien kennen jullie de uitdrukking die luidt: “Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.” In ons geval gold dat in elk geval wel, want vlak voor Dordt stonden we voor de rooie. :p
Nadat we even later in Dordrecht aankwamen, namen we weer afscheid van een aantal reizigers.
Hierna vertrokken we voor het laatste stukje van de dag: naar Rotterdam.
Vlak voor station Zuid wilde de loc vaart maken voor de Willemsspoortunnel, maar toen stond er ineens een sein op rood. :S Nadat het sein even later weer op groen stond, moest de loc er flink aan trekken, maar we kwamen weer zonder rook door de tunnel.
Bij aankomst op Rotterdam Centraal (spoor 9) zag ik weer vele verbaasde gezichten omdat er ineens een stoomtrein stond. Ik blijf het prachtig vinden. :mrgreen: Ook kwamen er natuurlijk gelijk weer veel telefoons_met_camera tevoorschijn. :wink:
Zelf besloot ik om de drukte te ontlopen en over de loopbrug naar spoor 11 te lopen om een foto te maken:
Afbeelding

En zo kwam er een eind aan weer een geweldige dag. Ik ben nu al benieuwd waar de SSN volgend jaar heen gaat. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: SSN Limburg Expres

Bericht door Cookie »

Leuk verslagje, die luchtfoto doet het bij mij ook goed trouwens :P .
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: SSN Limburg Expres

Bericht door Jurjen »

Ach, de intercityachter jullie liep ook voor de rooie door jullie stoomtreintje bij Dord. ;-)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: SSN Limburg Expres

Bericht door Dubbele P »

Prachtig hoor! Mooie foto's! :D Persoonlijk heb ik niet zoveel met stoomlocomotieven, dus ik wacht tot september en doe dan hetzelfde met diesellocs! :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten