Streep door Station Schiedam Kethel
Streep door Station Schiedam Kethel
Streep door Station Schiedam Kethel
Geplaatst op: vrijdag 19 augustus 2011 23:58
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:04
Minister Schultz (infrastructuur) vond 100 miljoen voor het station Schiedam Kethel al te duur. Nu blijkt dat de aanleg van het station 165 miljoen euro kost, is de komst helemaal van de baan.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat zij in elk geval geen "geen nieuwe initiatieven zal ontplooien ten aanzien van dit mogelijke nieuwe station."
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 19 augustus 2011 23:58
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:04
Minister Schultz (infrastructuur) vond 100 miljoen voor het station Schiedam Kethel al te duur. Nu blijkt dat de aanleg van het station 165 miljoen euro kost, is de komst helemaal van de baan.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat zij in elk geval geen "geen nieuwe initiatieven zal ontplooien ten aanzien van dit mogelijke nieuwe station."
Lees verder
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
165 miljoen is wel erg veel voor een simpel stoptreinstation. Moest het vergulde trapleuningen krijgen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Waarschijnlijk omdat het spoor verdubbeld zou moeten worden om IC treinen sprinters te laten inhalen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
In het artikel staat toch duidelijk dat het gaat om 153 miljoen voor extra sporen tussen Delft Zuid en de Kethel ;)
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Tja, en die zijn dus inderdaad nodig voor een inhaling... ligt ook nog een brug op dat traject dus die zal het ook wel extra duur maken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
maar Rsw-Sdm zou toch sowieso al 4-sporig worden en niet alleen bij 1 station?
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Nee, ze bouwen een tunnel geschikt voor vier sporen en leggen er maar twee in...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
... waar later natuurlijk nog wel tegen relatief lage kosten de viersporigheid afgemaakt kan worden (de grootste investering is nu) maar het is toch wel zonde om niet gelijk een viersporig Delft te hebben. Uiteindelijk zal er toch wel viersporigheid tussen Schiedam en Rijswijk moeten komen als je ziet hoe vol het spoor nu is...
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
De brief staat opnieuwsbank:
Kethel zelf zou maar een miljoen of 1o kosten, maar de vervoerswaarde wordt [ook met tramoverstap] laag ingeschat en omdat er niet veel meer gebouw kan worden ook niet toenemen
Oftewel: men denkt 8*IC + 6* spr per uur in een regelmatige ligging betrouwbaar uit te kunnen voeren met 2 spren tussen Delft Zuid en Schiedam.Analyse ProRail Als eerste stap is verdere invulling gegeven aan de Voorkeursbeslissing voor PHS van het Kabinet van juni 2010. In nauwe samenwerking met de spoorsector en afgestemd met de regio is het lijnvoeringsmodel verder uitgewerkt inclusief de wijze waarop de treinen doorrijden tussen Rotterdam en Dordrecht, aangezien dit in de voorkeursbeslissing nog niet definitief was bepaald. Het betreft 8 Intercity's en 6 Sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal; van de 6 Sprinters rijden er 4 van de 6 per uur naar Dordrecht, terwijl er vooralsnog 2 Sprinters keren in Zwijndrecht als gevolg van de brugopening in Dordrecht. Dit lijnvoeringsmodel voldoet in grote lijnen aan de gezamenlijk overeengekomen PHS-kwaliteitseisen (o.a. een 10-minuten verdeling over het uur van de zes Sprinters) binnen aanvaardbare marges.
In de analyse ten behoeve van het eventueel nieuwe station Schiedam Kethel is uitgegaan van de bovengenoemde nadere invulling van de voorkeursbeslissing van PHS. Hierbij is het realiseren van een spoortunnel Delft en vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid (inclusief vier sporen in de tunnel en seinoptimalisatie Delft Zuid) overeenkomstig de voorkeursbeslissing als uitgangspunt genomen. In de huidige situatie, zonder bovengenoemde uitbreiding van de infrastructuur door PHS, is opening van dit eventuele station niet mogelijk, aangezien het baanvlak dan overbelast zal zijn tussen Rijswijk en Rotterdam. Met behoud van de kwaliteitssprong die met PHS mogelijk is, is een bediening van Schiedam Kethel met 6 Sprinters en uitgaande van de PHS-infrastructuur alleen mogelijk wanneer extra infrastructuur wordt gerealiseerd. Er is voor die situatie 4sporigheid van Delft Zuid tot en met Schiedam Kethel noodzakelijk. Dit vergt investeringen van in totaal 165 miljoen (inclusief BTW), waarvan 12 miljoen voor de aanleg van het station Schiedam Kethel in deze viersporige situatie.
Kethel zelf zou maar een miljoen of 1o kosten, maar de vervoerswaarde wordt [ook met tramoverstap] laag ingeschat en omdat er niet veel meer gebouw kan worden ook niet toenemen
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Dat lijkt me een helder verhaal. Zonder station Kethel rijden de IC's en Sprinters tussen Delft en Schiedam natuurlijk ongeveer even hard, dus dan is er geen integrale viersporigheid nodig. Met station Kethel wel, en om sprinters niet een onaanvaardbaar lange halteertijd te geven op Kethel (of Schiedam Centrum) heb je een veel langer stuk viersporigheid nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Wat me wel verbaast is dat er niet wordt gesproken over de viersporigheid tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal die er vanzelf komt als de Hoekse Lijn tot metro wordt verbouwd. In dat geval zou je volgens mij namelijk ook kunnen volstaan met viersporigheid tussen Schiedam Centrum en Schiedam Kethel. Aangezien je daar geen bruggen hebt (behalve een viaduct dat al is voorbereid op 4 sporen) en geen overweg die je moet opdoeken lijkt me dat een stuk goedkoper dan Delft Zuid - Kethel verdubbelen.
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Volgens mij had iemand uitgerekend dat 6/6/2 dan net zou passen, maar met 8 intercity's per uur lukt dat dus niet - of de reistijd neemt te veel toe.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Sowieso ontkom je dan niet aan een grondige verbouwing van emplacement Rotterdam Centraal, da's ook niet gratis.
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Is dat niet sowieso nodig, mocht je de sporen van de Hoek van Hollandlijn nuttig gaat gebruiken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Ja. Maar afhankelijk van wat je daar doet kun je ook een deel van je probleem bij Kethel oplossen.
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Ik dacht dat de NS de Hoekse lijn gewoon volledig ging dumpen?
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Zullen er echter genoeg reizigers gebruik maken van een eventueel te bouwen station Kethel?
Er wonen wel genoeg mensen in de buurt, maar gaan die ook daadwerkelijk gebruik maken van het station?
En als het voor het bedrijvenpark is, dan is de kans groot, dat het station ook alleen in de spitsen voldoende gebruikt wordt.
Als ze de tram door zouden trekken over de 's-Gravelandseweg naar station Schiedam Centrum, kunnen reizigers ook snel naar een station, dat door vele treinen bediend wordt en daarmee kunnen ze alle kanten op...
tuurlijk zou een station erbij wel aardig zijn, maar is het nu echt nodig?
Er wonen wel genoeg mensen in de buurt, maar gaan die ook daadwerkelijk gebruik maken van het station?
En als het voor het bedrijvenpark is, dan is de kans groot, dat het station ook alleen in de spitsen voldoende gebruikt wordt.
Als ze de tram door zouden trekken over de 's-Gravelandseweg naar station Schiedam Centrum, kunnen reizigers ook snel naar een station, dat door vele treinen bediend wordt en daarmee kunnen ze alle kanten op...
tuurlijk zou een station erbij wel aardig zijn, maar is het nu echt nodig?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
Klopt, die lijn gaat over een paar jaar naar de RET en dan wordt de lijn in Schiedam aangesloten op de metro naar Marconiplein en verder.xTimy schreef:Ik dacht dat de NS de Hoekse lijn gewoon volledig ging dumpen?
Re: Streep door Station Schiedam Kethel
de plannen zijn er naar, maar het draait om geld of het echt door gaat...
concessie loopt voor NS tot december 2013...
concessie loopt voor NS tot december 2013...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten