Staking dreigt in streekbusvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door ODRAIL »

lex1975 schreef:waarom wordt er gestaakt?
meestal, omdat de werknemers een klein beetje meer geld willen hebben (al is het alleen de inflatie), terwijl de werkgever dit niet wil geven (maar zelf wel riante bonussen krijgt).
staken is dan helaas het laatste redmiddel om de werkgever onder druk te zetten om toch met iets over de brug te komen.
Hmm, ben het er wel mee eens, maar er kunnen ook publieksvriendelijk actie's worden gehouden. Bijvoorbeeld het OV een dag gratis. En dit heb ik in de drie grote steden dit jaar (nog) niet gezien.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat dat in dit geval geen nut heeft. Het zijn niet de bedrijven die overgehaald moeten worden, maar de minister.

Denk je dat het haar misschien kan schelen als de passagiers niks betalen?

Ik zou eigenlijk ook geen publieksvriendelijke actie kunnen bedenken bij de huidige situatie van de 3GS.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door rm7 »

Daniel schreef:GVU kan heel goed een andere (lees eigen) CAO hebben behouden na de overname door Connexxion inderdaad.
De GVU-chauffeurs vallen inderdaad onder een eigen CAO, die tot het einde van de concessieperiode zou lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Daniel »

Heb ik weer geluk als 't op een staking mocht uitlopen... dan hebben we tenminste lijn 1 nog om op m'n bestemming te belanden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

het gvu kan uit sympathie natuurlijk wel meedoen, dus niets is gegarandeerd als het op staken uitkomt...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door fogeltje »

KM46 schreef:
lex1975 schreef:gaan ze dan tegelijkertijd met de 3 grote steden plat?
Zelf hoop ik dat er voor de 3 grote steden een stakingverbod komt, er is nu wel genoeg gestaakt en het publiek (in Rotterdam zeer zeker) is het gestaak meer dan zat.
Ik zie geen reden waarom die uitgezonderd zouden moeten worden en de rest van het land wel moet lijden. Of ze mogen overal staken of nergens.
lex1975 schreef: als een fabriek plat gaat, maar er is voorlopig nog genoeg in de winkel, hoor je eigenlijk niemand klagen, maar hierbij doen die werknemers eigenlijk precies hetzelfde als bij stakingen in het OV...
Vergelijking gaat niet op, als de winkels direct leeg zouden zijn, dan zou er ook massaal geklaagd worden. Verder is er dan altijd een alternatief (goederen van een andere fabriek). Bij OV is er geen alternatief, er is geen andere vervoerder die dan wel rijdt.
KM46 schreef:
lex1975 schreef:waarom wordt er gestaakt?
meestal, omdat de werknemers een klein beetje meer geld willen hebben (al is het alleen de inflatie), terwijl de werkgever dit niet wil geven (maar zelf wel riante bonussen krijgt).
staken is dan helaas het laatste redmiddel om de werkgever onder druk te zetten om toch met iets over de brug te komen.
Hmm, ben het er wel mee eens, maar er kunnen ook publieksvriendelijk actie's worden gehouden. Bijvoorbeeld het OV een dag gratis. En dit heb ik in de drie grote steden dit jaar (nog) niet gezien.
Ik heb ooit van een chauffeur begrepen dat "gratis reizen" niet meer zal gebeuren. Dat kostte de stakers gewoon veel geld omdat de vervoerders loon inhielden. Maar omdat ze niet staakten (ze reden immers) kregen ze dat ook niet uit de stakingskas vergoed. Maar helemaal kan ik me het verhaal niet herinneren, maar de kern was "de volgende keer gaat het meteen (deels) plat".
Laatst gewijzigd door fogeltje op ma 22 aug 2011, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Gekko123 »

Naar mijn mening mogen betroffen bedrijven dan geen enkel deel van het loon inhouden, want ze zijn immers gewoon aan het werk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door fogeltje »

Gekko123 schreef:Naar mijn mening mogen betroffen bedrijven dan geen enkel deel van het loon inhouden, want ze zijn immers gewoon aan het werk.
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar omdat de chauffeurs zich niet aan hun regels hielden (klanten niet betalen) kon dat schijnbaar wel, of ze kregen een boete. Maar ik meen dat ze ergens financieel werden geknepen.
"Een touringcar is geen bus"
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

van de laatste staking lopen nog steeds zaken, omdat de bedrijven voor sommigen te veel geld ingehouden hebben...
ook zijn er nog lopende zaken, over het wel of niet geld krijgen voor de dagen, dat er gratis vervoerd werd...

wat betreft appels en peren als een fabriek dicht gaat.
inderdaad zijn er dan altijd alternatieven, omdat er eigenlijk geen enkel product is, dat slechts door 1 fabriek gemaakt wordt.
maar het komt er ook nog steeds op neer, dat bij een staking in een fabriek minder mensen getroffen worden, dan bij stakingen in de dienstverlenende sector...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door robert55 »

fogeltje schreef:
KM46 schreef:
lex1975 schreef:gaan ze dan tegelijkertijd met de 3 grote steden plat?
Zelf hoop ik dat er voor de 3 grote steden een stakingverbod komt, er is nu wel genoeg gestaakt en het publiek (in Rotterdam zeer zeker) is het gestaak meer dan zat.
Ik zie geen reden waarom die uitgezonderd zouden moeten worden en de rest van het land wel moet lijden. Of ze mogen overal staken of nergens.
Omdat het een CAO conflict is, en niet over de CAO's waar de werknemers van GVB, HTM en Ret onder vallen.
lex1975 schreef: als een fabriek plat gaat, maar er is voorlopig nog genoeg in de winkel, hoor je eigenlijk niemand klagen, maar hierbij doen die werknemers eigenlijk precies hetzelfde als bij stakingen in het OV...
fogeltje schreef:Vergelijking gaat niet op, als de winkels direct leeg zouden zijn, dan zou er ook massaal geklaagd worden. Verder is er dan altijd een alternatief (goederen van een andere fabriek). Bij OV is er geen alternatief, er is geen andere vervoerder die dan wel rijdt.
Tuurlijk is er wel een alternatief: auto, fiets, lopen. Het OV [afgezien van de trein] is behoorlijk misbaar vandaag de dag :([/quote]

Een te dure CAO betaalt het publiek ook, via hogere belastingen, hogere tarieven of minder dienstverlening
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door WSM »

Overigens worden OV-werknemers al structureel 6,25% overbetaald, dus daar valt nog wel wat te halen...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waar komt die + 6.25 % vandaan, want vakbonden lopen al jaren te verkondigen, dat streekbuschauffeurs zo'n 10 % achter lopen op inkomens in vergelijkbare beroepen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door WSM »

Doorbetaalde pauze, een half uur op een werkdag van acht uur.
De rest van Nederland geniet pauze in de eigen tijd.

Als men trouwens 10% achterloopt op vergelijkbare beroepen, begrijp ik niet zo goed waarom er nog chauffeurs zijn in het stads- en streekvervoer. Die zouden dan toch allang hun heil gezocht hebben in die vergelijkbare beroepen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Michael »

WSM schreef:Doorbetaalde pauze, een half uur op een werkdag van acht uur.
Ik heb hier een dienst van Veolia en die duurt 6 uur en 2 minuten en er zit een pauze in van 46 minuten.
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

WSM schreef:Doorbetaalde pauze, een half uur op een werkdag van acht uur.
De rest van Nederland geniet pauze in de eigen tijd.

Als men trouwens 10% achterloopt op vergelijkbare beroepen, begrijp ik niet zo goed waarom er nog chauffeurs zijn in het stads- en streekvervoer. Die zouden dan toch allang hun heil gezocht hebben in die vergelijkbare beroepen?
heb het de afgelopen tijd zelf gemerkt, als je al meer dan 10 jaar werkzaam bent in het OV, dan zit het bedrijfsleven niet zo snel op je te wachten, vooral niet als je (zoals de gemiddelde chauffeur) tussentijds geen verdere opleidingen hebt genoten.
mensen achter het stuur zitten daar eigenlijk ook voor de rest van hun leven.
ook als je daar nog eens bij telt, dat de gemiddelde leeftijd hoog is en oudere werknemers vinden niet snel een baan...

voor mijzelf gold het afgelopen jaar, dat ik gemerkt heb, dat ik opgeleid ben in 1997 voor werk in de logistieke sector, maar voor de functies die ik toen met mijn opleiding kon doen, willen ze nu a) jongeren & b) hoger opgeleiden.

op zich verdienen chauffeurs niet slecht, maar dat komt voornamelijk door de onregelmatigheidstoeslag.
als die verlaagd wordt of weg valt, doordat er 's avonds en in de weekende minder gereden wordt, dan krijgen we dat dus niet terug in het basisloon.

er zijn inderdaad genoeg diensten met een ruime pauze, maar daar staat tegenover, dat er ook heel veel diensten zijn, waar je bijna 9 uur voor aan het werk bent en dat daarin slechts 1 echte pauze zit.
op kantoor wordt ook niet altijd 8 uur aan een stuk gewerkt (tussendoor wordt toch ook wel even naar het toilet gegaan en koffie gedronken).
wat betreft mijn huidige werk, ik mag blij wezen als ik op een dienst van ruim 8 uur, 2x 20 minuten echte pauze heb en dan hooguit af en toe nog even 10 minuten voordat ik weer terug moet.
maar in die tijd zit het lopen van/naar het voertuig ook bij en als er vertraging is, moet ik met minder genoegen nemen.

trouwens, er zijn al bedrijven (zoals Dordrecht stad) die wel een half uur onbetaalde pauze kennen.
en denk eens aan de vele uitzendkrachten en 0-uren contractacten die individuele toeslagen kennen en alleen maar betaald krijgen, wat ze daadwerkelijk gewerkt hebben.
die groep wordt steeds groter...

iedereen wil natuurlijk graag meer verdienen en ik weet ook wel, dat de vakbonden meer willen en de werkgvers het liefste nog geld terug krijgen, maar een gulden middenweg moet toch ook te vinden zijn, zonder acties (helaas niet dus...).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Vinny »

Ja dat zou zo mooi zijn inderdaad. Een gouden middenweg. Maar feit is dat het aantal reizigerskilometers in het openbaar vervoer hooguit stabiel is. De prijs van vervoersbewijzen mogen niet harder stijgen dan de inflatie. Waar moet dat "meer willen" dan in hemelsnaam van betaald worden?

Ja ik weet dat ik af en toe best een beetje cynisch overkom als ik me dit soort vragen stel op het forum. Maar als elke peuter met telraam kan berekenen dat er een "min" uit de rekensom komt, dan kun je wat mij betreft de situatie niet afdoen met "het openbaar vervoer heeft ook een sociale functie, het gaat niet alleen om geld vedienen en de overheid moet maar voor een basisvoorziening zorgen". Heel extreem gezegd, als het zo doorgaat dan rijdt er over een aantal jaar helemaal geen bus meer in Nederland omdat taxi's dan net zo goedkoop geworden zijn. Eigenlijk is dat nu ook al zo: materieel+personeel van een taxi is goedkoper dan dat van een bus - alleen op het eerste zit geen subsidie... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar als de moedermaatschappij nog steeds winst maakt, zouden ze als werkgevers eigenlijk ook wel eens een beetje water bij de wijn doen, vooral als je als simpele chauffeur er niets bij krijgt, maar later wel hoort, datde directeur (die al een riant salaris heeft) nog een paar bonussen krijgt.

nu weet ik wel, dat die bonussen een deel van het loon zijn, maar op een paar ton per jaar, maakt volgens mij die bonus ook niet veel meer uit...
geef die bonus dan ook af, als je van je eigen mensen verwacht, dat ze er ook niets bij krijgen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Daniel »

lex1975 schreef:trouwens, er zijn al bedrijven (zoals Dordrecht stad) die wel een half uur onbetaalde pauze kennen.
Da's overigens nog een restantje uit de HTM CAO. Ergens vorig jaar zijn de nieuwe medewerkers (die onder CAO multimodaal vallen) in protest gegaan omdat ze hun volgens CAO betaalde pauze wilden hebben. Sindsdien kent de Dordtse stadsdienst een apart rooster voor beide CAO's
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Ennes »

KM46 schreef:
lex1975 schreef:waarom wordt er gestaakt?
meestal, omdat de werknemers een klein beetje meer geld willen hebben (al is het alleen de inflatie), terwijl de werkgever dit niet wil geven (maar zelf wel riante bonussen krijgt).
staken is dan helaas het laatste redmiddel om de werkgever onder druk te zetten om toch met iets over de brug te komen.
Hmm, ben het er wel mee eens, maar er kunnen ook publieksvriendelijk actie's worden gehouden. Bijvoorbeeld het OV een dag gratis. En dit heb ik in de drie grote steden dit jaar (nog) niet gezien.
Dat is dus het probleem, die publieksvriendelijke acties worden vaak door de rechter verboden, dus blijft staken over!
WSM schreef:Doorbetaalde pauze, een half uur op een werkdag van acht uur.
De rest van Nederland geniet pauze in de eigen tijd.

Als men trouwens 10% achterloopt op vergelijkbare beroepen, begrijp ik niet zo goed waarom er nog chauffeurs zijn in het stads- en streekvervoer. Die zouden dan toch allang hun heil gezocht hebben in die vergelijkbare beroepen?
En een doorbetaalde pauze in de OV sector wordt ook niet voor niets gedaan ;) Bij een pauze in eigen tijd, is het heel simpel om (bij vertraging enz) je bus, tram, metro of trein stil te zetten, en van je schaft te gaan genieten, het is immers "je eigen tijd" hierdoor zouden aanpassingen een stuk lastiger gaan worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door fogeltje »

robert55 schreef: Tuurlijk is er wel een alternatief: auto, fiets, lopen. Het OV [afgezien van de trein] is behoorlijk misbaar vandaag de dag :(
Ja, 60 kilometer lopen of fietsen is echt een gangbaar alternatief voor mensen zonder auto :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Vinny »

vooral als je als simpele chauffeur er niets bij krijgt, maar later wel hoort, datde directeur (die al een riant salaris heeft) nog een paar bonussen krijgt.
Moreel heb je zeker een punt, maar financieel niet. Van de bonus van de directie kan men niet een flinke loonsverhoging van het personeel betalen. Stel dat een directeur 10% loonsverhoging krijgt of een bonus van 10% van het inkomen. Dan kun je dat exorbitant veel geld vinden en dat is het ook, maar je kunt er het personeel niet mee blij maken:
Het GVB heeft 4.000 medewerkers (bron: jaarverslag). Stel dat de directie een bonus krijgt van een ton (100.000 euro) en dat geld niet zelf uitgeeft maar aan haar medewerkers geeft. Dan krijg je dus een eindjaarsuitkering van 25 euro. Ik misgun dat het personeel absoluut niet, maar echt zoden aan de dijk zet dat natuurlijk niet he ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

zoals je zelf al zegt, een moreel gebaar.
als werknemer geen loonsverhoging, dan eigenlijk als directeur ook niet...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door fogeltje »

WSM schreef:Doorbetaalde pauze, een half uur op een werkdag van acht uur.
De rest van Nederland geniet pauze in de eigen tijd.
Neuh hoor, in ploegendiensten in een fabriek is het ook wel gebruikelijk om pauze tijdens het werk te houden in overleg met collega's. Ik heb bij mijn bijbaantje een half uur pauze die ik tijdens de acht uur werk mag gebruiken, zolang een collega maar mijn werkplek in de gaten houdt.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Wubbo »

Ik werkte in de ov-sector en had geen doorbetaalde pauze. Dat is ook geen probleem, zolang je die pauze maar ergens in je dienst krijgt, en je werkgever hem doorbetaalt als je hem niet kan krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Bericht door Suus »

Kortom, een kloksysteem zou ideaal zijn als men een onbetaalde pauze zou willen doorvoeren.

Wel grappig, want toen ik dat een paar jaar geleden ergens riep kreeg ik de halve wereld over mij heen omdat ik de veiligheid van de buschauffeur op het spel zou zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten