Staking dreigt in streekbusvervoer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Staking dreigt in streekbusvervoer
Staking dreigt in streekbusvervoer
Geplaatst op: vrijdag 19 augustus 2011 19:18
Laatst bijgewerkt: vrijdag 19 augustus 2011 19:20
AMSTERDAM - Chauffeurs van streekbussen leggen het werk volgend maand mogelijk neer. De werkgevers hebben niet gereageerd op de eisen die FNV Bondgenoten had gesteld aan de nieuwe cao.
Als de leden in actie willen komen voor een goede cao, dan krijgen de werkgevers vanaf 12 september een week de tijd om op de eisen in te gaan.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 19 augustus 2011 19:18
Laatst bijgewerkt: vrijdag 19 augustus 2011 19:20
AMSTERDAM - Chauffeurs van streekbussen leggen het werk volgend maand mogelijk neer. De werkgevers hebben niet gereageerd op de eisen die FNV Bondgenoten had gesteld aan de nieuwe cao.
Als de leden in actie willen komen voor een goede cao, dan krijgen de werkgevers vanaf 12 september een week de tijd om op de eisen in te gaan.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Achja waarom niet, it's not a bug, it's a feature.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Zolang de eventuele acties maar publieksvriendelijk zijn, vind ik het wel best, maar ik vrees het ergste
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Welk deel van "Staking" zal ik nog even voor je uitleggen? ;)Tristan schreef:Zolang de eventuele acties maar publieksvriendelijk zijn, vind ik het wel best, maar ik vrees het ergste
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
gaan ze dan tegelijkertijd met de 3 grote steden plat?
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Gaan we weer... -o-
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Een staking kan best publieksvriendelijk zijn. Als alle chagrijnige buschauffeurs die dat niet mer rijden...
Het valt overigens wel op: de spoorwegen zijn dan de enige OV-sector waar er geen gedoe is over stakingsdreigingen.
Het valt overigens wel op: de spoorwegen zijn dan de enige OV-sector waar er geen gedoe is over stakingsdreigingen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
nogVIRM schreef:Het valt overigens wel op: de spoorwegen zijn dan de enige OV-sector waar er
geen gedoe is over stakingsdreigingen.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Ik verwacht die ook niet zo heel snel, er is niet zo lang geleden nog een moddervette nieuwe CAO afgesloten door de NS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Ja dat klopt inderdaad. Maar stakingen zijn in het OV altijd een (onregelmatig) terugkerend iets. Neem bijvoorbeeld Duitsland, daar is het nu rustig bij DB maar zijn er weer steeds stakingen bij de particuliere spoorbedrijven.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Zelf hoop ik dat er voor de 3 grote steden een stakingverbod komt, er is nu wel genoeg gestaakt en het publiek (in Rotterdam zeer zeker) is het gestaak meer dan zat.lex1975 schreef:gaan ze dan tegelijkertijd met de 3 grote steden plat?
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Nogal... het begint zo langzamerhand een nationale sport te worden...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Staken is altijd nog de nationale sport in Italië, hier valt t nog mee.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Bij de Fransen, Belgen en Grieken is het toch ook een hobby ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Geen idee in die landen kom ik nooit.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Er is bijna een 1 op 1 relatie te trekken tussen de financiele problemen in de Europese landen en de stakingsbereidheid van de gemiddelde werknemers. Hoe meer er gestaakt wordt, hoe meer knudde de overheidsfinancien zijn. Kortom, stakingen zijn heel slecht voor een land. Tijd voor de vakbonden om dat gewoon eens een keer in te zien :YJustin schreef:Bij de Fransen, Belgen en Grieken is het toch ook een hobby ;)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Ja, er is ook een bijna 1 op 1 relatie te trekken tussen het aantal stakingen en de gemiddelde hoeveelheid neerslag in de maand juli. Kennelijk komt het door de klimaatsverandering dat ze zo veel staken.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Dat ook ja, maar mijn redenering heeft tenminste een oorzakelijk verband. Doordat er gestaakt wordt, worden er wel kosten gemaakt, terwijl er geen productie tegenover staat. Dat kost de samenleving dus geld. Maar is het voor de vakbonden natuurlijk heerlijk om geld uit te geven wat er niet eens is (de overheid leent dat wel weer bij)... :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Hebben de GVU- chauffeurs dezelfde CAO als die van Connexxion. Of met andere woorden, gaat het GVU ook staken als het allemaal zo doorgaat?
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
etVinny schreef:Dat ook ja, maar mijn redenering heeft tenminste een oorzakelijk verband. Doordat er gestaakt wordt, worden er wel kosten gemaakt, terwijl er geen productie tegenover staat. Dat kost de samenleving dus geld. Maar is het voor de vakbonden natuurlijk heerlijk om geld uit te geven wat er niet eens is (de overheid leent dat wel weer bij)... :N
Je hele theorie is onzin. Er wordt in Duitsland regelmatig gestaakt voor het vaderland en daar gaat het gewoon goed met de economie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
waarom wordt er gestaakt?
meestal, omdat de werknemers een klein beetje meer geld willen hebben (al is het alleen de inflatie), terwijl de werkgever dit niet wil geven (maar zelf wel riante bonussen krijgt).
staken is dan helaas het laatste redmiddel om de werkgever onder druk te zetten om toch met iets over de brug te komen.
het is natuurlijk jammer, dat in de publieke/dienstverlenende sector zoveel mensen geraakt worden als de boel plat ligt.
als een fabriek plat gaat, maar er is voorlopig nog genoeg in de winkel, hoor je eigenlijk niemand klagen, maar hierbij doen die werknemers eigenlijk precies hetzelfde als bij stakingen in het OV...
meestal, omdat de werknemers een klein beetje meer geld willen hebben (al is het alleen de inflatie), terwijl de werkgever dit niet wil geven (maar zelf wel riante bonussen krijgt).
staken is dan helaas het laatste redmiddel om de werkgever onder druk te zetten om toch met iets over de brug te komen.
het is natuurlijk jammer, dat in de publieke/dienstverlenende sector zoveel mensen geraakt worden als de boel plat ligt.
als een fabriek plat gaat, maar er is voorlopig nog genoeg in de winkel, hoor je eigenlijk niemand klagen, maar hierbij doen die werknemers eigenlijk precies hetzelfde als bij stakingen in het OV...
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
Volgens mij hebben de GVU-chauffeurs dezelfde CAO als Connexxion chauffeurs. Dus ik er zal wel kans zijn dat het GVU ook gaat stakenStephan schreef:Hebben de GVU- chauffeurs dezelfde CAO als die van Connexxion. Of met andere woorden, gaat het GVU ook staken als het allemaal zo doorgaat?
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
volgens mij vielen juist de GVU-chauffeurs niet onder de OV-cao, want in een ander topic en/of op een ander forum is een tijdje terug een discussie geweest over hoelang een chauffeur aan een stuk mocht werken en toen werd er gemeld, dat de GVU-chauffeurs langer aan een stuk mochten werken, voordat ze pauze moeten hebben, dan OV-cao chauffeurs...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
GVU kan heel goed een andere (lees eigen) CAO hebben behouden na de overname door Connexxion inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Staking dreigt in streekbusvervoer
de oud gedienden van Arriva stad Dordrecht rijden nog onder de HTM-cao.
nieuwe chauffeurs bij Arriva in het DAV gebied rijden onder de cao MultiModaal.
oud gedienden bij NOVIO rijden ook nog onder voorwaarden die afstammen van de oude ambtenarenregelingen, terwijl nieuwe chauffeurs gewoon onder de cao OV rijden...
toen er enkele jaren geleden gestaakt werd in het streekvervoer, had de cao MuMo al een loonsverhogingen gekregen en de werknemers in die cao staakten toen dus niet mee (of het moet uit sympathie geweest zijn met de andere collega's)...
zo zal het straks bij een streekvervoerstaking ook gaan.
alle uitbesteede ritten en mensen die onder een andere cao vallen zullen niet per definitie gaan staken.
wat bedrijven echter wel (vaak) hanteren, is dat als er minder dan 25 % bereidwillige chauffeurs zijn er helemaal niet uitgerukt wordt en als het wel meer dan 25 % zijn, die chauffeurs gewoon gaan rijden (waarbij tijdens de dienst dan wel aanpassingen gedaan worden in het te rijden gebeuren)...
nieuwe chauffeurs bij Arriva in het DAV gebied rijden onder de cao MultiModaal.
oud gedienden bij NOVIO rijden ook nog onder voorwaarden die afstammen van de oude ambtenarenregelingen, terwijl nieuwe chauffeurs gewoon onder de cao OV rijden...
toen er enkele jaren geleden gestaakt werd in het streekvervoer, had de cao MuMo al een loonsverhogingen gekregen en de werknemers in die cao staakten toen dus niet mee (of het moet uit sympathie geweest zijn met de andere collega's)...
zo zal het straks bij een streekvervoerstaking ook gaan.
alle uitbesteede ritten en mensen die onder een andere cao vallen zullen niet per definitie gaan staken.
wat bedrijven echter wel (vaak) hanteren, is dat als er minder dan 25 % bereidwillige chauffeurs zijn er helemaal niet uitgerukt wordt en als het wel meer dan 25 % zijn, die chauffeurs gewoon gaan rijden (waarbij tijdens de dienst dan wel aanpassingen gedaan worden in het te rijden gebeuren)...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten