NS schrapt toilet in treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Mark »

Ja, denk je dat een stomapatiënt daar op zit te wachten? :?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Nielske1990 »

Nee, natuurlijk niet. Maar zo moet ik er ook niet aan denken ruim een uur niet naar de wc te moeten en niet te kunnen in een stoptrein, laat staan alle uren in geval van een aanrijding. Daar voelt je blaas zich ook niet bepaald prettig bij... :roll:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Justin »

Hmmmm geen wc's in stoptreinen maar wel in IC's (godzijdank)... dan zijn de Zeeuwen denk ik blij dat elk station toch door de IC wordt aangehouden (net als langs andere trajecten).

Ik moet er niet aan denken.... Ik moet nog wel eens vaak naar de wc gaan tussen Ddr en Zwd... de wc's op Ddr en Zwd vind ik echt te smerig gewoon...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Dan heeft de provincie Zuid-Holland het toch handiger aangepakt... de GTW's die op de MerwedeLingeLIjn komen te rijden hebben eveneens geen toilet, maar in plaats daarvan krijgen alle stations wel toiletten zover nog niet aanwezig.
Ja, maar op een station mag je weer lekker €0,50 betalen, terwijl het in de trein 'gratis' is. :roll: Bovendien heb je er weinig aan als je van Geldermalsen naar Dordrecht rijdt en er in Beesd achter komt dat je heel nodig moet. :?
Overigens moet ik toegeven dat ik vorige week ineens heel erg moest op het station van Meiringen en toen maar in een stilstaande GTW/FLIRT (ben er nog steeds niet uit wat het is :P ) naar het toilet (met gesloten opvang) ben gegaan. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:Ja, maar op een station mag je weer lekker €0,50 betalen, terwijl het in de trein 'gratis' is. :roll:
Hoe weet jij dat nu al weer zo zeker? Gratis zal 't niet zijn nee. Je zal toch minstens een muntje in moeten werpen om de deur van 't slot te halen, al zou je zoiets bv. ook prima met een OV-chipkaart kunnen (dan wel gratis): in de Rotterdamse metro kan je immers ook al een lift oproepen door in- of uit te checken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Vinny »

Het is zeker niet gratis. Schoonmaak- en verwerkingskosten komen gewoon voor rekening van de vervoerder. Ik vind het derhalve ook volkomen legitiem om een gebruiksvergoeding van bijv. 1 euro te vragen om van de WC gebruik te maken in de trein (waarbij de WC dan wél schoon en hygiënisch moet zijn).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Schoonmaak- en verwerkingskosten komen gewoon voor rekening van de vervoerder.
De toiletten langs de MerwedeLingeLijn worden niet door de vervoerder gerealiseerd, maar door de provincie. Dat zou dus weer net wat andere constructies kunnen opleveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Meltrain »

Oke, ik wist niet dat ze door de provincie werden gerealiseerd. Dan zal het inderdaad geen €0,50 zijn, maar waarschijnlijk iets minder.
Maar ik blijf vinden dat trein reizigers eigenlijk een gratis toilet verdienen en dat treinen (zeker ritten van >20 minuten) simpelweg niet zonder een toilet kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Vinny »

En maar klagen als de treinkaartjes duurder worden...

Voor niets komt de zon op... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Jurjen »

meltrain schreef:Oke, ik wist niet dat ze door de provincie werden gerealiseerd. Dan zal het inderdaad geen €0,50 zijn, maar waarschijnlijk iets minder.
Maar ik blijf vinden dat trein reizigers eigenlijk een gratis toilet verdienen en dat treinen (zeker ritten van >20 minuten) simpelweg niet zonder een toilet kunnen.
De provincie gaat die toiletten echt niet zwaar subsidiëren, dus verwacht maar gewoon een marktconforme prijs.

En hoewel ik het er an sich wel mee eens ben, moet toch ook beseft worden dat het geen vreemde ontwikkeling is. Na de teruggang van de catering op de lange afstand, is het afschaffen van een toilet op treinen die bedoeld zijn voor korte afstandsvervoer een logische kostenbesparende en zitplek opleverende maatregel. En we kunnen natuurlijk zeuren, maar er zijn zat streekbussen die en uur onderweg zijn, en ook aardig wat Interliners/Qliners/Snelbussen die zelfs nog langer onderweg zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Caspar »

Dat is ook een reden waarom ik nooit zo'n zin heb om bv met de bus van Alkmaar naar Leeuwarden te gaan. Het is gewoon vervelend als je al moet gaan plannen om vooraf wat minder te drinken, en om niet te vergeten nog even naar de wc te gaan voor vertrek etc. Ben na een middagje terras wel eens met die bus gegaan; van ellende dus een uur in Den Oever staan wachten op de volgende bus na een wc pauze daar. (wel gratis en schone wc's trouwens in die bushalte).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Meltrain »

Jurjen schreef:
En we kunnen natuurlijk zeuren, maar er zijn zat streekbussen die en uur onderweg zijn, en ook aardig wat Interliners/Qliners/Snelbussen die zelfs nog langer onderweg zijn.
Klopt, maar van een bus wéét je dat die geen toilet aan boord heeft. Mensen die blaasproblemen hebben zullen dan ook nooit zo lang met de bus gaan.
In een trein verwacht je echter wel een toilet en als dat er dan niet blijkt te zijn, heb je echt een probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Jurjen »

meltrain schreef: Klopt, maar van een bus wéét je dat die geen toilet aan boord heeft. Mensen die blaasproblemen hebben zullen dan ook nooit zo lang met de bus gaan.
In een trein verwacht je echter wel een toilet en als dat er dan niet blijkt te zijn, heb je echt een probleem.
Sorry, maar het staat toch luid en duidelijk in de kranten dat er binnenkort geen toiletten meer zijn in Sprinters? Bovendien, mensen die echt ergens last van hebben zijn vast lid van een Stichting voor Lotgenoten die dat nieuws in hun maandelijkse bij iemand thuis geprinte nieuwsbrief met veel hoempapa en in Comic Sans verkondigen.

Als alles toch maar bij het oude moet blijven, wat is dan nog vooruitgang?

Had het 3-klassen systeem behouden moeten blijven? De nette taktverdeling nooit ingevoerd moeten worden of de E-trein nooit ingevoerd moeten worden? ("Ja, maar iemand die stoomlocs machtig vind verwacht een stoomloc voor z'n trein!")
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Oppositie eist wc's in nieuwe stoptreinen

Bericht door Geert »

Oppositie eist wc's in nieuwe stoptreinen

(Novum) - Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) gaat met de NS en ProRail bekijken of er niet alsnog wc's in de nieuwe stoptreinen kunnen worden ingebouwd. Dat heeft de bewindsman donderdag toegezegd aan de SP en GroenLinks tijdens een debat in de Tweede Kamer over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Vooral de SP en GroenLinks drongen bij de minister aan op actie. In de nieuwe sprinters zitten geen toiletten, omdat dat de 'transparantie' van de treinstellen ten goede komt en daarmee de veiligheid. "Dan zijn er geen onoverzichtelijke hoekjes meer in de trein", zei Eurlings. Volgens het nieuwe Kamerlid voor GroenLinks Jolande Sap kan dit echter problemen opleveren voor reizigers die bijvoorbeeld kampen met incontinentie.

Eurlings wees er op dat de treinen al in 2004 zijn besteld en dat de Tweede Kamer er toen geen punt van heeft gemaakt. Ook heeft hij geen bevoegdheden om de inbouw van toiletten af te dwingen. Toch zegde de bewindsman toe om met de NS en spoorbeheerder ProRail te gaan praten. "We zullen kijken hoe de hele keten van beschikbaarheid van sanitaire voorzieningen zo optimaal kan worden gemaakt." Dan gaat het vooral om de voorzieningen op stations.

Hiermee nam de grootste oppositiepartij SP geen genoegen. "Een trein gaat echt niet wachten tot reizigers op het station hun plasje hebben gedaan", zei Emile Roemer. "In een camper kan nog een toilet worden ingebouwd, waarom niet in een trein?"

Volgens Eurlings is het echter 'schier onmogelijk' om alsnog toiletten in te bouwen. Niet alleen is er in de treinen geen plek voor gereserveerd, de kosten zijn ook hoog. Meer winst valt te halen door te kijken wat er op stations kan worden aangepast. De intercity's behouden wel toiletten.

Bron: Novum via Trouw
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Caspar »

Vind het zo raar dat men zegt dat het niet meer mogelijk is om wc's te bouwen, omdat de ruimte al in gebruik is. Dan verbouw je toch de reeds gebouwde sprinters? Het zou een goed idee zijn om in ieder geval in de vervolg serie sprinters wel een wc in te bouwen per treinstel.
Maatschappij verhardt, iedereen moet het zelf maar steeds verder uitzoeken etc. Daar is dit een goed voorbeeld van.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door BR628 »

In landen om ons heen hebben zelfs de 1-baks-treinen zoals Lintjes (BR640 bv) een wc, maarja :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oppositie eist wc's in nieuwe stoptreinen

Bericht door Meltrain »

Geert/Trouw schreef:
(Novum) - Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) gaat met de NS en ProRail bekijken of er niet alsnog wc's in de nieuwe stoptreinen kunnen worden ingebouwd.
en
Geert/Trouw schreef: Volgens Eurlings is het echter 'schier onmogelijk' om alsnog toiletten in te bouwen. Niet alleen is er in de treinen geen plek voor gereserveerd, de kosten zijn ook hoog. Meer winst valt te halen door te kijken wat er op stations kan worden aangepast. De intercity's behouden wel toiletten.
Het spreek elkaar dus weer lekker tegen. :roll:
Geert/Trouw schreef: Eurlings wees er op dat de treinen al in 2004 zijn besteld en dat de Tweede Kamer er toen geen punt van heeft gemaakt.
Ja logisch. Toen zat er ook een geheel andere Tweede Kamer die het geen zak uitmaakte wat de kiezer wilde (het grootste deel dan). :evil:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oppositie eist wc's in nieuwe stoptreinen

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Ja logisch. Toen zat er ook een geheel andere Tweede Kamer die het geen zak uitmaakte wat de kiezer wilde (het grootste deel dan). :evil:
Hmpz, als het goed is, is de tweede kamer toch een afspiegeling van de Nederlandse 'wil'.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Meltrain »

In theorie wel....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS schrapt toilet in treinen

Bericht door Ruben »

BR628 schreef:In landen om ons heen hebben zelfs de 1-baks-treinen zoals Lintjes (BR640 bv) een wc, maarja :roll:
Ik wilde net hetzelfde stellen. Zag in regio Berlijn laatst zo'n prutding rondrijden met een invalidentoilet. :!:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MetroRET en 34 gasten