Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland

Bericht door Wubbo »

Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:30
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:31


Op de Zeeuwse spoorlijn blijven voorlopig een intercity en een stoptrein rijden.
Er zouden eigenlijk met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 11 december, twee intercity's per uur naar Amsterdam gaan rijden die op alle stations in Zeeland zouden stoppen. Dit gaat nog niet door, omdat Nederland en België nog geen overeenstemming hebben over het gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Breda en Antwerpen.
Lees verder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door reisthijs »

Het is natuurlijk geen verrassing de de Fyra naar Brussel nog niet zal rijden in december.

Wel apart dat men de dienstregeling van de Zeeuwse lijn nog steeds van af laat hangen van het wel of niet rijden van de treinen van NS hispeed, terwijl de plannen voor Amsterdam-Dordrecht wél gewoon doorgaan.

En dat alleen maar om te voorkomen dat er meer dan 2 IC's per uur rijden tussen Dordrecht en Roosendaal... is dat nu echt zo erg?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door hidihi »

Nou ja dan kan Zeeland nadenken over wat ze nou precies met hun spoorgebied willen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door reisthijs »

Daar hebben ze al ruim 5 jaar over kunnen nadenken...
Er gaat nu echt niet ineens wat veranderen aan die plannen die al jaren klaarliggen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:En dat alleen maar om te voorkomen dat er meer dan 2 IC's per uur rijden tussen Dordrecht en Roosendaal... is dat nu echt zo erg?
Ja. Je komt dan in ieder geval in conflict met brugopeningen, waarschijnlijk ook met goederenpaden en mogelijk past het ook op Roosendaal niet.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Michael »

Tussen Dordrecht en Roosendaal zit voor zover ik weet geen brug die open kan. Zitten er eigenlijk bruggen die open kunnen tussen Goes en Vlissingen? Verder dan Goes heb ik nooit gereisd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Suus »

De brug over het Kanaal door Zuid-Beveland kan open, tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge.

En de brug over de Arne, tussen Arnemuiden en Middelburg natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Michael »

Die brug tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge is me eigenlijk nooit opgevallen :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Suus »

Michael schreef:Die brug tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge is me eigenlijk nooit opgevallen :oops:
Het is ook maar een klein gedeelte, vlak voor de boogbrug die voor de treinreiziger meer indruk maakt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Michael »

Ah ik weet al waar je bedoeld denk ik. is dat niet waar ook die tunnel op de A58 is. De Vlaketunnel geloof ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Suus »

Ja, de snelweg gaat daar door een tunnel. Maar een brug is veel leuker natuurlijk, daar boffen we als treinreizigers maar weer mee 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Daniel »

Het probleem zal vast niet zitten in de bruggen tussen Roosendaal en Vlissingen. Mag toch aannemen dat de geplande nieuwe dienstregelingopzet voor daar reeds is aangepast op de openingen van die bruggen.
Tussen Dordrecht en Roosendaal heb je nog de Markbrug bij Zevenbergen die open kan, maar het grootste conflict wat een omklap verhinderd zolang de Benelux niet over de HSL rijdt zit in Dordrecht: de nieuwe s5000 Sprinter Den Haag Centraal - Breda heeft in de plannen die ik op de Locov-site terugvond in Dordrecht precies dezelfde vertrektijd richting Breda als wat nu de vertrektijd van de Benelux naar Brussel is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door MdJ »

Wubbo schreef:Ja. Je komt dan in ieder geval in conflict met brugopeningen, waarschijnlijk ook met goederenpaden en mogelijk past het ook op Roosendaal niet.
Wat worden de vertrektijden rondom Rsd dan? Zoals nu (rondom de .17/47) past het:

Richting Vs van 4, richting Asd van 3. Op maandag (1 bd), woensdag (3 bd) en donderdag(4 bd) kun je de s3600 naar 1a wijzigen, en dan op 1b de s2100 die gewijzigd moet worden. (of op wo/do op 3a/3b een treinserie neerzetten)
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:het grootste conflict wat een omklap verhinderd zolang de Benelux niet over de HSL rijdt zit in Dordrecht: de nieuwe s5000 Sprinter Den Haag Centraal - Breda heeft in de plannen die ik op de Locov-site terugvond in Dordrecht precies dezelfde vertrektijd richting Breda als wat nu de vertrektijd van de Benelux naar Brussel is.
Toch gaat volgend jaar de s5000 al naar Breda rijden...

In Roosendaal wil je een IC uit de Randstad niet in 5 minuten keren door de week, dat is wel wat er gebeurt als je de s2100 2x per uur gaat rijden. Je moet er dus iets mee...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Daniel »

Ehm, als je gewoon 2x/uur naar Vlissingen gaat rijden als stoptrein vanaf Roosendaal (wat de uiteindelijke situatie moet worden dus), dan hoef je niks te keren in Roosendaal

Trouwens, omdat je het over 5 minuten hebt, is het huidige plan voor de dienstregeling dan inmiddels zo gewijzigd? Deze bijlage van een oude adviesaanvraag op de Locov-site laat heel andere tijden zien waarbij een in Rsd kerende s2100 een kering van 23 minuten zou hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door fogeltje »

hidihi schreef:Nou ja dan kan Zeeland nadenken over wat ze nou precies met hun spoorgebied willen.
Een rechtstreekse intercity vanuit elke plaats naar Schiphol natuurlijk.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Trouwens, omdat je het over 5 minuten hebt, is het huidige plan voor de dienstregeling dan inmiddels zo gewijzigd? Deze bijlage van een oude adviesaanvraag op de Locov-site laat heel andere tijden zien waarbij een in Rsd kerende s2100 een kering van 23 minuten zou hebben.
Die 5 minuten is als je uit zou gaan van de huidige dienstregeling. Maar wat de keertijd daar precies zou worden is verder niet relevant als er toch niet gekeerd gaat worden in Roosendaal.

Volgens diezelfde bijlage vertrekt de s5000 naar Breda om .12 uit Dordrecht, dus een paar minuten ná de Benelux. Dan onstaat daar dus ook geen conflict.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Daniel »

Hmm, bij de aankomsttijd gekeken :oops: Maar dan zit 'ie dus in hetzelfde pad als de s2200 nu, dat gaat geen probleem geven. De s5100 is qua aankomst in Dordrecht wel wat naar voren verschoven en rijdt nu achter de Benelux aan, dus daar zou eventueel wel wat kunnen conflicteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Anne »

fogeltje schreef:Een rechtstreekse intercity vanuit elke plaats naar Schiphol natuurlijk.
Zeeuws Vlamingen hebben ook rechten.
Dus ook vanuit Terneuzen en Sas van Gent een rechtstreekse trein naar Schiphol :P
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door visgraat »

Ik vind het trouwens vreemd dat mensen uit Goes, Middelburg en Vlissingen de dupe worden van het openhouden van kleine stations en dan met name Rilland-Bath. Ik weet niet of mensen het plaatsje Bath wel eens hebben opgezocht op de kaart, maar ik tel zo'n 40 huizen. Als je van gemiddeld 2 mensen per huishouden uitgaat en ongeveer 5% gebruik maakt van de trein, dan nemen 4 mensen uit Bath per dag de trein...
Rilland is iets groter, maar als elke plaats ter grote van Rilland stationswaardig is dan gaat de stoptrein echt niet opschieten. Bovendien ligt Krabbendijke 3 kilometer verder. Datzelfde geldt eigenlijk voor Arnemuiden. Middelburg is een goed alternatief op ongeveer 3 kilometer. Op die manier kan je het sluiten van 2 van de 4 stoptreinstations rechtvaardigen en heb je denk ik een goed compromis tussen wat NS wil en de provincie wil.

Correctie: De plaats Bath heeft 90 inwoners (2004)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door reisthijs »

Dat is dus wat NS in 2006, toen ze met het concept voor "Dienstregeling 2007" kwamen, ook al voorstelde :wink:

Het originele plan was om de drie kleinste stationnetjes in Zeeland te sluiten om dus twee IC's over te houden die overal stoppen maar toch even snel zijn als de huidige IC. Dat leverde alleen zo veel protest op uit Zeeland dat een compromis onmogelijk was: alle stations moeten open blijven. Dus bedacht NS om dan maar alle IC's op alle kleine stationnetjes te laten stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door visgraat »

Dan vind ik dat Lewedorp ook een station moet hebben en dus ook intercity station wordt.

En dan vind ik dat ze het station Lewedorp-Graszode moeten noemen, want dat gehucht ligt dichterbij het station Lewedorp-Graszode dan Bath van Rilland-Bath en het is ongeveer net zo groot.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Ennes »

visgraat schreef:Ik vind het trouwens vreemd dat mensen uit Goes, Middelburg en Vlissingen de dupe worden van het openhouden van kleine stations en dan met name Rilland-Bath. Ik weet niet of mensen het plaatsje Bath wel eens hebben opgezocht op de kaart, maar ik tel zo'n 40 huizen. Als je van gemiddeld 2 mensen per huishouden uitgaat en ongeveer 5% gebruik maakt van de trein, dan nemen 4 mensen uit Bath per dag de trein...
Rilland is iets groter, maar als elke plaats ter grote van Rilland stationswaardig is dan gaat de stoptrein echt niet opschieten. Bovendien ligt Krabbendijke 3 kilometer verder. Datzelfde geldt eigenlijk voor Arnemuiden. Middelburg is een goed alternatief op ongeveer 3 kilometer. Op die manier kan je het sluiten van 2 van de 4 stoptreinstations rechtvaardigen en heb je denk ik een goed compromis tussen wat NS wil en de provincie wil.

Correctie: De plaats Bath heeft 90 inwoners (2004)
Goed, maar het verschil tussen een IC en een Stoptrein tussen Rsd en Vs is wel 6 hele minuten... om daar nou over te praten als "de dupe worden van" vind ik wel weer ver gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door Vinny »

Nou de Intercity wordt ook noordelijker op zijn route trager. De Zeeuwen hebben dus wel degelijk een punt. Maar voor wat betreft de bediening in hun eigen provincie: Daar hebben ze zelf voor gekozen. Dus dan moet je ook de consequentie ervan inzien lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Bericht door visgraat »

"Daar hebben ze zelf voor gekozen"

Je kan moeilijk zeggen: Ze
Ik denk dat vooral mensen uit de dorpen met de betreffende stations hard geroepen hebben. En het klinkt natuurlijk hard om stations te sluiten, harder dan 6 minuten langer onderweg voor een veel grotere groep. Als je dagelijks op en neer rijdt op het stuk dan ben je wel 12 minuten langer onderweg perdag, exclusief wat er nog bij komt door een slechter te realiseren dienstregeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten